مجله روانشناسی و شعر
Kanalga Telegram’da o‘tish
در اینستاگرم با ایدی dr_ali_darbani با ما همراه باشید همچنین جهت ارتباط با ادمین @Dr_ali_darbani و برای دریافت وقت مشاوره با تلفن ۰۹۱۲۵۷۵۷۹۱۰ ۰۹۳۷۱۰۶۲۴۷۹ تماس حاصل فرمایید.
Ko'proq ko'rsatish1 892
Obunachilar
-124 soatlar
-77 kunlar
-530 kunlar
Postlar arxiv
1 892
منطقه زندگیت مهم نیست
منطق زندگیت مهمه
اهل کجا بودن مهم نیست
اهل و بجا بودن مهمه
گذشته زندگیت مهم نیست
امروزت مهمه که چه گذشتهای
برای فردایت میسازی
@alidarbani
1 892
- یکی بود
اون قدر لب پنجره نشست که سیگاری شد . . .
اون قدر سیگار کشید
که مادرش بوی دود گرفت . .
و اون آخر یه بار اشتباهی جای اینکه ته سیگارشو از پنجره پرت کنه بیرون ،
خودشو پرت کرد
1 892
کاش کودکان نمی مردند، ای کاش موقتاً به آسمان ها برده می شدند
تا جنگ تمام شود،
سپس با خیال راحت به خانه شان بر می گشتند،
و وقتی والدین با حیرت از آنها می پرسیدند
کجا بودید؟
با خوشحالی می گفتند:
داشتیم با ستاره ها بازی می کردیم
#غسان_کنفانی
@alidarbani
1 892
خاورمیانه را به تقلیدِ چشمانِ شرقی تو ساختهاند ؛
پرالتهاب ،
اندوهگین ،
خسته
و زیبا ..
@alidarbani
1 892
"میدانی وطن چیست؟
وطن یعنی اینکه
نباید همه ی این ها اتفاق میافتاد."
- غسان کنفانی
@alidarbani
1 892
برای دیوانگی هایم..
وقتت را
برای دلتنگی هایم ...
شانه هایت را
برای اشک هایم...
آغوشت را...
ببینم،اصلاََ عاشقی بلدی؟
حامد_رجب_پور
@alidarbani
1 892
چرا آدمهای معمولی بدون احساس گناه، آدم میکشند؟
( توضیح بندورا با مفهوم «انسانیتزدایی»)
آلبرت بندورا در نظریه «گسست اخلاقی» (Moral Disengagement) توضیح میده که افراد چطور میتونن استانداردهای اخلاقی خودشون رو موقتاً غیرفعال کنن و کارهای غیرانسانی انجام بدن، بدون اینکه احساس گناه شدید یا از دست دادن خودانگاره مثبتشون رو تجربه کنن.
یکی از خطرناکترین مکانیسمهای این فرآیند، انسانیتزدایی (Dehumanization) است:
وقتی قربانی رو از ویژگیهای انسانی کامل محروم میبینیم (احساسات، درد، خانواده، کرامت، عقلانیت و …)، اون دیگه «انسان» به حساب نمیاد.
در نتیجه آسیب رساندن بهش مثل آسیب به یک موجود زندهی دارای حق و ارزش نیست.
این دیدگاه معمولاً با زبان شروع میشه:
- تشبیه به حیوان (وحشی، درنده، سگ هار)
- تشبیه به حشره (سوسک، ملخ، مگس)
- تشبیه به بیماری یا انگل
- یا حتی به ماشین/ابزار کشتار
وقتی این نگاه جا بیفته:
- همدلی خاموش میشه
- احساس گناه به شدت کم میشه
فرد میتونه خشونت شدید رو توجیه کنه و بعدش هم خودش رو آدم اخلاقی ببینه
بندورا تأکید میکنه که این مکانیسمها معمولاً به تنهایی کار نمیکنن و با چیزهایی مثل «توجیه اخلاقی»، «پخش مسئولیت»، «تحریف پیامدها» ترکیب میشن.
آیا انسانیتزدایی فقط در جنگ و سیاست و جامعه رخ میده؟
خیر! حتی توی خونه و خانواده هم خیلی شایعه.
وقتی کسی همسرش رو «احمق»، «حیوان» یا «بیارزش» میبینه، یا فرزندش رو «شیطان» و «بار اضافی» میدونه، راحتتر خشونت میکنه بدون اینکه واقعاً احساس گناه کنه.
این دقیقاً همون مکانیسم «انسانیتزدایی» بندوراست که باعث میشه آدمهای معمولی توی روابط نزدیک کارهای وحشتناک انجام بدن و بعدش هم خودشون رو توجیه کنن.
@alidarbani
1 892
شانه هایت ساعتی چند؟
بگو میخرمش
گاه خرج گریه هایم سخت بالا می رود..
#فریدون_فرخزاد|
@alidarbani
Endi mavjud! Telegram Tadqiqoti 2025 — yilning asosiy insaytlari 
