uz
Feedback
صدای تاریخ(تاریخ بی دروغ)

صدای تاریخ(تاریخ بی دروغ)

Kanalga Telegram’da o‘tish

"تاریخ تنها مزرعه ای است که در آن هیچ دانه سالمی از بین نمی رود" https://telegram.me/tarbd

Ko'proq ko'rsatish
1 642
Obunachilar
-324 soatlar
Ma'lumot yo'q7 kunlar
Ma'lumot yo'q30 kunlar
Obunachilarni jalb qilish
Iyun '26
Iyun '26
+19
1 kanalda
May '26
+6
0 kanalda
Get PRO
Aprel '26
+3
0 kanalda
Get PRO
Mart '26
+2
0 kanalda
Get PRO
Fevral '26
+37
1 kanalda
Get PRO
Yanvar '26
+17
1 kanalda
Get PRO
Dekabr '25
+23
0 kanalda
Get PRO
Noyabr '25
+23
1 kanalda
Get PRO
Oktabr '25
+55
3 kanalda
Get PRO
Sentabr '25
+37
1 kanalda
Get PRO
Avgust '25
+42
2 kanalda
Get PRO
Iyul '25
+34
1 kanalda
Get PRO
Iyun '25
+35
4 kanalda
Get PRO
May '25
+45
2 kanalda
Get PRO
Aprel '25
+22
3 kanalda
Get PRO
Mart '25
+28
3 kanalda
Get PRO
Fevral '25
+38
2 kanalda
Get PRO
Yanvar '25
+28
1 kanalda
Get PRO
Dekabr '24
+49
0 kanalda
Get PRO
Noyabr '24
+33
0 kanalda
Get PRO
Oktabr '24
+40
1 kanalda
Get PRO
Sentabr '24
+40
1 kanalda
Get PRO
Avgust '24
+22
1 kanalda
Get PRO
Iyul '24
+29
1 kanalda
Get PRO
Iyun '24
+21
0 kanalda
Get PRO
May '24
+50
0 kanalda
Get PRO
Aprel '24
+59
1 kanalda
Get PRO
Mart '24
+78
1 kanalda
Get PRO
Fevral '24
+72
1 kanalda
Get PRO
Yanvar '24
+81
0 kanalda
Get PRO
Dekabr '23
+123
0 kanalda
Get PRO
Noyabr '23
+109
0 kanalda
Get PRO
Oktabr '23
+102
2 kanalda
Get PRO
Sentabr '23
+79
0 kanalda
Get PRO
Avgust '23
+114
0 kanalda
Get PRO
Iyul '23
+52
0 kanalda
Get PRO
Iyun '23
+68
0 kanalda
Get PRO
May '23
+60
0 kanalda
Get PRO
Aprel '23
+53
0 kanalda
Get PRO
Mart '23
+63
0 kanalda
Get PRO
Fevral '23
+58
0 kanalda
Get PRO
Yanvar '23
+58
0 kanalda
Get PRO
Dekabr '22
+41
0 kanalda
Get PRO
Noyabr '22
+33
0 kanalda
Get PRO
Oktabr '22
+37
0 kanalda
Get PRO
Sentabr '22
+49
0 kanalda
Get PRO
Avgust '22
+33
0 kanalda
Get PRO
Iyul '22
+24
0 kanalda
Get PRO
Iyun '22
+11
0 kanalda
Get PRO
May '22
+40
0 kanalda
Get PRO
Aprel '22
+60
0 kanalda
Get PRO
Mart '22
+41
0 kanalda
Get PRO
Fevral '22
+24
0 kanalda
Get PRO
Yanvar '22
+60
0 kanalda
Get PRO
Dekabr '21
+77
0 kanalda
Get PRO
Noyabr '21
+31
0 kanalda
Get PRO
Oktabr '21
+45
0 kanalda
Get PRO
Sentabr '21
+38
0 kanalda
Get PRO
Avgust '21
+51
0 kanalda
Get PRO
Iyul '21
+35
0 kanalda
Get PRO
Iyun '21
+41
0 kanalda
Get PRO
May '21
+31
0 kanalda
Get PRO
Aprel '21
+33
0 kanalda
Get PRO
Mart '21
+37
0 kanalda
Get PRO
Fevral '21
+38
0 kanalda
Get PRO
Yanvar '21
+66
0 kanalda
Get PRO
Dekabr '20
+590
0 kanalda
Sana
Obunachilarni jalb qilish
Esdaliklar
Kanallar
22 Iyun0
21 Iyun+1
20 Iyun0
19 Iyun+1
18 Iyun+2
17 Iyun+3
16 Iyun0
15 Iyun0
14 Iyun+1
13 Iyun+1
12 Iyun0
11 Iyun+1
10 Iyun0
09 Iyun0
08 Iyun+1
07 Iyun0
06 Iyun+1
05 Iyun+2
04 Iyun0
03 Iyun+1
02 Iyun+2
01 Iyun+2
Kanal postlari
✅قانون اساسی قلادهٔ قدرت است بر گردن حکومت ها....نه زنجیری که قدرت بر گردن ملت بیندازد. 🔹قدرت غیر پاسخگو ملت را می بلعد    ✍️رضا یعقوبی وقتی می‌گوییم نهادها به جای شخص حاکم باشند، یعنی به چیزهایی تکیه کنیم که کشورهای دموکراتیک امروزی را ساخته‌اند. اینجا با مثال و تصویر روشن اصلی‌ترین نهاد،‌ یعنی قانون اساسی را توضیح می‌دهم: قانون اساسی "قلاده‌ی قدرت" است. قانون اساسی کتاب آرزوی ملت‌ها نیست بلکه یک "مهار" است. قانون اساسی کلمات زیبا درباره‌ی آزادی و برابری و غیره نیست. انسان‌ها بعد از قرن‌ها خودکامگی و زورسالاری و فرمان ملوکانه فهمیدند که اگر قدرت را مهار نکنند اول مخالفان را می‌بلعد، بعد قانون را و بعد خودِ ملت را. قدرت، نیرویی است که اگر مهار نشود، میل به بلعیدن دارد. مدیسون در فدرالیست 48 می‌نویسد: "قدرت طبیعتی پیش‌رونده و مرزخوار دارد". به همین دلیل بود که اولین منشورها مثل مگنا کارتا یا قانون‌های اساسی کشورهای آزاد به وجود آمدند. قدرت دیگر حق نداشت بی‌صاحب و بی‌حد و بدون پاسخگویی باشد. باید زنجیر می‌شد. قانون اساسی قلاده‌ای بود که ملت‌ها بر گردن قدرت انداختند نه زنجیری که قدرت بر گردن ملت بیندازد. یعنی به شکلی نبود که در کشورهای جهان سوم قانون‌های اساسی نمایشی، بیشتر دست قدرتمندان را باز می‌کنند و مقامات غیرپاسخگو تعریف می‌کنند. پس ما هنوز چیزی به نام "نهاد قانون اساسی" نداریم. در قانون اساسی واقعی، قدرت محدود می‌شود، و در قانون اساسی نمایشی ملت محدود می‌شود! توماس پین درست می‌گفت: قانون اساسی را حکومت به ملت نمی‌دهد بلکه ملت برای مهار حکومت می‌سازد. حکومتِ بی‌قانون اساسی، قدرتی است بی‌حق. و اگر منظور از نهاد "قاعده‌ای است که همگان بر سر آن به توافق رسیده‌اند و حتی زمانی که به زیانشان باشد به آن قواعد احترام می‌گذارند"، ما متن قانون اساسی داشته‌ایم، اما نهاد قانون اساسی نداشته‌ایم. نهاد یعنی حتی برنده‌ی بازی هم نتواند زمین بازی را به سود خودش عوض کند و این یعنی ما دیگر دنبال "انسان خوب" نیستیم، دنبال قواعدی هستیم که حتی وقتی انسان‌های بد به قدرت می‌رسند نتوانند خرابی به بار آورند. جفرسون هم همین را می‌گفت: در مسئلۀ قدرت، دیگر از اعتماد به انسان‌ها حرف نزنید؛ بلکه آن‌ها را با زنجیرهای قانون اساسی از آسیب‌رساندن بازدارید. مشکل ما این نیست که "آدم خوب" در قدرت نیست، مشکل ما نداشتن قواعدی است که خوبی و بدی افراد را جهت دهند. ملت ما به خاطر تجربه‌ی تلخی که از شکست نهادها دارد گمان می‌کند که نهادها نمی‌توانند کاری کنند اما برعکس اشکال کار اینجا است که نهادی ایجاد نشده است. مشکل این نبود که نهادها شکست خوردند؛ مشکل این بود که نهادها هیچ‌وقت به اندازۀ کافی نهاد نشدند. نهاد یعنی قدرت از حالت شخصی خارج شود و به قاعده تبدیل شود، نه به اراده و نفوذ این و آن فرد و گروه. نهاد، حرص و جاه‌طلبی و اراده‌ی شخصی افراد را در خدمت خیر همگانی درمی‌آورد، بی‌نهادی اجازه می‌دهد همین جنبه‌های منفی که در تمام انسان‌ها وجود دارند، قدرت را به خدمت منفعت شخصی درآورند. گاهی حتی جنبه‌های مثبت یک شخص هم باید مهار شوند تا با قدرت بی‌مهارش برای برپایی آرمان‌شهر فاجعه ایجاد نکند. مونتسکیو در روح‌القوانین می‌نویسد: هر انسانی که صاحب قدرت شود، مستعد سوءاستفاده از آن است. شگفت نیست، اما حقیقت دارد، که حتی فضیلت هم نیازمند حد و مرز است؟ نمی‌توان کشور را به امید آدم خوب ساخت، کشور باید طوری ساخته شود که آدم بد هم نتواند آسان ویرانش کند. مسئله این است که قواعدی بسازیم تا کشور گروگان اخلاق شخصی افراد نشود. مدیسون می‌گفت همیشه انسان‌های خوب در دسترس نیستند که پشتیبان فرمان‌ها باشند. این کلیدی بود که نهادهای جمهوری را ایجاد کرد. چون همیشه به انسان‌های خوب دسترسی نداریم یا نمی‌توانیم به نیت قلبی و خیرخواهی افراد پی ببریم، قواعدی می‌سازیم که خودکار عمل کنند به جای "امید بستن" به خوبی انسان‌ها. @tarbd 📚📚📚📚📚 "تاریخ تنها مزرعه ای است که در آن هیچ دانه سالمی از بین نمی رود" https://telegram.me/tarbd

2
✅ ناپلئون بناپارت: خداوند با ارتشی است که توپخانه قدرتمندتری دارد @tarbd 📚📚📚📚📚
✅ ناپلئون بناپارت: خداوند با ارتشی است که توپخانه قدرتمندتری دارد @tarbd 📚📚📚📚📚
136
3
✅پوشش‌ زنان در گذر زمان... تغییر پوشش زنان ایران در دوره رضاشاه @tarbd 📚📚📚📚📚
✅پوشش‌ زنان در گذر زمان... تغییر پوشش زنان ایران در دوره رضاشاه @tarbd 📚📚📚📚📚
194
4
تاوان سنگین آموزش آنلاین؛ طالبان یک زن دیگر را شلاق زدند در سه ماه اول سال ۲۰۲۶، حداقل ۳۹ زن در افغانستان در ملا عام شلاق خور
تاوان سنگین آموزش آنلاین؛ طالبان یک زن دیگر را شلاق زدند در سه ماه اول سال ۲۰۲۶، حداقل ۳۹ زن در افغانستان در ملا عام شلاق خوردند ۲.۲ میلیون دختر و زن از درس و تعلیم محروم هستند +شما شکوه این زن رو ببینید نه زجه میزنه نه جیغ میزنه, اینه قدرت زن خاورمیانه😢 #تحلیل_زمانه 🌍 @TahlilZamane
179
5
‼️واکنش تند رشیدپور به اظهارات امیرحسین ثابتی
‼️واکنش تند رشیدپور به اظهارات امیرحسین ثابتی
296
6
✅وقتی سنگ‌نگاره های ۱۵۰۰ ساله به حرکت درمیان… نمای داخلی سنگ نگاره طاقبستان شامل صحنه شکار گراز و گوزن است که توسط پادشاهان س
✅وقتی سنگ‌نگاره های ۱۵۰۰ ساله به حرکت درمیان… نمای داخلی سنگ نگاره طاقبستان شامل صحنه شکار گراز و گوزن است که توسط پادشاهان ساسانی انجام میشده، در این سنگ نگاه ها مانند یک انیمیشن مرحله به مرحله این شکار توسط هنرمندان ساسانی با ظرافتی مثال زدنی حجاری شده . ▪️این تصاویر به کمک هوش‌مصنوعی Hailou Ai به حرکت درآمده است. @tarbd 📚📚📚📚📚
296
7
✅آیا همه چیز تمام شده است؟؟؟ تابستان ۱۹۴۵ , ژاپن زیر سایه شکست نفس می‌کشید. شهرها ویران شده بودند، کارخانه‌ها از کار افتاده بودند و دو انفجار اتمی، هیروشیما و ناگاساکی را به نماد تلخ پایان جنگ تبدیل کرده بود. در همان روزها، هیدکی #یوکاوا، فیزیکدان جوان ژاپنی، در دانشگاه کیوتو قدم می‌زد. دانشجویی که آثار ناامیدی در چهره‌اش موج می‌زد، به او نزدیک شد و پرسید: «استاد، آیا همه‌چیز تمام شده است؟» یوکاوا به ساختمان‌های آسیب‌دیده دانشگاه نگاه کرد و گفت: «اگر آینده را در این دیوارهای شکسته ببینی، بله. اما اگر آینده را در #ذهن جوانانی ببینی که هنوز می‌توانند بیاموزند، نه.» دانشجو گفت: «اما ما جنگ را باختیم.» یوکاوا لحظه‌ای سکوت کرد و پاسخ داد: «ما فقط یک جنگ را نباختیم. فهمیدیم که قدرت واقعی جهان در دانش است. بمبی که بر سر هیروشیما فرود آمد، در یک روز ساخته نشد؛ حاصل سال‌ها پژوهش، آموزش و سرمایه‌گذاری علمی بود. آینده ژاپن نه در میدان‌های نبرد، بلکه در کلاس‌های درس و آزمایشگاه‌ها ساخته خواهد شد.» سال‌ها گذشت. #ژاپن به جای ساختن ارتشی بزرگ، #دانشگاه‌ها را توسعه داد، پژوهش را گسترش داد و نسل تازه‌ای از مهندسان و دانشمندان را پرورش داد. در سال ۱۹۴۹، هیدکی یوکاوا نخستین ژاپنی شد که جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد. برای بسیاری از مردم ژاپن، این موفقیت تنها افتخار یک دانشمند نبود؛ نماد تولد دوباره یک ملت بود. از دل خاکسترهای جنگ، این باور شکل گرفت که: «کشوری که در میدان جنگ شکست می‌خورد، هنوز می‌تواند در میدان #علم پیروز شود؛ اگر به جای ساختن سلاح‌های بیشتر، ذهن‌های بیشتری بسازد.» @tarbd 📚📚📚📚📚 "تاریخ تنها مزرعه ای است که در آن هیچ دانه سالمی از بین نمی رود" https://telegram.me/tarbd
653
8
🌲🌲🌲 ایران را دوست دارم... چون: شعر دارد... هنر دارد... تاریخ دارد... #ایران #اصفهان @tarbd 📚📚📚📚📚
🌲🌲🌲 ایران را دوست دارم... چون: شعر دارد... هنر دارد... تاریخ دارد... #ایران #اصفهان @tarbd 📚📚📚📚📚
479
9
📸 اصفهان، کاخ چهلستون، سال ۱۹۲۵ میلادی/ ۱۳۰۴ خورشیدی @tarbd 📚📚📚📚📚
📸 اصفهان، کاخ چهلستون، سال ۱۹۲۵ میلادی/ ۱۳۰۴ خورشیدی @tarbd 📚📚📚📚📚
333
10
#تحلیل_زمانه 🌍 @TahlilZamane
#تحلیل_زمانه 🌍 @TahlilZamane
331
11
آمریکا لوکوموتیو بقیه جهانه. آمریکا آزمایشگاه بزرگیه که آینده درونش ساخته می‌شه: آینده‌ای که پر از امکانات جدید زندگیه. همهٔ اینها هم در اصل مدیون اقتصاد آمریکاست؛ مدیون بازار آزاد و سنت کاپیتالیستی اونجا — و نه الزاماً دولت‌ها. برای نمونه در گرافیک پایین، کاربران اینترنت در آمریکا در سال ۱۹۹۰ از مجموع کاربران در تمام دنیا بیشتر بود. این کالای لوکس رو اقتصاد آمریکا به کالای ضروری تبدیل کرد. کارکرد اقتصاد کاپیتالیستی همینه: کالای لوکس رو همگانی می‌کنه و در این اثنا کالاهای لوکس دیگه‌ای خلق می‌کنه که به زودی همگانی خواهند شد. این فرایند باعث می‌شه امکان‌های زندگی امروز ما با نیم قرن پیش قابل مقایسه نباشه (حتی با بیست سال پیش هم قابل مقایسه نیست). حمله به بازار، حمله به این موتورِ رفاه‌آفرینه. و هدف اصلی چپ هم در جهان دقیقاً حمله به بازار آزاده. اکثر چیزهایی که الان من و شما در اختیار داریم و کیفیت زندگی‌مون رو بالا آورده، نتیجهٔ همین اقتصاد آزاده. اما چپ با اسم رمز "نئولیبرالیسم" از این اقتصاد نجات‌بخش هیولا ساخته. شیوه چپ همیشه همین بوده که راه درست رو تباهی جلوه می‌داده و تباهی رو راه درست. انتخاب با ماست که پس از چند بار افتادن در چاه چپ عبرت بگیریم. #کاپیتالیسم Garajetadayoni | گاراژ
328
12
✅هشدار روزنامه جوان : تجمعات شبانه دچار فتنه شده و میدان به دست نفاق افکنها افتاده خواستار انحلال شعام و خراب کردن وزارت خارج
✅هشدار روزنامه جوان : تجمعات شبانه دچار فتنه شده و میدان به دست نفاق افکنها افتاده خواستار انحلال شعام و خراب کردن وزارت خارجه برسر مسئولانش هستند روزنامه جوان وابسته به سپاه در گزارشی هشدار داده است که برخی گریه‌ها در تجمعات مردمی باعث تفرقه و نفی مسئولان نظام شده‌اند. برخی سخنرانان بدون رعایت اوامر رهبری، دلالت به خراب کردن موسسات و نهادهای نظام اسلامی می‌کنند و گاه به مشاجره میان مردم منجر می‌شود. این اقدامات، طبق فرمایشات رهبری، باعث ضعف اعتماد مردم به نظام می‌شود و لازم است نهادهای مربوط جلوی این تفرقه‌افکنی را گرفته و تجمعات مردمی را به کمک وحشت از چنین اختلافاتی حفظ کنند
2
13
Matn yo'q...
254
14
📌 اندیشکده دیپلماسی ملل (NDT) با همکاری مرکز مطالعات عالی بین‌المللی دانشگاه تهران و شبکه بین المللی جوانان پاگواش International Student/Young Pugwash (ISYP) برگزار می‌کند: 🎙 وبینار بین‌المللی گفت‌وگو در زمانه بحران: ایران، امنیت منطقه‌ای و کاهش مخاطرات هسته‌ای 🌍 در شرایطی که تحولات خاورمیانه بیش از هر زمان دیگری بر امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیرگذار شده است، گفت‌وگو، تبادل دیدگاه و تعامل میان نخبگان علمی و سیاستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با حضور: ▪️ پروفسور حسین الشهرستانی دانشمند اتمی و رئیس کنفرانس‌های پاگواش در امور علم و مسائل جهانی نایب رئیس سابق مجلس نواب عراق وزیر اسبق آموزش عالی عراق ▪️ دکتر علی‌اکبر صالحی وزیر اسبق امور خارجه و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران ▪️ دکتر آریوبرزن محمدی استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه تهران ▪️ دکتر حامد وفایی استاد مطالعات چین، دانشگاه تهران ▪️ دکتر رکسانا نیکنامی مدیر مرکز مطالعات عالی بین‌الملل دانشگاه تهران ▪️ سیدمحمدعلی سیدحنایی بنیان‌گذار و رئیس اندیشکده دیپلماسی ملل 📅 ۲۶ خرداد ۱۴۰۵ 🕒 ساعت ۱۵:۰۰ به وقت ایران 💻 به صورت برخط (Google Meet) از اساتید، پژوهشگران، دانشجویان، دیپلمات‌ها و علاقه‌مندان حوزه روابط بین‌الملل دعوت می‌شود در این گفت‌وگوی علمی و تخصصی مشارکت کنند. روابط عمومی اندیشکده دیپلماسی ملل • Public Relations of Nations Diplomacy Think Tank ╭┅──•──┅╮       @NDT_IRI ╰┅──•──┅╯
280
15
✅رقاصان و نوازنده های دوران قاجار... @tarbd 📚📚📚📚📚
✅رقاصان و نوازنده های دوران قاجار... @tarbd 📚📚📚📚📚
393
16
✅ اینجا سوییس نیست! قطعه‌ای از بهشت در هزارمسجد خراسان 🌲ایران زیبا @tarbd 📚📚📚📚📚+2
✅ اینجا سوییس نیست! قطعه‌ای از بهشت در هزارمسجد خراسان 🌲ایران زیبا @tarbd 📚📚📚📚📚
384
17
✅ امروز ۱۰ June روز جهانی صنایع دستی است و هنر دستان ایرانی‌ها در دنیا حرف اول را می‌زند @tarbd 📚📚📚📚📚
✅ امروز ۱۰ June روز جهانی صنایع دستی است و هنر دستان ایرانی‌ها در دنیا حرف اول را می‌زند @tarbd 📚📚📚📚📚
356
18
✅ذهن پیشوا...  تاریخ انسانی در مسیر پر فراز و نشیب خود حوادث زیادی را پشت سر گذاشته و در این میان همواره نام عده‌ای با ترس و ارعاب و کشت و کشتار گره خورده است. دیکتاتورها در سراسر تاریخ و جهان پراکنده‌اند و هر کدام در برهه‌ای از زمان و نقطه‌ای از این کره خاکی جور و ستم را پیشه خود می‌کنند اما این دیکتاتورها دارای چه ویژگی‌های ذهنی و شخصیتی هستند؟ و آیا میان آن‌ها تشابهاتی وجود دارد؟ کتاب «ذهن پیشوا؛ کیش شخصیت دیکتاتورها در قرن بیستم» نوشته «فرانک دیکاتر» با همین پرسش به مشهورترین دیکتاتورهای قرن بیستم پرداخته است. مترجم کتاب در یادداشت ابتدایی این اثر در مورد اهمیت ذهن و کیش در شناخت دیکتاتورها می‌نویسد:«دیکتاتورها به شکل عجیبی به هم شبیه‌اند. ذهن پیشوایان مردم نگون بخت، به یک گونه فکر می کند و اسیر توهماتی از یک نوع است. پیشوا به کیش شخصیت خود زنده است و روزی که مردم دیگر فریب آنچه می‌نمایانند را نخورند و از زور و قدرت او نترسند، پایان فرا خواهد رسید.» در این کتاب هشت دیکتاتور(موسولینی، هیتلر، استالین، مائو، کیم ایل سونگ، فرانسوا دووالیه، چائوشسکو و منگیستو هایله ماریام» با شخصیت‌های بسیار متفاوت مورد بررسی قرار می‌گیرند. نویسنده با زبانی ساده و روایی و نگاهی تاریخی و با تمرکز بر ویژگی‌های روانی و شخصیتی این شخصیت‌ها مسیر زمامداری‌شان را برای خواننده بازگو می‌کند. روایتی که با تمام تفاوت‌ها، شباهت‌هایی که میان این اشخاص وجود دارد را  نیز برای خوانندگان روشن می‌سازد. همانطور که مولف اثر در پیشگفتار کتاب نیز به بخشی از این تشابه اشاره می‌کند و می‌نویسد: «وجه تشابه آنان همه البته این است که تمامی تصمیمات مهمی که به ترویج وجهه شخصی آنان منجر می‌شود، توسط خودشان گرفته می‌شود. در این میان البته بعضی بیش از بقیه در این روند دخالت دارند. مثلا موسیلینی در یک سر طیف تقریبا نیمی از زمانش را صرف تصویرسازی از خود به عنوان حاکم همه چیز دان، قادر مطلق و بی جانشین ایتالیا می‌‎کرد و به این منظور زمام اداره چند وزارت‌خانه را شخصا در دست گرفته بود. استالین دائما در فکر هرس کردن شاخ و برگ درخت کیش شخصیت خود بود و آنچه را تمجید بیش از حد می‌انگاشت تنها به این دلیل کنار می‌گذاشت که چند سال بعد زمانی که حس کند موعودش رسیده آن را به مرکز توجهات بیاورد. چائوشسکو با وسواس خاصی شخصیت خود را تبلیغ می‌کرد. هیتلر هم در سال‌های اولیه رسیدن به قدرت از تمامی جزییات روند انگاره‌سازی از خود مطلع بود هر چند در سال‌های بعد اگر رویه او را با دیگر دیکتاتورها مقایسه کنیم می‌بینیم که این کار را بیش از حد معمول به دیگران تفویض کرده بود همگی آن‌ها از تمام منابع در اختیار دولتشان برای ترویج کیش شخصیت خود استفاده می‌کردند چرا که آن‌ها خود دولت بودند.» اما چرا کیش شخصیت در شناخت دیکتاتورها لازم می‌نماید و اهمیت آن در چیست؟ «دیکاتر» این اهمیت را این طور توضیح می‌دهد:«هدف کیش شخصیت متقاعد یا اقناع کردن نبود بلکه گیج کردن بود و اینکه درک متعارف را نابود کند، زمینه اطاعت مطلق را فراهم سازد، افراد را به انزوا بکشاند و شخصیت آنان را خرد کند. مردم ناگزیر از خود سانسوری بودند و به نوبه خود دیگران را می‌پاییدند. آنان خواه ناخواه کسانی را که نمی‌توانستند در حرفه تبعیت صادق باشند نکوهش می‌کردند اما زیر ظاهر متحدالشکل همه‌گیر، طیف گسترده‌ای از نظرات وجود داشت: از آنان که خالصانه رهبر خود را تجلی آرمان‌ها می‌دانستند تا معتقدین به شیوه و مرام و او، فرصت طلبان کاسه‌لیس، بی تفاوت‌ها، بی‌انگیزه‌ها و مخالفین سرسخت.» با خواندن مسیر زندگی این هشت دیکتاتور همانطور که نویسنده هم اشاره می‌کند درمی‌یابیم دیکتاتورها نه تنها به مردم خود که به خودشان هم دورغ می‌گفتند. شماری از آنان در جهان شخصی‌شان غرق شده و متقاعد شده بودند که نابغه‌اند و تعدادی دیگر بی اعتمادی بیمارگونه به ملازمان و اطرافیانشان داشتند و در نتیجه بدون مشورت تصمیماتی می‌گرفتند که سرنوشت گاه میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌داد و عده معدودی چون هیتلر نیز بر اثر ضربه محکم واقعیت گیج می‌شدند اما بسیاری از آن‌ها تا پایان بر رویه خود باقی می‌ماندند. استالین و مائو عاقبت به مرگ طبیعی مردند و تا چند دهه ستایش از آنان ادامه یافت. دووالیه اوضاع را به شکلی مدیریت کرد که قدرت به پسرش منتقل شد و در نهایت اغراق آمیزترین کیش شخصیتی که تا به حال دیده شده در کره شمالی است که در آن حکومت کیم به نسل سوم رسیده است. @tarbd 📚📚📚📚📚 "تاریخ تنها مزرعه ای است که در آن هیچ دانه سالمی از بین نمی رود" https://telegram.me/tarbd
437
19
دیکتاتورها در سراسر تاریخ و جهان پراکنده‌اند و هر کدام در برهه‌ای از زمان و نقطه‌ای از این کره خاکی جور و ستم را پیشه خود می‌
دیکتاتورها در سراسر تاریخ و جهان پراکنده‌اند و هر کدام در برهه‌ای از زمان و نقطه‌ای از این کره خاکی جور و ستم را پیشه خود می‌کنند اما این دیکتاتورها دارای چه ویژگی‌های ذهنی و شخصیتی هستند؟ و آیا میان آن‌ها تشابهاتی وجود دارد؟ کتاب «ذهن پیشوا؛ کیش شخصیت دیکتاتورها در قرن بیستم» نوشته «فرانک دیکاتر» با همین پرسش به مشهورترین دیکتاتورهای قرن بیستم پرداخته است. مترجم کتاب در یادداشت ابتدایی این اثر در مورد اهمیت ذهن و کیش در شناخت دیکتاتورها می‌نویسد:«دیکتاتورها به شکل عجیبی به هم شبیه‌اند. ذهن پیشوایان مردم نگون بخت، به یک گونه فکر می کند و اسیر توهماتی از یک نوع است. پیشوا به کیش شخصیت خود زنده است و روزی که مردم دیگر فریب آنچه می‌نمایانند را نخورند و از زور و قدرت او نترسند، پایان فرا خواهد رسید.» در این کتاب هشت دیکتاتور(موسولینی، هیتلر، استالین، مائو، کیم ایل سونگ، فرانسوا دووالیه، چائوشسکو و منگیستو هایله ماریام» با شخصیت‌های بسیار متفاوت مورد بررسی قرار می‌گیرند. @tarbd 📚📚📚📚📚
488
20
✅افرادی که چیزی برای گفتن ندارند، مدام در حال حرف زدن هستند.... @tarbd 📚📚📚📚📚
✅افرادی که چیزی برای گفتن ندارند، مدام در حال حرف زدن هستند.... @tarbd 📚📚📚📚📚
379