uz
Feedback
أرواحٌ هائِمة في حُبِّ اللّٰه🤎 ")

أرواحٌ هائِمة في حُبِّ اللّٰه🤎 ")

Kanalga Telegram’da o‘tish

واصبِر لحُكم ربّك فَإنَكَ بِأَعيُنِنَا"🤎 البداية: 9/5/2026🤎

Ko'proq ko'rsatish
Mamlakat belgilanmaganToif belgilanmagan
242
Obunachilar
+324 soatlar
+67 kunlar
+1130 kunlar
Postlar arxiv
للفجر نورٌ لا يعرفه النائمون، فمن أيقظه الله للفجر فقد أراد به خيرًا، ومن ترك فراشه للفجر وجد راحةً لا يعرفها النائمون، ويكفي أهلَ الفجر شرفًا أن الله اختارهم من بين النائمين✋🏻.

Repost from صُحبه
"ما فاتك لم يخلق لك وما خُلق لكَ لن يفوتك..." صلاة الفجر يا صُحبه اثابكم الله 💙

Repost from نافع | Nafe3
بمناسبة الامتحانات؛ صوتية هدية من مساق (صاحب السعي المُوفق)، على قناة (ع الكنبة) https://t.me/+1oYpsLZXIRo5M2M8

‏اللهمَّ لك الحمدُ من قاع الفؤاد إلى عرشِك المُقـدّس حمدًا يُوافي نعمك .

هذهِ رُوحي، شرَّدَتها الأُمنيات. وصَفَّفَت قَرَعَ شَعِرها الأمشاطُ عاريةُ السِّنن .

‏أكبر عدو للإنسان هو الخوف . كُلّ التجارب مُؤجلة بسبب الخوف، كُلّ المُتع مُؤجلة بسبب الخوف، كُلّ الأهداف مُؤجلة بسبب الخوف، حتىٰ الفرح مُؤجل بسبب الخوف . خوف مِن الملامة، خوف مِن النقد، خوف من الفشل، خوف مِن الاستنقاص إلىٰ آخره . الخوف شعور وهمي وملهوش وجود، الإنسان لو كسر حاجزه هيشوف قد إيه كان فايته حاجات كتير أوي، بسبب شعور ضبابي ملوش قيمة.

اللَّهُمَّ إِلَيْكَ أَشْكُو ضَعْفَ قُوَّتِي، وَقِلَّةَ حِيلَتِي، وَهَوَانِي عَلَى النَّاسِ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. أَنْتَ رَبُّ الْمُسْتَضْعَفِينَ وَأَنْتَ رَبِّي، إِلَى مَنْ تَكِلُنِي؟ إِلَى بَعِيدٍ يَتَجَهَّمُنِي؟ أَمْ إِلَى عَدُوٍّ مَلَّكْتَهُ أَمْرِي؟ إِنْ لَمْ يَكُنْ بِكَ عَلَيَّ غَضَبٌ فَلَا أُبَالِي، وَلَكِنَّ عَافِيَتَكَ هِيَ أَوْسَعُ لِي. أَعُوذُ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَشْرَقَتْ لَهُ الظُّلُمَاتُ، وَصَلُحَ عَلَيْهِ أَمْرُ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ، مِنْ أَنْ تُنْزِلَ بِي غَضَبَكَ، أَوْ يَحِلَّ عَلَيَّ سُخْطُكَ، لَكَ الْعُتْبَى حَتَّى تَرْضَى، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِكَ.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حياكم الله جميعاً وبياكم يا رفاق 🤎
_ المهم كنت هحكيلك عن نقطة مهمة يعني تاخد بالك منها لعلك تستفيد - انت كشخص ملتزم قدوة لمن حولك ، أنت فاهم يعني ايه قدوة ، يعني أنت لو ملتزم بجد وماشي تمام فـ بارك الله فيك كده أنت محافظ على سمعتك وسمعت الملتزمين من حولك ، طيب حضرتك ملتزم بس بتشتم ملتزم بس بتشرب سجاير ملتزمة بس بتضحكي في الشارع او حجابك مش افضل حاجة !!! تيجي تشوف حد بيعمل معصية تقوله يبني مينفعش يقولك طيب ما أنت يا شيخ بتعمل كذه ، او لو حد نصحه يقوله شوف الشيخ فلان !!! _ فـ التزامك يعني إلتزام من حولك ، لازم تخلي بالك من النقطة دي ، لأن بلا شك في ناس بتحب تستغل اقل شئ لصالحها !! _ يعني دلوقت المفروض ده يبقى دافع ليك على انك تكمل في الطريق او تبدأ فيه أصلاً ، أولاً عشان أنت حياتك بدون الله عز وجل ليست حياة وده هتدركه بعدين ، ثانياً عشان تبقى دافع لناس وتعين ناس على الثبات ٠ _ أنت/تِ محتاجين تفهموا فكرة انكم اساس الأمة حاليا ، لو أنتم الآن لم تهتموا بها ، مين هيهتم ؟؟! - معلش بس أنت ليه مش بتدعوا إلى الله ، أنت مستني تقف على المنبر يعني ، يبني أنت لو في الجامعة وأذن الظهر روحت صليت ، مرة في الثانية ممكن تلاقي شباب بيقولولك ممكن نصلي معاك ، دعوة ولا مش دعوة دي ؟؟! - حضرتك حجابك اللي بتلتزمي بيه ، عدم اختلاطك مع الشباب لما صحابك هيشوفوا ده هيبقوا عايزين يبقوا زيك ، دعوة ولا مش دعوة دي ؟؟! _ مشكلتنا اننا بنخاف وبنتكسف ، وقد اهملنا الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر ففسدت الأمة ، ايوة مهو أنت لما تشوف مكان بتُنتهك فيه حرمات الله وتسكت يبقى انت سبب من اسباب استمرار الفساد ، مهو أنت يا صديقي للأسف هتسأل أنت ليه منصحتهمش ؟؟ ابقى قول لربنا أصل خوفت يكسفوني تمام ، او انهم مكنوش هيستجيبوا  !! _افهم إن الاستجابة او غيره دي مش بتاعتك تمام
_ مطلوب منك ٠٠٠٠٠٠
←خلي بالك من الدنيا عشان متخدعكش فتهلك وتضيع ←خلي بالك من التزامك لأنك مثال للملتزمين وممكن حد يكون بيتبعك ٠ ←خلي بالك انك داعية حتى ولو لم تقف على منبرٍ قط ، خلي بالك لو شفت حرمات الله تنتهك انصح الناس وملكش دخل بما بعد ذلك ، ما عليك إلا البلاغ٠ #فضفضة 🌺

صلاة العشاء يا رفاق الجنة🤎

ووحدي أنا الغريب...!
ووحدي أنا الغريب...!

‏ولأن أقدارنا تؤخذ من أفواهنا سأكون زوج صالح وستكون لي عائلة جميلة ، بيت هادئ خال من المشاكل زوجة صالحة تقية نقية لا أشقىٰ في صحبتها ابدًا ، سيكون لدي أطفال سأربيهم علي حفظ القرآن الكريم وحفظهم للصلاة في وقتها طوال اليوم ، ولن يكون هناك خصام ابدًا إن شاء الله.

وظلَ يلحُ علىٰ اللّه ويتحدىٰ يأسَه حتىٰ غلب دعاؤه قدره فأستُجيبَ لهُ .

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 🖤

أما أنا فلا يليقُ بي إلاّ الوَرد بالراء أو بدوُنِها .!🤍

Repost from N/a
سورة الإنسان - أسيد البيطار

دي قناتي بس مش عارف ارجعها من زمان 👁️

Repost from N/a
صلاة الفجر📿
اللهم اجعلنا ممن قُلت فيهم ﴿ وَالذين هُمْ عَلَىٰ صَلَواتِهِمْ يُحَافِظُونَ﴾🌿 اللهم لا تحرمنا لذة الوقوف بين يديك في كل صلاة⁩ واجعل صلاة⁩ الفجر⁩ وقرآن الفجر⁩ أحب لنا من الدنيا وما فيه 🍃🕊️

حسبنا الله ونعم الوكيل

قال سعيد بن جبير رضي الله عنه: يؤتى بالعبد يوم القيامة فيُدفع له كتابه، فلا يرى فيه صلاته ولا صيامه، ولا يرى أعماله الصالحة؛ فيقول: يا رب هذا كتاب غيري، كانت لي حسنات وليست في هذا الكتاب فيقال له: إن ربك لا يضل ولا ينسى ذهب عملك باغتيابك الناس. ابن الجوزي