𝑻𝒉𝒆 𝑳𝒂𝒔𝒕 𝑺𝒕𝒐𝒑
Kanalga Telegram’da o‘tish
فإن كانت الدنيا سفرًا، فالآخرة هي 𝐓𝐡𝐞 𝐋𝐚𝐬𝐭 𝐒𝐭𝐨𝐩 𝐂𝐡𝐚𝐭 𝐁𝐨𝐭 : @aburahma_808201bot
Ko'proq ko'rsatishMamlakat belgilanmaganToif belgilanmagan
1 677
Obunachilar
+1724 soatlar
+807 kunlar
+1 43630 kunlar
Postlar arxiv
1 675
Repost from سَكينة')
لما الشمس تدخل من الشباك ،
وكل حاجة تبقى في مكانها، من غير استعجال ولا دوشة ولا توتر مالي الجو.
مفيش حاجة مهمة بتحصل،
بس القلب بيبقى مطمّن بطريقة صعب تتوصف،
والبال هادي كأنه أخيرًا لقى راحته.
أعتقد إن الإنسان بيقضي عمره كله وهو بيدوّر على اللحظة دي،
لحظة سلام نفسي حقيقية،
يحس فيها إن مفيش حاجة ناقصاه بقي البال هادي و لقي راحته أخيرًا 🤎.')
1 675
Repost from بقولك ايه متهزرش معايا
- اللهم خفف عني ثقل هذه الإيام، وأرزقني قوة الصبر، وأشرح صدري، و إنزع منه ما استثقلته نفسي، وأرح قلبي و أرزقني .. فأنت أعلم بما تحتاجه نفسي.
1 675
"أكبر خدعة في حياتنا هي فكرة إننا 'هنرتاح لما نوصل لـ...'. لما أتخرج، لما أشتغل، لما أتجوز، لما أسافر. الحقيقة إن الراحة مش في 'الوصول'، الراحة في 'الطريق'. الدنيا مش دار قرار، هي محطة، ولو علقت سعادتك بـ 'النتيجة'، هتعيش طول عمرك مستني. الحكمة بتقول: 'ارضَ بما قسم الله لك تكن أغنى الناس'. الغنى مش باللي تملكه، الغنى باللي في قلبك من رضا. اللي مش بيرضى بالشوكة، مش هيرضي بالوردة، فافتح عينك وشوف النعم اللي حواليك دلوقتي، مش اللي بتتمناها في خيالك."
1 675
Repost from بقولك ايه متهزرش معايا
- خير ما يقال في كل صباح:
اللهم إني وكلتك أمري فكن لي خير وكيل و دبرلي أمري فإني لا أحسن التدبير 🩶
1 675
"لو حاسس إن أسبوعك كان مليان تقصير، الجمعة هو 'ممسحة الذنوب' ومكان البدايات الجديدة. قراءة سورة الكهف، كثرة الصلاة على النبي ﷺ، والاغتسال والتطيب.. كلها عادات صغيرة لكن أثرها في النفس عظيم. 'أحب الأعمال إلى الله أدومها وإن قل'، فخلي طقوس الجمعة جزء من هويتك الأسبوعية. مش محتاج تكون مثالي، محتاج بس تكون 'مستمر' على الخير. كل جمعة وأنت أقرب لربنا، وكل جمعة وأنت بتصلح جزء من نفسك."
1 675
"عمرك سألت نفسك ليه بنحب نجلد ذاتنا؟ ليه لو عملنا 9 حاجات صح، بنسيب كل ده ونركز على الحاجة الوحيدة اللي عملناها غلط؟ دماغنا دي عامله زي تطبيق شغال في الخلفية 24 ساعة، بيطلع لنا أخطاء من سنين، وبيفكرنا بمواقف محرجة حصلت في ابتدائي، ومحتاجين 'نعمل ريستارت' للحوار ده. أحياناً بيبقى كل اللي محتاجه الواحد إنه يبطل 'يحلل' كل حاجة، ويبطل 'يفسر' حركات الناس، ويعيش اللحظة من غير ما يحاول يربطها بنظرية مؤامرة. الحياة مش لغز، هي بس شوية أيام بتعدي، فلو عرفت تضحك على مواقفك العبيطة بدل ما تبكي عليها، فأنت كده كسبت جزء كبير من المعركة."
1 675
صلاه الفجر ي حبايب عيووني اثابكم الله وادعوا ل طلاب 3ث ربنا يوفقهم و يحققو أحلامهم اللهم امين 🤎🤎 .
1 675
Repost from بحــاول مبطلش أحـاول 💪🏻♥🥺
هي صعبة، بس سيِّدنا عمر بن عبد العزيز قال جملة تُكتب بماء الذهب، قال: " لو أنَّ النّاس كلَّما استصعبوا أمرًا تركوه؛ ما قام للنَّاس دنيا ولا دين ".
فما ينفعش نبطَّل نعمل حاجة، أو نبطّل نحاول عشان الحاجة دي صعبة؛ لأن هي دي الدُّنيا!
ربنا يسهِّل لي ولكم كلَّ أمر صعب 🦋☺️
1 675
الرضا مش معناه إنك تكسل أو ما تطمحش للأحسن، الرضا معناه إنك تطمن. اطمن إن سعيك مش بيضيع، وإن اللحظات اللي بتمر بيها دلوقت، بتعبها بضغطها، هي اللي بتبني الشخص اللي هتبقى عليه بكره. ركز في 'الهدف' بتاعك أنت، وسيبك من 'الضجيج' اللي حواليك."
1 675
Repost from N/a
لا شيء يؤلم أكثر من أن يتحول الشخص الذي أحببته إلى درس قاسي في الحياة.
1 675
Repost from N/a
"فَمَا غَابَ عَن عَيِني خَيالُكَ لَحظةً
وَلَا زَالَ عَنهَا وَالخَيالُ يَزُولُ."
1 675
Repost from 𓏺قناެة أسۅٛد كتاެئب اެݪقساެم 🔻🔥💚✌️
''
إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلَٰٓئِكَتَهُۥ يُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِيِّۚ يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَيۡهِ وَسَلِّمُواْ تَسۡلِيمًا. 🌙
1 675
Repost from ڪُـل مَـا هـو لَــطِـيف🦋ᰔᩚᤣࣳ𓍢ִ໋⋆ ֢ ׁ
يمڪن الحاجه الوحيدة اللِ مصبراني ع كمية الخساير إللِ طلعت بيها هي إن قلبي لسه رقيق وروحي خفيفة وحنينة رغم ڪل القسوة إللِ شوفتها والله 💗🫶🏻")).
1 675
Repost from ⤶رُكــنـِـي الـهَـادِئ ˚ 𐙚𓍢ִ໋
بحب اوۍ اللۍ يڪلمنۍ و يقولۍ " احڪيلۍ عملتۍ اۍ فِ يومك " و نقعد نتڪلم فِ اللۍ ضايقنۍ و نحاول نعدۍ ڪل حاجه مع بعض بالڪلام الحلو اللۍ بيهون اۍ حاجه وحشه و بحب ڪلمه " انا جمبك متقلقيش " الڪلام دَ ممڪن يڪون بسيط بس بيفرق فِـ النفسيه اللۍ قدامك بدرجه متتخيلهاش ، ناس زۍ دِ وجودهم حلو جداً فِ حياتنا 😩🩷 .
1 675
Repost from - أَُوليسيس 🦋 .
من أجمل الحاجات اللي سمعتها من الناس جمله "انتِي حِنينه اوي" بستغرب اوي طب ايه نوع العطاء اللي قدمته عشان يتقالي كده والرد كان أجمل بصراحه انتِي حتي ملامحك حِنينه، حقيقي الحِنيه من أجمل صفات الانسان وشكراً للناس اللي بتشوف فينا الصفات الحلوه دي.
1 675
Repost from N/a
سنين و مرت زيۍ الثوانۍ فۍ حبك أنتَ و أن كنت أقدر أحب تانۍ ، أحبك أنتَ 💕..
Endi mavjud! Telegram Tadqiqoti 2025 — yilning asosiy insaytlari 
