ar
Feedback
𝑻𝒉𝒆 𝑳𝒂𝒔𝒕 𝑺𝒕𝒐𝒑

𝑻𝒉𝒆 𝑳𝒂𝒔𝒕 𝑺𝒕𝒐𝒑

الذهاب إلى القناة على Telegram

فإن كانت الدنيا سفرًا، فالآخرة هي 𝐓𝐡𝐞 𝐋𝐚𝐬𝐭 𝐒𝐭𝐨𝐩 𝐂𝐡𝐚𝐭 𝐁𝐨𝐭 : @aburahma_808201bot

إظهار المزيد
لم يتم تحديد البلدالفئة غير محددة
1 677
المشتركون
+1724 ساعات
+807 أيام
+1 43630 أيام
أرشيف المشاركات
Repost from N/a
مُرّ حماتي ولا مُرّ امتحانتي .

Repost from سَكينة')
لما الشمس تدخل من الشباك ، وكل حاجة تبقى في مكانها، من غير استعجال ولا دوشة ولا توتر مالي الجو. مفيش حاجة مهمة بتحصل، بس القلب بيبقى مطمّن بطريقة صعب تتوصف، والبال هادي كأنه أخيرًا لقى راحته. أعتقد إن الإنسان بيقضي عمره كله وهو بيدوّر على اللحظة دي، لحظة سلام نفسي حقيقية، يحس فيها إن مفيش حاجة ناقصاه بقي البال هادي و لقي راحته أخيرًا 🤎.')

🔒 هذه همسة سرية لاول شخص يقوم بروئيتها

- اللهم خفف عني ثقل هذه الإيام، وأرزقني قوة الصبر، وأشرح صدري، و إنزع منه ما استثقلته نفسي، وأرح قلبي و أرزقني .. فأنت أعلم بما تحتاجه نفسي.

"أكبر خدعة في حياتنا هي فكرة إننا 'هنرتاح لما نوصل لـ...'. لما أتخرج، لما أشتغل، لما أتجوز، لما أسافر. الحقيقة إن الراحة مش في 'الوصول'، الراحة في 'الطريق'. الدنيا مش دار قرار، هي محطة، ولو علقت سعادتك بـ 'النتيجة'، هتعيش طول عمرك مستني. الحكمة بتقول: 'ارضَ بما قسم الله لك تكن أغنى الناس'. الغنى مش باللي تملكه، الغنى باللي في قلبك من رضا. اللي مش بيرضى بالشوكة، مش هيرضي بالوردة، فافتح عينك وشوف النعم اللي حواليك دلوقتي، مش اللي بتتمناها في خيالك."

نتفاعل ؟

- خير ما يقال في كل صباح: اللهم إني وكلتك أمري فكن لي خير وكيل و دبرلي أمري فإني لا أحسن التدبير 🩶

​"لو حاسس إن أسبوعك كان مليان تقصير، الجمعة هو 'ممسحة الذنوب' ومكان البدايات الجديدة. قراءة سورة الكهف، كثرة الصلاة على النبي ﷺ، والاغتسال والتطيب.. كلها عادات صغيرة لكن أثرها في النفس عظيم. 'أحب الأعمال إلى الله أدومها وإن قل'، فخلي طقوس الجمعة جزء من هويتك الأسبوعية. مش محتاج تكون مثالي، محتاج بس تكون 'مستمر' على الخير. كل جمعة وأنت أقرب لربنا، وكل جمعة وأنت بتصلح جزء من نفسك."

"عمرك سألت نفسك ليه بنحب نجلد ذاتنا؟ ليه لو عملنا 9 حاجات صح، بنسيب كل ده ونركز على الحاجة الوحيدة اللي عملناها غلط؟ دماغنا دي عامله زي تطبيق شغال في الخلفية 24 ساعة، بيطلع لنا أخطاء من سنين، وبيفكرنا بمواقف محرجة حصلت في ابتدائي، ومحتاجين 'نعمل ريستارت' للحوار ده. أحياناً بيبقى كل اللي محتاجه الواحد إنه يبطل 'يحلل' كل حاجة، ويبطل 'يفسر' حركات الناس، ويعيش اللحظة من غير ما يحاول يربطها بنظرية مؤامرة. الحياة مش لغز، هي بس شوية أيام بتعدي، فلو عرفت تضحك على مواقفك العبيطة بدل ما تبكي عليها، فأنت كده كسبت جزء كبير من المعركة."

صلاه الفجر ي حبايب عيووني اثابكم الله وادعوا ل طلاب 3ث ربنا يوفقهم و يحققو أحلامهم اللهم امين 🤎🤎 .

هي صعبة، بس سيِّدنا عمر بن عبد العزيز قال جملة تُكتب بماء الذهب، قال: " لو أنَّ النّاس كلَّما استصعبوا أمرًا تركوه؛ ما قام للنَّاس دنيا ولا دين ". فما ينفعش نبطَّل نعمل حاجة، أو نبطّل نحاول عشان الحاجة دي صعبة؛ لأن هي دي الدُّنيا! ربنا يسهِّل لي ولكم كلَّ أمر صعب 🦋☺️

الرضا مش معناه إنك تكسل أو ما تطمحش للأحسن، الرضا معناه إنك تطمن. اطمن إن سعيك مش بيضيع، وإن اللحظات اللي بتمر بيها دلوقت، بتعبها بضغطها، هي اللي بتبني الشخص اللي هتبقى عليه بكره. ركز في 'الهدف' بتاعك أنت، وسيبك من 'الضجيج' اللي حواليك."

Repost from N/a
لا شيء يؤلم أكثر من أن يتحول الشخص الذي أحببته إلى درس قاسي في الحياة.

Repost from N/a
"فَمَا غَابَ عَن عَيِني خَيالُكَ لَحظةً وَلَا زَالَ عَنهَا وَالخَيالُ يَزُولُ."

Repost from سَكينة')
أَمنحُ عُمري كله لِمن يشعرني بأنني أنا فقط مهما كَثُرتْ عليه الخيارات'.‌)

'' إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلَٰٓئِكَتَهُۥ يُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِيِّۚ يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَيۡهِ وَسَلِّمُواْ تَسۡلِيمًا. 🌙

يمڪن الحاجه الوحيدة اللِ مصبراني ع كمية الخساير إللِ طلعت بيها هي إن قلبي لسه رقيق وروحي خفيفة وحنينة رغم ڪل القسوة إللِ شوفتها والله 💗🫶🏻")).

بحب اوۍ اللۍ يڪلمنۍ و يقولۍ " احڪيلۍ عملتۍ اۍ فِ يومك " و نقعد نتڪلم فِ اللۍ ضايقنۍ و نحاول نعدۍ ڪل حاجه مع بعض بالڪلام الحلو اللۍ بيهون اۍ حاجه وحشه و بحب ڪلمه " انا جمبك متقلقيش " الڪلام دَ ممڪن يڪون بسيط بس بيفرق فِـ النفسيه اللۍ قدامك بدرجه متتخيلهاش ، ناس زۍ دِ وجودهم حلو جداً فِ حياتنا 😩🩷 .

من أجمل الحاجات اللي سمعتها من الناس جمله "انتِي حِنينه اوي" بستغرب اوي طب ايه نوع العطاء اللي قدمته عشان يتقالي كده والرد كان أجمل بصراحه انتِي حتي ملامحك حِنينه، حقيقي الحِنيه من أجمل صفات الانسان وشكراً للناس اللي بتشوف فينا الصفات الحلوه دي.

Repost from N/a
سنين و مرت زيۍ الثوانۍ فۍ حبك أنتَ و أن كنت أقدر أحب تانۍ ، أحبك أنتَ 💕..