468
Підписники
-124 години
Немає даних7 днів
+1230 день
Архів дописів
ياشباب حياكم الله🫡
بالنسبه لبروچيكت الميكرو اللينك ده هتلاقوا فيه steps ازاي نبرمج الميكروكنترولر باستخدام الاوردونيو
ممكن تساعد شويه
https://www.jcbrolabs.org/8051-arduino
ازيكم يا شباب ❤️
بخصوص تاسك الماتلاب
دي ڤيديوز قديمة ل باشمهندس معتصم بتورينا ازاي نعمل التجربتين ع الماتلاب هتساعدنا جداا
https://youtube.com/playlist?list=PLDRFUOGzqWEi4JigQXrKDL7AM6r5pNTBE&si=EHJmuHI7x-BguSHp
ازيكم يا شباب ❤️
دا جروب مع معيد الفلويد هيبعت عليه كل ال resources بتاعة المادة إن شاء الله
https://chat.whatsapp.com/K94OWVwRqWn6Kl8Ez2NqKN
ازيكم يا شباب مهم جدا 💗
بعد محاولات كتير مع دكتور حسام قطب وافق أخيرا اننا نبدل مادة مع مادة و نمد الفاينل شوية بدل الزنقة اللي كانت في جدول امبارح دي
الفرق هنا اننا هنخلص ٢٣
و معانا ايام كويسة بين المواد حتي لو شايفين أن الميكرو و المهارات أو الديزاين و المهارات ورا بعض ، فهما قبلهم ايام كويسة من بعد اللينيار ف محلولة إن شاء الله 💗
الفورم الجديدة ياريت تختاروا بسرعة عشان هنقفلها بكرا إن شاء الله
https://forms.gle/ggVvqRqhpVzYWDjf9
زميلتنا علا دفعة 24 اتوفت ادعولها بالرحمة وادعو للى فى العناية ربنا يقومهم بالسلامة
مقترح جدول إمتحانات الFinal
طبعا الإقتراحين أسوأ من بعض و مفيش أيام وحقيقي مفيش في إيدينا حاجة نعملها كلمنا الدكتور وحاولنا ناخد أيام زيادة لكن حرفيا معندناش غير ال6 أيام دول
الفرق بين المقترحين في المايكرو والميكا بس و الباقي دول أقل الخسائر الممكنة
**الأيام الي بالأصفر أجازات والي بالأسود الدكتور قالنا منحطش مواد فيها
مساء الخير يا شباب 😔
بالنسبة للابات السيركتس
اولا : لسه في لاب كمان الاخير للاسبوع ال١٢ و ال١٣ ان شاء الله
ثانيا : بعده ان شاء الله هيكون مطلوب مننا نسلم matlab simulation
السيميوليشن هيبقي عبارة عن اول تجربتين
الfirst order circuits (RC/RL) و الsecond order circuits (RLC)
"هيكون عبارة عن تيم من اتنين كل واحد يعمل تجربة و تعملوا وورد سوا و يتسلم لما الفورم تنزل إن شاء الله"
هنعمل ايه بقا ؟
التجربة الواحدة هتتعمل مرتين
مرة علي ويندو simulink و مرة simscape
و تتحط ف البرنامج ال simulink بتاع التجربتين فوق قصاد بعض
و تحتها ال simscape بتاع التجربتين قصاد بعض
ناخد بقا scope لل voltage of capacitor من ال simulink و ال simscape عشان نتأكد أنهم طلعوا شبه بعض
وبعدين ال response بتاع ال current بنفس الشكل فوق وتحت عشان نتأكد أنهم شبه بعض
و ناخد بقا سكرين شوت لكل دا و نحطه ف وورد
مافيش امتحان لاب ، التسليم دا بدل امتحان اللاب
## للتأكيد التيمات هتكون مكونة من اتنين بس ومش هينفع نزود العدد ف التيم عشان عدد التجارب هيزيد
Simulation link :
https://youtu.be/e8MfTgf9vMo?si=GGCY6-u8gijyL3aj
بس كدا بالتوفيق ❤️
Week 11 🫠
Section :
Electro ✅
Micro ❌
Circuits ❌
Linear ❌
Mecha ✅
Lab :
Micro ❌
Circuits زوجي
نقلا عن دكتور مدحت:
اللينك عاليه ☝️☝️☝️هو الخاص ب quiz3 وسوف يفتح في صباح يوم السبت ١٢/٩ وآخر ميعاد للتسليم هو يوم الثلاثاء ١٢/١٢ الساعة ١١:٣٠ ليلا
أرجو الالتزام بكل التعليمات السابقة
حظ سعيد ان شاء الله
Вже доступно! Дослідження Telegram за 2025 — головні інсайти року 
