fa
Feedback
Electrical Power 26⚡

Electrical Power 26⚡

رفتن به کانال در Telegram

نمایش بیشتر
468
مشترکین
-124 ساعت
اطلاعاتی وجود ندارد7 روز
+1230 روز
آرشیو پست ها
Here we go 🚨
Here we go 🚨

محاضرة الديزاين بكرة باذن الله الفترة الاولي في ك٦

ياشباب حياكم الله🫡 بالنسبه لبروچيكت الميكرو اللينك ده هتلاقوا فيه steps ازاي نبرمج الميكروكنترولر باستخدام الاوردونيو ممكن تساعد شويه https://www.jcbrolabs.org/8051-arduino

ازيكم يا شباب ❤️ بخصوص تاسك الماتلاب دي ڤيديوز قديمة ل باشمهندس معتصم بتورينا ازاي نعمل التجربتين ع الماتلاب هتساعدنا جداا https://youtube.com/playlist?list=PLDRFUOGzqWEi4JigQXrKDL7AM6r5pNTBE&si=EHJmuHI7x-BguSHp

ازيكم يا شباب ❤️ دا جروب مع معيد الفلويد هيبعت عليه كل ال resources بتاعة المادة إن شاء الله https://chat.whatsapp.com/K94OWVwRqWn6Kl8Ez2NqKN

DOC-20231211-WA0117..pdf4.39 KB

ازيكم يا شباب مهم جدا 💗 بعد محاولات كتير مع دكتور حسام قطب وافق أخيرا اننا نبدل مادة مع مادة و نمد الفاينل شوية بدل الزنقة اللي كانت في جدول امبارح دي الفرق هنا اننا هنخلص ٢٣ و معانا ايام كويسة بين المواد حتي لو شايفين أن الميكرو و المهارات أو الديزاين و المهارات ورا بعض ، فهما قبلهم ايام كويسة من بعد اللينيار ف محلولة إن شاء الله 💗 الفورم الجديدة ياريت تختاروا بسرعة عشان هنقفلها بكرا إن شاء الله https://forms.gle/ggVvqRqhpVzYWDjf9

زميلتنا علا دفعة 24 اتوفت ادعولها بالرحمة وادعو للى فى العناية ربنا يقومهم بالسلامة
زميلتنا علا دفعة 24 اتوفت ادعولها بالرحمة وادعو للى فى العناية ربنا يقومهم بالسلامة

Final.pdf1.83 KB

مقترح جدول إمتحانات الFinal طبعا الإقتراحين أسوأ من بعض و مفيش أيام وحقيقي مفيش في إيدينا حاجة نعملها كلمنا الدكتور وحاولنا ناخد أيام زيادة لكن حرفيا معندناش غير ال6 أيام دول الفرق بين المقترحين في المايكرو والميكا بس و الباقي دول أقل الخسائر الممكنة **الأيام الي بالأصفر أجازات والي بالأسود الدكتور قالنا منحطش مواد فيها

☠️

☠️

شباب لو في تيمات ميكرو ناقصها ناس تبعتلنا

مساء الخير يا شباب 😔 بالنسبة للابات السيركتس اولا : لسه في لاب كمان الاخير للاسبوع ال١٢ و ال١٣ ان شاء الله ثانيا : بعده ان شاء الله هيكون مطلوب مننا نسلم matlab simulation السيميوليشن هيبقي عبارة عن اول تجربتين الfirst order circuits (RC/RL) و الsecond order circuits (RLC) "هيكون عبارة عن تيم من اتنين كل واحد يعمل تجربة و تعملوا وورد سوا و يتسلم لما الفورم تنزل إن شاء الله" هنعمل ايه بقا ؟ التجربة الواحدة هتتعمل مرتين مرة علي ويندو simulink و مرة simscape و تتحط ف البرنامج ال simulink بتاع التجربتين فوق قصاد بعض و تحتها ال simscape بتاع التجربتين قصاد بعض ناخد بقا scope لل voltage of capacitor من ال simulink و ال simscape عشان نتأكد أنهم طلعوا شبه بعض وبعدين ال response بتاع ال current بنفس الشكل فوق وتحت عشان نتأكد أنهم شبه بعض و ناخد بقا سكرين شوت لكل دا و نحطه ف وورد مافيش امتحان لاب ، التسليم دا بدل امتحان اللاب ## للتأكيد التيمات هتكون مكونة من اتنين بس ومش هينفع نزود العدد ف التيم عشان عدد التجارب هيزيد Simulation link : https://youtu.be/e8MfTgf9vMo?si=GGCY6-u8gijyL3aj بس كدا بالتوفيق ❤️

Week 11 🫠 Section : Electro ✅ Micro ❌ Circuits ❌ Linear ❌ Mecha ✅ Lab : Micro ❌ Circuits زوجي

نقلا عن دكتور مدحت: اللينك عاليه ☝️☝️☝️هو الخاص ب quiz3 وسوف يفتح في صباح يوم السبت ١٢/٩ وآخر ميعاد للتسليم هو يوم الثلاثاء ١٢/١٢ الساعة ١١:٣٠ ليلا أرجو الالتزام بكل التعليمات السابقة حظ سعيد ان شاء الله

سيكشن ال circuits بكره ملغي وان شاءالله باقي السكاشن بعد كده هتبقى اونلاين