Eccentric
Відкрити в Telegram
هذا القناة تحت إدارة شخصية طموحه مُهمله سَاخرة وملوله ، تافها وجدية في انٍ
Показати більше3 233
Підписники
-124 години
-127 днів
-5530 день
Архів дописів
3 231
"إذا كان الوضوءُ سببًا للمغفرةِ، والمشيُ إلى الصلاة يرفعُكَ درجةً ويحطُّ عنك سيئةً، وانتظارك للصلاةِ بعد الصلاةِ رباط، والدعاءُ بين الآذانِ والإقامة لا يُردُّ، وبعد الصلاةِ تدعو الملائكةُ لكَ ما دمت في مصلّاك!
- فما ظنّك بالصلاة نفسها؟"
3 231
أحب جدًا فكرة "المشاورة" أحب لما يكون عندي شخص يشاورني حتى في أصغر الأشياء، أي حاجة يبي يطبقها في حياته مُباشرة يلجأ لي حتى يأخذ مشاورتي، وهذا يُعطي إيحاء واضح وصريح على كونه مُهتم بشأني وبشأن رأيي، صح أنه شيء بسيط ولكن وقعه على قلبي كبير
3 231
أحيانًا بعد كل الحشود التي عرفتها في حياتك، تأتي فترة تشعُر فيها بالتشبّع، بالاكتفاء واستثقال المديح، والميل إلى الانطواء، فترة تكتشف فيها أن الحصيلة الرابحة هي قلب صادق واحد تأوي إليه مثلما يأوي الإنسان إلى بيته في آخر اليوم هاربًا من كل شيء
3 231
ناس كتير فاكرة إن المسيح الدجال كائن غريب و عنده عين واحدة في نص راسه و شكله مرعب ، والحقيقة إنه مش كده خالص هو حد عادي جدا زينا ، بني آدم طبيعي ..
بس الرسول عليه السلام استفاض في ذكر وصفه اكتر من أي رسول تاني وبالمناسبة كل الرسل نبهوا أقوامهم من المسيح الدجال عشان فتنته هي أكبر فتنة هتحصل على الأرض وهنعرف ليه ..
أول حاجه اسمه المسيح عشان حاجتين ، انه عنده عين ممسوحة بمعنى انها مغمضة كده شوية الرسول وصفها أكنها عنبة طافية يعني زي الزبيبة بسبب ان المية اللي فيها مش موجودة
وتاني حاجه عشانه هيمسح الأرض كلها في ٤٠ يوم ،
اليوم الأول فيه أكنه سنة في الطول ، واليوم التاني أكنه شهر واليوم التالت أكنه أسبوع ، و بقية الأيام زي أيامنا العادية ، هيوصل لكل حتة في الأرض ، هيكون راكب دابة الرسول قال إنه حمار بس شكله غريب جدا عمر ما حد شافه ما بين ودانه بس ٤٠ ذراع ، حاجه ضخمة جدا يعني ..
شاب مش عجوز ، لون بشرته بيضا مايلة للأحمر ، شعره كثيف جدا و خشن جدا جدا ، قصير بس جسمه عظيم بمعنى انه عريض جدا و مليان ، و في تباعد بين رجليه واضح .
وأهم نقطة هيبقى مكتوب بين عينيه كافر ( ك ف ر ) و من حكمة ربنا هيقرأها كل مؤمن سواء بيعرف يقرأ او جاهل .
ليه بقى هو فتنة عظيمة كده ؟ عشان هيقول إنه هو ربنا و هيعمل حاجات فعلا مايقدرش يعملها إلا ربنا ، بس احنا مؤمنين طبعا ان ده كله تحت مشيئته سبحانه
هيمشي معاه نهرين واحد أكنه جنة مية جميلة جدا ، و واحد نار ملتهبة جدا ، الرسول قال انهم العكس جنته نار و ناره جنة ، ووصانا لو اتعرضنا ليه وقالنا نختار نغمض عنينا و ننزل راسنا ونشرب من النار هنلاقيها مية باردة و حلوة جدا .
و دي وصية مهمة جدا .
هيجي للراجل يقوله لو انا أحييت ليك مامتك و باباك هتؤمن بيا ؟ لو الراجل ايمانه ضعيف هيقوله أيوة طبعا ، فا يطلعله جن من تحت الأرض زي شكل باباه فا يقوله آمن بيه هو على حق ، فا الراجل يؤمن فعلا
انت متخيل باباك ومامتك يطلعولك يقولولك انه صح ؟ متخيل الفتنة ؟
هيروح لمدن اللي يؤمن بيه ينزلهم مطر من السما و يطلع زرع الأرض و ثماره ، و اللي يكفر بيه المطر هيقف عندهم والأرض تبقى بور ، و أصلا الدجال هيجي بعد ٣ سنين هتحصل فيهم مجاعة و قلة مطر فا بالتالي هتبقى فتنة شديدة جدا ..
في شاب من خيار وأصلح أهل الأرض يومها هيطلعله من المدينة ويقول لكل الناس ده كداب ماتصدقهوش ماتؤمنوش بيه ، فا الدجال هيقوم شاقه نصين و مموته ويقول للناس لو أحييته تاني هتؤمنوا ؟ فا يرجعه تاني و يحييه فا الشاب عشان عنده علم وعارف هيقوله والله انا دلوقتي صدقت أكتر انك الدجال ، يا ناس مش هيقدر يعمل كده الا فيا أنا ماتصدقهوش ، فا الدجال هيموته وهيكون أحسن شهيد على وجه الأرض عند الله ♥️.
في مدينتين مايقدرش الدجال يدخلهم هم مكة والمدينة هيبقى عليهم ملائكة تحاربه لو فكر يدخلهم ، ولا يقدر يدخل المسجد الأقصى ولا الطور
فا نصيحة الرسول إننا مانعرضش نفسنا لفتنته و نحاول اول ما يظهر اننا نروح نقعد في الاماكن دي عشان في ناس مؤمنة هتبقى عارفه انه الدجال و يروحوله يقاتلوه و من شدة الحاجات اللي هيشوفوها هيكفروا برضو ويقعوا في الفتنة
وقال لو ماعرفناش نهرب وهنواجهه خلاص نقرأ عليه فواتح سورة الكهف لما نشوفه ( اول عشر آيات من سورة الكهف ) دي هتقينا فتنته ، عشان كده واجب على كل واحد فينا من النهاردة يحفظهم .
و ماتنسوش تدعوا دايما " اللهم إني أعوذ بك من فتنة المحيا و الممات و من شر فتنة المسيح الدجال "
منقول من صفحة (لعلها المُنجية)
على الفيسبوك
3 231
اللَّهُمَّ لا تَدَعْ لَنَا ذَنْبًا إِلاَّ غَفَرْتَهُ ، وَلا هَمًّا إِلاَّ فَرَّجْتَهُ ، وَلا دَيْنًا إِلاَّ قَضَيْتَهُ ، وَلا مَرِيضاً إِلاَّ شَفَيْتَهُ ، وَلا مُبْتَلَى إِلاَّ عَافَيْتَهُ ، وَلا ضَالاً إِلاَّ هَدَيْتَهُ ، وَلا غَائِباً إِلاَّ رَدَدْتَهُ ، وَلا مَظْلُوماً إِلاَّ نَصَرْتَهُ ، وَلا أَسِيراً إِلاَّ فَكَكْتَهُ ، وَلا مَيِّتاً إِلاَّ رَحِمْتَهُ ، وَلا حَاجَةً لَنَا فِيهَا صَلاحٌ وَلَكَ فِيهَا رِضاً إِلاَّ قَضَيْتَهَا وَيَسَّرْتَهَا بِفَضْلِكَ يَا أَكْرَمَ الأَكْرَمِينَ.
3 231
مالي أرى اليأسَ في عَينَيكَ مُرتسِما
وقلبُكَ الغضُّ بالأحزانِ قد وُسِما
إن كُنتَ تشكو من الدنيا وقَسْوَتِها
فمَن تُراهُ مِن الأكدارِ قد سَلِما؟
3 231
الإنسان؟
ضعيف {وخلق الإنسان ضعيفا}
متسرع {وَكَانَ الإِنْسَانُ عَجُولاً}
خائف {إنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعاً}
مجادل {وَكَانَ الْإِنسَانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلًا}
ظالم {وَحَمَلَهَا الإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُوماً}
جاهل {إنَّهُ كَانَ ظَلُوماً جَهُولاً}
محب للإمتلاك {وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ}
Вже доступно! Дослідження Telegram за 2025 — головні інсайти року 
