uk
Feedback
Multaqa-😍 الملتقى 💖

Multaqa-😍 الملتقى 💖

Відкрити в Telegram

كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم ‏يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a

Показати більше
4 205
Підписники
-424 години
-207 днів
-7430 день
Архів дописів
الفلوس اللي بتطلع لوجه الله بترجع تاني ومعاها ستر وصحة ورزق واسع.. متبخلش على نفسك

وعند مطلع الفجر أجعلنا آمنين مطمئنين قريري البال والعين ياربّ.

الذي هونها على يونس، فهو قادر أن يهونها عليك مِن فَوق سابِع سماء فقط قل يا رب .

4500 يلا يا شباب كله يشارك رينا يجعله فى ميزان حسناتكم

قُم هذه الليلة قيام مُودّع.. فانظر ماذا يصنع المُودّع؛ فاصنعه!

ربنا يكتر فى ٥ و ١٠ و ٢٠ بتاعتكم ويبارك فيها جميل أن كل يشارك

شباب نستغل ليلة ٢٧ لو ب١ج خير من الف شهر ثواب عظيم نسأل الله القبول

النهارده بعد المغرب ان شاءالله هتبدا ليله ٢٧ ليله وتريه وهيتبقي اخر ليله وتريه ف رمضان ،اتمني من الله يجبر بخاطرنا ويناولنا ليله القدر ♥️

وصل 4000 جنية من لها يا كرام اين جنود الخير (وإن أحب الأعمال إلى الله سرور تدخله على مؤمن، تكشف عنه كرباً، أو تقضي عنه ديناً، أو تطرد عنه جوعاً) من لها ويبادر بالخير 01090235466

صديقي فترة الخطوبة اتعملت للاختلاف مش للاتفاق🤍 اتعملت علشان تحدد ما إذا كانت هذه تصلح لتُربِّي أولادك، وتصلح لبناية الحياة بها.. متعملتش للدباديب والحب والكلام التافه وصلاح آخر الليل في الوسادة الخالية بصوت لبنى عبدالعزيز🙂 صديقي فترة الخطوبة الهرمون اللي مخك بيتغذى عليه فيها هرمون الدوبامين، ف اوعى تبني قرار على مرقعة دوبامينك، فالبيوت لا تُبنى على حُمرة خدها ونعومة صوتها، بل على دينها وأخلاقها، لأنك بمجرد ما تذوق، كل ده هيندثر علشان الدوبامين ساعتها مش هيُفرَز، هيحِل محله هرمون عاقل كده اسمه الأوكسيتيسون، ده بتاع استدامة الحياة واستمراريتها برغم كل أخطاء ومشاكل اللي قدامك إلا إنك عايز الحياة تكمل معاه علشان أصالته مش حلاوته.. صديقي حياة الزواج مفيهاش مخدات ريش نعام بنحدفها على بعض، ومفيش تسبيل عيون، مفيش كل يوم فنجان قهوة الصباح وفيروز تصدح في مذياعٍ في رُكن شُرفتكما تتغنى لكما وقد اتكأ الكونِ كله برأسه على أكتافك.. الزواج فيه مشاكل وتعب وعقل ورجولة ورحمة وتجاوز وتجاوزٌ وتجاوز وكثيييرٌ من التغافلِ، وصبرٌ على خمسة أيام في كل شهر تكون مشاكلها فيها أكبر من مشاكل الأمم المتحدة مع دُول الجوار.🤦 صديقي ركز في الخطوبة هل الناس دي ينفعوا يبقوا أهل عيالك، ولا فاكس والكلام دا الاتنين ✌️ ❤️

اللَّهُمَّ زوِّجْ كُلَّ فتاةٍ صَالِحةٍ برجلٍ صالح مِنْ أَحبِ الرِّجالِ إليكَ، ويصُبّ الحُبّ في قلبها صَبًّا، وعابِدًا لله، هيّنًا، ولَيّنًا، ولا يشقيها في صُحبتها، ولا تهُون عليه، ولا تبتليها في زَوْجِهَا، ولا ذُرِّيَّتِهَا.. اللَّهمَّ زَوِّجْ شبابَ وبناتِ الإسلامِ، ويَسِّرْ لَهُمْ الحلالَ، وصَعِّبْ عليهم الحرامَ، واحْفَظْ عليهم عِفَّتَهُمْ..

حقيقي الناس بتحلو اوي لما بتكون في المكان الصح شوف الفرق على وش الناس لما بيشتغلوا حاجة بيحبوها ولما يكونوا في شغل مش بيحبو شوف الفرق على ملامح شخص وسط شلة صحاب بتقدره وبين وشه وهو بيعافر عشان ينول القبول.. شوف الفرق في جمال شخص وهو بيحب الشخص الصح له وبين توتر ملامحه دايما وهو متحاوط بشخص مش مناسب له كل اختياراتك في الحياة بتبان على وشك اختار صح ❤️

انتى عاوزة اى يعنى ؟! ‏قالت: انا أتربيت ف بيت ماتحرمتش فيه من حاجة الحمدلله، يوم ماهفكر أتجوز لا هبص ع شقه بview حلو ولا شوية دهب معرفش بكام، عمرها ما كانت بالماديات والشكليات كله بيروح، هختار راجل يبقي انا مالية عينه ويحترمني ويحترم أهلي.. ده الرزق من ربنا، الفكرة كلها ان الرجولة كفتها تغلب أي كفة تانية والله .."

ما زلتُ أسألُ الله الصّدق في كلّ شيء.. أن أكون صادقًا في كلّ دعوةٍ ودمعةٍ وغايةٍ وخطوةٍ ومشروع، في كلّ حرفٍ ولقاءٍ ودورةٍ وصُحبة، في كلّ غيرةٍ وحُرقةٍ وغرس، في الظِّلّ والسِّرّ والعَلَن، حتّى بهذه الكلمات التي كتبت.♥️

وصل 3300 جنية من لها يا كرام اين جنود الخير (وإن أحب الأعمال إلى الله سرور تدخله على مؤمن، تكشف عنه كرباً، أو تقضي عنه ديناً، أو تطرد عنه جوعاً) من لها ويبادر بالخير 01090235466

كنت إمامًا في صلاة التهجد؛ وأثناء الصلاة سمعت صوت رنة تلفون يصدر من حقيبة موجودة بالقرب مني تخص أحد المصلين، وفي الحقيقة كان الصوت مرتفعًا جدًا حتى ظهر صداه في الميكروفون … كنا في التشهد الأخير وقد أوشكت على التسليم؛ فأطلت في التشهد أملًا أن يتوقف الهاتف عن الرنين قبل أن أسلم حفظًا لماء وجه صاحب الهاتف ورفقًا به، لأنني إن سلمت وما زال الهاتف يرن فأغلب الظن أنه سيسرع إلى الحقيبة ويخرج الهاتف ليطفيء صوته، فسوف يلاحقه جميع المصلين بعيونهم وربما جرحه بعضهم بكلمة أو نصيحة قاسية أو نظرة مستنكرة؛ فأردت أن أجنبه ذلك كله بإطالة التشهد. وبالفعل لحظات وسكت الهاتف وأنهيت صلاتي، ولم ينتبه أحد من أين صدر صوت الرنين ولم يعلق أحد؛ وظللت جالسًا في المحراب حتى جاء صاحب الحقيبة ليأخذها فسلمت عليه وانفردت به ولاطفته ناصحًا، فاستجاب للنصيحة بحب وقال لي: في الحقيقة زوجتي تخضع لعملية جراحية في المستشفى القريب من المسجد وقد دخلت المسجد وأنا مشغول بها ونسيت إغلاق الهاتف. دعوت لزوجته بالشفاء وانصرف الرجل … حمدت الله أن ألهمني إطالة التشهد وتفكرت في أهمية التماس الأعذار للناس وعدم الحكم عليهم بالمظهر فحسب؛ ففي موقف كهذا كلنا معرضون للنسيان وتخيلت لو أن أحدًا من غلاظ القلوب آذاه بكلمة وهو يظن أنه بذلك ينتصر للدين ولكنه في الحقيقة يكون قد أضاف للرجل همًا إلى همه، وأوغر صدره، وأحزن قلبه وهو مشغول العقل والفكر بزوجته … الأثر الحقيقي للتدين لا يظهر في كثرة العبادة وغزارة العلم وحفظ الكتب فحسب؛ وإنما يظهر قبل ذلك في رقة القلب ولين الطبع والرفق بالناس والتماس الأعذار لهم. رزقنا الله وإياكم الرفق في أمورنا كلها، وأسعدنا بصحبة الرفقاء ❤️

ربنا يوعدِك بالراجل إل يتباهى بيكي قدام الدنيا كلها و يفتخر و لما يتقاله إنت بتدلعها و بتطاوعها ف كل حاجه كده ليه يرد يقول " أيوة علشان بحبها .. مبحبش أزعلها " من غير كسوف و لا خجل ، الراجل إل يؤمن بكيانِك و يسعى و يحب إنه يلبي رغباتك و ميشوفش إن ده عيب أو إنه كده بيفقد رجولته و إنه لازم يقولك " لأ " من غير أي سبب علشان يبقى راجل و قادر يمَشي عليكي و السلام ، ربنا يوعدك بإبن الحلال السَوي إل بيفهم و ذكي و عارف يرضيكي إزاي و حريص يسعدك و إل تبقي كل حياته حرفياً ، ربنا يوعدك و يجعل نصيبك ف راجل بجد كامل العقلية و بيحس و لماح ، الراجل إل عارف و مقتنع إن قمة رجولته ف حنيتُه وقتها هيبقى يا سعدك و هتبقى أحلى البنات حظاً ع وجه الأرض . ⁦

هتعملى اى لم تقعدى مع خطيبك ....؟! لما اجى اقعد مع خطيبي ف المستقبل 😂 ماما: اقعدي معاه ومتحسسيهوش انك معقدة وخليكِ عاقلة... =After 5 minet - شوف بقا الفرح بإذن الله هيبقى اسلامي يعنى الرجالة ف مكان والحريم ف مكان .. وفر فلوس النيش علشان مليش فالمنظرة وإن المبذرين أخوان الشياطين ويلا بداله نخصص غرفة نعمل فيها مكتبة صغيرة نحط فيها كُتب عشان أنا بعشق القرآءة والكتب وجنبها كدا ف مكان صغير برضوا هنعمل مسجد صغير للصلاة نصلي فيه ونقرأ فيه قرآن وهنسميه ركن العبادة... نحفظ قرآن وحديث يوميا وتجيبلي هدية على طول عشان انا بحفظ .. لما انام بليل فرض عليك تصحيني للقيام وإلا ملناش كلام مع بعض لمدة يوم، واللي يبعد عن ربنا التاني يخاصمه لحد م يرجع لربنا تاني ... لما ازعل تصالحني بأي طريقة المهم منامش زعلانة فاهم ... سلام على قرايبك اخوك خالك عمك جدك مبسلمش ... وانت برده سلام متسلمش على حد وإلا ايدك هقطعهالك فاهم...!؟ نقاب ادناء مبقعلش... تجيبلي كل يوم شوكلاتة ولب ومقرمشات وبسكوت وشيبسي واندومي ماشي...؟ كل اسبوع نطلع نتفسح واهلي هزورهم علطول فل ...!؟ وعن العمرة مش هتنازل اشطا .. !؟

لنلتقي بشخص واحد يا الله , ليأخذ أحزاننا على محمل الجد , يؤذيه غيابنا , يقرأ كلماتنا بقلبه ويستشعر ألمنا , يخاف علينا من أثر كلماته , وينظر إلينا وكأننا كل ما يملكه , شخص واحد فقط 💙

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته حالة الدين دا متأخرة معنا بقالها شهرين وكل اللى جمعنا 3050 ومحتاجين 15000 وان شاء الله هنوصل للمبلغ بفضل الله ومحتاجين بس الجميع يشارك ب اى مبلغ احنا فى خير ايام ودا من أحب الأعمال إلى الله دخول السرور على قلبك اخوك المسلم رقم الكاش 01090235466