Multaqa-😍 الملتقى 💖
Відкрити в Telegram
كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a
Показати більше4 205
Підписники
-424 години
-207 днів
-7430 день
Архів дописів
4 203
صديقي فترة الخطوبة اتعملت للاختلاف مش للاتفاق🤍
اتعملت علشان تحدد ما إذا كانت هذه تصلح لتُربِّي أولادك، وتصلح لبناية الحياة بها..
متعملتش للدباديب والحب والكلام التافه وصلاح آخر الليل في الوسادة الخالية بصوت لبنى عبدالعزيز🙂
صديقي فترة الخطوبة الهرمون اللي مخك بيتغذى عليه فيها هرمون الدوبامين، ف اوعى تبني قرار على مرقعة دوبامينك، فالبيوت لا تُبنى على حُمرة خدها ونعومة صوتها، بل على دينها وأخلاقها، لأنك بمجرد ما تذوق، كل ده هيندثر علشان الدوبامين ساعتها مش هيُفرَز، هيحِل محله هرمون عاقل كده اسمه الأوكسيتيسون، ده بتاع استدامة الحياة واستمراريتها برغم كل أخطاء ومشاكل اللي قدامك إلا إنك عايز الحياة تكمل معاه علشان أصالته مش حلاوته..
صديقي حياة الزواج مفيهاش مخدات ريش نعام بنحدفها على بعض، ومفيش تسبيل عيون، مفيش كل يوم فنجان قهوة الصباح وفيروز تصدح في مذياعٍ في رُكن شُرفتكما تتغنى لكما وقد اتكأ الكونِ كله برأسه على أكتافك..
الزواج فيه مشاكل وتعب وعقل ورجولة ورحمة وتجاوز وتجاوزٌ وتجاوز وكثيييرٌ من التغافلِ، وصبرٌ على خمسة أيام في كل شهر تكون مشاكلها فيها أكبر من مشاكل الأمم المتحدة مع دُول الجوار.🤦
صديقي ركز في الخطوبة هل الناس دي ينفعوا يبقوا أهل عيالك، ولا فاكس
والكلام دا الاتنين ✌️ ❤️
4 203
منِ أدعية النَّبيِّ ﷺ سيدالاستغفارِ :
اللَّهمَّ أنتَ ربِّي. لا إلَه إلَّا أنتَ خَلقتَني وأَنا عبدُك. وأَنا على عَهدِكَ ووعدِكَ ما استطعتُ. أعوذُ بِكَ من شرِّ ما صنعتُ. أبوءُ لكَ بنعمتكَ عليَّ. وأبوءُ لَكَ بذنبي فاغفِر لي. فإنَّهُ لا يغفرُ الذُّنوبَ إلَّا أنت.
4 203
"فَعرفتُ أَﻧَّﻪ قد ﻣﺎﺕ.. فخرجتُ أبحثُ عن ﻣﻜﺎﻥٍ أجلس فيه، ﺃَﺑﻜﻲ ﻭَﺣﺪﻱ."
— عمر بن الخطاب، يوم وفاة ﺍﻟﻨﺒﻲّ ﷺ
4 203
قال أبو الحواري - رحمه الله -:
ما من أحَدٍ إلّا ولهُ توْبة، إلّا سيء الخُلق، فإنّهُ
لا يتُوب من ذنبٍ، إلّا دخل في أشر منه.
-📕روضة العقلاء - (ص١٧٥)
4 203
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
معى رجل فى المواصلات "بنته مريضه مرض ف القلب ومسافر اسوان بكره ومحتاج اى مساعدة انا سمعت كل دا من الفون وايجار متأخر ٤ شهور والله رأيت القهر فى عينه "
لو حد يقدر يساعد ب اى حاجة معنا ساعة لحد ام نوصل
رقم الكاش
01090235466
4 203
شكل من اشكال الأمانة في العلاقات
اننا منتعاملش مع حد من الجنس الاخر بالشكل اللي نضطر نغيَّره لما يبقي فيه حد في حياتنا!
4 203
آسف نيابه عن أي حد حسسك أنك صعب تتحب وانك لا تستحق الحب ، انت جميل وأنا بحبك فلله 💙
4 203
لما تصحى من النوم امسح بايدك ع وشك عشان ف شيطان موجود اعلي الرأس.
سنة مهجورة 🦋
لو اتخبطت أو اتعورت ردد الحمدلله بدل ما بتتعصب.
سنه مهجورة 🦋
البس الحذاء اليمين الأول وف الخلع اليسار الاول.
سنة مهجورة 🦋
المشي حافي القدمين ف المنزل مع مراعاة الوضوء و النية أنها سنة رسول الله صلى الله عليه وسلم وبارك عليه
سنة مهجورة 🦋
وإنت طالع السلم كبر بدل وإنت نازل سبح.
سنة مهجورة 🦋
الدعاء بعد التشهد الاخير قبل التسيلم من الصلاة مستجاب.
سنة مهجورة 🦋
لما تيجي تشرب مايه ممكن تاخد 50حسنه لو سميت قبل ما تشرب وتشرب وإنت قاعد وبايدك اليمين وعلي 3 مرات وتحمد ربنا بعد الشرب هتبقى طبقت 5سنن ب50حسنة والله يضاعف لمن يشاء.💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙✨🌻🦋
وعند الإمام ابن ماجه بإسناد صحيح أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال:
"من أحيا سنة من سنتي فعمل بها الناس كان له مثل أجر من عمل بها لا ينقص من أجورهم شيئا، ومن ابتدع بدعة فعمل بها كان عليه أوزار من عمل بها لا ينقص من أوزار من عمل بها شيئا" 💙
4 203
" الاحترام مش انك متتعامليش مع رجالة لان ممكن طبيعة شغلك ودراستك وحياتك تفرضهم عليكي بس الاحترام ان مفيش راجل يجروء يتجاوز حدوده معاكي ب كلمة، والاحترام مش انك تخلي بنتك تروح من ٨ بالليل لانها لو مش متربية صح وعندها مبادئ ممكن تعمل اللى هي عايزاه الصبح عادي وده لان مفيش بنت بتغلب،
والاحترام مش ف مدي وسع لبسك عشان ياما منتقبات ميعرفوش حاجه عن الادب و الاخلاق وياما بنات ب شعرهم متربيين كويس ..
ف الموضوع كله موضوع يا تتربي صح ف بيت صالح وتطلع تخاف ربنا وعندك مبادئ.. يا طريق السلامه بقي❤️."
4 203
عارفين ايه الصعب في اللبس الواسع، الحجاب الكامل، البُعد عن العلاقات المحرمة، المكياج، الأغاني، التصرفات السَوية وتقويم النَفس وكل ما يُشابه ده ؟
الإلتزام عليه ..
في وسط فِتن صعبة اوي، يعني حجاب loose وحبة شعر ظاهرين بيخلوا شكلي أحلى
دريس ضيق بيظهر جسمي أحلى
أغاني تونسني، الخ..
كل الفِتن طعمها أحلى، والشيطان بيصورها أنها أريح، وإنه اشطه ما كله بيعمل كده جت عليكي انتي يعني !
إلا إنه الرادع الوحيد إنها دُنيا، وفانية، وإن الأخرة خير وأبقى وإن الحلو دائمًا صعب ومُرهق.
ثَبت علينا العقل والدين يارب، ثَبت علينا العقل والدين يارب.
4 203
السّلام عليكُم..انا عايزه احكيلكم حاجة أحنا حلوين من غير ميكب وحلوين بحواجبنا من غير تنمص وحلوين ببشرتنا اللي فيها عيوب وبنعملها ماسكات ومافيش فايدة بردو بتقشر وبتطلع حبوب عشان أحنا بشر ومش كاملين عادي كفاية إنك تحبي نفسك زي ماانتِ وتشوفي نفسك أجمل واحدة حتي لو دة مش حقيقي!بس لو تصالحتي مع نفسك وشكلك وحبتيهم هتحسي ان كل اللي حواليكي مبهورين بيكي وببساطتك وبجمالك بس كدة💙
أننا مش مضطرين نتجمل عشان الناس تحبنا وتقرب مننا اللي عاوز يحبنا ويقرب مننا ببساطتنا وشكلنا المرتب العادي أهلا بيه اللي مش حابب يشوف أي حد تاني علي مزاجه 🤷🏻♀️💙
وسلام..💙🚶♀️
4 203
••
"وعِندما سُئِلت: "كيفَ تُريدينَه؟"
أجابَت قائِلة: أُريدُه رجُلٌ صالِح مُحِبّ.. و سكَتَت!
فتعجَّب الجميع سائِلين:"فقط!" فَـتبسمَّت و قالَت: أُريدُه رجُلاً وليس ذكرًا، رجُلاً بِكُل ما تحملهُ الكَلِمة مِن معنىٰ.. غيُورًا مسئُولاً، بارًا بِأهلِه وبِأهلي وبِي، هيِّن القلب وليِّن الطَّبع.. بشُوش الوَجه وأيضًا خفيف الظِّل، يهابُه الجميع احترامًا فَهُو رجُل يستحِق التَّوقير بِالرَّغم مِن تواضُعهُ، أُريدُه صالِحًا فَإذا صلُحَ صلُحَت الرَّعيَّة.. رعيَّتُنا تِلك الَّتي تخرُج مِن أصلابِنا وتعبُد الله حقّ عِبادتِه فَتكُون صالحة تدعُو لنا بعد وفاتِنا، وأيضًا سببًا لِدخُولِنا الجنَّة!" 💙.
••
4 203
لسه شايفة ڤيديو علي التيك توك مش عارفه ابطل عياط بسببه ، واحد بيقول ان لما تبقي مقرب لربنا أوي وبتعمل حسنات و بعدها تعمل ذنب أو حاجه من الكبائر ربنا هيسلط عليك كل حاجه والابتلاءات هتطاردك وهتكون كبيرة وشاقة جدًا لدرجة لا تُحتمل وهو ده عتاب ربنا ليك وكأنه "بيقولك شوف انت كنت فين خلاص قربت علي أعلي درجات الجنه أيه إللي بتعمله ف نفسك ده توب وارجعلي " !
4 203
لسه في بنات محترمين ورجاله متربيين ، ولسه في صحاب حقيقيين وقلوبهم نضيفه ، و لسه في حب بيستمر و وعود بيتحافظ عليها ولسه في ناس اصيله تشيلك في عنيها طول العمر و مستحيل تبيعك ابدا ، و ناس بتجبر الخواطر بكلامها و أفعلها ، مش كل الناس يستحقوا نفس النظره ، لسه في ناس أصلها طيب و جواها خير مالوش آخر والله..🤍
4 203
فين القلم يا سيف؟
_نسيته يا ميس
ازاي تنسي القلم يا سيف ده اهم حاجه ف الدرس
_لا يا ميس انتي اهم حاجه ف الدرس ❤
انا ف سني ده يثبتني طفل سبع سنين شبر ونص😂♥
4 203
اخبرنى بربك لم احببتني 🙂💛؟!
وكان انبهاري الأول بكِ أنني رأيتكِ لا تَنبهرين مِثلهُن !
كانت تمر عليكِ المُبهِرآت ، وانتِ لا تبالين ، لا تؤمنين أن هناكَ شيئاً يُسمى "فرصة فائته" ، لا أدري هل هو غرور أم ثِقة ، لكنه جَذَبني ، جذبني جداً ..
لا أدري هل لازال هناك مثلًِك ، تفهمين حقيقة الحياة ، تجمعين بين الواقعية والخيال ، وتعلمين أن الحياة ليست رِواية بل هي حرب ، ورغم هذا لا تنطفئ لمعةُ عينيكِ مهما حدث ، لعل هذا لأنك لا تُعطين أحداً حق الاقتراب من ممكلة مشاعرك ، فأصبحتِ حينما تبكين أو تضحكين ، لولؤتان تضيئآن بعينيك ، ابتسامتك كافية أن تعيد ترتيب فوضى القلوب ، مَن يراكِ ولا ينبهر يا ايتها المُبهرة التي لا تنبهر ..
لا أُنكر أن جمالَ ملامحك البريئة تسرق الأعين ببراعة ، لكنني لا أتحدث الآن عن سرقة الأعين ، وإنما أشكوا اليكِ سرقة قلبي ، جميلات الشكل كثيرات ، لكن أن تجد من تُرضي غرور عقلِك المُتَفلسِف ، من لا تتوقف حياتها على رَجُل مهما كان ، من لديها بيومها ألف شئ يُضعِف ورغم ذلك تَقوى هي به .. من لا تخشى أن تضعَف بجوارها لأنها تحملت مِن الحياة ما يكفي لتكون وَتَداً وسنداً لك !
كنتُ قديماً أُشفِقُ على نفسي من كثرة مشاغلي وصعوبة عَملي ، ولكنني عندما رأيتُك علمتُ أنني "مُدَّعِي" جداً ، كيف لكل هذه الرِقة أن تجتمع بهذا القدر من الصلابة ، وكيف لكِ أن لا تنبهرين ، كيف لكِ أن تَمُرين بي ولا تَكتَرِثين ، لا أظن أنكِ تُكابِرين ، أنتِ تستحقين ألا تلتفتي لشئ ويلتفتُ لكِ كلُ شئ ، فهل تقبلين أن أظل منبهراً وحدي هكذا ، أم تتفضلي على قلبي وتتركي لي ولو فرصةً واحدة لأريكي أنني قادرٌ على إبهارِك ..!
4 203
كبرنا خلاص على حوار التايب بتاع العضلات والطول والعروق والحاجات دي، دلوقتي التايب بتاعي حد ناجح وطموح و قريب من ربنا يساعدني أكون أحسن، ويشجعني أنجح وأحاول وأنجز أكتر و يخليني أقرب من ربنا.. يخليني نُسخة أحسن من اللي أنا عليها دلوقتي وأنا كذلك أخليه أحسن نُسخة.
Вже доступно! Дослідження Telegram за 2025 — головні інсайти року 
