AghayedNet
Відкрити в Telegram
2 490
Підписники
Немає даних24 години
+37 днів
-630 день
Архів дописів
2 490
🔺از رسالهای دکتری با محوریتِ اندیشههای عالم ربانی مرحوم شیخ احمد اَحسائی اعلی الله مقامه تقدیر به عمل آمد.
در اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره خوارزمی، بهتاریخ ٢٧ تیرماه ١۴٠٠، این رساله دکتری در گروه فلسفه، منطق و کلام شایسته تقدیر معرفی شد:
رساله دکتری با عنوان «معناداری صفات ذاتی خداوند در پرتو ترادف مفهومی (با تأکید بر آراء ابنسینا و شیخ احمد اَحسائی»، دانشگاه تهران (دانشکده الهیات، گروه فلسفه و کلام)، رساله در ٢٧٠صفحه.
فهرست رساله:
پیشگفتار: مروری بر مسئله تحقیق، اهداف پژوهش، روش کار و مشکلات مربوطه
فصل اول: پیشینه بحث، علل اختلاف، تقسیمات صفات و تقریرِ محلّ نزاع
فصل دوم: سیر نظرات اندیشمندان مسلمان در باب صفات ذاتی خداوند و جایگاه نظریه «ترادف مفهومی»
فصل سوم: ایده «ترادف مفهومی» در آثار ابنسینا و شیخ احسائی
فصل چهارم: عوامل مهجوریت ایده «ترادف مفهومی» با اشاراتی به اندیشه مرحوم شیخ احسائی و جریان ظالمانه تکفیر
فصل پنجم: مبادی نظری ایده «ترادف مفهومی» از منظر ابنسینا و مرحوم اَحسائی
فصل ششم: معناداری صفات واجب تعالی از منظر ابنسینا و مرحوم احسائی
خاتمه: نتایج پژوهش و تحلیل نهایی
@AghayedNet
2 490
🌷اگرچه مشهور است حضرت هادی علیهالسلام در ١۵ ذوالحجه سال ٢١٢ در قریه صریا (اطراف مدینه منوره) ولادت یافتند؛ ولی طبق این فرمایش امام زمان عجل الله فرجه، ولادت ایشان در ماه رجب است.
@AghayedNet
2 490
🔺فایل صوتیِ نشست
🔹با موضوع:
ترجمه وصیتنامه عالم ربانی مرحوم
حاج سید محمدکاظم رشتی
اعلی الله مقامه
بهضمیمه
پاسخی اجمالی به برخی شبهات
🔸چهارشنبه، ٣٠ تیرماه ١۴٠٠
@AghayedNet
2 490
▪️به مناسبت سالروز رحلت عالم ربانی مرحوم حاج سید محمدکاظم رشتی اعلی الله مقامه
🔹قرائت وصیتنامه
🔻در لینک زیر:
🔸http://Instagram.com/aghayednet
2 490
دکتر چیتیک که در حال حاضر در لانگآیلند نیویورک زندگی میکند، از آقای طباطبائی (صاحب المیزان) پرسیده است چرا قسمتهایی از مطالب عرفانی کتاب شیعه در اسلام را در چاپ حذف کردید و ایشان پاسخ داده است:
«بله، خوب، بالاخره یکمردمی هستند، من هم باید به اینها توجه کنم.»
این مطالب عرفانی، در چاپ جدید شیعه در اسلام منتشر شده است؛ اما مطالب مربوط به شیخیه در این چاپ، حذف شده. مطالبی که مؤلف، در نامهای نگارش آنها را تأیید و از آنها دفاع کرده است.
عنوانهای زیر را لمس یا کلیک کنید:
نقد چاپ جدید کتاب شیعه در اسلام
صوت دکتر چیتیک
@AghayedNet
2 490
إذا مات العالم ثلم في الإسلام ثلمة...
سالروز رحلت و شهادت مرحوم سيدكاظم رشتى رفع الله شأنه
@AghayedNet
2 490
🔺روز جمعه، ۵ ذوالحجه ١۴۴٢ نشستی مجازی با موضوع «کربلاء ضحیة الارهاب الطائفی» برگزار شد. در این برنامه بهطور ویژه درباره حمله نجیبپاشا به کربلاء سخن گفته شد.
عالم ربانی مرحوم حاج سید محمدکاظم رشتی اعلی الله مقامه در جریان این حمله، نقش مثبت و پررنگی داشتند. تلاش این بزرگوار بر صلح بود تا لشکریان نجیبپاشا به کربلاء وارد نشوند. اما متأسفانه به علت مخالفت برخی با این بزرگوار، لشکریان وارد شهر شده و حرمت دو عتبه مقدسه را شکستند. در جریان حمله، منزل سید مرحوم، همچون مدارس اطراف حرم و منزل ظلالسلطان، اَمن و بَست اعلام شد.
درباره این حمله و پاسخ به شبهههایی درباره نقش سید مرحوم در حادثه حمله نجیبپاشا، چند سال قبل کتاب زیر تنظیم و منتشر گردید.
برای دانلود کتاب، عنوان زیر را لمس یا کلیک کنید:
نویافتههایی از زندگی عالم ربانی مرحوم سید کاظم رشتی اعلی الله مقامه
@AghayedNet
2 490
🔺کتاب تازه منتشر شده دعائم الحکمة، مجلد پنجم، بخش فارسی
🔹این مجلد مشتمل است بر پنج رساله از عالم ربانی مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی اعلی الله مقامه در پاسخ به بعضی نقدها بر مکتب شیخ مرحوم رفع الله شأنه، در ۴٢۶ صفحه.
🔸توضیحات بیشتر درباره مجموعه دعائم الحکمة در اینجا.
@AghayedNet
2 490
🔺کتاب تازه منتشر شده دعائم الحکمة، مجلد چهارم، بخش عربی
🔹این مجلد مشتمل است بر رسائل عالم ربانی مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی اعلی الله مقامه در شرح دعاء و زیارت و علوم ادبی و منطق، در ۶٣١ صفحه.
🔸توضیحات بیشتر درباره مجموعه دعائم الحکمة در اینجا.
@AghayedNet
2 490
✔️🔻معرفی کتاب «بشارت موهوم»
در این کتاب ثابت شده است آنچه بهائیان میگویند و مینویسند که مرحوم شیخ احمد احسائی و مرحوم سید کاظم رشتی اعلی الله مقامهما به ظهور علیمحمد باب «بشارت» دادهاند، سخنی است ناروا و ناصحیح و در واقع «بشارتی موهوم» است و اَصالتی ندارد و عقاید مرحوم شیخ احمد احسائی و مرحوم سید کاظم رشتی مطابق با عقیده شایع میان شیعیان اثنیعشری است و ارتباطی با آموزههای بابیان و بهائیان ندارد. نویسنده اثر، محسن فیض، در این کتاب چند نمونه از مباحث اعتقادی را از این زاویه بررسی کرده است.
در بخش خلاصه کتاب آمده است:
گذری بر آثار رهبران بهایی نشان میدهد که ایشان در میان عالمان شیعی، برای شیخ اَحسایی و سید رشتی مقام بالایی قائلند و آن دو را واصل به حق میدانند. بررسی برخی عقاید این دو عالم - که محل اختلاف و نزاع بین مسلمانان و بهائیان است - نشان میدهد که عقاید آنان مطابق دیدگاه و مبانی شیعی است نَه بهائی.
در این نوشته درباره سه مفهوم خاتمیت پیامبر اسلام، قائمیت حجة بن الحسن و قیامت، نشان داده شد که عقاید شیخ اَحسایی و سید رشتی همان عقیده شایع میان مسلمانان است؛ یعنی ایشان معتقدند که دین اسلام آخرین دین و پیامبر اسلام آخرین پیامبر است.
همچنین معتقدند که قائم موعود، محمد بن الحسن العسکری علیهالسلام است. در باب مفهوم قیامت نیز نشان داده شد که شیخ اَحسایی و سید رشتی قیامت را به معنای برانگیخته شدن پس از دنیا میدانند.
در قسمت دیگر این نوشته، نشان داده شد که اندک مآخذی که رهبران بهایی با توجیه و تأویل برای تطبیق آنها با بشارت به ظهور سید باب تلاش می کنند، نارسا و غیر قابل قبول است.
نتیجه اینکه عالمانی که از سوی بهائیان ستوده و واصل به حق قلمداد شدهاند، عقایدی مخالف بهائیان دارند.
@AghayedNet
2 490
✔️🔻کتاب تازه منتشر شده «مقدمة مقابس الانوار» نگاشته شیخ اسدالله تستری کاظمی انصاری
ملا اسدالله تستری یکی از مستجیزین از عالم ربانی مرحوم شیخ احمد اَحسائی اعلی الله مقامه است. شیخ مرحوم در تاریخ ١٢٢٩ق این اجازه را صادر فرمودهاند.
ایشان در این اجازه، بهخطّ خود مرقوم فرمودهاند:
...فمن سَمَحات الزمان، و غفلات الدَّهر الخّوان، انقضی لی بالاجتماع بالعالم الأجلّ، و العامل الوقّاد، معتدل السّمت و الاقتصاد، مستقیم الطبع و السّداد، المنفرد بالکمال عن الأمثال و الأنداد، أعنی المحترم الاوّاه، آقا أسدالله، نجل الجلیل النبیل، الحاجی إسماعیل، سلک الله به سبیل الرشاد، و وفّقه للصواب فی مسالک المبدأ و المعاد، للتبصرة و الارشاد، و هدایة العباد، إنه کریم جواد... .
شایان ذکر است که شیخ اسماعیل، فرزند شیخ اسدالله تستری، رسالهای در دفاع از شیخ مرحوم اعلی الله مقامه نگاشته است در موضوع معاد، معراج و علت فاعلیه.
صاحب «نجوم السماء» نوشته است:
الشیخ العالم العامل، الفقیه الکامل، الشیخ اسماعیل، معاصر السید کاظم الرشتی قدس سره، و عدّه المولی حسین بن علی المحیط فی بعض خطوطه من معاونی الشیخ أحمد الأحسائی قدس سرّه، و کذلک أخاه الشیخ مهدی بن أسد الله.
کتاب تازه منتشر شده، مقدمه «مقابس الانوار»، مشتمل است بر مطالبی در صفات اخبار و احوال برخی از محدثان، فقهاء، مفسران و رجالیان شیعه همچون مرحوم کلینی، شیخ طوسی، ابنغضائری، شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی، علامه حلی، طبرسی، شهید ثانی، شیخ بهائی، علامه مجلسی، صاحب ریاض، شیخ حر عاملی، محدث بحرانی و... .
@AghayedNet
2 490
🔺تحقیقی درباره ولادت حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام در پنجم ماه ذوالحجة الحرام و اشاره به شهرت سیزده رجب
@AghayedNet
2 490
🔺تحقیقی درباره ولادت حضرت امیرالمؤمنین در پنجم ماه ذوالحجة الحرام و اشاره به شهرت سیزده رجب
@AghayedNet
2 490
🔺در شرح احوال شیخ حسین بخش پاکستانی آمده است وی مخالف مرحوم شیخ احمد احسائی اعلی الله مقامه بود و طبق تحقیقات شخصی به این نتیجه رسید که «این بزرگوار از هرگونه اتهامی که به او نسبت داده شده، مبراست.»
@AghayedNet
2 490
#پرسش_و_پاسخ
✔️نماز دهه اول ذوالحجه
🔻دو ركعتی كه مستحب است در دهه اول ماه ذوالحجه بعد از نماز مغرب خوانده شود (که با قرائت آیه و واعدنا موسی ثلاثین لیلة... همراه است):
🔹اگر كسی خودش برای حج مشرف شده نبايد بخواند؟ يا لزومی ندارد؟ ولی اگر هم خواند در ثواب ساير حاجيان، علاوه بر ثواب خودش هم شريك میشود؟
پاسخ:
🔸ظاهراً اين نماز را برای كسانی فرمودهاند كه به حج موفق نشدهاند و اگر خود حاجيان هم مناسبشان بود كه اين نماز را بخوانند برای همه میفرمودند و از اين همه ثواب محرومشان نمیكردند.
🔹آيا كربلا هم چون اصل و باطن حج است همين حكم را دارد؟
پاسخ:
🔸كسانی هم كه اين دهه در كربلا باشند مانند ديگرانی هستند كه به حج موفق نگرديدهاند و اين نماز را بخوانند به ثواب آن نائل میشوند ان شاء الله تعالی.
🔹آيا ملاك اين حكم، بودنِ در اين مشاهد است يا قصد آنها؟ مثلاً كسی كه قرار است چهارم ذیحجه به مكه برود، آن چهار روز اول نماز مذكور را بخواند يا چون امسال قرار است حاجی شود آن چهار روز را هم نخواند؟
پاسخ:
🔸كسی كه قصد حج دارد ولی چند روزی به حركت او باقی مانده در هركجا هست اگرچه در مشاهد مشرفه هم باشد رجاءً اين نماز را بخواند اميد نائل شدن به ثواب آن میرود زيرا ممكن است موفق به حج نشود و اگر نخواند از اين ثواب محروم خواهد شد.
🔹آیا هنگام قرائت «و واعدنا...» در این نماز، بسم الله خوانده شود؟
پاسخ:
🔸نه اعوذبالله... لزومی دارد و نه بسم الله... .
🔹اگر بهجا آوردن نماز «و واعدنا...» بین نماز مغرب و عشاء فراموش شود، میتوان آن را بعد از نماز عشاء بهجا آورد؟
پاسخ:
🔸دستوری داده نشده.
🔹در صورت فراموشکردنِ نماز «و واعدنا...» آیا این نماز قضا دارد یا خیر؟ اگر یکشب از دهه اول ماه ذوالحجه سهواً خوانده نشد، آیا از ثواب این نماز بینصیب هستیم یا خیر؟
پاسخ:
🔸دستور قضا داده نشده ولی به امید فضل الهی اشکالی نخواهد داشت که شبهای بعد را انجام دهید.
@AghayedNet
Вже доступно! Дослідження Telegram за 2025 — головні інсайти року 
