uk
Feedback
فلسفه اخلاق

فلسفه اخلاق

Відкрити в Telegram

🌱روان‌کاوی/فلسفه/ادبیات/ادیان/سینما 📍مصطفی سلیمانی (دکتری فلسفه کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق کارشناسی ارشد روان‌شناسی شخصیت) 📱ارتباط با من: @soleymani63 . 🔖اینستاگرام: https://instagram.com/_u/soleymani63

Показати більше
7 242
Підписники
-524 години
-157 днів
-6130 день
Архів дописів
🔸️مصاحبه: با موضوع: (سوگواری انفرادی در محضر عمومی) 🔸️گفتگو با: #مصطفی_سلیمانی 🔸️منبع: سایت #شفقنا 🔸️لینک: https://media.
🔸️مصاحبه: با موضوع: (سوگواری انفرادی در محضر عمومی) 🔸️گفتگو با: #مصطفی_سلیمانی 🔸️منبع: سایت #شفقنا 🔸️لینک: https://media.shafaqna.com/news/529477/ 🔹️در گفت‌و‌گوی پیش رو، مصطفی سلیمانی، نویسنده، روان‌شناس و دانش‌آموخته فلسفه اخلاق، با توجه به وضعیتِ بازماندگان قربانیان کرونا، به تحلیل ابعاد سوگِ ابراز نشده آن‌ها پرداخت و نقش رسانه را در تدبیر وضعیت آن‌ها و تسلی‌بخشی به حال روحی‌شان مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. 🍀❤️ @filsofak

(30 شهریور؛ به مناسبت روز جهانی قدرشناسی) 🍃عنوان مقاله: (بیا تا قدر یکدیگر بدانیم) موضوع: قدرشناسی؛ فضیلتی جهان‌شمول نویسنده
+1
(30 شهریور؛ به مناسبت روز جهانی قدرشناسی) 🍃عنوان مقاله: (بیا تا قدر یکدیگر بدانیم) موضوع: قدرشناسی؛ فضیلتی جهان‌شمول نویسنده: #مصطفی_سلیمانی (نویسنده، روانشناس و دانش آموخته فلسفه اخلاق) منبع: #روزنامه_اعتماد ۲۹شهریور ۱۴۰۰ 🔸️عقل به طور فطری تمایل دارد از موجودی که به او نعمتی عطا کرده است قدرشناسی کند. جدای از محرومیت‌هایی که به دنبال بی‌تفاوت بودن نسبت به این امر درونی دامن‌گیر انسان می‌شود، عقل (وجدان) نیز مؤاخذات و شماتت‌های خاصِ خود را برای فرد کفران‌کننده خواهد داشت. در این میان، آن‌چه که می‌تواند سبب برقراری مدامِ روحیه‌ قدرشناسی باشد، وجودِ شناخت نسبت به مُنعم است. در قدرشناسی، با ذکر و توجه به نعمت، شناختِ نعمت حاصل می‌شود، و پس از آن، با شناخت نعمت می‌توان به شناخت منعم نیز رسید. لینک روزنامه اعتماد: https://www.magiran.com/article/4220228 🍀❤️ @filsofak

باج‌گیری عاطفی #مصطفی_سلیمانی + به دوستان خود بفرستید 🍀❤️ @The_meaningoflife
+8
باج‌گیری عاطفی #مصطفی_سلیمانی + به دوستان خود بفرستید 🍀❤️ @The_meaningoflife  

روانشناسی بیخوابی و یک راه حل فلسفی فایل کم حجم ❤️🍀 @filsofak

⭕️ "باید قبول داشته باشیم که حقیقت آشکار نیست. یک ناآشکارگی حقیقت وجود دارد." ✍️ مصطفی ملکیان 🔸مسلمان بودن به معنی طالب حقیقت بودن است نه مالک حقیقت بودن. ما مسلمانان و پیروان ادیان دیگر نباید گمان کنیم که عالم انسانی و زندگی این‌جهانی و حیات دنیوی مثل اقیانوسی بسیار مواج و پرتلاطم است و در این اقیانوس فقط یک کشتی وجود دارد و ما هم سوار بر آن کشتی هستیم. متأسفانه این تلقی به ما القا می‌شود که در تلاطم‌‌انگیزی این جهان هستی همه در معرض غرقند، مگر کسی که سوار کشتی خاصی شود و البته خود ما قبلاَ سوار این کشتی شده‌ایم و بقیه در حال غرق‌شدن در این دریا، هستند. 🔸وقتی تصور کنید که شما از خطر غرق‌شدن رهیده‌اید، در زندگی شما سه اثر می‌گذارد؛ اول این که فکر می‌کنید در این کشتی هر کاری بخواهید می‌توانید بکنید. گویا اعمال ما چون سوار کشتی شده‌ایم و به امن رسیده‌ایم، دیگر هیچ اثری ندارد. اثر دومش هم این است که اگر خیلی اخلاقی و دل‌سوز باشیم، آدم‌هایی را که سوار کشتی نشده‌اند دائما دعوت می‌کنیم که اجازه دهید دستتان را بگیریم و سوار کشتی خودمان بکنیم. تازه این اخلاقی‌ترین شکل آن است که بخواهیم به آن‌ها کمک کنیم و نتیجة سوم آن این است که خیلی‌وقت‌ها ما نوعی سنگ‌دلی پیدا می‌کنیم و می‌‌گوییم کسی که سوار کشتی ما نشده باید غرق شود و اگر بتوانیم کاری می‌کنیم که سریع‌تر هم غرق شود. فکر می‌کنیم هر چه بر سرشان می‌آید کفارة همین گناهی است که اسمش سوار کشتی ما نشدن است و ما در این سال‌های اخیر به‌وفور این را شنیده‌ایم. 🔸اشتباه ما این است که فکر می‌کنیم دین یک کشتی در اقیانوس مواج هستی است، درحالی که دین چیزی جز شناکردن نیست و هیچ کشتی‌ای وجود ندارد. دین دعوت به سوار کشتی‌شدن نیست، دین شناکردن به نوعی خاص است. آدم متدین کسی است که فنون شناگری‌اش را دائماً تکمیل می‌کند. 🔸 ما باید قبول داشته باشیم که حقیقت آشکار نیست. یک ناآشکارگی حقیقت وجود دارد. اگر شما حقیقت را در هر حوزه و زمینه‌ و ساحت و معرفت بشری آشکار بدانی، به نظرتان می‌آید کسانی که با ما مخالفند عناد و دشمنی دارند. به عنوان مثال دو حقیقت را در نظر می‌گیریم. یک حقیقت این است که دو به اضافه دو چهار می‌شود و حقیقت دیگر این که تعداد کهکشان‌ها از صدهزارتا بیشتر است. اگر کسی حقیقت اول را انکار کرد شما می‌گویید حتماً با حق و حقیقت عناد دارد چون امر به این واضحی را انکار می‌کند اما اگر کسی حقیقت دوم را انکار کرد شما به این صراحت نمی‌گویید که عناد با حق و حقیقت دارد، فقط ممکن است بگویید خطا می‌کند چون حقیقت دوم به آشکارگی حقیقت اول نیست. 🔸این که ما هرکس را که غیرخودمان است معاند می‌دانیم دلیلش این است که نظریه‌ای پس پشت ذهنمان است که حقیقت آشکارِ آشکار است و این حقیقت نزد ماست و کسی که آن را انکار می‌کند، معاند است. 🔸شما هر‌چه‌قدر به نظریة آشکارگی حقیقت بیشتر معتقد باشید، بیشتر با بقیة انسان‌ها و دگراندیشان خصومت پیدا می‌کنید. فکر می‌کنید یک حقیقت مثل آفتابی را بعضی انکار می‌کنند و خبر ندارید که در اغلب حوزه‌های بشری حقیقت خیلی ناآشکار است و باید ذره‌ذره و با مساعی مشترک کل نژاد بشر به آن نزدیک شد. وقتی من دیگران را مخالف یک حقیقت واضح ندانم می‌توانم با او دوستی هم بکنم. یکی از دلایلی که ما با دگراندیشان و پیروان ادیان و مذاهب دیگر و حتی با لادینان و ماتریالیست‌ها نمی‌توانیم دوستی کنیم به خاطر این است که فکر می‌کنیم حقیقت‌های واضحی را دارند انکار می‌کنند ولی فی‌الواقع حقیقت واضحی در کار نیست. 🔸شما می‌دانید که از قدیم‌الایام می‌گفتند که ریاضیات آن شاخه‌ای از علم است که حقایقش از همه واضح‌تر است اما امروزه خیلی از فیلسوفان ریاضی معتقدند حتی حقایق ریاضی هم به وضوحی که ما فکر می‌کنیم نیست. معنای این، سفسطه‌اندیشی و نسبی‌گرایی نیست. معنایش این است که ما باید ذره‌ذره به حقیقت نزدیک شویم. 🔅متن سخنرانی استاد مصطفی ملکیان در کنگره والاپیامبر رحمت ❤️🍀 @filsofak

۱۹ شهریور به بهانه روز جهانی پیشگیری از خودکشی 🍃عنوان مقاله: (شور زندگی، درمان پوچ گرایی و خودکشی) موضوع: خودکشی نویسنده: #م
۱۹ شهریور به بهانه روز جهانی پیشگیری از خودکشی 🍃عنوان مقاله: (شور زندگی، درمان پوچ گرایی و خودکشی) موضوع: خودکشی نویسنده: #مصطفی_سلیمانی (نویسنده، روانشناس و دانش آموخته فلسفه اخلاق) منبع: #روزنامه_اعتماد ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ 🔸️بی گمان آنهایی که دست به خودکشی می زنند، در همان لحظه که اقدام به انتحار می کنند از یک چیز مطمئن شده اند: «اینکه زندگی کردن به زحمتش نمی ارزد.» خیلی از افراد خودکش، پیش از اینکه به مرحله خودکشی برسند، مدت ها به گم گشتگی دچار بوده اند، در خلا عاطفی به سر برده اند، با افسردگی دست و پنجه نرم کرده اند یا به پوچی رسیده اند، اما با این همه، آنچه میان همه این افراد مشترک است آشفتگی روحی است... لینک روزنامه اعتماد: https://www.magiran.com/article/4216866 لینک سایت تابناک: https://www.google.com/amp/s/www.tabnak.ir/fa/amp/news/1075517 لینک سایت فرارو: https://www.google.com/amp/s/fararu.com/fa/amp/news/504391 🍀❤️ @filsofak

🍃 مقاله اخلاقی|به مناسبت ۲۵ ذی‌الحجه؛ روز ملی خانواده عنوان: (اخلاق، راز ماندگاري ازدواج) موضوع: انتخاب همسر نویسنده: #مصطفی
🍃 مقاله اخلاقی|به مناسبت ۲۵ ذی‌الحجه؛ روز ملی خانواده عنوان: (اخلاق، راز ماندگاري ازدواج) موضوع: انتخاب همسر نویسنده: #مصطفی_سلیمانی منبع: #روزنامه_اعتماد ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ 🔸️توجه به اين حقيقت كه تمام اصناف بشري ناكاملند، مي‌تواند دو نتيجه متفاوت را در خصوص تصميم‌گيري براي انتخاب همسر به دنبال داشته باشد: اول اينكه چون نقص و اشكال در وجود تمام انسان‌هاست، پس بايد نسبت به انتخاب همسر سهل‌گيرانه عمل شود و در واقع، نتيجه به شانس واگذار شود و دوم اينكه چون نقص و اشكال در وجود تمام انسان‌هاست، پس مساله انتخاب همسر بايد كاملا هوشمندانه و جدي مورد بحث قرار بگيرد. لینک مطلب: https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/171911/%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%D8%8C-%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D9%8A-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC لینک روزنامه: https://www.magiran.com/newspapertoc/42744 🍀❤️ @The_meaningoflife

گاهی بیمارانی که درگیر تصمیم‌گیری‌های دشوار شده‌اند با نقل‌قول از کتاب سقوطِ کامو، که همیشه خودم را عمیقا تحت تاثیر قرار داده
گاهی بیمارانی که درگیر تصمیم‌گیری‌های دشوار شده‌اند با نقل‌قول از کتاب سقوطِ کامو، که همیشه خودم را عمیقا تحت تاثیر قرار داده، تشویق می‌کنم :«باور کن، چیزی که از دست دادنش برای انسان از همه سخت‌تر است درست همان چیزی است که آن را نمی‌خواهد.» اروین یالوم از کتاب هنر درمان ترجمه سپیده حبیب ❤️🍀 @filsofak

فروید معتقد بود که والایش، انطباقی‌ترین سازوکار دفاعی است. بنا به تعریف، والایش عبارت است از هدایت غرایز جنسی یا پاخشگرانه به سمت فعالیت‌های اجتماعی مطلوب. برای مثال، فردی عصبانی را تصور کنید که به جای آنکه عصبانیتش را نشان دهد یا حتی آن را در قالب سازوکارهایی دفاعی که کمتر جنبه انطباقی دارند (نظیر جابه‌جایی) بروز دهند، از خانه بیرون می‌رود و هیزم می‌شکند. تماشای مسابقات فوتبال یا بوکس مطلوب‌تر از کتک زدن دیگران است. کوهنوردی یا داوطلب شدن برای خدمت در ارتش را نیز می‌توان نمونه‌هایی از والایش آرزوی مرگ تلقی کرد. فروید حتی یک بار ساختن آسمان‌خراش‌های شهر نیویورک را نمادی از والایش انرژی جنسی تلقی کرد. انتخاب شغل (مثلا ورزشکار، متصدی کفن و دفن، يا پرستار بخش اورژانس شدن) را نیز می‌توان از والایش بعضی از تمایلات غیرقابل قبول تلقی کرد. ویژگی مثبت والایش این است که تا حدودی، امکان بروز تمایلات نهاد را فراهم می‌آورد و در این صورت، «خود» دیگر مجبور نخواهد بود انرژی‌اش را صرف مراقبت از نهاد کند. فروید، بزرگ‌ترین دستاوردهای تمدن بشری را مرهون والایش موثر تمایلات جنسی و پرخاشگرانه می‌دانست. رندی لارسن و دیوید باس از کتاب روانشناسی شخصیت ترجمه فرهاد جُمهری و همکاران ❤️🍀 @filsofak

رنج لازمه رشد و بلوغ روحی است. بدون رنج، انسان، ناآگاه، نابالغ، وابسته، ضعیف و محدود می‌ماند. از سوی دیگر بسیاری از کج‌رفتاری‌ها، عادات سو، تعصبات و روان‌رنجوری‌های ما - نظیر افسردگی، خشم مزمن، اضطراب، ترس مداوم و پرخاش - در حقیقت راه‌هایی هستند که برای گریز از رنج انتخاب کرده‌ایم. روانشناسی یونگ می‌گوید که در زندگی، دشتی آفتابی و خلوتگاهی برای خواب راحت، آسایش و خوشبختی وجود ندارد، بلکه به جای آنها به مرداب‌های روحی و درد و رنج‌هایی می‌رسیم که گاه بسیار طولانی و عمیق هستند. طبیعت یعنی طبیعت وجود ما می‌خواهد بخش عمده‌ای از سفرمان را در آن مرداب‌ها سپری کنیم. اما باید بدانیم در این مرداب های رنج و درد است که بسیاری از لحظات معنادار زندگی‌مان را تجربه می‌کنیم. در این مرداب‌هاست که روح ما شکل می‌گیرد و رشد می‌کند. در آنجاست که نه تنها به اهمیت زندگی، بلکه به هدف، ارزش و عمیق‌ترین معنای آن واقف می‌شویم. امروزه بی‌شک عمیق‌ترین ضعف شیوه‌های درمانی بی‌توجهی به مفهوم روح انسان است. جیمز هالیس از کتاب مرداب روح ترجمه فریبا مقدم ❤️🍀 @filsofak

#داستان از آن چشم و از آن اَبرو (نسخه­‌های نپیچیده یک روان‌شناس) این داستان: صبورم، اما سنگ نیستم... ✒ #مصطفی_سلیمانی 🔸️می‌گفت «من، صبح که از خواب پا می‌شوم، دلم می‌خواهد کسی نباشد که باهام حرف بزند. می‌خواهم از خانه که بیرون می‌روم، کسی منتظر نباشد برگردم. دلِ کسی برایم تنگ نشود. کسی مرا نخواهد.» پرسیدم «تنها بودن آرامتان می‌کند؟» دستی کشید به روسری‌اش و گفت «من خیلی خسته‌ام. خیلی بی‌حوصله. آن‌قدر که حرف زدن خسته‌ام می‌کند. خوابیدن. خوردن. زنده بودن. همه این‌ها برایم عذاب‌آورند. با این همه، قصدخودکشی ندارم. همین‌که مجبور نباشم هی لبخند زورکیِ مصنوعی بکشم روی صورتم و برای خستگی‌هایم دلیل‌های پرت بتراشم تا دهن دیگران را ببندم، خودش کلّی است.» روی برگه نوشتم «هنوز کورسوی امیدی توی دلش هست.» و پرسیدم «حالا مشکل کجاست؟ شرایط تنهایی را ندارید؟» کیفش را از روی کاناپه برداشت و گذاشت روی پاهاش و خیره شد بهش. و همان‌طور که سرش پایین بود گفت «دلم نمی‌خواهد با هیچ موجود زنده‌ای ارتباط داشته باشم. آن‌قدر که حتی توجه یک گربه هم اذیتم می‌کند.»...  🔸️مجله: #کرگدن شماره: ۱۳۸ 🍀❤️ @filsofak

#داستان از آن چشم و از آن اَبرو (نسخه­‌های نپیچیده یک روان‌شناس) این داستان: صبورم، اما سنگ نیستم... ✒ #مصطفی_سلیمانی 🔸️می‌گفت «من، صبح که از خواب پا می‌شوم، دلم می‌خواهد کسی نباشد که باهام حرف بزند. می‌خواهم از خانه که بیرون می‌روم، کسی منتظر نباشد برگردم. دلِ کسی برایم تنگ نشود. کسی مرا نخواهد.» پرسیدم «تنها بودن آرامتان می‌کند؟» دستی کشید به روسری‌اش و گفت «من خیلی خسته‌ام. خیلی بی‌حوصله. آن‌قدر که حرف زدن خسته‌ام می‌کند. خوابیدن. خوردن. زنده بودن. همه این‌ها برایم عذاب‌آورند. با این همه، قصدخودکشی ندارم. همین‌که مجبور نباشم هی لبخند زورکیِ مصنوعی بکشم روی صورتم و برای خستگی‌هایم دلیل‌های پرت بتراشم تا دهن دیگران را ببندم، خودش کلّی است.» روی برگه نوشتم «هنوز کورسوی امیدی توی دلش هست.» و پرسیدم «حالا مشکل کجاست؟ شرایط تنهایی را ندارید؟» کیفش را از روی کاناپه برداشت و گذاشت روی پاهاش و خیره شد بهش. و همان‌طور که سرش پایین بود گفت «دلم نمی‌خواهد با هیچ موجود زنده‌ای ارتباط داشته باشم. آن‌قدر که حتی توجه یک گربه هم اذیتم می‌کند.»...  🔸️مجله: #کرگدن شماره: ۱۳۸ 🍀❤️ @filsofak

🔸️۱۰ خطای شناختی (خطاهای فکری) ❤️🍀 @filsofak

🔸️دلزدگی زناشویی ❤️🍀 @filsofak

باغبان یا نجار؟ نجار، قبل از این‌که شروع به ساختن چیزی کند، باید نقشه‌ی دقیق همه‌چیز را بکشد. او پیش از این‌که یک صندلی بسازد، دقیقا می‌داند نتیجه‌ی کارش چه خواهد شد و اگر به اندازه کافی مهارت و تجربه داشته باشد، هیچ خطایی رخ نخواهد داد. اما باغبان چطور؟ او هم همه‌ی تلاشش را می‌کند، به جزئی‌ترین نشانه‌ها توجه دارد و بهترین شرایط را برای رشد گل‌ها و گیاهانش فراهم می‌کند. اما با وجود این، نمی‌تواند تعیین کند که درختی که کاشته، یا گلی که پرورش داده، چه شکلی خواهند شد. باغبان، برخلاف نجار، همیشه منتظر چیزهای پیش‌بینی‌نشده است. یک روز صبح از خواب بیدار می‌شود و می‌بیند درخت‌ها زودتر از چیزی که انتظار داشت شکوفه کرده‌اند. یا می‌بیند گلدان سرسبزی ناگهان پژمرده شده است. بعضی از پدر و مادرها می‌خواهند برای بچه‌شان نجار باشند. از همان کودکی نقشه‌ راه موفقیت او را پیش خودشان کشیده‌اند. پسرم باید دانشمند شود، دخترم باید پزشک شود و بعد لحظه لحظه‌ی زندگی کودک‌شان را مثل نجارها با خط‌کش و پرگار و گونیا اندازه می‌گیرند. ۴۰دقیقه بازی، دو ساعت درس، ۲۰دقیقه تلویزیون و همین‌طور تا آخر. آن‌ها تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهند این برنامه به‌هم بریزد، اما نکته‌ی بزرگی را فراموش کرده‌اند: نجارها با چوب بی‌جان کار می‌کنند، ولی بچه‌ها نهال‌های زنده‌اند. آلیسون گوپنیک، نویسنده کتاب "علیه تربیت فرزند"، می‌گوید باید برای بچه‌ها باغبان بود. باید به آن‌ها توجه کنیم، شرایط رشد و بالندگی‌شان را فراهم کنیم، اما بدانیم که آن‌ها باید راه خودشان را بروند. با بازی، زندگی‌کردن را بیاموزند و با شلختگی و به‌هم‌ریختگی، اهمیت نظم و برنامه‌ریزی را درک کنند. یادمان نرود که مرغوب‌ترین میز و صندلی‌ها هم هیچ‌وقت شکوفه نخواهند داد. |کانال ترجمان| ❤️🍀 @filsofak

معشوقی مقامی بالاتر از عاشقی است. ابتدا انسان عاشق می‌شود و از عاشقی حظّی بسیار می‌برد، امّا نباید در همین مرحله بماند. عشق اگر در انسان پیش‌رونده باشد و به سوی تعالی حرکت کند، او را در نهایت به معشوق و حظِّ معشوقی سوق میدهد. به تعبیرِ مولانا، امروزِ انسان عاشقی است و فردایِ او می‌بایست معشوقی باشد. گویی عاشقی مشق معشوقی است. می‌توان آن را تمرین دوست داشتن برای دوست داشته شدن نامید. توقّع دوست داشته شدن قبل از دوست داشتن توهّمی بیش نیست. اوّلین پلهٔ نردبانِ عشق، عاشقی و آخرین پلهٔ آن معشوقی است. این نردبان را «پله‌ پله تا ملاقات» خدا باید پیمود. 📓 پله‌ پله تا ملاقات خدا 👤عبدالحسین زرین کوب امروزِ دلم عشق است،فردایِ دلم معشوق امروزِ دلم در دلْ فردای دگر دارد 👤مولانا ❤️🍀 @filsofak

#تست_رایگان انجام تست شخصیت شناسی MBTI این فرصت رو به ما میده که با شخصیت خودمون بیشتر آشنا بشیم. 👈🏻 برای شروع تست به لینک
#تست_رایگان انجام تست شخصیت شناسی MBTI این فرصت رو به ما میده که با شخصیت خودمون بیشتر آشنا بشیم. 👈🏻 برای شروع تست به لینک زیر مراجعه کنید: 🔗 https://b2n.ir/e88498 ❤️🍀 @filsofak

فقط دو كلمه‏ اگر فقط دو كلمه‌ی "به‌نظر من" را بر سر عباراتى چون: اين رنگ زيباترين (زشت‏‌ترين) رنگ‌هاست؛ اين غذا خوش‌مزه‏‌ترين (بدمزه‌ترين) غذاهاست؛ اين شخص بهترين (بدترين) آدم‌هاست و ... بگذاريم، آن‌ها را از صورت يك حكم كلى و غيراصولى تبديل به‌يك عبارت منطقى و اصولى كرده‏‌ايم، البته به‌نظر من! و اگر به‌جاى گفتن "شما اين حرف را زديد" بگوييم "آن‌چه را که من از حرف شما برداشت كردم اين بود ..." جلوى بسيارى از تنش‌ها و اختلافات گرفته خواهد شد. زيرا گاهى به‌تعداد شنوندگان يك مطلب، تفسيرها و درك‌هاى متفاوتى از آن مطلب وجود دارد. 🔸️طاهره شیخ‌الاسلام ❤️🍀 @filsofak

🎥چرا عاشق کسانی می‌شویم که اگر هم‌جنس ما بودند، بهترین دوستمان نمی‌شدند؟ ♦️نگاهی به اندیشه آرتور شوپنهاور و «اراده معطوف به حیات» در کتاب «جهان چون اراده و تصور» (جهان به منزله اراده و بازنمود) ❤️🍀 @filsofak

قصه‌های شب‌بخیر کوچولو یکی از قدیمی‌ترین و پرخاطره‌ترین برنامه‌های رادیویی بود که شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۱:۳۵ به مدت ۱۰ دقیقه پخش می‌شد. تهیه كننده: گلریز وكیلی قصه‌گو: مریم نشیبا ❤️🍀 @filsofak