uk
Feedback
𝓕𝓸𝓻 𝓝𝓮𝓷𝓸...

𝓕𝓸𝓻 𝓝𝓮𝓷𝓸...

Відкрити в Telegram

‏﴿ قُلْ هُوَ رَبِّي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ ‏﴾

Показати більше
Країна не вказанаКатегорія не вказана
358
Підписники
-524 години
-277 днів
-3030 день
Архів дописів
تركتُ كل الضجيج خلفي، وجئتُ أحملُ خيباتي لعلّ الموج يغسلها ❤️‍🩹. . . !
تركتُ كل الضجيج خلفي، وجئتُ أحملُ خيباتي لعلّ الموج يغسلها ❤️‍🩹. . . !

"يا جماعة، عاملين إيه؟ ❤️ كلامي لبتوع ثانويه عامه.
طبعًا كلكم عارفين إن فاضل حوالي 18 يوم على الامتحانات، وإن كل ما الوقت بيقرب الضغط بيزيد، والقلق بيزيد، وكل شوية الواحد يلاقي نفسه بيفكر: هعمل إيه؟ وهل هعرف أخلص؟ وهل اللي ذاكرته كفاية؟
بس بجد عايزة أقولكم حاجة مهمة جدًا... الثانوية العامة مهمة، محدش يقدر ينكر ده، لكن في نفس الوقت هي مش آخر الدنيا، ومش آخر فرصة في الحياة، ومش ورقة هتحدد قيمتك كشخص أو هتقول أنت ناجح ولا فاشل.
إحنا مطلوب مننا نسعى ونجتهد ونعمل اللي علينا وبس، إنما مش مطلوب مننا نعيش كل يوم في خوف وتوتر ونضغط على نفسنا لدرجة إننا ننسى ناكل أو ننام أو حتى نرتاح شوية.
لو حاسس إنك متأخر، ابدأ من دلوقتي ومتضيعش وقت في الندم. ولو حاسس إنك تعبت، خد راحة قصيرة وارجع كمل. ولو حاسس إنك مش قادر، افتكر كل المجهود اللي بذلته طول السنة، وإن كل صفحة ذاكرتها وكل سؤال حليته ليه قيمة.
ومتقارنش نفسك بحد. كل واحد ليه ظروفه وطريقته وسرعته. ممكن حد يكون خلص المنهج كله ولسه قلقان، وممكن حد يكون لسه عنده أجزاء ناقصة ويعوضها في الأيام الجاية. المهم تركز في نفسك وفي خطتك.
وكمان افتكروا إن ربنا شايف تعبكم كله، شايف السهر، والتعب، والدموع، والخوف اللي جواكم. فاطمنوا، وخدوا بالأسباب، وادعوا ربنا كتير، وحاولوا تكونوا هادئين على قد ما تقدروا.
الـ18 يوم الجايين دول ممكن يفرقوا فرق كبير جدًا، فاستغلوهم كويس، لكن من غير ما تستهلكوا نفسكم نفسيًا. ذاكروا، وحلوا، وراجعوا، وفي نفس الوقت حافظوا على نفسكم.
وفي الآخر، سواء الامتحانات كانت سهلة أو صعبة، وسواء اليوم كان كويس أو لا، افتكروا إن دي مجرد مرحلة من مراحل حياتكم وهتعدي.
أهم حاجة تخرجوا منها وأنتم راضيين إنكم عملتوا اللي عليكم.
ربنا يوفقكم جميعًا، ويشرح صدوركم، ويبارك في تعبكم، ويفرحكم بالنتيجة اللي تتمناها قلوبكم ومتنسونيش في دعواتكم. 💗

sticker.webp0.09 KB

وكانَ المَرءُ في أوَّلِ عُمرِهِ يَطلُبُ أنْ يَكونَ مَحبوبًا عِندَ النّاسِ، ثُمَّ إذا أدرَكَتْهُ الحِكمةُ، صارَ هَمُّهُ أنْ يَ
وكانَ المَرءُ في أوَّلِ عُمرِهِ يَطلُبُ أنْ يَكونَ مَحبوبًا عِندَ النّاسِ، ثُمَّ إذا أدرَكَتْهُ الحِكمةُ، صارَ هَمُّهُ أنْ يَكونَ مُستقيمَ السَّريرةِ عندَ اللهِ، ولو خَسِرَ تَصفيقَ الخَلقِ كُلِّهِ.

"حين تجتمع الأرواح على طاعة الله، يصبح الصمت أجمل من ألف حديث...🤍"
"حين تجتمع الأرواح على طاعة الله، يصبح الصمت أجمل من ألف حديث...🤍"

sticker.webp0.09 KB

يجب ألّا تُظهِر للناس طيبة قلبك وإلّا التهموك فالناس يعتلون الرّجل الطّيب مثلما يعتلون بقعة الأرض الجافة في المستنقع يدوسونه
يجب ألّا تُظهِر للناس طيبة قلبك وإلّا التهموك فالناس يعتلون الرّجل الطّيب مثلما يعتلون بقعة الأرض الجافة في المستنقع يدوسونه بأقدامهم
‏ــ مكسيم غوركي

sticker.webp0.09 KB

وَ أغار أن يُغرم أحد بِعينَيكِ ولا يعلم انها لي؟ وَ أغارِ مِنَ عَين تَتَأمل عيناك وانا المُغرم بها!
وَ أغار أن يُغرم أحد بِعينَيكِ ولا يعلم انها لي؟ وَ أغارِ مِنَ عَين تَتَأمل عيناك وانا المُغرم بها!

sticker.webp0.09 KB

لقد أحببتك ضد رغبتي، وضد عقلي، وحتى ضد قلبي." _من مرتفعات وذرينغ
لقد أحببتك ضد رغبتي، وضد عقلي، وحتى ضد قلبي."
_من مرتفعات وذرينغ

المُحِبُّ يَصِلُ ، وَ أنَّ الجَمِيعَ يَستَحِقُّ مَنْ يُحَاوِلُ مِنْ أجلِهِ..💗🖇️
المُحِبُّ يَصِلُ ، وَ أنَّ الجَمِيعَ يَستَحِقُّ مَنْ يُحَاوِلُ مِنْ أجلِهِ..💗🖇️

الواحد قاعد منتظر إجابة دعوات يوم عرفة وكله يقين 🥹❤️‍🩹.
الواحد قاعد منتظر إجابة دعوات يوم عرفة وكله يقين 🥹❤️‍🩹.

sticker.webp0.09 KB

يا رب اقترب موعد جبر القلوب وأنا لا أزال ألح عليك بتلك الدعوة التي لم يملها قلبي في كل ليلة اللهم لا تبلغني يوم عرفة إلا وقد
يا رب اقترب موعد جبر القلوب وأنا لا أزال ألح عليك بتلك الدعوة التي لم يملها قلبي في كل ليلة اللهم لا تبلغني يوم عرفة إلا وقد كتبتها لي واقعاً يبكي عيني فرحاً يا من تقول للشيء كن فيكون قل لدعواتي كوني .. فتَكُن🤍❤️‍🩹

sticker.webp0.09 KB

لبيك وإن قست القلوب . لبيك وإن فاضت الذنوب . لبيك انا عائدون تائبون و نادمون لبيك إنا متعبون اجبرنا كأننا لم نرى حزنا. لبيك ر
لبيك وإن قست القلوب . لبيك وإن فاضت الذنوب . لبيك انا عائدون تائبون و نادمون لبيك إنا متعبون اجبرنا كأننا لم نرى حزنا. لبيك ربي وإن لم أكن بين الزحام ملبيا لبيك وأن لم أكن على عرفات مناجيا . لبيك وان لم اكن مع الطائفين داعيا لبيك اللهم لبيك.🤍

وشخص يفهمك بالطريقة التي تحب وكأنك شرحت له كيف يفهمك.🥰❤️
وشخص يفهمك بالطريقة التي تحب وكأنك شرحت له كيف يفهمك.🥰❤️

Welcome to our 400 new members! So happy to have you with us. 🎉💗

ـــ