𝓕𝓸𝓻 𝓝𝓮𝓷𝓸...
Открыть в Telegram
﴿ قُلْ هُوَ رَبِّي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ ﴾
БольшеСтрана не указанаКатегория не указана
358
Подписчики
-524 часа
-277 дней
-3030 день
Архив постов
358
"يا جماعة، عاملين إيه؟ ❤️ كلامي لبتوع ثانويه عامه.
طبعًا كلكم عارفين إن فاضل حوالي 18 يوم على الامتحانات، وإن كل ما الوقت بيقرب الضغط بيزيد، والقلق بيزيد، وكل شوية الواحد يلاقي نفسه بيفكر: هعمل إيه؟ وهل هعرف أخلص؟ وهل اللي ذاكرته كفاية؟
بس بجد عايزة أقولكم حاجة مهمة جدًا... الثانوية العامة مهمة، محدش يقدر ينكر ده، لكن في نفس الوقت هي مش آخر الدنيا، ومش آخر فرصة في الحياة، ومش ورقة هتحدد قيمتك كشخص أو هتقول أنت ناجح ولا فاشل.
إحنا مطلوب مننا نسعى ونجتهد ونعمل اللي علينا وبس، إنما مش مطلوب مننا نعيش كل يوم في خوف وتوتر ونضغط على نفسنا لدرجة إننا ننسى ناكل أو ننام أو حتى نرتاح شوية.
لو حاسس إنك متأخر، ابدأ من دلوقتي ومتضيعش وقت في الندم. ولو حاسس إنك تعبت، خد راحة قصيرة وارجع كمل. ولو حاسس إنك مش قادر، افتكر كل المجهود اللي بذلته طول السنة، وإن كل صفحة ذاكرتها وكل سؤال حليته ليه قيمة.
ومتقارنش نفسك بحد. كل واحد ليه ظروفه وطريقته وسرعته. ممكن حد يكون خلص المنهج كله ولسه قلقان، وممكن حد يكون لسه عنده أجزاء ناقصة ويعوضها في الأيام الجاية. المهم تركز في نفسك وفي خطتك.
وكمان افتكروا إن ربنا شايف تعبكم كله، شايف السهر، والتعب، والدموع، والخوف اللي جواكم. فاطمنوا، وخدوا بالأسباب، وادعوا ربنا كتير، وحاولوا تكونوا هادئين على قد ما تقدروا.
الـ18 يوم الجايين دول ممكن يفرقوا فرق كبير جدًا، فاستغلوهم كويس، لكن من غير ما تستهلكوا نفسكم نفسيًا. ذاكروا، وحلوا، وراجعوا، وفي نفس الوقت حافظوا على نفسكم.
وفي الآخر، سواء الامتحانات كانت سهلة أو صعبة، وسواء اليوم كان كويس أو لا، افتكروا إن دي مجرد مرحلة من مراحل حياتكم وهتعدي.
أهم حاجة تخرجوا منها وأنتم راضيين إنكم عملتوا اللي عليكم.
ربنا يوفقكم جميعًا، ويشرح صدوركم، ويبارك في تعبكم، ويفرحكم بالنتيجة اللي تتمناها قلوبكم ومتنسونيش في دعواتكم. 💗
358
وكانَ المَرءُ في أوَّلِ عُمرِهِ يَطلُبُ أنْ يَكونَ مَحبوبًا عِندَ النّاسِ،
ثُمَّ إذا أدرَكَتْهُ الحِكمةُ، صارَ هَمُّهُ أنْ يَكونَ مُستقيمَ السَّريرةِ عندَ اللهِ،
ولو خَسِرَ تَصفيقَ الخَلقِ كُلِّهِ.
358
يجب ألّا تُظهِر للناس طيبة قلبك وإلّا التهموك فالناس يعتلون الرّجل الطّيب مثلما يعتلون بقعة الأرض الجافة في المستنقع يدوسونه بأقدامهم
ــ مكسيم غوركي
358
وَ أغار أن يُغرم أحد بِعينَيكِ
ولا يعلم انها لي؟ وَ أغارِ مِنَ عَين تَتَأمل عيناك وانا المُغرم بها!
358
يا رب اقترب موعد جبر القلوب وأنا لا أزال ألح عليك بتلك الدعوة
التي لم يملها قلبي في كل ليلة
اللهم لا تبلغني يوم عرفة
إلا وقد كتبتها لي واقعاً يبكي عيني فرحاً يا من تقول للشيء كن فيكون
قل لدعواتي كوني .. فتَكُن🤍❤️🩹
358
لبيك وإن قست القلوب . لبيك وإن فاضت الذنوب . لبيك انا عائدون تائبون و نادمون لبيك إنا متعبون اجبرنا كأننا لم نرى حزنا. لبيك ربي وإن لم أكن بين الزحام ملبيا لبيك وأن لم أكن على عرفات مناجيا . لبيك وان لم اكن مع الطائفين داعيا لبيك اللهم لبيك.🤍
Уже доступно! Исследование Telegram 2025 — ключевые инсайты года 
