ru
Feedback
لحد إمتي"ي

لحد إمتي"ي

Открыть в Telegram

لأن ضِحكتك بمفردها عِناق ‏كُنت آتيك بكل ما أوتيت من تعب @Aldaghet_bot @Drisbv https://t.me/+aTdQxDBE8Zc2YTlk

Больше
4 717
Подписчики
-624 часа
+47 дней
+3430 день
Архив постов
ربما أنت ضالة أحدهم! في ذلك الركن البعيد، في شرق الأرض أو غربها ! هناك من تعب من وعثاء الطريق وشرود أيامه يدعو ليلاً ونهاراً أن يرزقه الله بخبيئة دعائه في شخص يصبح له كل الدنيا ! ربما أنت الدنيا على اتساعها بالنسبة لأحدهم رغم الضيق داخلك - إسلام منصور

في ناس جمالها مش في الملامح، جمالها في القَبول… في حضور خفيف كده يدخل القلب من غير استئذان. يمكن مش أحلى واحد في المكان، بس وجوده ليه تأثير لطيف يعوّض أي مقاييس شكلية ماخدتش نصيب فيها. ربنا يرزقنا دايمًا القَبول، ويخلّي خطواتنا خفيفة على قلوب كل اللي حوالينا.

‎بندي فرص علي قد المحبه و بتقل المحبه مع كل فرصه. This is fair enough!

مفيش حاجة بتطمن القلب أد إنك عارف إن ليك "رب" يعلم حالك ويسمعك ويستجيب لك من غير ما تشرح كتير. الدعاء هو الفضفضة اللي مفيش وراها ندم، هو الوجع اللي بنرميه من فوق كتافنا وبنمشي واحنا متطمنين إن الجبر جاي، ربنا بيقول في كتابه الكريم: {وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ}. لو الكلام تاه منك يكفيك إنك تقول لربنا يارب أنا تعبان فأصلح لي شأني كله، وتفتكر قول النبي ﷺ: "إنَّ ربَّكم حَيِيٌّ كريمٌ، يَستحي مِن عبدِه إذا رفعَ يدَيْه إليه أنْ يرُدَّهما صِفرًا". وهتلاقي كل الأبواب اللي كانت مقفولة بتتفتح في وقتها الصح. ارفعوا ايديكم بالدعاء ولا تنسوا الدعاء لإخوانكم المستضعفين في غزة وفي كل مكان.. يا رب كن لهم عوناً ونصيرًا

لو هتبص للمتبرجه عشان تتمعن ف خلق الله فـ دا حرام..! لڪن لو هتبص للي لابسه الزّي الشرعي عشان تتمعن ف ستر الله فـ دة حرام برضوا. استرجل وغُض بصرك.

حاسس إنك تايه ومش عارف أنت عاوز إيه من الدنيا؟ العمر بيجري وبتحس إنك ماعملتش حاجة تذكر، والندم على اللي فات تعب نفسيتك؟ بتقارن حياتك بحياة غيرك على السوشيال ميديا وبتحس بالتقصير والفشل؟ لازم تكون فاهم إن الحياة مش معركة، وكل واحد ليه توقيته الخاص. ربنا قال: ﴿لِكُلِّ نَبَإٍ مُسْتَقَرٌّ ۚ وَسَوْفَ تَعْلَمُونَ﴾. يعني كل حاجة ليها ميعادها المكتوب. توهتك دي ممكن تكون بداية طريق جديد ومختلف تمامًا لو عرفت إزاي تستغلها صح.

لا تقف .. امض لأي اتجاه ابحث عن مخرج للحياة هذا العالم يموت فيه كل الذين يتركون خطواتهم نائمة على الرصيف وأولئك الباحثون عن مكان للجلوس

ألم أقل لك يوما : سوف ألقاك حياةً في زمان ميت الأنفاس .. ممسوخ الرفات سوف ألقاك عبيراً ... بين يأس الناس عذب الأمنيات دائماً أنت بقلبي رغم أن الأرض ماتت ... رغم أن الحلم مات ربما ألقاك يوماً في دموع الكلمات

ياريت حياتي كلها معاه♥،) .
ياريت حياتي كلها معاه♥،) .

العبرة في الخلوات أما العَلن فكلنا صالحون .

اختار البنت اللي لما حد يسألها عن حاجة تقول "خليني اسأله الاول" مش خوف منك بس عشان رايك مهم. (التربية بتفرق)

الحُب موجود في كل وقت بس مِحتَاج نَاس تعرف معناه ناس مُخلصه لبعض لكن النَّاس دلوقتي أصبحت مُخلصه لمزاجها وعايشه حياة متكرره مزدحمه بالظروف ، يبقي مش ذنب الحُب 🫀.)) موعد على العشاء , 1981 .