468
Подписчики
-124 часа
Нет данных7 дней
+1230 день
Архив постов
اخر تعديل ان شاءالله
ضيفنا شويه اسماء ياريت كله يخش يتأكد انه تمام
ولو حد عنده مشكله ميكلمناش
ازيكم يا شباب
دي فورم تيمات لاب الاليكترونكس
ياريت كل الناس تتأكد من تيمها أنه مظبوط
و الناس اللي ماكانش ليها تيم و دخلناها في تيم ياريت ليدر التيم يتواصل معانا و الشخص اللي دخلناه في التيم يتواصل معانا عشان نوصلكم ببعض
بس كدا بالتوفيق 💗
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1mfFkg3LTbm9qvHr9b9hc7vma35B91C82EJi4bc7s2-s/edit?usp=drivesdk
ازيكم يا شباب
لاب الالكترونيكس هيكون فاضي في المواعيد دي إن شاء الله للي عايز يروح يجرب البورد بتاعته
🔹السبت التانية
🔹التلات اولي
🔹الاربع التانية
للتوضيح عشان في ناس بتسأل
تسليم الالكترو هيكون ازاي
مافيش شرح
هيكون زي اللوجيك
هنسلم :
-البورد
-دايرة السيمويولاشن بتاعت مالتيسيم مطبوعة
-ورقة اللاب اللي في اخر كل تجربة في المنيوال اللي هنكتب فيها الاسامي و نجاوب علي الاسئلة اللي بتكون موجودة فيها
بالنسبة للناس اللي عندها تسليم الالكترو يوم الحد و بسبب الزنقة اللي حصلت ف ممكن تسلموا لابين مع بعض في الاسبوع الزوجي بتاعكم
Week 3 😔
Sections:
🔺Math 5 فردي
🔺Power Stations ✅
🔺Machines ✅
🔺Electronics ✅
🔺Communication ❌
🔺Transmission & Distribution هيكون اونلاين
Labs:
🔺Machines زوجي
مش محتاجين تتفرجوا علي فيديو
🔺Electronics زوجي
هتسلموا البريد بورد في اللاب
🔺Transmission & Distribution هيكون اونلاين
ازيكم يا شباب
بإذن الله هيكون في تسليمات اونلاين ل لاب الماشينز
هتكون من تيمات ولازم التيم من نفس السكشن
التيم من ٣ أو ٤ طلبة بس
اول تسليم هينزل لما الزوجي ياخدوا اللاب الأسبوع الجي ف لسة معاكوا وقت يعني تجمعوا التيمات
صباح الخير
بالنسبة لتيمز الالكترونكس
دي فورم للتيمز كل تيم واحد منهم بس يدخل يسجل عليها
وبالنسبة لاسم التيم ف هو اوبشنال
https://forms.gle/Bfvqae2CCit5A7iP8
و دي فورم للناس اللي مادخلتش تيم لسة ، سجلوا عليها واحنا هنظبطها إن شاء الله
https://forms.gle/DT1VQJzckvu5RXqP8
ازيكم يا شباب كلام مهم ياريت تقروه بتركيز🤏🏻
دلوقتي زي لابات اللوچيك بتاعت اولي عندنا لابات الالكترونيكس زيها بالظبط
يعني كل سكشن يتقسم تيمات ماكس عدد التيم هيكون 5
جروبات السكاشن هتلاقوها في كوميونتي جروب الدفعة علي الواتساب كل واحد يدخل جروب سكشنه ولو بتدور علي تيم اسأل علي جروب سكشنك
عندنا 4 تجارب
هنسلمهم كل اسبوعين تجربة اسبوع زوجي و اسبوع فردي ( مسموحلكم تسلموا الاربع تجارب مع بعض في سكشن واحد بس , كلهم قبل الميد ، أو كلهم بعد الميد ودا مش حلو عشان لو عندك غلطة مش هتلحق تصلحها)
التجربة الواحدة هتتعمل هارد وير علي بريد بورد عادية *واللي عايز يعمل pcb* لسة مش اكيد أن عليه بونص ف براحتكم يعني
و هتتعمل سوفت وير علي multisim و نطبع سكرين شوت لدايرة السيميولاشن (ولو حد بيحب يشتغل على اي برنامج سوفت وير تاني براحته بس المعيد قال الافضل مالتي سيم) ولو في اسأله في المانيوال اللي حاطه لينكه تحت نجاوب عليها
البورد الهارد وير تبقي جاهزة قبل اللاب عشان هتروحوا في اللاب تجربوها هناك و لو اشتغلت هتسلموا للمعيد
و هنحاول نجيبلكم مواعيد للاب يكون فاضي فيها عشان اللي حابب يجرب قبل ما يروح يسلم و دا احسن عشان ما نعملش زحمة في اللاب وقت التسليم
ياريت كل تيم قبل ميسلم يبقى متأكد ان الدايره شغاله عشان وقت اللاب قصير والمعيد مش هيستنى
مكان اللاب الدور التالت آخر الطرقة
اللاب مالهوش فيديوهات و الباشمهندس معاكوا في اللاب قبل ما تسلموا ولما تسلموا لو الباشمهندس اخد باله أن في حد مش فاهم هيسأله يعني نقول إن هيكون في مناقشة بسيطة عن اللي اشتغلتوه
اول لاب هيبقي الاسبوع التالت هنبدأ بالسكاشن * الزوجية *
المعيد لسة مبلغنا بالتفاصيل ف اتزنقنا في الوقت ف الناس بتوع الحد الأولي حقكم علينا 🥹
المواعيد الحد الأولي و الاربع التالتة كل سكشن في معاده و بلاش زحمة علي اللاب لو روحتوا لقيتوا ناس كتير بتسلم ف ياريت ماحدش يستني عند الباب و نبعد عنه شوية عشان المعيدين بيتضايقوا
Lab manual:
https://drive.google.com/drive/folders/1Mna2YgtVqP9HPyy5ZfXcXXyWR_fn5IOP
بس كدا بالتوفيق 💗
بالنسبة لفورم التسجيل مع دكتور حسام قطب
الناس اللي عليها هايلايت بالاصفر ف تسجيلها تم و تقدر تتأكد من ابن الهيثم
الناس اللي عليها هايلايت بالاخضر دول التحسين ف يروحوا بالاستمارة للخزنة خلال الأسبوع دا و اللي جي يدفعوا و يصوروا الوصل و يبعتوه لدكتور حسام قطب علي الواتساب في ماسدچ فيها ال id بتاعهم عشان يسجلهم المادة
اللي عندهم لاب ماشينز بكرا فترة اولي و يوم الاتنين فترة اولي
اللاب هيبدأ الساعة 9 وربع
Уже доступно! Исследование Telegram 2025 — ключевые инсайты года 
