عافر لحد ما توصل ❤️🥇
Открыть в Telegram
5 932
Подписчики
-724 часа
-527 дней
-20130 день
Загрузка данных...
Похожие каналы
Облако тегов
Входящие и исходящие упоминания
---
---
---
---
---
---
Привлечение подписчиков
июнь '26
июнь '26
+20
в 0 каналах
май '26
+22
в 0 каналах
Get PRO
апрель '26
+25
в 0 каналах
Get PRO
март '26
+33
в 0 каналах
Get PRO
февраль '26
+17
в 0 каналах
Get PRO
январь '26
+54
в 1 каналах
Get PRO
декабрь '25
+57
в 0 каналах
Get PRO
ноябрь '25
+51
в 2 каналах
Get PRO
октябрь '25
+24
в 1 каналах
Get PRO
сентябрь '25
+13
в 0 каналах
Get PRO
август '25
+14
в 0 каналах
Get PRO
июль '25
+11
в 1 каналах
Get PRO
июнь '25
+16
в 2 каналах
Get PRO
май '25
+28
в 2 каналах
Get PRO
апрель '25
+10
в 2 каналах
Get PRO
март '25
+23
в 2 каналах
Get PRO
февраль '25
+10
в 1 каналах
Get PRO
январь '25
+9
в 1 каналах
Get PRO
декабрь '24
+34
в 1 каналах
Get PRO
ноябрь '24
+11
в 1 каналах
Get PRO
октябрь '24
+1
в 1 каналах
Get PRO
сентябрь '24
+122
в 1 каналах
Get PRO
август '24
+424
в 0 каналах
Get PRO
июль '24
+687
в 2 каналах
Get PRO
июнь '24
+2 475
в 5 каналах
Get PRO
май '24
+3 067
в 8 каналах
Get PRO
апрель '24
+2 035
в 4 каналах
Get PRO
март '24
+3 179
в 4 каналах
Get PRO
февраль '24
+2 148
в 3 каналах
Get PRO
январь '24
+1 315
в 0 каналах
Get PRO
декабрь '23
+2 202
в 0 каналах
Get PRO
ноябрь '23
+1 800
в 0 каналах
| Дата | Привлечение подписчиков | Упоминания | Каналы | |
| 28 июня | 0 | |||
| 27 июня | +1 | |||
| 26 июня | 0 | |||
| 25 июня | 0 | |||
| 24 июня | 0 | |||
| 23 июня | +3 | |||
| 22 июня | 0 | |||
| 21 июня | +1 | |||
| 20 июня | 0 | |||
| 19 июня | +1 | |||
| 18 июня | +1 | |||
| 17 июня | 0 | |||
| 16 июня | 0 | |||
| 15 июня | 0 | |||
| 14 июня | 0 | |||
| 13 июня | 0 | |||
| 12 июня | +3 | |||
| 11 июня | 0 | |||
| 10 июня | +2 | |||
| 09 июня | 0 | |||
| 08 июня | 0 | |||
| 07 июня | +3 | |||
| 06 июня | +3 | |||
| 05 июня | +1 | |||
| 04 июня | +1 | |||
| 03 июня | 0 | |||
| 02 июня | 0 | |||
| 01 июня | 0 |
Посты канала
| 2 | مبارك يا شباب المعركة الأولى - الأصعب - الأكثر فقدًا للدرجات
بلاش أشوف حد بيتكلم عن امتحان العربي وألاقي ناس بتتفاجئ إن النصوص والقراءة المتحررة بتيجي طويلة والاجابات شبه بعضها والنحو محتاج تركيز والوقت يدوبك بيقضّي ! رغم إن كل الناس وخاصة مدرسين العربي مفهمينك كدة من بدري.
لسانك يردد : الحمد لله ، اللهم أعنّا فيما هو قادم
شوية نقط مهمة :
-مش انت لوحدك اللي غلطت
-ومش آخر مرة هتغلط.. احنا مش ف نظام قديم
-محدش بيقفل عربي
-أغبى حاجة هتعملها انك تراجع مع صاحبك ال زيه زيك ومحدش فيكوا عارف الصح اصلا.
-تاني أغبى حاجة هي البكاء على اللبن البسكوت.. والماء المسكوب.. والشاي المدلوء... متعيطش وخلاص...ً أو عيط بعين وذاكر المادة الجاية بالعين التانية .. مفيش وقت.
-ممكن أول جمهورية يكون ناقص ٥ درجات عربي
-المادة الوحيدة اللي نقصت فيها ف ثانوي كانت العربي لو كنت قعدت جمبها وقضيت وقتي في الزعل مكانش زماني مقفل باقي المواد وطالع الأول.
-الامتحان متسربش قبل اللجنة وطبيعي هتلاقي حد صوره في لجنة من السبعين ألف وقت الامتحان.. عادي.
-٨٠درجة عربي.. فاضل ٢٤٠ غيرهم
-الراسي دايما بيكسب ...متبقاش واد فرفور وكلمة توديك وكلمة تجيبك.. انشف يا بطل
-النفس الطويل يكسب.. لسه في جولات كتير
-كن محسنا فيما بقي.. فلربما تجزى عن الإحسان بالإحسان
الجولة الأولى : DONE ✅
يلا.. اللي بعدها يا أبطال 🤝
Share الكلام ده ووصله لزمايلك ولأي حد ف ثانوية. | 44 |
| 3 | لطلاب الثانويه العامه
َاللهم إن لنا أحبَّه وأخوة فِـ هذه الامتحانات فأنعم عليهم بِكرمك ولُطفك وأنعم عليهم بِالثبات والتوفيق وانزل عليهم السكينه والهدوء واخرجهم مِنها مجبورين الخاطر ، وكُل من عز علية أمرهم فليدعو لهم - ربي لا تضيع لهم تعب ، اللهم ما يخافونه أن يكون صعباً فهونه عليهم ، ومايخشونه أن يكون عسيراً فيسّره لهم يا أكرم الأكرمين.
- اللهم.. وفقهم وافتح عليهم فتوح العارفين، اللهم لا سهل إلا ما جعلته سهلًا، وأنت تجعل الصعب إذا شئت سهلًا ..
- يارب سهل عليهم ماصعب حفظه، ويسر لهم ما استغلق فهمه.
- اللهم.. افتح عليهم مغاليق الأسئلة، ووفقهم للصواب
- اللهم.. انفعهم بالعلم ، وأكرمهم بالتقوى ، وجنبهم الوباء ، وسخر لهم صُلّاح الأرض وملائكة السماء ..
- اللهم انا نستودعك اياهم .. اللهم فأحفظهم بحفظك ورعايتك🤎🌿 | 110 |
| 4 | خليك مدرك إن ربنا مش بيجيب حاجه وحشه وكمان اوعه تحط في فكرك إن ربنا بيبعد عنك الحلو لا بل عكس والله ربنا كل ما بيبعد عنك حاجه قول الحمد الله مش خير ليا أدرك إن ربنا مش بيبعد الخير لكن بيأخر الخير لوقت إنت محتاجو
يعني صاحب يبعد عنك صاحبتك تبعد عنك كلو خير ليكو ومحدش عارف هي كانت ممكن تسببلك في إيه لوجودها جنبك فا حط في راسك الخير دايم بيتأخر لكن مش بيوقف عن حد لأن ربنا رب المستحيل 💙. | 116 |
| 5 | دول معلومات مهمه يارب تفيدڪم 💗 | 116 |
| 6 | مننساش حكم دخول أن على كاد وأخواتها
حرى، اخلولق يجب
كاد، كرب يقل
عسى وأوشك يكثر
افعال الشروع بدأ والباقى ممتنع
وأن بتنصب الفعل المضارع بعدها
اما حكم التجرد من أن هتعكسهم | 117 |
| 7 | الفرق بين كم الإستفهامية والخبرية؟
الإستفهامية اللى بعدها بيبقى تمييز مفرد منصوب او قبلها حرف جر وغالبا من يعنى تبقى من كم او بكم المهم الحرف قبلها
اما الخبرية بيجى بعدها تمييز مفرد مجرور او جمع مجرور او حرف الجر يكون بعدها يعنى كم من
هو عايز الإستفهامية
الاختيار الاول كم من بطل حرف الجر بعد كم يبقى خبرية
كم عالم هنا عالم مفرد مجرور يبقى خبرية
كم أيادٍ جمع مجرور يبقى خبرية
اما من كم حرف الجر قبل كم يبقى استفهاميه | 116 |
| 8 | عند تحويل المصدر المؤول لصريح نجيب الفعل وبعدين نجيب منه المصدر الصريح حسب نوعه واللى بعد المصدر بيبقى مضاف إليه
عندك ما اروع انا يعلم اعداؤنا..
هنا أن يعلم الفعل علم ثلاثى يبقى المصدر علم واللى بعده مضاف إليه أعدائنا مجروره | 99 |
| 9 | الجمل التى لها محل من الإعراب مهم جدااااا النعت
لم الاقى الجملة المطلوب إعرابها تصف نكره قبلها وفى الجملة دى فيه ضمير عائد على الاسم النكره دا يبقى الجملة نعت
هنا نفسا لم يشرق الحب فيها
لم يشرق الحب فيها وصفت نفسا النكره وفيه ضمير هاء فى فيها عائد ع نفسا يبقى نعت والمحل الإعرابى تابع للمنعوت يبقى نصب نعت
ولو الجملة وصفت معرفه يبقى حال
لو جايه بعد ظرف زى (يوم، شهر، سنه، إذ، مذ، منذ، حيث........) الجملة اللى بعدهم فى محل جر مضاف إليه | 94 |
| 10 | استبدال ليس بلا النافية للجنس
نفتكر أن لا النافية للجنس من شروطها ان اسمها وخبرها يبقوا مفرد مفيش حاجة تفصلها بينها وبين اسمها وبتنصب الاسم وبترفع الخبر
واسمها له تلات اشكال
اما مفرد ودا بيكون كلمة واحده ومبنى يعنى لا يُنون
او مضاف ودا بيكون بعده مضاف إليه واللى قبل لا ينون او لو مثنى وجمع نحذف النون
او شبيه بالمضاف ودا بيكون غالبا مشتق عامل والجزء الاول منه منون او لو مثنى وجمع نسيب النون موجوده | 91 |
| 11 | النكرة المنصوبه بعد (طاب، زاد، ازداد، مر، امتلأ، كفى، نعم، بئس، كبر، اشتعل) وبعد اسم التفضيل او التعجب بتتعرب تمييز فهنا طبت نفسا تمييز | 83 |
| 12 | أسلوب الاستثناء تام مثبت لو مفيش نفى والمستثنى بيتعرب مستثنى منصوب وجوبا
تام منفى لو فيه نفى والمستثنى منه موجوده ولو حذفنا النفى والاستثناء معنى الجملة مش هينفع
والمستثنى هيتعرب مستثنى منصوب او بدل
اما ناقص منفى لو فيه نفى والمستثنى منه محذوف ولو حذفنا النفى والاستثناء معنى الجملة هينفع والمستثنى هيتعرب حسب موقعه فى الجملة
فهنا وما الحب إلا حاكم غير عادل
الحب حاكم غير عادل نفعت والمستثنى منه محذوف
يبقى المستثنى حاكم ونوعه ناقص منفى وإعراب حاكم خبر | 82 |
| 13 | لام الجحود تأتى بعد كان المنفية وتتصل بخبر كان دا شرط أساسى
فهنا ما كان منفيه
ما كان صانع المعروف ماله؟
ليعيش فدا خبر كان يبقى لام الجحود | 61 |
| 14 | سؤال المفعول معه او واو المعية بعرفه ازاى؟
ان الواو تكون بمعنى مع واللى قبل الواو نتيجة للى بعدها
اول اختيار لا تُظمئ عقلك وتهمل القراءة هنا بعد الواو فعلا واو معيه ايوا بس اللى بعدها فعل وهو عايز مفعول معه اسم
تتسع العقول والكتب غذاء لها
تتسع العقول مع الكتب غذاء لها مش نافعه والكتب غذاء لها جملة جديدة
فكل امرئ وثقافته واو المصاحبة
اما تتسع إفاق العقا وقراءة الكتب
=تتسع آفاق العقل مع قراءة الكتب
واي نتيجة قراءة الكتب؟
تتسع آفاق العقل
يبقى دى واو المعية وقراءة مفعول معه | 59 |
| 15 | ناخد بالنا جدااا من إن واللام المزحلقة
اللام المزحلقة بينفع تدخل على اسم او خبر إن يعنى مش خبرها بس لا بتدخل ع الاتنين
فهنا إن لكم لصوتا
لكم هنا شبه جملة وقولنا اي شبه جملة بتبقى خبر لأن المبتدأ مستحيل يجى شبه جملة فدا خبر إن
اما لصوتا هو اسم إن ومتصل به اللام المزحلقة
اصل الجملة إن لصوتا لكم | 58 |
| 16 | ناخد بالنا لو الجملة بدأت ب (هنا، هناك، ثمَ، ثَمة، بخاصة.....) اي اسم من الاسماء التى لها الصدارة بتبقى هى خبر مقدم واللى بعدهم مبتدأ مؤخر
او لو الجملة بدأت بشبه جملة (غالبا جار ومجرور) | 66 |
| 17 | سؤال خبر ليس ناخد بالنا ان غالبا ليس بيتصل بخبرها حرف جر زائد...
وعلشان تتأكد انه زائد شيله من الخبر لو المعنى زى ما هو ومختلش يبقى حرف الجر زائد | 70 |
| 18 | سؤال الممنوع من الصرف المجرور بالفتحة او يقولك بعلامة فرعيه فهى برضو الفتحه لأن اصلها النصب فلما تيجى ف الجر تبقى علامة فرعية
امتى الممنوع من الصرف يتجر بالكسرة؟
لو كان معرف بأل او مضاف سواء مضاف لمعرفه او نكره لا تصف او مضاف لضمير او مضاف لاسم موصول او اسم إشارة المهم انه اضاف لحاجه خلته معرفة فى الحالة دى بيبقى مجرور بالكسرة
امتى الممنوع من الصرف يتجر بالفتحة اللى هى علامة فرعية؟
اما يكون نكره وغير مضافه ممكن يجى بعده نعت عادى المهم ميتضافش | 70 |
| 19 | المصدر الميمى مهم جدااا
ازاى اعرفه؟
انه يكون مضافله ميم زائده متكونش اساسيه فى الكلمة ولما اشيله واحط بداله المصدر الصريح مش هتتأثر الجملة
فهنا مَرجو دا اسم مفعول رجا يرجو مرجو
مجالسته مصدر رباعى مجالسه من الفعل جالس
مزاحه الميم اصليه فى الكلمة
اما مسعاه لو قولت سعيه يعجبنى شاب سعيه فى الخير نفس المعنى يبقى دا مصدر ميمى والميم بتاعته زائدة مش أصلية.. 🤍 | 81 |
| 20 | اسم الهيئة واسم المره
اسم المره من الثلاثى بيبقى على وزن فَعلة
اما اسم الهيئة من الثلاثى بيبقى على وزن فِعلة وبيبقى بعدها نعت او مضاف إليه
فهنا الفعل فاض ثلاثى اسم الهيئة هيبقى فِيضة | 84 |
Уже доступно! Исследование Telegram 2025 — ключевые инсайты года 
