ru
Feedback
نصائح و استشارات برمجية

نصائح و استشارات برمجية

Открыть в Telegram

• نصائح واستشارات برمجية متعلقة باسئلة تم طرحها • لطرح استفسار او سؤال: @m4md24

Больше
1 449
Подписчики
Нет данных24 часа
+17 дней
+1630 день
Архив постов
Repost from برمجة
• بعد تحديثات التيليجرام الاخيرة في الوقت الحالي، بقي يظهر لينا طريقة كتابة جديدة كدا الناس بتكتبها و بيبقى جوا الحقل اكواد ب
• بعد تحديثات التيليجرام الاخيرة في الوقت الحالي، بقي يظهر لينا طريقة كتابة جديدة كدا الناس بتكتبها و بيبقى جوا الحقل اكواد بس بطريقة حلوة و ملونة، ازاي اعمل الموضوع دا زيهم 🤔؟
- ببساطة كل اللي هتعمله هو الأتي: ١. هتكتب العلامة دي ⬅️ ` ➡️ ٣ مرات ٢. و بعدها هتحدد اي الصيغة بعد ال ٣ علامات، مثلا انا عايز التنسيق يكون بلغة Kotlin.
• سؤال: وقتها هنسأل نفسنا سؤال، اللغة اللي عايزين الاكواد تتلون حسب تنسيقها دي، في العادي امتدادا الملفات بتاعتها بيبقى باسم اي؟
و ليكن مثلا انا عايز لغة Kotlin هبقى كدا هكتب اي؟ - جواب: صيغة الملفات اللي بلغة Kotlin بتبقى kt يبقى كدا هكتب بعد ال ٣ علامات كلمة kt دا بناءاً على اني عايز التنسيق يكون بلغة Kotlin زي ما موجود في الصورة ⬆️. ٣. بعدها هتروح بالمؤشر زي ما موجود في الصورة ⬆️، و هتكتب اي كود جوا العلامات اللي عملناها 🤝🏻.

⬇️⬇️

علمني 😆

ما اشتغل

cout << "السلام عليكم ورحمة الله وبركاته";

sticker.webp0.07 KB

اعمل الاختصارة دي Shift + Alt + F

شباب هل في اختصار يرجع الاكود الى اماكنه الصحيحه ؟
شباب هل في اختصار يرجع الاكود الى اماكنه الصحيحه ؟

sticker.webp0.07 KB

Repost from برمجة
• بعد تحديثات التيليجرام الاخيرة في الوقت الحالي، بقي يظهر لينا طريقة كتابة جديدة كدا الناس بتكتبها و بيبقى جوا الحقل اكواد ب
• بعد تحديثات التيليجرام الاخيرة في الوقت الحالي، بقي يظهر لينا طريقة كتابة جديدة كدا الناس بتكتبها و بيبقى جوا الحقل اكواد بس بطريقة حلوة و ملونة، ازاي اعمل الموضوع دا زيهم 🤔؟
- ببساطة كل اللي هتعمله هو الأتي: ١. هتكتب العلامة دي ⬅️ ` ➡️ ٣ مرات ٢. و بعدها هتحدد اي الصيغة بعد ال ٣ علامات، مثلا انا عايز التنسيق يكون بلغة Kotlin.
• سؤال: وقتها هنسأل نفسنا سؤال، اللغة اللي عايزين الاكواد تتلون حسب تنسيقها دي، في العادي امتدادا الملفات بتاعتها بيبقى باسم اي؟
و ليكن مثلا انا عايز لغة Kotlin هبقى كدا هكتب اي؟ - جواب: صيغة الملفات اللي بلغة Kotlin بتبقى kt يبقى كدا هكتب بعد ال ٣ علامات كلمة kt دا بناءاً على اني عايز التنسيق يكون بلغة Kotlin زي ما موجود في الصورة ⬆️. ٣. بعدها هتروح بالمؤشر زي ما موجود في الصورة ⬆️، و هتكتب اي كود جوا العلامات اللي عملناها 🤝🏻.

بسيطة ⬇️

كيف بتعمل الكود كذا لو سمحت يعند بداخل بوست التليجرام
كيف بتعمل الكود كذا لو سمحت يعند بداخل بوست التليجرام

sticker.webp0.07 KB

Data_Structures_and_Algorithm_Analysis.pdf4.21 MB

السلام عليكم وين اقدر القاء هذا المصدر محلول او حلول الاكسرزايز على الاقل

sticker.webp0.07 KB

• استخدم else لتنفيذ مجموعة من التعليمات البرمجية فقط في حال عدم تحقق أي من الشروط في جمل if السابقة. • استخدم else if للتحقق من شرط إضافي بعد فحص الشرط في جملة if.

■ المطلوب:
إدخال علامة من المستخدم وتحديد ما إذا كانت ممتازة أو ناجحة أو فاشلة.
■ الشرح:
السطر الأول:
int mark = int.Parse(Console.ReadLine());
* يتم إدخال علامة من المستخدم كسلسلة نصية باستخدام Console.ReadLine(). * يتم تحويل السلسلة النصية إلى عدد صحيح باستخدام int.Parse(). * يتم تخزين العلامة في المتغير mark. السطر الثاني:
if (mark < 100 && mark > 0)
* يتم التحقق من صحة العلامة للتأكد من أنها بين 0 و 100. السطر الثالث:
if (mark > 60)
* إذا كانت العلامة أكبر من 60، يتم طباعة "Excellent". السطر الرابع:
else if (mark == 60)
* إذا كانت العلامة 60 بالضبط، يتم طباعة "Successful". السطر الخامس:
else
* في أي حالة أخرى، يتم طباعة "Failed". السطر السادس:
}
* نهاية الشرط الأول. السطر السابع:
else
* إذا كانت العلامة غير صحيحة (أقل من 0 أو أكبر من 100). السطر الثامن:
if (mark > 100)
* إذا كانت العلامة أكبر من 100، يتم طباعة "cannot be greater than 100". السطر التاسع:
else
* في أي حالة أخرى (علامة سلبية)، يتم طباعة "Error cannot be negative". السطر العاشر:
}
* نهاية الشرط الثاني. ملاحظات: * هذا الكود هو مثال بسيط لإظهار كيفية استخدام الشرط في C#. * يمكن توسيع هذا الكود ليشمل المزيد من الحالات، مثل "Good" و "Average". * يمكن أيضًا استخدام هذا الكود لعمليات أخرى، مثل حساب متوسط ​​العلامات.

+ ايمت بحط else وايمت بحط else if

نصائح و استشارات برمجية - Статистика и аналитика Telegram-канала @softwareconsulting