نصائح و استشارات برمجية
رفتن به کانال در Telegram
• نصائح واستشارات برمجية متعلقة باسئلة تم طرحها • لطرح استفسار او سؤال: @m4md24
نمایش بیشتر1 449
مشترکین
اطلاعاتی وجود ندارد24 ساعت
+17 روز
+1630 روز
آرشیو پست ها
Repost from برمجة
• بعد تحديثات التيليجرام الاخيرة في الوقت الحالي، بقي يظهر لينا طريقة كتابة جديدة كدا الناس بتكتبها و بيبقى جوا الحقل اكواد بس بطريقة حلوة و ملونة، ازاي اعمل الموضوع دا زيهم 🤔؟- ببساطة كل اللي هتعمله هو الأتي: ١. هتكتب العلامة دي ⬅️ ` ➡️ ٣ مرات ٢. و بعدها هتحدد اي الصيغة بعد ال ٣ علامات، مثلا انا عايز التنسيق يكون بلغة Kotlin.
• سؤال: وقتها هنسأل نفسنا سؤال، اللغة اللي عايزين الاكواد تتلون حسب تنسيقها دي، في العادي امتدادا الملفات بتاعتها بيبقى باسم اي؟و ليكن مثلا انا عايز لغة Kotlin هبقى كدا هكتب اي؟ - جواب: صيغة الملفات اللي بلغة Kotlin بتبقى kt يبقى كدا هكتب بعد ال ٣ علامات كلمة kt دا بناءاً على اني عايز التنسيق يكون بلغة Kotlin زي ما موجود في الصورة ⬆️. ٣. بعدها هتروح بالمؤشر زي ما موجود في الصورة ⬆️، و هتكتب اي كود جوا العلامات اللي عملناها 🤝🏻.
Repost from برمجة
• بعد تحديثات التيليجرام الاخيرة في الوقت الحالي، بقي يظهر لينا طريقة كتابة جديدة كدا الناس بتكتبها و بيبقى جوا الحقل اكواد بس بطريقة حلوة و ملونة، ازاي اعمل الموضوع دا زيهم 🤔؟- ببساطة كل اللي هتعمله هو الأتي: ١. هتكتب العلامة دي ⬅️ ` ➡️ ٣ مرات ٢. و بعدها هتحدد اي الصيغة بعد ال ٣ علامات، مثلا انا عايز التنسيق يكون بلغة Kotlin.
• سؤال: وقتها هنسأل نفسنا سؤال، اللغة اللي عايزين الاكواد تتلون حسب تنسيقها دي، في العادي امتدادا الملفات بتاعتها بيبقى باسم اي؟و ليكن مثلا انا عايز لغة Kotlin هبقى كدا هكتب اي؟ - جواب: صيغة الملفات اللي بلغة Kotlin بتبقى kt يبقى كدا هكتب بعد ال ٣ علامات كلمة kt دا بناءاً على اني عايز التنسيق يكون بلغة Kotlin زي ما موجود في الصورة ⬆️. ٣. بعدها هتروح بالمؤشر زي ما موجود في الصورة ⬆️، و هتكتب اي كود جوا العلامات اللي عملناها 🤝🏻.
السلام عليكم وين اقدر القاء هذا المصدر محلول او حلول الاكسرزايز على الاقل
• استخدم else لتنفيذ مجموعة من التعليمات البرمجية فقط في حال عدم تحقق أي من الشروط في جمل if السابقة.
• استخدم else if للتحقق من شرط إضافي بعد فحص الشرط في جملة if.
■ المطلوب:إدخال علامة من المستخدم وتحديد ما إذا كانت ممتازة أو ناجحة أو فاشلة.
■ الشرح:السطر الأول:
int mark = int.Parse(Console.ReadLine());
* يتم إدخال علامة من المستخدم كسلسلة نصية باستخدام Console.ReadLine().
* يتم تحويل السلسلة النصية إلى عدد صحيح باستخدام int.Parse().
* يتم تخزين العلامة في المتغير mark.
السطر الثاني:
if (mark < 100 && mark > 0)
* يتم التحقق من صحة العلامة للتأكد من أنها بين 0 و 100.
السطر الثالث:
if (mark > 60)
* إذا كانت العلامة أكبر من 60، يتم طباعة "Excellent".
السطر الرابع:
else if (mark == 60)
* إذا كانت العلامة 60 بالضبط، يتم طباعة "Successful".
السطر الخامس:
else
* في أي حالة أخرى، يتم طباعة "Failed".
السطر السادس:
}
* نهاية الشرط الأول.
السطر السابع:
else
* إذا كانت العلامة غير صحيحة (أقل من 0 أو أكبر من 100).
السطر الثامن:
if (mark > 100)
* إذا كانت العلامة أكبر من 100، يتم طباعة "cannot be greater than 100".
السطر التاسع:
else
* في أي حالة أخرى (علامة سلبية)، يتم طباعة "Error cannot be negative".
السطر العاشر:
}
* نهاية الشرط الثاني.
ملاحظات:
* هذا الكود هو مثال بسيط لإظهار كيفية استخدام الشرط في C#.
* يمكن توسيع هذا الكود ليشمل المزيد من الحالات، مثل "Good" و "Average".
* يمكن أيضًا استخدام هذا الكود لعمليات أخرى، مثل حساب متوسط العلامات.
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
