ru
Feedback
ماذا بعد! 🖤

ماذا بعد! 🖤

Открыть в Telegram

ما بنتعوضش.. ولا لينا بديل ما بنتكررش.. ووصالنا جميل 🧚‍♀️💙

Больше
639
Подписчики
-124 часа
-37 дней
-730 день
Архив постов
الست اللي بتنزل في حرّ الصيف، لابسة حجابها وبكامل حشمتها، كأنها بتقول لربّنا: "يا رب، أنا اخترت حرّ الدنيا عشان أبعد عن نار الآخرة" • اللهم اصرف عنهن حرّ جهنم، وارزقهن الجنة ونعيمها. 🦋

اه ي خواتي لما يجيلكم الاهتمام م الشخص الغلط😭😭😭😭😭.

أنتي عسوله جداً ما شاء الله ،ازاي بالتحفه دي ؟ ربنا يوفقك ويجبر بخاطرك ويعوضك عن كل حاجه ،ويرزقك بالصاحب الصالح المصلح❤️. بقو
+2
أنتي عسوله جداً ما شاء الله ،ازاي بالتحفه دي ؟ ربنا يوفقك ويجبر بخاطرك ويعوضك عن كل حاجه ،ويرزقك بالصاحب الصالح المصلح❤️. بقول انك عسوله عشان شايفه أنه الناس كلها حلوين ،وكمان بتفكري بطريقه كويسه وعشان باباكي💗.

أولا أسفه أنه اتأخرت لسه شايفه المسجات،انا شايفه انك تروحي عادي وتقعدي مثلاً ساعه كدا ،يعني متقعديش من اول الفرح لاخره ،ومنها
+2
أولا أسفه أنه اتأخرت لسه شايفه المسجات،انا شايفه انك تروحي عادي وتقعدي مثلاً ساعه كدا ،يعني متقعديش من اول الفرح لاخره ،ومنها تغيري مود،ومتأخريش،وانتي بتقولي الماده سهله ،وانتي حابه تشوفيها وهي عروسه،ف روح وان شاء الله خير 🤎.

أذكروني ف دعائكم ي كرام🥹💗.

اللهم إنا نسألك الهدى والتقى والعفاف والغنى، اللهم اغننا بحلالك عن حرامك واغننا بفضلك عمن سواك".

‏"يا ربّ، أدعوك ولا ملجأ لي إلا إليكَ، ولا مُتوكل عندي إلا عليك. راضِني و ارضَ عني، واجبرْ قلبي بمَ أنت أهلٌ له لا بمَ أستحقُ فـ أنت الغني الحميد.."🩵

ربما كان كل ما نحتاجه، يدًا تمتد إلينا في صمت، لتأخذنا في عناق ننجو به من كل شيء.

لو صُمت ( يوم عاشوراء ) ربنا بإذنه هيغفر لك كل ذنوب السنة اللي فاتت. صيام يوم واحد بس = تكفير ذنوب سنة كاملة. بُكرة هيكون عاشوراء إن شاء الله، وكلنا في حاجة إن ربنا ينظر لينا نظرة عفو ورحمة ويغفر لنا ذنوبنا. لو فكرت حد وصام، هتاخد نفس أجره إن شاء الله، ولو فكرت حد ومصامش، هتاخد أجر على التذكرة إن شاء الله والدعوة إلى العمل الصالح 🤍.

إِنَّمَاۤ أَمۡرُهُۥۤ إِذَاۤ أَرَادَ شَیۡـًٔا أَن یَقُولَ لَهُۥ كُن فَیَكُونُ🪷.
إِنَّمَاۤ أَمۡرُهُۥۤ إِذَاۤ أَرَادَ شَیۡـًٔا أَن یَقُولَ لَهُۥ كُن فَیَكُونُ🪷.

كثرةُ الصَّلاةِ على النَّبيِّ مُحمد ﷺ تفتَحُ أبوَابَ الخيرَات . اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 💗.

إنْ أعطيتَني ما أطلبُ فبرحمتِك، وإن منعتَني فبِحكمتِك، وأنا على بابِك لا أبرحُ حتى أبلغ.♥️

معلش كنت مسحوله ،وأفكر أنه نزلت ع يوم الصدقه،بس مش مشكله ملحوقه ،انا ف بداية الشهر ،طلع الصدقه ،وحقيقي مفعولها مفيش كلام يوصفه❤️.

هي اسئله بتبقى عاديه ،يعني مثلاً بتصلي ،بار بوالديك،ايه طموحك لبعدين ،ناوي تستقر فين ،الحاجات دي ، أصلا مش ربع ساعه تعرفك شخص
هي اسئله بتبقى عاديه ،يعني مثلاً بتصلي ،بار بوالديك،ايه طموحك لبعدين ،ناوي تستقر فين ،الحاجات دي ، أصلا مش ربع ساعه تعرفك شخصية شخص فاهمه ؟ هي يعتبر اتعملت عشان تشوفي انتي مرتاحه للشخص يعني فاهمه .

- ياربّ العُمر الجاي يكون هادي، والناس الجايَّة تكون طيبة ومُريحة. ياربّ، كل الناس تتطمِّن، وكل المُستوحشين يتونِّسوا بوجود حبايبهم، وكل بعيد يقرَّب بحولك وقوتك.. ياربّ وسَّع علينا في صحتنا، وعلمنا، وطاقتنا، ووقتنا وراضِنا، وارضَ عنَّا.

أنا فهمتك عامة 😂. وانا مدخلتش الحوار ف ناحيه تانيه ،هو كله متعلق ببعض تمام ،بلص لو محترم وشاف أنه هو دا الطريق اللي مش مناسب
+2
أنا فهمتك عامة 😂. وانا مدخلتش الحوار ف ناحيه تانيه ،هو كله متعلق ببعض تمام ،بلص لو محترم وشاف أنه هو دا الطريق اللي مش مناسب ،دا كدا نحترم جداً وراجل ،ساعتها مش هنقول حب ولا لأ هو بيبقى مسألة اتفاق وشخصيات متوافقه !. وعموماً هفضل مقتنعه أنه الراجل لو عاوز حاجه بيعملها وبياخدها وبيحاول بدل المره ألف حتى لو كان ايه المانع ،لأنه هو المسؤول وأنه يختار زوجه صالحه ،ف لو هو شايف أنه هيبقى سعيد مع دي وزوجه صالحه لأولاده ساعتها هيقدر يقنع ،او يحطهم قدام الأمر والواقع،أصلا الحقيقه مش دايما الأهل ع صواب،ومن حتة المبادئ ،اعتقد محدش بيمل غير للشبهه ،واللي شايف أنه لو فيه حاجات بتتغير بتتغير ،فاهمني ؟ أما لو شايف ظروفه متسمحش،هرجع وأقول اللي عاوز بينحت ف الصخر ،قصدي أنه بيحاول مش بيستسلم😂.

يدبر الأمر من السماء إلى الأرض هل يترك عبدهُ خائف ؟ تائه ؟مُتعب ؟ صلاة الفجر والدعاء لإخواتنا ف غزه وأخواتنا اللي ف الثانويه🤍.

الحقيقه مش عارفه أرد ،الوضع هيبقى صعب ،بس اعتقد لو ربنا هداه فعلاً واتغير بشكل ملحوظ جداً ،وبقى ف طريق ربنا بشكل كبير،اعتقد س
الحقيقه مش عارفه أرد ،الوضع هيبقى صعب ،بس اعتقد لو ربنا هداه فعلاً واتغير بشكل ملحوظ جداً ،وبقى ف طريق ربنا بشكل كبير،اعتقد ساعتها تحذف الماضي وتوافق،عشان هو جرب الحرام والوضع اللي مش تمام وشاف قد ايه أنه طريق ضلال ،بس رجع لطريق ربنا وبقى أنسان ملتزم ف أعتقد أنه ساعتها زي م تقولي اتولد م جديد ،ف لازم تفكر بشكل تاني ،تحذف الماضي وتشوف بقى وضعه الحالي مناسب معاها ولا لأ.

ياه وصلنا لدرجة لو الراجل حارب عشان البنت اللي بيحبها وعاوزها ف الحلال ،بقى خيال زيادة عن اللزوم ؟ انت/ي كلامك فيه صح وفيه خط
+1
ياه وصلنا لدرجة لو الراجل حارب عشان البنت اللي بيحبها وعاوزها ف الحلال ،بقى خيال زيادة عن اللزوم ؟ انت/ي كلامك فيه صح وفيه خطأ ، أنا اتكلمت ع أنه لازم يحارب ويجاهد،وساعتها لما يفشل منقولش عليه فاشل ،واحنا بنتكلم ف الواقع أنا مبقولش أنه يطير عشانها ،بس بتكلم م ناحية أنه هو الراجل وهو اللي يجاهد ويقف ويحاول عشان اللي عايزاه ،مش هي اللي تحارب ،عشان أنا شايفه ظاهره دلوقت أنه البنات اللي بتاخد فيرست استب ،وبنات هي اللي قايمه بالعلاقه،ف دا ف حد ذاته غلط كبير،ف أنا بتكلم ف النقطه دي، وبعدين بتقولي راجل محترم انسحب لما حس الطريق غلط ،هو ليه أصلا يدخل الطريق م الاول لو مش بيحبها بجد ؟فاهم الفكره جايه ازاي ؟ يعني أنا بتكلم ع الشاري واللي واعد ،مش بتكلم ع اللي داخل يجرب ؟ وانا مش بطبطب وكدا ،قد ما أنا بوعي البنات أنه المفروض كل واحد ياخد دوره ف العلاقه ،وانه مينفعش أبدا تكوني مع حد بتشحتي منه الكلام،مش بقول لازم يكون بيطير عشان كدا يثبت أنه بيحبها، والرجال اللي حاول بيتقال عليه حاول وهو عارف وهي عارفه ،حتى لو النهايه أنهم مش لبعض ،بس ف الآخر بتبقى عارفه أنه جاهد عشانها،ف قواعد لازم تكون ثابته ومتتغيرش أبدا،ولازم نركز.

زعلانه جداً عشان مبقيتش أشير ٥٩ بوست في اليوم زي الأول🥹.