ru
Feedback
غِراسْ.

غِراسْ.

Открыть в Telegram

للتبادل: @Gherasssbot -يا صاحبي الموت يترَبصُ بِنا؛ أُوصيكَ أَنْ تكونَ بارًا بي بعْد موْتي!♡ -القناه صدقه جاريه عنيّ بعد وفاتي!♡ ‏

Больше
661
Подписчики
Нет данных24 часа
-27 дней
-730 день
Архив постов
قسمةُ الله لعباده د. أحمد العربي.

كلمة واحدة تهوي بِك في نار جهنم. خلي بَالك من لسَانك!
- مُ أمجَد سَمير |

"نعم العبد إنه أوّاب". كلمة أوّاب صيغة مبالغة من آب، وآب بمعنى رجع، أوّاب أي كثير الرجوع إلى الله كثير التوبة، كثير الذكر والتسبيح.

عاوز تعرف معنى الحرمان..؟ اقسم 0.5 على 24 الناتج تقريبا 2% و ده نسبة الوقت اللي تقدر تقرأ فيه جزء قرآن بالنسبة لليوم الجزء بياخد تقريبًا نصف ساعة من ٢٤ ساعة، يعني ٢% من اليوم بس تخيل لما تبقى مش قادر توفر ال ٢% من يومك!!! عرفت معنى الحرمان؟ عاوز تتخض زيادة شوية؟ النص ساعة ٣٠ دقيقة و اليوم ١٤٤٠ دقيقة، لو بصيت للرقمين دول و ما اتخضتش فصدقني كدة عندك مشكلة كبيرة || الشيخ أمجد سمير .

من أعظم النِّعم اللي ربنا بيمتنّ بيها على عباده هي نعمة السكن! المكان اللي بيجمعنا، وبيسترنا، وبيصون خصوصيتنا، وبيحمينا من برد الدنيا وحرها وتقلباتها.. السكن مش مجرد جدران ولا أثاث.. السكن هو راحة نفس، وطمأنينة قلب، وسكينة نازلة من عند رب العالمين. قال تعالى: ﴿وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا...﴾ يعني ربنا هو اللي أنعم علينا بالبيت اللي بنلاقي فيه الهدوء بعد تعب اليوم، والسكن بعد قسوة الحياة، والستر اللي ما يتقدّرش بثمن.. مش بشطارتنا إننا عرفنا نجيب البيت الفلاني في المكان الفلاني! ويا سعد مَن عرف قيمة النعمة دي وشكر ربنا عليها؛ لأنك لو بصيت حواليك سواء في بلدك أو في العالم كله هتلاقي فيه ناس كتير محرومة من أبسط شكل للسكن، بيباتوا في الشوارع أو في أماكن ما فيهاش أمان ولا دفء. السكن مش بس نعمة.. ده أمان، وسِتر، وراحة، وفضل من ربٍ كريم. فاحمد ربنا من قلبك كل يوم على النعمة العظيمة دي.. الحمد لله الذي كفانا وآوانا..

اوعى تكون النوع الثالث ⚠️ #محمد_الغليظ

الإختلاط مُهلك !! ادخلوا و اطلعوا مِن الجامعة بنفس مبادئكم مهما شوفتوا إنه عادي وكله بيعمل كدا، دا أهم مكسب ليكم، أهم مِن الأصحاب و التقدير وكل دا صدقًا. ﴿مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ﴾

‏لا يصبِّرني على ثقلِ هذه الأيَّام إلا قول الشَّيخ البحياوي: «كان سيِّدنا رسولُ الله ﷺ يمشي بجراحِه، فسِر بدائك ما مشى بك، والأملُ في اللهِ الكبير».

من جميل فقه الدين في التراحم مع الذات ... هو إعادة الولادة مع التوبة و الاستغفار ... و كأن هذه النسخة الماضية لم تكن ... انت مش محتاج تتصالح معاها ... انت بتودعها كلها هو مش بيسيبك في فخ محاولة قبول الزلل ... هو بيمسحه كله ... و بيقولك صفحة بيضا من جديد أهي ... ابتدي من اول و جديد هذا الحب الإلهي بديع و جميل ...

عندما يتقدم العمر بالوالدين .. يلتمسون الولد الهين اللين من أولادهم ذكراً كان أم أنثى لطلب قضاء حوائجهم الضرورية وتنظيم مواعيدهم الطبية وزياراتهم الدورية فهنيئاً لمن فاز باصطفاء والديه وفي الختام ... تذكروا دائماً وأبدا .. أن أجر بركم بأمهاتكم وأباءكم ( على الله )

بدايةُ نجاحِك في الدنيا والآخرة؛ أن تُعيد ضبط بَوصلتك بجَعْل الطاعات أول الأولويات، إذا فاتك شيءٌ منها تفزع كأنه فاتَك شيء دنيوي، كامتحان في دراسة أو مقابلة مهمة. تَخيل إذا نمت ليلة امتحان، واستيقظت فوجدت الوقت قد فات، أو فاتَكَ ميعاد طائرة وهكذا، ماذا سيكون شعورك؟! هذا الشعور لو تَملَّكك عند ضياع الصلوات -والفجر خاصةً- أو ورد القرآن والأذكار؛ فأبشِر بخَيرَي الدنيا والآخرة. - أ. محمود الرفاعي.

أدخِلوا أنفسكم في أجواء العلم ولو حَبوًا، وتداركوا بقايا العمر واسجدوا لما فات سهوًا. أُوصي من كان صغيرًا أن يستثمر عُمره خشية العوائق، ومن كان كبيرًا أن يستجمع قدرته على ربط العلائق. هذا العلم أعزّ من أن يكون محصورًا في فئة أو منطقة أو جنس، وهو لجلالته عبادةٌ تمثّل رحلة عُمر لن تقرأ لوحةً فيها (هنا المحطَّة الأخيرة). الشيخ: بدر آل مرعي.

هَلاك النَفس يبدأ مِن إهمال مُحاسبتك لها.
- ابن القيم

«المتساهلُ بالوقوعِ في الذنبِ يُعَاقب بتوالي الذنوبِ حتّى يصعبُ عليه الخلَاص منها»!
- ابن تيمية رحمه الله.

عارفين ايه اكتر حاجة بشوفها لما تيجي مواسم الطاعات أو الأشهر الحرم؟ هو درس د أحمد عبد المنعم اسمه: الاستغلال الأمثل لمواسم الطاعات مش طبيعي بجد تدخل تخرج حدّ تاني بمشاعر مختلفة وفكر جديد؛ ربنا يبارك في الدكتور حقيقي على الحاجات اللي بتخلي فكرنا دايمًا مُتعلق بالدار الآخرة.

محتوى " الروتين اليومي" اللي بقا منتشر بكثرة على السوشيال ، يتنافى تماما مع الحفاظ على حُرمة البيوت.. في الإسلام عندنا " يا أيها الذين آمنوا لا تدخلوا بيوتا غير بيوتكم حتى تستأذنوا وتسلموا على أهلها.. " تخيل بقينا نشوف الناس بتتغدى ايه انهارده، وبيوتهم شكلها إزاي من جوا، وحتى غرف النوم بقينا نعرف تفاصيلها بدون أدنى جهد، بكارت فكة حرفيا !! الأمر موصلش لتفاصيل البيوت فقط، دا في زوجات بتنشر روتينها في استقبال زوجها لدرجة بقينا نعرف هي هتلبس ايه!!! البيوت لها حرمتها وخصوصياتها، وحتى العلاقة بين الزوجين لا يحل أبدا إنها تكون محتوى للناس أتمنى متتابعوش أي حد بينشر محتوى زي دا، لأنكم بتساعدوا في انتشارهم وتماديهم في نشر تفاصيل لا يجوز أبدا خروجها برا جدران المنزل.

​ماتستعجلش.. إحنا مش جاهزين نموت، إحنا محتاجين نعيش صح
د.حازم شومان.

محتوى " الروتين اليومي" اللي بقا منتشر بكثرة على السوشيال ، يتنافى تماما مع الحفاظ على حُرمة البيوت.. في الإسلام عندنا " يا أيها الذين آمنوا لا تدخلوا بيوتا غير بيوتكم حتى تستأذنوا وتسلموا على أهلها.. " تخيل بقينا نشوف الناس بتتغدى ايه انهارده، وبيوتهم شكلها إزاي من جوا، وحتى غرف النوم بقينا نعرف تفاصيلها بدون أدنى جهد، بكارت فكة حرفيا !! الأمر موصلش لتفاصيل البيوت فقط، دا في زوجات بتنشر روتينها في استقبال زوجها لدرجة بقينا نعرف هي هتلبس ايه!!! البيوت لها حرمتها وخصوصياتها، وحتى العلاقة بين الزوجين لا يحل أبدا إنها تكون محتوى للناس أتمنى متتابعوش أي حد بينشر محتوى زي دا، لأنكم بتساعدوا في انتشارهم وتماديهم في نشر تفاصيل لا يجوز أبدا خروجها برا جدران المنزل.

"رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ" ‏فأوجَد الله له العمل، ‏ثم يسّر له الزواج، ثم أكرمه بالنبوة ، الإفتقار لله، غِنى!

الإنسان في هذه الحياة الدُّنيا هو في حالة هجرة؛ وله في قلبه نوعين من أنواع الهجرة: 1- هجرة إلى اللّٰهِ سُبحانه وتعالى بالإخلاص. 2- هجرة للنبيِّ ﷺ بالاتباع!🤎