ru
Feedback
مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی إحیاء

مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی إحیاء

Открыть в Telegram

مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی احیاء سال تاسیس 1384 دارای مجوز رسمی سازمان بهزیستی استان گیلان و نظام مشاوره و روانشناختی کشور آدرس : رشت-خیابان شهید رجایی (رشتیان)-کوچه 30 تلفن : 33543611 -33543612 - 33557899 - 33553136

Больше
1 281
Подписчики
Нет данных24 часа
-17 дней
-230 день
Архив постов
‌‌چه بی نشاط بهاری که بی رخ تو رسید 🌱 @akhbar_montakhab

مواظبت بیش از حد باعث ایجاد فرزندانی فاقد اعتماد به ‌نفس می‌شود. اگر خواهان اطاعت مداوم بی‌چون‌وچرا از جانب فرزندمان باشیم، باعث پرورش کودکی خشمناک و یاغی خواهیم شد. و اگر زیاده از حد به فرزندمان اجازه بدهیم، به او می‌آموزیم که حق دارد بدون توجه به حقوق دیگران، هر چه می‌خواهد به دست آورد. پدر می‌تواند فرزندش را که چهار دست‌وپا روی چمن در حال جست‌ وجوست، زیر نظر بگیرد بی‌آنکه تمام مدت بغل دست او باشد. مادر می‌تواند به فرزند 5/2 ساله‌اش اجازه دهد که هنگام راه رفتن در پارک، به یک گربه یا یک حیوان بی آزار، نزدیک شود. بچه‌ای 5ساله احتیاج دارد دوچرخه ‌سواری را یاد بگیرد. حتی اگر در حین یادگیری چندین بار هم زمین بخورد. هنگامی می‌توانیم خودباوری را در فرزندمان شکل دهیم که ایمان و اعتمادمان را به او نشان داده و مطمئن باشیم که فرزندمان می‌تواند متناسب با سن و رشدش از عهده چالش‌ها برآید. #مرکز_جامع_یاور_رشد #روانشناسی_گیلان #روانشناس_کودک_و_نوجوان_گیلان #اختلالات_یادگیری_و_رفتاری_کودکان_و_نوجوانان #مرکز جامع آموزشی، توانبخشی، مشاوره و خدمات روانشناختی و بازی درمانی کودک و نوجوان یاور رشد # برای عضویت برروی لینک کلیک کنید. # کانال مشاوره و درمان تخصصی اختلالات یادگیری و بیش فعالی @SLD1ADHD

Repost from ذهن زیبا
📝ده فرمان برای خودم یک: سعی نکن به کسی که کمک نخواسته کمک کنی. دو: دور وایسا. مگه وقتی که لازم باشه. زخم نتیجه بدیهی نزدیک شدنه. سه: مهربونی وقتی در انتظار پاداشی هستی اسمش معامله است. چهار: جایی که منتظرت نیستن نرو. پنج: جایی که دوست نداری بری نرو. شش: کلا جایی نرو. این همه رفتی چی شد؟ بشین دیگه. هفت: کلافگی مجوز آزاردادن بقیه نیست. کسی مسئول رنج تو نیست . هشت: علاقه مرهمه. عشق رشده. رفاقت تسكينه. اگه اینا نیست، داری اشتباه میری. نه: تاوان اشتباهات رو بپذیر و از مقصر جلوه دادن بقیه خودداری کن. ده: هر کسی از چیزی که هست و از کاری که میکنه راضیه و براش دلیل منطقی داره. اگه نمیتونی بپذیریش، فاصله بگیر. انسان رو نمیشه تغییر داد. 👤حمید سلیمی @moshaver111

Repost from ذهن زیبا
داشتم برگه های دانشجوهامو صحیح میکردم.... یکی از برگه های خالی حواسمو به خودش جلب کرد... به هیچ کدام از سوال ها جواب نداده بود. ... فقط زیر سوال آخر نوشته بود: «نه بابام مریض بوده، نه مامانم، همه صحیح و سالمن شکر خدا. تصادف هم نکردم، خواب هم نموندم، اتفاق بدی هم نیفتاده. دیشب تولد عشقم بود. گفتم سنگ تموم بذارم براش. بعد از ظهر یه دورهمی گرفتیم با بچه ها. بزن و برقص. شام هم بردمش نایب و یه کباب و جوجه ترکیبی زدیم. بعد گفت: بریم دربند؟ پوست دست مون از سرما ترک برداشت ولی می ارزید. مخصوصن باقالی و لبوی داغ چرخی های سر میدون. بعدش بهونه کرد بریم امامزاده صالح دعا کنیم به هم برسیم. رفتیم. دیگه تا ببرمش خونه و خودم برگردم این سر تهرون، ساعت شده بود یک شب. راست و حسینی حالش رو نداشتم درس بخونم. یعنی لای جزوتم باز کردما، اما همش یاد قیافش می افتادم وقتی لبو رو مالیده بود رو پک و پوزش. خنده ام می گرفت و حواسم پرت می شد. یهویی هم خوابم برد. بیهوش شدم انگار. حالا نمره هم ندادی، نده. فدا سرت. یه ترم دیگه آوارت میشم نهایتش. فقط خواستم بدونی که بی اهمیتی و این چیزا نبوده. یه وقت ناراحت نشی.» چند سال بعد، تو یک دانشگاه دیگر از پشت زد روی شانه ام. گفت:  «اون بیستی که دادی خیلی چسبید»...  گفتم: «اگه لای برگه ات یه تیکه لبو می پیچیدی برام بهت صد می دادم بچه.»...  خندید و دست انداخت دور گردنم. گفت: «بچمون هفت ماهشه استاد. باورت میشه؟» ... عکسش را از روی گوشیش نشانم داد. خندیدم.  گفت: «این موهات رو کی سفید کردی؟ این شکلی نبودی که.»...  نشستم روی نیمکت فلزی و سرد حیاط. نشست کنارم. دلم میخواست براش بگویم که یک شبی هم تولد عشق من بود که خودش نبود، دورهمی نبود، نایب نبود، دربند نبود، امامزاده صالح نبود،......  فقط سرد بود.... خیلی سرد خیلی.... | مرتضی برزگر | @moshaver111

برون شو ای غم از سینه که لطف یار می‌آید تو هم ای دل ز من گم شو که آن دلدار می‌آید نگویم یار را شادی که از شادی گذشتست او مرا از فرط عشق او ز شادی عار می‌آید... #مولانا دکلمه #احمد_شاملو ✦ @foroogh_shamloo

Repost from ذهن زیبا
مقاله ای بسیارقابل تآمل👇👇 ⭕️بالاخره امیدوار باشیم یا نه؟ جواب: پارادکس استاک دیل مجتبی لشکربلوکی این روزها زیاد از هم می پرسیم که بالاخره اوضاع مملکت چه می شود؟ امیدوارم باشیم یا نه؟ حق می دهم که افراد این سوال را بپرسند، اما باید بگویم که این سوال احتمالا اشتباه است. چرا؟ توضیح می دهم. تعریف امید چیست؟ امید یعنی حس انتظار مثبت (توقع) رخداد چیزی یا دستیابی به چیزی یا ممکن دانستن وقوع چیزی یا تحقق چیزی یا دستیابی به چیزی. دقت کردید؟ اصولا «امیدواریِ صرف» معنا ندارد. بلکه باید بگوییم که آنچه در مورد آن صحبت می کنیم چیست. امید به چه چیزی؟ بنابراین من هم امیدوارم و هم ناامید. بگذارید دو مثال بزنم: من به کارآفرینان وطن پرست این سرزمین امیدوارم. اما در عین حال به سیاست مداران سنتی امیدوار نیستم. این باعث شده است که کمتر حرص بخورم، و بدانم که نقطه تمرکزم را کجا بگذارم. پس امیدواری تنها معنا ندارد بلکه امیدواری به الف و ناامیدی از ب معنادار است. اما حالا سوال پیش می آید که آیا برآیند این ناامیدی ها و امیدواری ها به امور مختلف، چه می شود؟ به آینده کلان ایران امیدوار بمانیم یا نه؟  برای پاسخ به این سوال از مفهوم پارادکس استاک دیل استفاده می کنم. این مفهوم را جیم کالینز، استاد برجسته دانشگاه استنفورد وارد ادبیات مدیریت کرد. استاک دیل، مدیر یک شرکت چند میلیارد دلاری نیست. بلکه استاک دیل نام بلندپایه ترین افسر نظامی است که در جنگ ویتنام اسیر شد. بیش از ۷ سال اسیر بود و در یکی از اردوگاه‌های زندانیان جنگی. شکنجه‌های وحشتناکی را در آن‌جا تجربه کرد. بدون حقوق انسانی، بدون تاریخ آزادی، بدون پشتیبانی. او نه تنها در آن شرایط دوام آورد که جان بسیاری را نجات داد. یک سیستم ارتباطی رمزی بین اسرا درست کرد. برای آنکه اعتراف اجباری نکند صورتش را با تیغ برید و اطلاعات را به صورت محرمانه برای کشورش ارسال می کرد و ... جیمز کالینز با او مصاحبه ای کرد و از او پرسید «چه کسانی در آن سختی‌ها دوام آوردند و چه کسانی دوام نیاوردند و نابود شدند؟» پاسخ او تکان دهنده بود: خوش بین ها در هم شکستند! کسانی که منتظر بودند به زودی اتفاق مثبتی بیفتد و آن‌ها از این مهلکه رها شوند. خوش‌بین‌ها می‌گفتند: حتماً این کریسمس آزاد می‌شویم و به خانه بازمی‌گردیم. کریسمس می‌رسید و آن‌ها آزاد نمی‌شدند. بعد می‌گفتند دیگر حتماً تا عید پاک [چند ماه بعد] خلاص خواهیم شد.» عید پاک هم می‌رسید و اتفاقی نمی‌افتاد. تکرار این رویه باعث می‌شد که در هم بشکنند و به تدریج از درون فرو بریزند. چرا پروفسور کالینز نام این پدیده را پارادکس گذاشته است چون می گوید که امیدواری مثبت باید کنار دیدن واقعیت های منفی باشد. از این جهت پاراداکس است که یک امر منفی (واقعیت های مهلک) کنار یک امر مثبت (امیدواری) قرار می گیرند و همزمان با هم پیش می روند. بدبینی و امیدواری. ☑️⭕️تحلیل و تجویز راهبردی: اگر بخواهم آنچه آموختم را فرموله کنم چنین می گویم: ۱)  امیدواری بدون زمان: مهم ترین آموزه ای که پارادکس استاک دیل برای من داشت این است که امیدواری بدون زمان داشته باشم. امیدواری بدون زمان یعنی انتظار برای بهبود در آینده ای که نمی دانم چه زمانی فرا می رسد. امیدواری (انتظار) بدون زمان به تنهایی و بدون دو آیتم بعدی بی معناست. ۲)  هم‌پذیری اکنون و آرمان: به همان اندازه که ندیدن واقعیت های تلخ، احمقانه و کشنده است، نداشتن امید و نااستواری نیز ابلهانه و کشنده است. با چشمی به شرایط اسفناک موجود نگاه می کنم و با چشمی دیگر به آینده مطلوب مستتر در وضعیت فعلی. ۳)  اقدام در دایره امکان: استاک دیل چه کرد؟ فقط امیدوار بود؟ نه! زبان رمزنگاری شده بین اسرا ایجاد کرد. به سایر اسرا آموزش داد که چگونه در مقابل شکنجه ها دوام بیاورند، زنده بمانند و اعتراف هم نکنند. اطلاعات محرمانه به کشور می فرستاد. روحیه می داد. او آنچه ممکن بود را انجام می داد. پاراداکس استاک دیل نه تنها در مورد ایران که در مورد آینده جهان نیز الهام بخش است. پایان این جهان زیباست. می توان سه گانه معنوی «انتظار، نجات، موعود» را با امیدواری بدون زمان و اقدام در دایره امکان ترکیب کرد. حال ایران ما خوب نیست. جهان نیز از جنگ، تنش و ظلم و تجاوز رنج می‌برد (=واقعیت های تلخ) اما می توان امیدوارانه در دایره امکان آنچه می توانيم، انجام دهيم و سعی کنيم جهان را اندکی بهتر از آنچه تحویل گرفته ايم تحویل دهيم. هیچ کدام از کارهای ما گم نمی شوند. جهان بی حافظه نیست. هر کنشی که امروز انجام می دهم با زنجیره بی نهایتی از روابط علت معلولی به پایان جهان متصل است. می توان با همین خرده اقدامات و انتظار فعال در پایان زیبای جهان و آینده مطلوب ایران حضور داشت. می توان یک منجی کوچک بود. می توان جاودانه شد. https://t.me/moshaver111 لطفابه اشتراک بگذارید

داستان چهارشنبه سوری به روايت شاهنامه سياوش يكى از مظلومترين چهره هاى شاهنامه است كه وقتى زن پدرش سودابه ، به او دل بست هرگز به مكر نامادرى گرفتار نشد.. تااينكه اين جسارت به گوش پدرش كيكاووس رسيد و شديدا مورد خشم او گرديد ، سياوش از پدر خواست تا براى اثبات پاكى و بيگناهيش ازهفت تونل آتش گذر كند و اگر سالم بيرون آمد، آنرا دليل بى گناهيش بدانند . این آزمون آتش در آخرين سه شنبه سال انجامید و او سرفرازانه بيرون آمد ، به دستور  پدر اين روز جشن ملى شناخته شد.  🔥پیشاپیش چهارشنبه سوري تون مبارك🔥

دیوار نوشته دبستانی در “ونکوور” بعضی بچه ها از شما باهوش تر هستند، بعضی بچه ها لباسهای باحال تری دارند، بعضی بچه ها در ورزش از شما بهتر هستند، "اهمیتی نداره" شما هم ویژگی خاص خودتون را دارید. بچه ای باشید که می تواند با دیگران کنار بیاد. بچه ای باشید که بخشنده است. بچه ای باشید که برای دیگران خوشحاله. بچه خوبه باشید. @markazehya

Repost from ذهن زیبا
از مرگ چرا ترسم کو آب حیات آمد وز تیغ چرا ترسم چون او سپرم آمد مولانا از کنسرت اصفهان محمدرضا لطفی @moshaver111

MEDITATION RASHT.pdf

‏فایل صوتی از طرف محسن مشکبید حقیقی

#حکایت ✏️ مردی وارد کاروانسرایی شد تا کمی استراحت کند پس کفش هایش را زیر سرش گذاشت و خوابید. طولی نکشید که دو نفر وارد آنجا شدند. اولی گفت: طلاها را بگذاريم پشت آن جعبه... دومی گفت: نه، آن مرد ممکن است بیدار باشد و وقتی ما برویم او طلاها را بردارد . گفتند: پس ، امتحانش کنیم کفش هایش را از زیر سرش برمی داریم، اگه بیدار باشد با این کار معلوم می شود. مرد که حرف های آنها را شنیده بود، خودش را  بخواب زد. دو مرد دیگر هم، کفش ها را از زیر سر مرد برداشتند و اما مرد به طمع بدست آوردن طلاها هیچ واکنشی نشان نداد. گفتند:" پس واقعا خواب آست ! طلاها رو همینجا بگذاریم‌ ..." بعد از رفتن آن دو، مرد بلند شد تا طلاهایی را که آن دو مرد پنهان کرده بودند ، بردارد اما هر چه گشت هیچ اثری از طلا نیافت ، پس متوجه شد که تمام  این حرف ها برای این بوده است که در عین بیداری کفشهاش را بدزدند!! #نتیجه یادمان باشد در زندگی هیچ وقت خودمان را به خواب نزنیم که متضرر خواهیم شد ... #مشکبید_حقیقی #احیا #رشت @markazehya

سبک گفتار کودکان میتواند در تشخیص اوتیسم کمک کند بررسی رابطه حرف زدن با تشخیص زود هنگام اوتیسم درمان اوتیسم هر چه زودتر شروع شود بهتر است اما این اختلال در اکثر کودکان تا حدود ۳ یا ۴ سالگی تشخیص داده نمی شود.اوتیسم بصورت رسمی در سازمان بهداشت جهانی و انجمن روان‌پزشکی آمریکا با عنوان اختلال طیف اوتیسم ( Autism Spectrum Disorder) شناخته می‌شود و از منظر حقوقی و پزشکی نوعی ناتوانی از گروه ناتوانی‌های رشدی-عصبی تعریف شده‌است. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد: توجه کودکان نوپا به صحبت‌های بلند و آوازخوان یا تلاش برای حرف زدن به روش کودکانه می ‌تواند تشخیص و درمان زودهنگام اختلال طیف اوتیسم را فراهم کند. مطالعات جدید محققان نشان داد: توجه به سبک گفتار کودکان می‌تواند به تشخیص زودتر چالش‌های زبانی و اجتماعی و به ویژه اوتیسم در کودکان نوپا کمک کند. این الگوهای گفتاری مادری یا والدی با لحن اغراق آمیز، دستور زبان ساده، گام بلند و سرعت آهسته مشخص می شوند. محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو بیش از ۶۰۰ کودک نوپا بین ۱۲ تا ۴۸ ماهه را مورد مطالعه قرار دادند داده و حرکت چشم آنها را در ویدیوهایی با یک بازیگر زن که به زبان مادری آن ها صحبت می کرد، ردیابی کردند.  بسته به مدت زمانی که هر کودک نوپا روی صحبت کردن با سایرین تمرکز می کند، محققان توانستند احتمال ابتلا به اختلال طیف اوتیسم را تعیین کنند. این مطالعه نشان می دهد:اگر کودک نوپا روی گفتار به زبان مادری در ۳۰ درصد یا کمتر از آن توقف کند، احتمال اینکه به ‌طور دقیق به عنوان اختلال تمرکز و توجه شناسایی شود، ۹۴ درصد بود و همچنین این موضوع نشان ‌دهنده ارتباط با کاهش توانایی‌های اجتماعی و زبانی وی است. در این میان آن دسته از کودکان نوپا مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، کمترین میزان توجه را به گفتار مادرانه نشان داده و توانایی ‌های اجتماعی و زبانی ضعیف ‌تری داشتند.  پروفسور کارن پیرس، نویسنده مسئول این مطالعه و سرپرست تحقیقات فوق، می ‌گوید: بینشی که در آن کودکان نوپا به طور غیرمعمول توجه کمتری به مادر نشان می‌ دهند، ممکن است نه تنها برای تشخیص زودهنگام و پیش‌آگهی اختلال تمرکز و توجه، بلکه به عنوان یک هدف درمانی احتمالی اوتیسم نیز مفید باشد. ما می‌دانیم که هر چه زودتر درمان اوتیسم شروع شود بهتر است اما  این اختلال در اکثر کودکان تا حدود ۳ یا ۴ سالگی تشخیص داده نمی شود. نتایج  یک مطالعه در فرانسه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که ترجیح گفتار باعث تحریک توجه می شود و از همه مرزهای فرهنگی و جغرافیایی عبور می کند، نوزادان ترجیح می دهند در روزهای اول زندگی به سبک گفتار بازیگوشانه گوش دهند. از سوی دیگر نتایج یک مطالعه جداگانه که در سال ۲۰۰۴ انجام شد، نشان داد که ۷۰ درصد از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و عدم تمرکز، گوش دادن به صداهای تولید شده توسط رایانه را به صدای مادر خود ترجیح می دهند. پیرس در این رابطه می ‌گوید: این واقعیت که ما می ‌توانیم کودکان مبتلا به اوتیسم را با استفاده از چنین آزمایش ساده و سریع ردیابی چشم شناسایی کنیم، واقعاً قابل توجه است. نیاز واقعی به ابزار های تشخیصی آسان و مؤثر در این حوزه وجود دارد که بتوان از آن ها در کودکان خردسال استفاده کرد. شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی  JAMA Network Open منتشر شده است. طیف اوتیسم (Autism Spectrum)، که عمدتاً به آن اوتیسم ( Autism) می‌گویند، یک اختلال عصبی تکوینی با وجود مشکلات جدی در تعاملات اجتماعی، و ارتباطات کلامی و غیرکلامی و وجود رفتارهای تکراری و علایق محدود در فرد می‌باشد. واکنش‌های غیرمعمول به محرک حسی و تأکید فرد بر حفظ ثبات و روال‌هایی خاص در زندگی نیز از نشانه‌های شایع این اختلال هستند. #سایکونیوز #رشد#گفتار#کودک#اتیسم#نوپا#اختلال#زبان#توجه#مادر#والد #مشکبید_حقیقی #احیا #رشت @markazehya

ساعت ناهار در یک دبستان در ژاپن پرورش و آموژش درست از رشد دادن هویت انسانی و هویت ملی آغاز می‌شود. در میان مردم کنونی جهان، ژاپنی‌ها، بهتر از بقیه دریافته‌اند که احترام انسانی و نظم و پاکیزگی و چگونگی درست زیستن را باید در مدرسه آموخت. 🌱🌷🌱

قاسم بزرگزاده(سزیف) در بخشی از  متنی با عنوان آن دو نر نفرت انگیز می نویسد: ⬇️ دو نرِ خشن ونفرت انگیز ،ابوالقاسم طالبی و بهروزافخمی،   دربرنامه ی ۷ رسانه ای عمومی ،هر خزعبلی که دلشان کشید گفتند وبا خشونت، زنان هنرمند سینمای ایران را موردتمسخر قرار دادند. / اشاره نویسنده به این جمله"این زنان چون یائسه شده اند و دیگر دیده نمی شوند چنین برآشفته اند" از جملات طالبی است که افخمی بدنبال آن می خندد / کلماتی که اکنون دیگر  در قهوه ها و گودها هم با این وقاحت شنیده نمی شود . انها درهیبت دایناسورهایی که گویی ازاعصار فراموش شده احضار شده باشند ،تنِ زن را ابزاری پنداشتد برای سرکوب نحو تفکر انسان.باجهالتی مرکب خودرا درجایگاه عقل کل دیدند و چکیده ی تاریخ مذکر را کینه توزانه وفرصت طلبانه قِی کردند. چقدر بلاهت لازم دارد که  آدم نماهایی متوهم ، به خوداجازه دهند ،غیرمسئولانه به دیگراندیشان برچسب بزند، به سخره بگیرندوموردخشونت کلامی جنسیتی قرار دهند. نرهای نامحترم، که دچار یائسه گی مغزی شده اید! اینکه زنان یائسه می شوند دلیل اعتراض برخی زنان  سینمای ایران نبود، آنها به سالها تبعیض وخشونت موجوداتی چون شما برآشفتند. #زن_ستیزی#طالبی#افخمی#پرخاشگری_کلامی#زن#هویت_جنسی #مشکبید_حقیقی #احیا #رشت @markazehya

#غزل_فارسی #غلامرضا_اکبرزاده_باغبان آسمانی تر از آب ، امروز بدجور آبی ام سینه ام پُر گشته از آب و هوا ، مرغابی ام ذوق نیلوفر به مرداب آورد شوق حیات آه ای امید رویش در تن مردابی ام شب کنار بسترم آرام خوابیده است و من جای او چادر سیاهی با گل مهتابی ام رود طوفان زاد از ابرم به راه افتاده است خون جلودارم نشد از بس که بد سیلابی ام شور اقیانوسم و دریا به دریا میروم روح من جریان گرفته در رگ بی خوابی ام اسب بازیگوش ذهنم! اندکی آرام تر آرمیده کودکی بر شاخه ی بی تابی ام #غلامرضا_اکبرزاده_باغبان @akbarzadehbaghban

Repost from ذهن زیبا
✍️ امام علی(ع): "همانا در دوزخ آسيایی هست كه همواره خُرد می كند. آيا نمی پرسيد كه چه چيزی را خرد می‌كند؟ پرسيدند چه چيزی را خرد می‌کند یا اميرالمؤمنين؟ فرمود: عالمان فاجر و قاريان فاسق، زمامداران ستمكار، وزيران خيانتكار و كارشناسان دروغگو را. (اينانند كه هميشه آسياى جهنّم روى كاكل آنان می‌چرخد.) میزان‌الحکمه، باب۶۲۰، حدیث۲۹۲۲ @moshaver111

سبک دلبستگی و تماشای تلویزیون افراد مضطرب اجتنابی، قوی ‌ترین ارتباط را با شخصیت‌های نمایش ‌های تلویزیونی داشتند. افراد دارای سبک های دلبستگی نا ایمن، بیشتر از تلویزیون به عنوان راهی برای اجتناب از تجربیات عاطفی خود استفاده می کنند تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد: افرادی که با شخصیت ‌های تخیلی برنامه‌های تلویزیونی ارتباط قوی دارند، بیشتر در معرض مشکلات روابط خانودگی هستند. در این رابطه توصیه می شود تماشای تلویزیون و فیلم های سینمایی را مدیریت کرده و در آن افراط نکنید.  تماشای سریال و فیلم های تلویزیونی می تواند یک سرگرمی محبوب باشد و همذات پنداری با شخصیت های موجود در این برنامه ها افراد ممکن است فضای امن روانی برای خود فراهم کنند. به طور کلی افراد با فکر کردن به شخصیت مورد علاقه خود، می توانند تصور کنند که در همان موقعیت چه کاری ممکن است انجام دهند. یافته های محققان نشان می دهد: افرادی که دارای ویژگی های شخصیتی  مضطرب اجتنابی هستند، تمایل به صمیمیت با سایرین را داشته اما رفتار اجتنابی از خود نشان می دهند که این موضوع به رابطه آن ها آسیب می رساند. افراد مضطرب اجتنابی، قوی ‌ترین ارتباط را با شخصیت‌های نمایش ‌های تلویزیونی داشتند. نمونه های کلاسیک رفتارهای اجتنابی شامل عدم پاسخگویی به تماس ها، عدم ابراز علاقه، تمسخر تلاش های شریک برای صمیمیت و فراموش کردن برنامه ها است. دکتر ناتان سیلور، نویسنده اول این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق گفت: ما می‌ توانیم با غرق شدن در سریال ها و داستان‌ ها از مشکلات فرار کنیم. برای افرادی که مشکلات دلبستگی دارند، فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی می‌ توانند راهی برای درک مشکلات یا رفع نیازهایشان برای صمیمیت به گونه ‌ای ببوده که ممکن است در زندگی واقعی برایشان دشوار باشد. این موضوع نهایتا منجر به فرار افراد به فضای مجازی شده و بر روابط خانوادگی تاثیری مخرب دارد. محققان برای انجام این مطالعه، از ۱۰۳۹ آمریکایی در مورد مشکلات روابط و عادات تماشای تلویزیونی سؤال پرسیدند. نتایج نشان داد: افراد مضطرب اجتنابی، قوی ‌ترین ارتباط را با شخصیت‌های نمایش ‌های تلویزیونی داشتند. آنها احتمال بیشتری داشتند که در داستان منتقل یا جذب می شوند، انتخاب های متفاوتی برای شخصیت تصور کرده و حتی تصور کنند که یک شخصیت خیالی را در دنیای واقعی می شناسند. دکتر سیلور مشکلی را که افراد مضطرب اجتنابی در روابط خود با آن روبرو هستند به این شکل توضیح داد: آن ها واقعاً به دنبال حمایت و رابطه صمیمانه هستند اما در عین حال تمایل دارند این رابطه را خراب کنند، زیرا دچار رفتارهای اجتنابی هستند. در این شرایط تماشای زیاد تلویزیون و آنچه دنیای داستان برای این افراد فراهم می کند، مکانی امن برای مقابله با این دوگانگی است. به همین دلیل است که معتقدم آنها بیشتر درگیر دنیای داستانی و غیر واقعی هستند.  متأسفانه، این مطالعه به ما نمی گوید که آیا تماشای برنامه های تلویزیونی و فیلم ها به این روش برای افرادی که مشکلات دلبستگی دارند مفید است یا خیر. با این حال، تحقیقات دیگر نشان داده است که افراد دارای سبک های دلبستگی نا ایمن، بیشتر از تلویزیون به عنوان راهی برای اجتناب از تجربیات عاطفی خود استفاده می کنند، که این اقدام بسته به شرایط می تواند مضر باشد. از طرف دیگر، برخی از فیلم ها ممکن است برای افرادی با سبک ‌های دلبستگی نا ایمن، که ممکن است برای ایجاد روابط سالم و ایمن در زندگی خود تلاش کنند، احساس ارتباط عاطفی جانشین ایجاد کند. #سایکونیوز #سبک#دلبستگی#تلویزیون#شی#ابژه#رشد#والد_کودک #مشکبید_حقیقی #احیا#رشت @markazehya

مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی إحیاء - Статистика и аналитика Telegram-канала @markazehya