ru
Feedback
2 490
Подписчики
Нет данных24 часа
Нет данных7 дней
-730 день
Архив постов
▪️أللهم کُن الطّالِبَ لَها مِمّن ظَلَمَها وَ استَخَفَّ بِحَقِّها وَ کُنِ الثّائرَ اللهُمّ بِدَمِ أولادِها @AghayedNet
▪️أللهم کُن الطّالِبَ لَها مِمّن ظَلَمَها وَ استَخَفَّ بِحَقِّها وَ کُنِ الثّائرَ اللهُمّ بِدَمِ أولادِها @AghayedNet

🔺کتاب تازه منتشر شده تلخیص شرح دعاء رجب عالم ربانی مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی اعلی الله مقامه @AghayedNet
🔺کتاب تازه منتشر شده تلخیص شرح دعاء رجب عالم ربانی مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی اعلی الله مقامه @AghayedNet

✔️🔻پرسشی پانزده‌صفحه‌ای به‌مثابه یک‌ رساله! وادیِ پرسش‌هایی که متوجه بزرگان دین اعلی الله مقامهم شده وادیِ گسترده‌ای است؛ پرسش‌هایی که این بزرگواران پاسخ فرموده‌اند یا پاسخ نفرموده‌اند یا به شخص دیگری واگذار کرده‌اند. گونه‌شناسیِ این پرسش‌ها تک‌نگاریِ دیگری می‌طلبد. آنچه در این یادداشت بر آن متمرکزیم، پرسشی طولانی است که پانزده صفحه از نسخه‌ای خطی را به‌خود اختصاص داده است که متأسفانه پاسخ آن موجود نیست. پرسش‌کنندگانْ پرسش‌های خود را، به‌ترتیب و با تفکیک از هم، یادداشت و خدمت این بزرگواران ارسال می‌کردند. گاهی قبل‌از پرسش‌ها، شرح‌حال مفصلی از خود و مطالعات خود می‌نوشتند. برای نمونه، شیخ عبدعلی توبلی در نامه‌ای به شیخ مرحوم اعلی الله مقامه، قبل‌از طرح سؤالات، زندگی علمی و کیفیت تحصیل خود را به‌طور مفصل در چند صفحه مرقوم کرده است. شیخ مرحوم بعداز نقل این اتوبیوگرافی که ازنظر تاریخی جالب‌توجه است،‌ نوشته‌اند: «هذا آخر ما قدّم اَمام مسائله من کلامه، زید فی مقامه و بلغه ربُّه اعلی مرامه.» سپس بعضی فقرات آن متن را شرح فرموده‌اند و بعد سؤالات را ذکر کرده و پاسخ فرموده‌اند. سؤالات دیگر سائلان نیز چنین است که با تفکیک سؤالات و با عدد و رقم یا نظم ابجد، سؤالات را نوشته‌اند. اما در این پرسش پانزده‌صفحه‌ای که درواقع از چندین‌و‌چند پرسش تشکیل شده، چنان سؤالات پی‌درپی قرار گرفته و حتی شواهدی از روایات نقل شده که در بعضی فهرست‌های نسخه‌های خطی، به‌عنوان «رساله» معرفی شده! وحال‌آن‌که تماماً سؤال است. سؤال‌کننده مرحوم علی‌محمد نایینی مشهور به مرحوم شهید است. ایشان کسی است که سال ۱۳۱۵ق، در واقعه همدان، ازناحیه مخالفان شیخیه به‌شدت اذیت و آزار کشید و به‌شهادت رسید. مرحوم شهید فرزند محمدهاشم محمدی‌نایینی فرزند میرزا احمد بن میرزا محمدشرف بود و در محمدیه نایین متولد شد. خاندان ایشان اهل علم بودند و پدرشان از تابعان فکری مرحوم آقای حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی اعلی الله مقامه بود. (رساله‌ای در جواب وی در سال ۱۲۹۳ق تصنیف شده است.) مرحوم نایینی با مرحوم آقای شریف طباطبائی اعلی الله مقامه سابقه آشنایی داشت و هم در نایین و هم در کرمان و بعد هم در همدان در محضر این بزرگوار بود. عده‌ای تصور می‌کردند که جانشین علمی استاد است و این سبب حسادت به مرحوم شهید شده بود. شهادت ایشان در عید فطر ۱۳۱۵ق در واقعه همدان، بسیار سهمگین و وحشت‌زا است. جزئیات این حادثه در کتاب عبرة لمن اعتبر نقل گردیده و چون این کتاب در دسترس است، از نقل آن در این یادداشت معذوریم. ایشان نامه‌‌های رسیده به‌دست مرحوم آقای شریف طباطبائی را درصورت لزوم پاسخ می‌داد و محرّر ایشان نیز بود و در مجالس مستقیماً از ایشان سؤال می‌پرسید. (به‌علت جایگاه مرحوم آقای شریف طباطبائی و ابّهت ایشان، بعضی مستقیماً سؤال نمی‌پرسیدند.) در نامه‌های متعددی از مرحوم آقای شریف طباطبائی اعلی الله مقامه، نام این مرحوم به‌میان آمده و بعضی‌از نامه‌ها نیز خطاب به این مرحوم است. این مرحوم رساله‌ای با نام تشریح‌النسب نگاشته‌اند. هم‌چنین رساله‌ای در شرح عبارتی از ارشادالعوام. رساله‌ای در رد لزوم وحدت ناطق شیعی نیز به ایشان منسوب است. رساله‌ای هم در جواب چند سؤال در موضوعی مرتبط با اعمال مختلف انسان تألیف نموده‌اند. شرح‌حال تفصیلی ایشان و معرفی آثارشان تک‌نگاری مستقلی نیازمند است. در این فرصت، متن این پرسش پانزده‌صفحه‌ای را تقدیم می‌کنیم؛ چراکه این متن مفصل نیز از آثار ایشان محسوب می‌شود و گوشه‌ای از دغدغه‌های علمی و فکری ایشان را نشان می‌دهد. و چون تاکنون تایپ و مقابله نشده بود و دردسترس نبود، با این مقدمه کوتاه ارائه نمودیم. آیا این سؤال خدمت مرحوم آقای شریف طباطبائی اعلی الله مقامه ارائه گردیده است یا خیر؟ و اگر ارائه شده، آیا پاسخ فرموده‌اند و به ما نرسیده؟ یا پاسخی مرقوم نفرموده‌اند؟ اینها تاکنون مجهول مانده، و الله العالم. تمجیدهای مرحوم نایینی از کاملان دین و مرحوم آقای شریف طباطبائی اعلی الله مقامه نیز حائز اهمیت است که بخشی‌از آن را در این یادداشت نقل می‌کنیم: «چون خداوند کریم از لطف عمیم خود این روسیاه را در زمانی قرار داد که زمین ازبرکت وجود کاملین رشک آسمان هفتمین و عرصه این خاکدان از فیض و رحمت ایشان غیرت بهشت برین بود، انوار بهاء حضرت بقیةالله عجل الله فرجه از رخساره مبارکشان ساطع و اشعه ضیاء آن مبارک‌وجود علیه صلوات الله الملک الودود از جبین مبینشان لامع [...] و علاوه‌بر این نعمت عظمی، از محض فضل و کرم و نعم ابتدائیه خود بدون استحقاقی، دیده رمددیده این ناچیز ناقابل را به نور لقای جهان‌آرای ایشان روشن و منور داشت... .» جمادی‌الاولی ۱۴۴۴ @AghayedNet

🔺رساله دکتری با عنوان بررسی منظومه معرفتی رجب برسی و خاستگاه‌های آن در مسئله امامت، دفاع شده در آبان ١۴٠٠ 🔹محتوای این رساله
🔺رساله دکتری با عنوان بررسی منظومه معرفتی رجب برسی و خاستگاه‌های آن در مسئله امامت، دفاع شده در آبان ١۴٠٠ 🔹محتوای این رساله در نشست بنیاد محقق طباطبائی در روز چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ واکاوی شد. 🔸به‌همین مناسبت، معرفی پایان‌نامه و تأملی بر نسبت شیخیه و شیخ رجب برسی در لینک زیر ارائه گردیده است: https://t.me/AghayedNet/4617

🔺ثلاث رسائل فی تجوید القرآن الکریم للعاملی و الاحسائی و کاشف الغطاء در این کتاب رساله تجوید عالم ربانی مرحوم شیخ احمد احسائی
+2
🔺ثلاث رسائل فی تجوید القرآن الکریم للعاملی و الاحسائی و کاشف الغطاء در این کتاب رساله تجوید عالم ربانی مرحوم شیخ احمد احسائی اعلی الله مقامه تحقیق شده و با پاورقی‌های توضیحی و مفصل ارائه گردیده است. بغداد: بیت الحکمة العراق @AghayedNet

✔️عالم ربانی مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی اعلی الله مقامه: 🔸قبر حضرت فاطمه زهرا عَلَيها وَ عَلی اَبِيها وَ بَعلِها
✔️عالم ربانی مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی اعلی الله مقامه: 🔸قبر حضرت فاطمه زهرا عَلَيها وَ عَلی اَبِيها وَ بَعلِها وَ بَنِيهَا السّلام در خانه او است. 🔸و چون بنى‌اميّه مسجد را وسعت دادند، خانه او در مسجد واقع شد و در نزديکى باب جبرئيل واقع است و حضرت امير صلوات اللّه عليه آن را مخفى داشت که مبادا منافقين آن را نبش کنند که بر آن حضرت نماز کنند و به موجب وصيت خود او راضى نبود که منافقين بر او نماز کنند. 〰️〰️〰️〰️ ✔️من دائرة المعارف الحسينية (تاريخ المراقد) 🔹«هذا ونميل إلى الرأي القائل بأن السيّدة فاطمة الزهراء عليهاالسّلام مدفونة في بيتها 🔹حيث من المستبعد جداً في مثل تلك الظروف التي أراد الإمام أمير المؤمنين عليه السّلام أن لا يطّلع أحد على تشييعها ودفنها أن ينقلها إلى البقيع 🔹وأن يترك هذا المكان الفضيل قرب مرقد أبيها وقرب الروضة والمسجد، 🔹وإذا ما قيل بأن الدفن كان في بيتها فنرجّح أن يكون في حجرتها لا في فناء دارها.» @AghayedNet

▪️...یا رَبّ مُحمّد إنتَقِم لِابْنَةِ مُحمّد. ▪️فضائل ذاتی و شئونات اصلی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در این فرمایش خدای م
▪️...یا رَبّ مُحمّد إنتَقِم لِابْنَةِ مُحمّد. ▪️فضائل ذاتی و شئونات اصلی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در این فرمایش خدای متعال مجتمع است: إنّها لَإحدَی الکُبَر، نَذیراً لِلبَشَر. @AghayedNet

✔️رکن محمدی و رکن فاطمی، دو رکن امیرالمؤمنین (علیهم‌السلام) 🔹فلما قُبض رسول الله صلی الله علیه و آله قال علی علیه السلام: هذا أحد رکنيّ الذی قال لي رسول الله صلی الله علیه و آله. فلما ماتت فاطمة قال علي علیه السلام: هذا الرکن الثاني الذي قال رسول الله «عن قلیل ینهدّ رکناک.» (بحارالأنوار، ج۴٣، ص١٧٣) 🔹وقتی که حضرت رسول از دنیا رحلت فرمودند امیرالمؤمنین فرمودند این یکی از دو رکن من بود که رسول خدا به من خبر دادند. وقتی که فاطمه زهرا از دنیا رحلت فرمودند، حضرت علی فرمودند: این هم رکن دوم بود که رسول الله فرمودند. 🔸رسول خدا یک رکن و فاطمه زهرا یک رکن دیگر است. و از نظر مرتبه هم معلوم است رکنیت رسول خدا، مرتبه اول و رکنیت فاطمه زهرا رکنیت دوم است. نسبت هر دو مقام به مقام ولایت علوی صلوات الله علیه و سایر معصومین علیهم السلام مقام رکنیت است. 🔸کلمه رکن و اطلاق دو رکن بیان این مطلب است که هر دو برای آن حقیقت کلیه و طیبه محمدیه صلی الله علیه و آله، دو مظهر کلیند اما در اختلاف تعین: تعین محمدی و تعین فاطمی. و تعین محمدی ابتداء آن تعینات است و تعین فاطمی انتهاء آن تعینات. 🔸و ابتداء و انتهاء برای هر شیئی دو حدّی است که شیء به آن حد محدود می شود؛ ابتداء وجود و انتهاء وجود شیء. در رکن بودن، فاطمه و رسول خدا یکسانند. اما مرتبه به این طور است که آن بزرگوار رکن اول و ایشان رکن دوم است. 🔸رسول خدا در این عالم برای حقیقت محمدیه مظهر کلی هستند اما در عنوان و تعین محمدی. و فاطمه زهرا هم از مظاهر کلیه حقیقت محمدیه هستند اما در تعین فاطمی. تعین محمدی ابتداء آن تعینات است و تعین فاطمی انتهاء آن تعینات است. 🔸رکن، ما بِهِ قِوام الشیء است. آنچه که برای وجود هر چیزی پایه است و قوام آن شیء به آن بستگی دارد. مقام ولایت به ابتداء و انتهاء بستگی دارد، یعنی رکن محمدی و رکن فاطمی سلام الله علیهم اجمعین. مقام ولایت کلیه و مقام اسماء و صفات خدا، دو رکن اساسی دارد: یک رکن ابتداء و یک رکن انتهاء. رکن ابتداء را تعین محمدی می نامند و رکن انتهاء را تعین فاطمی. از این رو این فرمایش رسول خدا به امیرالمؤمنین به این نظر است که تو چون حامل ولایت کلیه هستی، من یک رکن و فاطمه هم یک رکن؛ به تفسیر خود امیرالمؤمنین علیه السلام. 🔸در بیان امیرالمؤمنین و در این تعبیر مقام و منزلت فاطمه زهرا سلام الله علیها روشن شد و به خصوص در این فضائل ظاهریه و در این مقامات ظاهریه هم امیرالمؤمنین نشان دادند که فاطمه زهرا حامل آن رکن است به تفسیری که فرمودند. @AghayedNet

🔸پیوست ۲ @AghayedNet
+2
🔸پیوست ۲ @AghayedNet

🔸پیوست ۲ @AghayedNet
+2
🔸پیوست ۲ @AghayedNet

🔸پیوست ۱ @AghayedNet
+2
🔸پیوست ۱ @AghayedNet

✔️🔻 نسیم‌های احساء، از کتابی تازه منتشرشده‌ به‌تازگی کتاب فهرس مخطوطات مکتبة‌ آل‌المزیدی در کویت منتشر شده است. یکی‌ از پژوهشگران آن دیار مرحمتاً نسخه‌ای از آن را برای نگارنده فرستادند که به‌همراه چند اثر دیگر به‌دستم رسید. شکر الله مساعیه الجمیلة. در جای‌جای این کتاب، نام عالم ربانی مرحوم شیخ احمد اَحسائی اعلی الله مقامه می‌درخشد و نسیم‌های احساء را به خواننده می‌رساند. نام شیخ مرحوم رفع الله شأنه یکی‌ از پُربسامدترین نام‌ها در این کتاب ۴۱۷صفحه‌ای است. درکنار نام این بزرگوار، نام مرحوم محمد بن عبدعلی آل عبدالجبار هم بسیار پُرتکرار است. طائفه مَزیدی خاندانی عریق است و ظاهراً نخستین کسی که از این خاندان به احساء مهاجرت کرد شیخ عبدالله بن شیخ موسی مزیدی است. بعدها افراد این خاندان به مناطق دیگری مهاجرت کردند که بصره و کویت و فلاحیه (دورق) ازجمله آنها است. افراد این خاندان خود را به شیخ مرحوم نسبت می‌داده‌اند (هم‌چنان‌که فهرست کتابخانه مزیدی در کویت گویا است)، اما در اتجاهات مختلف شیخیه حضور داشته‌اند. برای نمونه، شیخ حسین مزیدی در بصره به اتجاه شیخیه کرمان منتمی بوده و بعضی دیگر به اتجاه احقاقیه گرایش داشته‌اند. آنچه عجالتاً مهم است، آثار جالب‌توجه کتابخانه مزیدی در کویت است و چه نیکو است اگر کتابخانه‌های دیگرِ این خاندان در شهرهای مذکور نیز فهرست گردد. رساله‌ای به‌خط شیخ مرحوم اعلی الله مقامه در این کتابخانه وجود دارد که در فهرس مخطوطات... گزارشی از آن آمده. الوجیز فی تفسیر القرآن العزیز نگاشته شیخ علی بن حسین عاملی از دیگر نفایس این کتابخانه است. این کتاب به‌دستور فرزند شیخ مرحوم اعلی الله مقامه کتابت شده است. در پایان نسخه چنین آمده: «کتب بامر والی الحسبة الشرعیة شیخنا الاعظم الاکمل و مقتدانا الاوحد الجوهر الفرد الاجل الشیخ حسن نجل الامام العلامة المقدس الاوّاه الشیخ احمد الاحسائی ادام الله ظله و رفع به اعلام الشریعة الغراء و وطّد به ارکان الشیعة العلیا بحق سید المرسلین و آله الغر المیامین صلی الله علیهم اجمعین.» عبارت تملکی که از فرزند شیخ مرحوم، مرحوم شیخ‌ محمد، بر کتاب‌ها ثبت شده و وقفیه‌هایی که مرحوم شیخ محمد آل‌ عبدالجبار بر بعضی نسخه‌ها (ازجمله کتاب مبارک شرح الزیارة الجامعة الکبیرة) نوشته است، موارد دیگری است که در این فهرست جلب‌توجه می‌کند. 🔸پیوست: تصاویری از مخطوطات مکتبه آل‌مزیدی در کویت @AghayedNet

🔺به‌زودی... کتابِ از تکفیر تا تکفیر به‌ضمیمه رسالة بیان مراد الأحسائی اع به‌قلم مرحوم ملا عبدالوهاب قزوینی @AghayedNet
🔺به‌زودی... کتابِ از تکفیر تا تکفیر به‌ضمیمه رسالة بیان مراد الأحسائی اع به‌قلم مرحوم ملا عبدالوهاب قزوینی @AghayedNet

🔺به‌زودی کتابِ از تکفیر تا تکفیر به‌ضمیمه رسالة بیان مراد الأحسائی اع به‌قلم مرحوم ملا عبدالوهاب قزوینی @AghayedNet
🔺به‌زودی کتابِ از تکفیر تا تکفیر به‌ضمیمه رسالة بیان مراد الأحسائی اع به‌قلم مرحوم ملا عبدالوهاب قزوینی @AghayedNet

✔️و اجْعَلْ وَاحِداً مِنَ الْأَئِمَّةِ نُصْبَ عَيْنَيْک [بحارالأنوار، ج٨١، ص٢٠٧] 💠بخش دوم 🔻بخشی از رساله‌ مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی اعلی‌الله‌مقامه در جواب سؤالات مرحوم میرزا حسنعلی‏‌خان نائینی 🔸و به ابی‏‌بصیر فرمودند و حال آنکه ابوبصیر کور بود و صورت جمادی را نمی‏‌دید، الست تراه فی وقتک و نفرمودند ان معرفتی بالجمادیة و النباتیة و الحیوانیة و الانسانیة هی معرفة الله؛ بلکه فرمودند ان معرفتی بالنورانیة هی معرفة الله عز و جل. 🔹و آن صورت ظهور الله است مثل آنکه صورت قیام زید، ظهور زید است و آن ظهور وجه الله است که بدون او محال است توجه به خدا کردن حتی انبیاء علیهم‌السلام توجه به آن ظهور می‌‏کردند هر وقت که اراده توجه به خدا می‏‌کردند. 🔸و هیچ فرقی در میان ظاهر و ظهور نیست مگر اینکه ظاهر اصل است و ظهور فرع و ظاهر در ظهور، اوجد و اظهر از نفس ظهور است که بعد از ذهول از ظهور، به غیر ظاهر چیزی نیست. مثل آن‏که قیام زید، ظهور زید است و چون کشف حجاب ظهور را کردید، زید را مشاهده می‏‌کنید به طوری که به غیر از او چیزی نمی‏‌بینید؛ بلکه با قطع نظر از زید، ظهور زید وجودی نخواهد داشت و عدم محض خواهد بود و با زید و به زید برپا خواهد بود. فان کنت ذافهم تشاهد ما قلنا و ان لم‌‏یکن فهم فتأخذه عنا 🔹باری پس شما الان توجه می‌‏کنید‌ به رسول خدا صلی الله علیه و آله و زیارت می‏‌کنید او را و عرض می‌‏کنید السلام علیک یا رسول الله. 🔸و در این حال، توجه به او دارید و حال آنکه صورت جمادی ایشان را ندیده‏‌اید و در حال زیارت ایشان، به غیر ایشان توجه ندارید و ایشان را از جمیع کسانی که غیر ایشان هستند جدا کرده‏‌اید و تمیز داده‏‌اید. 🔹و بعد، توجه به حضرت امیر صلوات الله علیه و آله می‏‌کنید و عرض می‌‏کنید السلام علیک یا وصی رسول رب العالمین و ایشان را از پیغمبر صلی الله علیه و آله و سایر ائمه علیهم‌السلام جدا می‌‏کنید و تمیز می‏‌دهید. 🔸و بعد رو می‌‏کنید به حضرت فاطمه و عرض می‏‌کنید السلام علیک یا بضعة الرسول صلی الله علیه و آله و ایشان را از پدر و شوهر و فرزندان او علیهم‌السلام جدا می‏‌کنید و تمیز می‏‌دهید و حال آنکه صورت جمادی را ندیده‏‌اید. 🔹و همچنین است در هر امامی بعد امامی تا می‏‌رسید به امام زمان روحی له الفداء و عجل الله فرجه و عرض می‏‌کنید: السلام علیک یا حجة الله السلام علیک یا بقیة الله فی الارض انت خیر لنا راع لنا غیر مهمل لمراعاتنا و لا ناس لذکرنا و لولا ذلک لاصطلمتنا اللأواء و احاطت بنا الاعداء یا خلیفة الله و القائم مقام الله انت الجاه الذی یتوجه الیه الاولیاء صلی الله علیک و علی آبائک الطیبین الطاهرین و رحمة الله و برکاته الیک ایابی و علیک حسابی انا لله و انا الیه راجعون ان شاء الله ما شاء الله و لا قوه الا بالله. ———————— 🔹توضیحات بیشتر درباره تفاوت «معبود» و «جهت عبادت» 🔸در لینک زیر: 🔻🔻🔻 https://t.me/AghayedNet/3408

✔️ و انْوِ عِنْدَ افْتِتَاحِ الصَّلَاةِ ذِكْرَ اللَّهِ وَ ذِكْرَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ اجْعَلْ وَاحِداً مِنَ الْأَئِمَّةِ نُصْبَ عَيْنَيْک [بحارالأنوار، ج٨١، ص٢٠٧] 💠بخش اول 🔻بخشی از رساله‌ مرحوم حاج میرزا محمدباقر شریف طباطبائی اعلی‌الله‌مقامه در جواب سؤالات مرحوم میرزا حسنعلی‏‌خان نائینی 🔹معنی این حدیث چه‏ چیز است که: اذا اردت ان‏‌تفتح صلوتک فاجعل واحدا من الائمه نصب عینیک به چه نحو باید آن امام‌ها را با اینکه خدمت ایشان نرسیده‌‏ایم و صورت مبارکشان را زیارت نکرده‏‌ایم در نظر گرفت؟ 🔸عرض می‏‌شود: که اولاً بدانید که یرید الله بکم الیسر و لایرید بکم العسر در جمیع مراتب جاری است و مکلف‏ٌ‌به در جمیع مراتب میسورات است نه مشکلات و معسورات. پس هرکس معرفت چیزی میسور او است، که به آسانی عمل می‏‌کند به مقتضای آن و اگر میسور او نیست و مشکل است از برای او که تکلیف از او ساقط است. 🔹و اما مضمون عبارتی را که نقل فرموده بودید داخل مسلمیات مذهب شیعه اثنی‏‌عشری است و در اغلب دعاهای وارده از ائمه طاهرین علیهم‌السلام است که اللهم انی اتوجه الیک بمحمد و آل محمد، و اللهم انی اتوجه الیک بنبیک نبی الرحمة. 🔸و کم دعایی یافت می‏‌شود که وارد از ائمه علیهم‌السلام باشد و این مضمون در آن نباشد و در بسیاری از زیارات ایشان این مطلب هست خصوص در جامعه صغیر و کبیر که از بدو امر الی حال علماء ابرار و سایر شیعیان اخیار، ایشان را به آن زیارت‌ها زیارت کرده‏‌اند. 🔹و فقراتی که با فقرات ادعیه مطابق است این فقرات است: السلام علی الذین من عرفهم فقد عرف الله و من جهلهم فقد جهل الله، و من عرفکم فقد عرف الله و من جهلکم فقد جهل الله و من اطاعکم فقد اطاع الله، و من اراد الله بدأ بکم و من وحده قبل عنکم و من قصده توجه بکم، و مقدمکم بین یدی طلبتی و حوائجی فی الدنیا و الاخرة و آیه شریفه فابتغوا الیه الوسیلة دلالت بر همین مطلب می‏‌کند. 🔸اما اینکه فرموده‏‌اید با اینکه خدمت ایشان نرسیده‏‌ایم چطور صورت ایشان را در نظر بگیریم؟ پس عرض می‌‏کنم که صورت ایشان را اگر همین صورت جمادی گمان کرده‏‌اید، که بعضی از مردم سابق ایشان را دیدند و ماها در این زمان خدمت آنها نمی‌‏رسیم. چنین صورت جمادی فایده‏‌ای در این مطلب ندارد و بسیاری از کفار و منافقین سابق آن صورت‌ها را دیدند و مع ذلک خدمت ایشان نرسیدند و ایشان را ندیدند و زیارت ایشان را نکردند. 🔹بلکه صورت ایشان آن صورتی است که اکبر حجة الله علی خلقه است و آن صورتی است که فرمودند: من رآنی فقد رأی الحق و آن صورتی است که فرمودند: ان معرفتی بالنورانیة هی معرفة الله عز و جل و معرفة الله عز و جل معرفتی. ⏳ادامه دارد... @AghayedNet

🔺ز گفتار سست دل‌ها شود نادرست (پاسخی درست به نقدهایی سست) 🔸همین نقد در سایت عقاید: Aghayed.net/goftaar

✔️🔻ز گفتار سُست دل‌ها شود نادرست 🔸پاسخی درست به نقدهایی سست یکی‌دو سال قبل شخصی به‌نام آقای رازقی که تلاش می‌‌نمود در نقد مکاتب کار کند، پنج فایل صوتی کوتاه در نقد شیخیه ضبط کرد. اخیراً یکی از دوستان تقاضا کردند این نقدها و شبهه‌ها پاسخ داده شود. به‌راستی جای تعجب است از کسانی که پا در عرصۀ نقدِ بزرگانِ شیخیه می‌گذارند و با لحن خواب‌آلوده و به‌تعبیر محاوره‌ای «ازسر وا کردن» چند جمله‌ای می‌گویند و می‌گذرند و گمان می‌کنند یک «مکتب» را رد کرده‌اند! این فایل‌های صوتی آن‌قدر سست بیان شده و با ادبیاتی گزنده سعی در سست جلوه دادن مکتب شیخیه دارد که شخص منصف به قشری بودن آن پی می‌برد. وقتی علماءِ بزرگِ حوزه‌هایِ قطیف و بحرین و ایران و عراق به عظمت این مکتب پی برده‌اند آیا عملکرد این گوینده عِرض خود بردن و زحمت ما داشتن نیست؟! شیخ عبدالعظیم مشیخص در کتاب القطیف و ملحقاتها چنین نوشته است: اکثر علماء قطیف در قرن سیزدهم و نیمه اول قرن چهاردهم هجری به شیخیه گرویدند، اما براثر ستمی که بر آنان وارد می‌‌آمد و از ترس اتهام، پیروان فکری مرحوم شیخ احمد احسائی سکوت و کناره‌‌گیری را پسندیدند و آن را بهتر دانستند. و خواهیم دید که اشکالات آقای رازقی کپیِ اشکال‌های بعضی معاصرانِ بزرگانِ دین است که پاسخ این اشکالات و کژفهمی‌ها را فرموده‌اند و بحمدالله آن پاسخ‌ها موجود است. واقعیت این است که امروز دفاع کردن از مطلقِ تعبیر شیخیه دشوار است، چراکه شیخیه اتجاهات مختلفی دارد که متأسفانه از مسیر اصلیِ مرحوم شیخ اَحسائی زاویه گرفته‌اند. در این چند فایل صوتی نیز همین‌طور است که گوینده برای توضیح سخن خود از کتب بعضی افراد کلماتی را می‌خواند که از همین اتجاهات هستند. ازاین‌رو در این جوابیه به آن کتاب‌ها نمی‌پردازیم و صاحبان آن اتجاهات باید پاسخگو باشند. آقای رازقی به‌طور مکرر می‌گوید آنچه از آیات و روایات که بزرگان شیخیه به‌آن استدلال کرده‌اند،‌ ربطی به مطلبشان ندارد! به‌جاست به این جریان اشاره کنیم. از واعظ‌زادۀ خراسانی نقل شده که گفته است: «ما نزد آقای گلپایگانی درس می‌خواندیم. آقای آسید ابوالحسن در مسئله‌ای حاشیه‌ای بر عروه زده بود، ولی وجهش روشن نشد که این حاشیه را برای چه زده است. واعظ‌زاده می‌گفت: وقتی آسید عبدالهادی به ایران آمد، از ایشان پرسیدم. آسید عبدالهادی عین آن حاشیه را ازحفظ خواند. گفتم وجهش چیست؟ گفت کار کردن می‌خواهد!» (جرعه‌ای از دریا، ج۲، ص۵۸۷) ما همین پاسخ را به آقای رازقی می‌دهیم! ایشان که ادعاء دارد آیات و روایاتی که بزرگان شیخیه برای اثبات مطلبی به آن استشهاد کرده‌اند ربطی به مطلب ندارد، بدانند که ایشان وجهش را درنیافته‌اند و «کار کردن می‌خواهد». و نه فقط در کلمات بزرگان شیخیه که حتی آیاتی که ائمۀ هدی علیهم‌السلام برای اثبات مطلبی می‌فرمایند، کار کردن می‌خواهد و در مواضعی برای مخاطب عام و کسی که لحن امام علیه‌السلام را نمی‌شناسد معلوم نمی‌شود. 🔻متن کامل در فایل پیوستِ زیر. @AghayedNet

#پرسش_و_پاسخ 🔸آیا سرکتاب بازکردن یا فال از روی کتاب برای ریشه‌یابی مشکلات صحیح است؟ پاسخ: 🔹اعتماد و اطمینانی به این کارهای این اشخاص و تقوای آنان نیست. با توسل به اولیاء علیهم‌السلام شفاء از خداوند بخواهید و شاید لازم باشد که از دعاهای وارده از ائمه علیهم‌السلام استفاده نمایید. 🔸آیا وجود هم‌زاد برای هر شخصی واقعیت دارد؟ پاسخ: 🔹چنین چیزی اصل و اساسی ندارد. 🔸 بعضی از افراد ریشه مشکلات و شدت‌ها و پریشان‌احوالی خود را از جمع عدد حروف اسمشان می‌دانند. آیا درست است؟ پاسخ: 🔹این‌گونه تطیرها بی‌مورد است. چنین دستوری نداده‌اند. @AghayedNet