فلسفه اخلاق
Открыть в Telegram
🌱روانکاوی/فلسفه/ادبیات/ادیان/سینما 📍مصطفی سلیمانی (دکتری فلسفه کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت) 📱ارتباط با من: @soleymani63 . 🔖اینستاگرام: https://instagram.com/_u/soleymani63
Больше7 236
Подписчики
+124 часа
-187 дней
-6330 день
Архив постов
7 234
باید پیوسته تاثیر زمان و متغیر بودن چیزها را در نظر داشت و از این رو در هر موقعیتی بلافاصله عکس آن را به تصویر آورد: یعنی در سعادت، شوربختی را، در دوستی دشمنی را، در روزهای آفتابی روزهای ابری را، در عشق نفرت را، در اعتماد و در میان گذاشتن راز خود با دیگری خیانت و پیشمانی را و بر عکس.
این رفتار سرچشمهی ماندگار فرزانگی واقعی در زندگی خواهد بود که موجب میشود، همواره سنجیده عمل کنیم و به آسانی گمراه نشویم.
🔸️در باب حکمت زندگی
#آرتور_شوپنهاور
❤️🍀 @filsofak
7 234
✍ #دمی_با_رضا_بابایی
خویش یا خیش؟
اینکه دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در آستانۀ محرم فرمودهاند «انگلیس برای ترویج قمهزنی، پانزده هزار قمه وارد ایران کرده است»، تنها یک خبر(درست یا نادرست) نیست؛ نوعی نگاه به مسائل کشور و مناسبات بینالمللی است. وقتی بسیاری از مراجع پیشین(حتی نائینی بزرگ) و فقهای امروز(حتی مرجع نوگرایی همچون آیة الله صانعی) با قمهزنی موافقت کردهاند، و دربارۀ ریشههای تاریخی، عقیدتی و ایمانی آن دهها کتاب نوشتهاند و از همه مهمتر اینکه زمینههایی در فقه و کلام و گفتمان شیعی دارد، چرا مشکل خود را گردن همسایه بیندازیم؟ نشانی غلط، هیچ سودی ندارد جز ناتوانتر کردن جامعه در حل چنین مسائلی. از قمه تا داعش، و از طلاق تا اعتیاد، ریشههایی تنومند در فرهنگ و اقتصاد بیمار ما دارد و تا این ریشهها باقی است، حتی اگر همۀ عوامل بیرونی را نابود کنیم، همچنان گرفتاریم.
جهاد سازندگی قزوین در سالهای نخست انقلاب، داوطلبان را برای کمک به کشاورزان به روستاها میبرد. من هم گاهی در این برنامهها شرکت میکردم. در یکی از این سفرها، مسئول کاروان ابزاری شبیه خیش را به دو نفر از ما بست که زمین را شخم بزنند. آن دو اعتراض کردند که خیش را به گاو میبندند نه انسان. ما زور گاو را نداریم. مسئول کاروان گفت: اگر صاحب این زمین گاو داشت که شما را نمیآوردیم اینجا. بعد همان خیش را به دو نفر دیگر بست و آنها بدون نق و ناله شروع
کردند به شخم زدن زمین. به آن معترضان هم گفت: دیدید مشکل از خویش است، نه خیش؟
۹۶/۶/۲۴
🍀❤️ @filsofak
7 234
نامهای که نوشتی
هرگز نگرانم نکرد...
گفتهای بعد از این
مرا دوست نخواهی داشت!
اما...
نامهات
چرا اینقدر طولانی است؟
تمیز نوشتهای
پشت و رو دوازده برگ؛
این خودش یک کتاب کوچک است!
هیچکس برای خداحافظی
نامهای چنین نمینویسد
نامهات
نگرانم نکرد...
🔸️ #هاینریش_هاینه
🍀❤️ @filsofak
7 234
زمان می گذرد؛ خیلی چیزها تغییر می کند؛ یک روز به خودت می آیی و میبینی که دوستان واقعیت را نشناخته ای و دشمنانت به تو لبخند میزنند! کسانی را ازیاد برده ای که زمانی جزو بهترین هایت بوده اند؛ با آدمهای جدیدی آشنا میشوی که هرکدام حس جدیدی درتو می کارند و گاهی خاطره ای قدیمی را درتو زنده می کنند؛ بوی عطرشان گاهی قلبت را می فشارد ،ازبعضی مکان ها با ترس می گذری و خاطره های خنده دارت اشک آور میشوند؛ یک روز صبح ازخواب بیدار میشوی و از کنار درختی شکوفه دار می گذری که زمانی خالی از برگ بود و متوجه میشوی که گلفروشی سرکوچه را به دکه ی روزنامه تبدیل کرده اند و به این فکر میکنی که زمان سرسخت ترین چیزها را تغییر می دهد. حتی باورهایی که زمانی قلبت را میساختند.
🔸️ #ناهید_آقاطبا
🍀❤️ @filsofak
7 234
«پدران و استادان، از خود میپرسم جهنم چیست؟ به نظر من رنج ناتوانی از دوستداشتن است.»
#برگهها
❤️🍀 @filsofak
7 234
هراکلیتوس به این موضوع اشاره داشت که جهان همیشه محل اضداد است. اگر هیچ وقت بیمار نمیشدیم نمیتوانستیم مفهوم سلامتی را درک کنیم. اگر هیچ وقت گرسنه نمیشدیم نمیتوانستیم از سیر شدن لذت ببریم. اگر هیچ وقت جنگ نبود ارزش صلح و آرامش را نمیدانستیم و اگر هیچ وقت زمستان نمیشد نمیتوانستیم بهار را درک کنیم.
هراکلیتوس عقیده داشت خیر و شر در نظام هستی ضروری است. اگر تعامل دائمی اضداد وجود نداشته باشد جهان نابود خواهد شد.
🔸️یوستین گردر
🍀❤️ @filsofak
7 234
من اینطوری عوض شدم!
به مدت چندين سال همسرم به یک اردوگاه در صحرای (ماجوی) کالیفرنيا فرستاده شده بود. من برای اینکه نزدیک او باشم، به آنجا نقل مکان کردم واین درحالی بود که از آن مکان نفرت داشتم.
همسرم برای مانور اغلب در صحرا بود و من در یک کلبه کوچک تنها می ماندم. گرما طاقت فرسا بود و هیچ هم صحبتی نداشتم. سرخ پوست ها و مکزیکی ها ی آن منطقه هم انگلیسی نمیدانستند. غذا و هوا و آب همه جا پر از شن بود. آنقدرعذاب می کشیدم که تصمیم گرفتم به خانه برگردم و حتی قید زندگی مشترک مان را بزنم.
نامه ای به پدرم نوشتم و گفتم یک دقیقه دیگر هم نمی توانم دوام بیاورم. می خواهم اینجا را ترک کرده و به خانه شما برگردم. پدر نامه ام را با دوسطر جواب داده بود، دو سطری که تا ابد در ذهنم باقی خواهند ماند و زندگی ام را کاملا عوض کرد.«دو زندانی از پشت میله ها بیرون را می نگریستند...یکی گل و لای را می دید و دیگری ستارگان را!»
بارها این دو خط را خواندم واحساس شرم کردم.
تصمیم گرفتم به دنبال ستارگان باشم و ببینم جنبه مثبت در وضعیت فعلی من چیست؟
با بومی ها دوست شدم و عکس العمل آنها باعث شگفتی من شد.
وقتی به بافندگی و سفالگری آنها ابراز علاقه کردم، آنها اشیایی راکه به توریست نمی فروختند را به من هدیه کردند.
به اشکال جالب کاکتوس ها و یوکاها توجه می کردم.
چیزهایی در مورد سگهای آن صحرا آموختم و غروب را مدام تماشا می کردم. دنبال گوش ماهی هایی می رفتم که از میلیون ها سال پیش، وقتی این صحرا بستر اقیانوس بود، در آنجا باقی مانده بودند.
چه چیزی تغییر کرده بود؟
صحرا و بومی ها همان بودند.
این نگرش من بود که تغییر کرده و یک تجربه رقت بار را به ماجرایی هیجان انگیز و دلربا تبدیل کرده بود.
من آنقدر از زندگی در آنجا مشعوف بودم که رمانی با عنوان ” خاکریز های درخشان” در مورد زندگی درصحرای ماجوی نوشتم.
من از زندانی که خودم ساخته بودم به بیرون نگریسته و ستاره ها را یافته بودم.
اگر به فرزندان خود رویارویی با سختی های زندگی را نیاموزیم در حق آنها ظلم کرده ایم
🔸️ آیین زندگی /دیل کارنگی
❤️🍀 @filsofak
7 234
باید بیاموزید که با افکار خود تنها باشید. گاهی خودتان را از شبکههای اجتماعی دور کنید. اینترنت را قطع کنید. خودتان را به شامی گرم مهمان کنید. دوش آب گرمی بگیرید. شمعی روشن کنید و وقتی را به مراقبه بگذرانید.
تمام صداها، عقاید، پیامها، فكرها و نظرهایی را که با درون شما یگانه نیستند دور بریزید و وقتی را با خودتان سپری كنید.
درون قلب و جان شما، نبوغ فراوانی نهفته، فقط کافی است وقت و مكانی را به خودتان اختصاص دهید و آن نبوغ را گرامی بدارید.
🔸️راز دختران موفق
#کارا_الویل_لیبا
❤️🍀 @filsofak
7 234
هیچ وقت نذار کسی بهت بگه "تو نمیتونی کاری بکنی" حتی من، باشه؟
اگه رویایی داری باید ازش محافظت کنی، مردم نمیتونن خیلی کارها رو بکنن، دوست دارن تو هم نتونی.
اگه یه چیزی رو می خوای باید به دستش بیاری. مکث نکن!
در اين دنيا، برای كفری كردن آدمهای رذلی كه می خواهند همه چيز را از آنچه هست برايت سخت تر كنند راهی بهتر از اين نيست كه وانمود كنی از هيچ چيز دلخور نيستی.
🔸️در جستجوى خوشبختى
#گابريل_موچينو
❤️🍀 @filsofak
7 234
نفسِ عمیق کشیدم و تو تاریکی نشستم به تماشای بیرون. بعد از پنج روز ، اولین بار بود که با خودم خلوت می کردم. من به تنهایی معتاد شده بودم. اگر تنهایی را اَزم می گرفتند، عین آدمی می شدم که آب و خوراکش را ازش گرفته باشند. اگر هر روز یک کمی با خودم خلوت نمی کردم، مثل این بود که ضعیف تر می شدم. چیزی نبود که فکر کنید بِهِش افتخار می کردم. اما بدجوری وابسته اش شده بودم. تاریکی تویِ اتاق، برایم مثل نور آفتاب بود.
🔸️هزار پیشه
چارلز_بوکوفسکی
❤️🍀 @filsofak
7 234
مرزهای اخلاق
قفل را برای این روی در قرار میدهند که آدم درستکار را درستکار نگه دارد! یک درصد از مردم، ریاکار و دزد هستند! اینها بهدنبال بازکردن قفلها و دستبرد به خانهها هستند و یک درصد از مردم نیز همیشه درستکار هستند و تحت هیچ شرایطی ریاکاری نمیکنند! باقی ۹۸ درصد مردم، تا زمانی درستکارند که همه چیز درست باشد! اکثر آنها، اگر شرایط بهنحوی رقم بخورد که به حد کافی وسوسه شوند، آنها نیز ممکن است دست به خطا بزنند! قفلها برای جلوگیری از نفوذ دزدان نصب نمیشوند، دزدها بلد هستند که چگونه قفلها را باز کنند! قفلها برای حفاظت از مردم نسبتا درستکار، نصب میشوند تا آنها وسوسه نشوند و درستکار باقی بمانند! در واقع تمام آدمها، پتانسیل کجروی را دارند، اما قیمت هر کسی، با دیگری فرق دارد و آستانه وسوسه هر کسی با دیگری متفاوت است!
مردم زمانی که حس میکنند به آنها از سوی حکومت ظلم میشود یا حق آنها در جایی خورده میشود، هرجا که دستشان برسد سعی خواهند کرد تا با ریاکاری و دزدی این حق خوردهشده را جبران کنند. در واقع این سطح از دزدی و ریاکاری و ناهنجاری در همه جوامع، به نوع تعامل حکومتها با مردم بازمیگردد. رفتار دولتها بهشدت روی شکلگیری اخلاق در جامعه تأثیرگذار بوده و بهسادگی میتواند مرزهای اخلاق را جابهجا کند. در صورتی که الگوهای رفتاری یک دولت بهشکلی باشد که احساس ظلم یا اجحاف ایجاد کند، مردم خود را محق به نادیدهگرفتن هنجارهای اخلاقی خواهند دانست و ریاکاری ودزدی و تقلب و ... در جامعه پررنگ شده و بعد از یک دوره زمانی از اخلاق، تنها نامی باقی خواهد ماند!
|پشت پرده ریاکاری، دن اریلی|
❤️🍀 @filsofak
7 234
ده سؤال نجاتبخش
آگاهیبخشی کودکان
۱. وقتی خانه تنها هستی و پدرومادرت سر کار هستند و همزمان یکی میخواهد از در یا پنجره بیاید داخل چهکار میکنی؟
جواب: قبل از زنگزدن به پلیس، به مامان و بابا زنگ بزن. چون ممکن است طول بکشد تا به پلیس جریان را بگوید. اما اگر به مامانبابا بگوید آنها زودی زنگ میزنن به همسایهها و آنها به داد او میرسند.
۲. آیا میشود از یک غریبه شکلات گرفت؟
جواب: نه اصلا؛ نه اسباببازی، نه شکلات، نه هیچ چیزی.
۳. یک بزرگتر تو خیابون از تو کمک میخواهد، آیا باید به او کمک کنی؟
جواب: باید بلند بگی "نه" و سریع دور بشوی. اگر کسی کمک بخواهد واقعا از بزرگترها میخواهد نه بچهها.
۴. اگر توی کوچه یا پارک، سگ به تو حمله کرد باید چهکار کنی؟
جواب: باید آرام باشی و تحریکشان نکنی و اصلا به چشم سگ نگاه نکنی، بعد کیف یا کلاهت را در یک جهت بینداز و در جهت مخالف، آرام و بدون اینکه عقب را نگاه کنی حرکت کن و برو.
۵. یکی از همسنهای خودت که باهاش تازه دوست شدهای، دعوتت میکند بری خانهاشان، آیا باید بروی؟
جواب: برای حفظ امنیت کودکانمان، بهتر است به فرزندانمان واضح و شفاف بگوییم که اجازه دارند تنهایی با چه افرادی رفتوآمد کنند.
۶. منتظر آسانسور هستی و یک غریبه میآید سوار میشود، آیا باید تو هم سوار شوی؟
جواب: نباید سوار شوی و اگر طرف تعارف کرد که بیا سوار شو، بگو منتظر مامانبابام هستم، الان میآیند و با هم سوار میشویم. فقط همسایههایی که میشناسید و شما به او معرفی کردهاید، امن هستند.
۷. چهکار میکنی اگر بفهمی یکی مراقب تو هست و دارد نگاهت میکند؟
جواب: باید زود بروی توی یک سوپری بزرگ یا یک مغازه که آدمها هستند و از آنجا به پدر و مادرت زنگ بزنی.
۸. وقتی خانه تنها هستی در را بهروی کی باز میکنی؟
جواب: "در را به روی غریبه باز نکن"؛ این جهانیترین جمله در پاسخ به این سوال است. یادتان باشد که خطر فقط یک مرد غریبه نیست، یک زن غریبه هم میتواند خطر باشد این را به بچهامان بگوییم.
۹. چهکار باید بکنی اگر یک غریبه تو را بگیرد و نگذارد بروی؟
جواب: باید سعی کنی حواس دیگران را جلب کنی، با جیغزدن و کمکخواستن. حتی میتوانی یک سنگی یا هرچیز دیگری را برداری و بزنی به شیشه و یا ماشینها. به آنها یاد بدهید که یک ضرر جزئی و زخم بهتر از مشکلات دیگری است که اگر دزدیده شود، برایش پیش میآید.
۱۰. چهکار باید بکنی اگه یهویی جمعیت به سمت او آمد. مثلا توی استادیوم یا تعطیلشدن مدرسه؟
جواب: یادش بدهید اصلا بهطرف جمعیت حرکت نکند و هماهنگ و همسو با آنها جلو برود. خودش را گم نکند. آرام باشد و اگر چیزی هم از دستش افتاد، اصلا مهم نیست و نباید بنشیند و آن را بردارد وگرنه زیر دستوپا میماند. اما لطفا اگر همراه شماست، حتما او را روی دوشتان سوار کنید، اینجوری خطری برای او ندارد.
|دکتر زهره میرعابدینی، جامعهشناس|
❤️🍀 @filsofak
7 234
🎥 آیا انسانید؟
👈تا به حال از خودتان پرسیدهاید که: آیا من انسان هستم؟ زی فرنک یک سری سؤال ساده پیشنهاد میکند تا جواب این سؤال را بفهمید. لطفاً آرام باشید و سوالات را دنبال کنید. بیایید شروع کنیم...
🍀❤️ @filsofak
7 234
در این جهان آدمی کمتر میتواند دوست و همدمی داشته باشد. همسر ما و چند نفر که از روی اجبار نام دوست به آنها میدهیم، ظاهراً مونس و همدم ما هستند،
اما هیچکدام به مقام والای دوست نمیرسند؛ و اگر کسی بتواند در زندگیِ خود حتی یک دوست واقعی پیدا کند، به سعادت دست یافته است؛
و اگر چنین دوستی از دست برود، فاجعه بزرگی خواهد بود؛ و بعد از او زندگی آدمی تهی میشود؛
و آن وقت انسان از خود میپرسد که چرا به دنیا آمدهام و برای چه زندگی میکنم؟
#رومن_رولان
#ژان_کریستوف
❤️🍀 @filsofak
7 234
■ فلسفهام این است: به من ربطی ندارد که دیگران در موردم چه میگویند و چه فکری میکنند؛ من خودم هستم و هر کاری که مرا شاد کند و به دیگران ضرر نرساند را انجام میدهم. هیچ توقعی ندارم و همه چیز را میپذیرم. اینگونه زندگی بسیار آسانتر میشود.
👤 #آنتونی_هاپکینز
❤️🍀 @filsofak
7 234
#معرفی_کتاب
یک کلام کتاب بازیچه دست دیگران نشوید (Manipulation ne vons laissez plus faire) برای همه کسانی است که از کنترل شدن به ستوه آمدهاند و دیگر اینکه میخواهند برای کسانی که تحت فشار قرار دارند و به نوعی تحت کنترل دیگران هستند راهکاری ارائه دهد.
#مصطفی_سلیمانی
#روانشناسی
🍀❤️ @The_meaningoflife
7 234
چطور میشود به یک پروانه تبدیل شد؟
"باید آنقدر آرزو و اشتیاق پرواز داشته باشی که دیگر دلت نخواهد کرم باقی بمانی."
📖 #راز_سایه
✍🏻 #دبی_فورد
❤️🍀 @filsofak
7 234
امپاتی (empathy) چیست؟
امپاتی به معنی خود را به جای دیگران قرار دادن است؛ مادری کودکش را به گردش می برد، او خیلی خوشحال است اما کودک زار زار گریه می کند.
مادر ابتدا دلیل گریه کودک را نمی فهمد اما وقتی خود را جای کودک می گذارد و از دید کودک به جهان مینگرد، تازه متوجه می شود کودک فقط پاهای آدم ها را می بیند و در این شلوغی چیز دیگری نمی بیند از این پایین دنیا خیلی خسته کننده است.
هرچه توانایی امپاتی در شما افزایش پیدا کند، ارتباط های صمیمانه تری با دیگران خواهید داشت؛ پژوهشگران معتقدند که امپاتی می تواند تا حد زیادی مشکلات خانوادگی را که عموما از عدم درک متقابل ناشی می شود، حل و فصل کند.
اگر پدر و یا مادر هستید خودتان را جای فرزندتان بگذارید، آیا چنین والدینی را دوست دارید؟ خودتان را جای همسر، معلم، شاگرد، فروشنده، خریدار و یا دوستتان بگذارید.
آیا طرف مقابلتان را دوست دارید؟
توانایی امپاتی را تمرین کنید و در خود افزایش دهید.
آکادمی مدیریت حرفهای
❤️🍀 @filsofak
7 234
🔴 از نظر دکتر جان گاتمن علایمی که پیشبینی کننده طلاق هستند عبارتند:
❎ شروع یک مشاجره با شدت زیاد
✳️ انتقاد از همسر به جای گلایه کردن
❎ نشان دادن تنفر و انزجار
✳️ دفاعی بودن زیاد
❎ فقدان تأیید طرف مقابل در روابط
✳️ زبان بدنی منفی
❤️زوج های خوشبخت چه کار می کنند؟
🔹اما علاوه بر پیشبینی طلاق، جان گاتمن میگوید که میتوان خوشبختی و بهبود روابط زوجین را در طول سالیان بعدی نیز پیش بینی کرد.
⏰گاتمن در پژوهشهایش دریافته است که اگر هر زوج در هفته فقط ۵ ساعت را صرف زندگی مشترکشان کنند روابط شان بهتر خواهد شد. کاری که زوجهای خوشبخت میکنند را به شما توصیه میکنیم که عبارتند از:
🙋#خداحافظی:
این زوجها هر روز قبل از خداحافظی، درباره کارهایی که قرار است در آن روز بکنند سوالاتی از همدیگر میکنند ( ۲ دقیقه در روز، ۵ روز در هفته، جمعاً ۱۰ دقیقه).
💑 #تجدید_دیدارها:
این زوجها در پایان هر روز کاری یک گفتگوی آرام و بی استرس با هم دارند. در این فرصت آنها میتوانند روابط خود را عمیقتر سازند و از خستگی و دلمشغولیهای هم آگاه شوند (۲۰ دقیقه در روز، ۵ روز در هفته، و جمعاً ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه در هفته).
💏 #محبت:
این زوجها محبت خود را از طریق رفتارهایی همچون لمس کردن هم، روابط عاشقانه و بخشش در مواقع مناسب ابراز میکنند (۵ دقیقه در روز، ۷ روز در هفته و جمعاً ۳۵ دقیقه در هفته).
👫 #قرار_هفتگی:
این زوجها یک قرار هفتگی دو نفره در فضایی خلوت و آرامش بخش برای تازه کردن عشق خود دارند (۲ ساعت در هفته).
👏🙏 #تحسین و #قدردانی:
این زوجها هر روز حداقل ۵ بار قدردانی و محبت صادقانهای بین خود رد و بدل میکنند (۵ دقیقه در روز، ۵ روز در هفته، و جمعاً ۳۵ دقیقه در هفته).
✅بنابراین با توجه به کارهایی که زوجهای خوشبخت انجام میدهند میبینیم که انجام این کارها زیاد زمانبر نیست. اما همین کارهای به ظاهر ساده میتواند روابط زناشویی زوجین را به طرز شگفت انگیزی بهتر کند.
🖌منبع: سایت رسمی موسسه گاتمن
❤️🍀 @filsofak
Уже доступно! Исследование Telegram 2025 — ключевые инсайты года 
