fa
Feedback
مدرسه احیاءالعلوم هرات

مدرسه احیاءالعلوم هرات

رفتن به کانال در Telegram
1 154
مشترکین
-124 ساعت
-57 روز
-1830 روز
آرشیو پست ها
آنچه از زلزله آموختیم ✨ ✍ آیسو عزیزی- متعلم صنف نهم مدرسه احیاءالعلوم هرات. مردم غم دیده هرات این زمین لرزه همراه خود هم رنج را آورد هم رشد و بالندگی خداوند هر بنده اش را که دوست داشته باشد برایش رنج هایی می دهد که سبب رشد روح و صیقلی شدن آینه جانش گردد و یا آن بنده گانش که ادعای زهد و تقوا می کنند را می آزماید که چقدر در برابر این رنج ها صبوری از خود نشان می دهند و از این آزمون آیا کامیاب بیرون می آیند یا ناکام در بدن انسان هرگاه مشکلی پیش بیاید مثلا اگر فرد ویتامین های بدنش کم شود دچار سرگیجه، ضعف، بی حالی و... می گردد اینها آلارمی برای درمان هست یعنی که سیستم ایمنی بدن از حالت عادی خود خارج شده و باید قبل از بدتر شدن سلامت جسم تداوی شود . این واقعه زلزله هم چنان است خداوند درد را داد که مستوجب درمان گردد و حتما آینه وجودمان زنگاری و یا کدر شده بود . خداوند این درد زلزله را داد  تا که مردم در مقابل حضرت حق با تمام وجود سر به سجده نهند و آینه جان خود را با راز و نیاز کردن همراه خداوند و طلب بخشش از گناهان صیقلی کنند . این درد سبب شد تا  ما از خداوند طلب درمان کنیم و حضرت حق هم درمان نماید . شما برای بیماری های جسمی تا نزد داکتر نروید و طلب درمان نکنید داکتر هم درمان نمی کند . حالا خدا هم این درد را داد که ما بدانیم آینه وجودمان در حال سیاه شدن است و باید از حضرت حق طلب کنیم آینه وجودمان را شفاف گرداند . زلزله از این جهت هم سبب رشد مان شد که درس های بسیاری برای ما داد و انسان ها بنا بر اعمال خود و کار هایی که در گذشته انجام داده بودند پیام های متفاوتی دریافت کردند. به طور مثال: 🔷 قدر یکدیگر را بیشتر بدانیم و از لحظه لحظه کنار هم بودن لذت ببریم و شاکر خداوند باشیم . 🔶زلزله ما را از خواب غفلت بیدار نمود و یاد آوری کرد که انسان هر لحظه رفتنی است و سوالاتی در ذهنمان ایجاد کرد که آیا من توشه آخرت خود را کامل کرده ام ؟ آیا آمادگی رفتن به آن جهان را دارم ؟آیا تا کنون برای جامعه مفید واقع شدم؟ 🔷خداوند در زلزله صحنه کوچکی از صحرای محشر را نشانمان داد که هر کسی به فکر خودش است. 🔺من به اطمینان کامل می توانم بگویم که هر انسانی در یک و یا دو ثانیه اول زمین لرزه  به فکر خود بوده و بعد از آن  به یاد فرزند و پدر مادر و خواهر برادرش افتاده است . خدا این را نشان داد که ای انسان در یک زمین لرزه این دنیا که تو چنان پا به فرار می گذاری و همه را از یاد میبری روز قیامت سخت تر خواهد بود . پس پند بگیر و به فکر اعمال خود باش. 🔶درس دیگری که از زمین لرزه گرفتیم این بود که مادیات انسان را به جایی نمی رساند و باید به فکر معنویات بود . حضرت مولانا می فرمایند: ✨بند بگسل آزاد باش ای پسرچند باشی بند سیم و بند زر؟ ✨گر بریزی بحر را در کوزه ای چند گنجد قسمت یک روزه ای در این زمین لرزه ثروتمند و فقیر همه در یک حالت هستند و شب و روز را بیرون از خانه های خود می گذرانند. چه آن ثروتمندی که خانه کلان و مجللی داشت چه آن فقیری که خانه خورد و ساده یی داشت . انسان اگر چهار خانه هم داشته باشد شب فقط می تواند در یکی از آن خانه ها بخوابد اما در چنین شرایطی داخل یکی از آن خانه ها هم نمی تواند که بخوابد چون هر لحظه امکان فرو ریختن خانه است. اگر انسان از چنین شرایطی درس و پند نگیرید بسیار بسیار نادان است . یک جایی نوشته بود: وقتی که نتوانیم افکار و اندیشه هایمان را کنترول کنیم بهتر است که یک عبارت تاکیدی انتخاب کرده و مدام آن را تکرار کنیم . حالا ما هم در خطر زلزله می توانیم این بیت حضرت حافظ و یا هر چیز دیگری که برایمان آرامش می دهد را تکرار کنیم لسان الغیب حضرت حافظ شیرازی می فرمایند: ✨  آنچه او ریخت به پیمانه‌ی ما نوشیدیم ✨اگر از خمر بهشت است و گر از باده مست یعنی هر آنچه را که الله در تقدیر نوشته باشد را قبول داریم چه در نظرمان خوب بیاید چه بد حضرت مولانا می فرمایند: ✨گر دلارام میزند شمشیر ✨سر ببازیم و رخ نگردانیم یا الله یا صبور، به مردم آسیب دیده از زلزله افغانستان و مردم مظلوم فلسطین صبر جمیل عنایت بفرما و یا جبار، برایشان جبران نما و یا منتقم قهار ، ظالمان را در هر جا و مکانی که هستند رسوا و خوار و ذلیل بگردان. آمین

Repost from .
مناطق سبز کشورهای عربی است، و آن نقطه سفید که اطرافش با خط رخ نشانی شده صهیونیست غاصب است. https://t.me/emarateslaminews
مناطق سبز کشورهای عربی است، و آن نقطه سفید که اطرافش با خط رخ نشانی شده صهیونیست غاصب است. https://t.me/emarateslaminews

💔شعری در باره فلسطین فلسطین‌محشر عظماست مسلمانان بپا خیزید سراسر دود واویلاست مسلمانان بپاخیزید امیران عرب جمله شده همکاسه ای دشمن سکوت‌مرگ‌حُکمفرماست مسلمانان بپاخیزید به‌بنگاه‌ملل‌افسوس سران وداعیان صلح ضریرند کور نابیناست مسلمانان بپاخیزید سراپاآتش‌ودوداست نخستین قبله ای‌ عالم زمان اتحاد ماست مسلمانان بپاخیزید یکی باسنگ یکی باتیر یکی بانعره ای تکبیر هرآنچه درتوان ماست مسلمانان بپاخیزید بقول‌یوسفی‌انگارصراط‌عقل‌مسدوداست ویاران‌مست‌وبی پرواست‌مسلمانان بپاخیرید

♦️آیا پیامبر(ص) برای فتح آن از دست نصارا در زمان خود، برنامه ریزی کردند؟ جواب: بلی، با بیان فضایل عجیبی برای آن سرزمین و بیان مژده های عظیم به فتح آن و تشویق به بستن احرام کعبه از مسجد الاقصی؛ بلکه غزوه های موته و تبوک، مانوری بود به فتح قدس در آینده؛ چنان چه این امر مهم در کمتر از دو دهه بعد آن در زمان حضرت عمر(رض) انجام یافت. لذا: قدس، بخشی جدا ناپذیر از پیکر جهان اسلام و بخشی از عقیده امت اسلام است و چون در قلب جهان اسلام واقع شده است به شدت اوضاع و حالاتش جهان اسلام را تحت تأثير قرار مي‌دهد، چنانچه امروز از نابساماني‌اش جهان اسلام دچار نا بساماني است، و وجود غاصبانه اسرائيل در آن، به ماري مي‌ماند که در آستين امت اسلامي جاي گرفته و به سرطانی که قلب امت اسلامی را هدف قرار داده باشد. 🤲 خداوندا قدس ما را آزاد گردان و مجاهدان و مدافعان بر حق آن را پیروزی و سربلندی بیشتر نصیب گردان و ما امت به خواب رفته در برابر قبله اول ما را بیداری و غیرت و قیام مردانه عنایت کن و ما را در آزادی آن سهیم گردان و از کوتاهی‌های گذشته ما در برابر آن، در گذر! آمین.

💓جایگاه قدس در اسلام ✍ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات مقدمه: قدس قبله ي اول مسلمانان، سرزمين اسرا و معراج، سومين شهر ديني بزرگ مسلمانان، سرزمين برکات و انبیاء(ع) و سرزمين دفاع و جهاد است. ♦️تصریحات قرآن به برکات این سرزمین: 🔸سوره اعراف/137: «وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ کَانُوا يسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِي بَارَکْنَا فِيهَا» 🔸سوره ‌انبياء/ 71: «وَنَجَّينَاهُ وَلُوطاً إِلَى الأَرْضِ الَّتِي بَارَکْنَا فِيهَا لِلْعَالَمِينَ» 🔸سوره انبياء/81:«وَلِسُلَيمَانَ الرِّيحَ عَاصِفَةً تَجْرِي بِأَمْرِهِ إِلَى الأَرْضِ الَّتِي بَارَکْنَا فِيهَا» 🔸سوره الأسراء/1: «..الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ» 🔸«وَالتِّينِ وَالزَّيتُونِ، وَطُورِ سِينِينَ، وَهَذَا الْبَلَدِ الأَمِينِ» ☑️ ازمهمترین ویژگی‌های این سرزمین: 1- مأمن و مأوای پیامبران: 🔸 موسی(ع) به آزادسازی آن از دست کفار مامور می شود؛ هرچند قوم او (اسلاف همین یهودی ها) بزدلی اختیار کرده به او گفتند: «در آن سرزمین، مردمی ستمگر بسر می برند؛ ما به آن وارد نمی شویم تا آنها از آن خارج نشوند.. تو وخدایت بروید و با آن ها بجنگید! ما این جا نشسته ایم..» الله(ج) به جرم این بزدلی و گستاخی شان، آنان را از آن محروم داشته و40سال در دشت سینا سرگردان شان باقی گذاشت (ترجمه آیات 21تا26سوره مائده] 🔸برای یوشع(ع) فاتح آن، خورشید متوقف شد تا او فتحش را به اتمام رساند. (حدیث بخاری) 🔸 پایتخت مملکت وسیع سلیمان(ع) بود. (سلیمانی که این یهودی ها او را جادوگر می خوانند) 🔸 مریم(ع) اعتکافش را در آن می گذراند و عیسی(ع) را در همین شهر به دنیا آورد. [آلعمران:37] [مریم:23] 2- سرزمین اسراء و معراج: ایستگاه سفر معراج حضرت محمد(ص) و از آن جا به سوی آسمانها همین شهر بود :«سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى..» ♦️راستی؛ توقف به مسجد الاقصی روی چه حکمتی؟ بخاطر تسلیم گرفتن رهبری دینی بشر از پیامبران قبل از خود (یعنی: انتقال نبوت از بنی اسرائیل به بنی اسماعیل) همانا رمز این انتقال، اقتدای پیامبران(ع) است، چنان که در عالم روح در آن شب در مسجد الاقصا حضور یافته بودند و همگی، حضرت محمد(ص) را پیش نماز مقرر نموده و بدیشان اقتدا کردند. (درست مانند مراسم تحویل قدرت به کابینه جدید). و نیز به خاطر پیوند زدن کعبه را با اقصا، تا امت بدانند که سرنوشت کعبه با اقصا گره خورده و نمی توان آنها را از هم جدا کرد. 3- قبله اول ما: پیامبر(ص) 14سال و نیم به طرف مسجد الاقصی نماز خواندند (نزدیک به دوسوم دوران نبوت خویش) چیزی که تاهنوز هم اثرش درمسجد ذوالقبلتین در مدینه باقی هست. 4- دومین معبد در تاریخ انبیاء: دربخاری ومسلم از نبی(ص) روایت است: «اولین مسجدی که در روی زمین بنا شد مسجد الحرام بود و از چهل سال بعد آن مسجد الاقصی بنا شد». التبه بنای هر دو قبله بدستان مبارک ابراهیم(ع) انجام یافت؛ چنان چه کعبه را با اسماعیل(ع) و اقصی را با اسحاق(ع) بنا نمود. و بی شک، ابراهیم(ع) اگر در روی زمین پیروانی داشته باشد، آنها ما امت محمدی(ص) خواهیم بود، الله(ج) می فرماید:‌ إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُوا»[آلعمران:68] (بی شک، نزدیکترین مردمان به ابراهیم، آنانی اند که [تا قبل از بعثت محمدی] از او پیروی کردند و نیز این پیامبر و آنان که به او ایمان آورده اند). 5- سومین شهر اسلامی که می توان جهت حصول برکت در آن سفر نمود: در بخاری ومسلم از نبی(ص) است: «نباید بار سفر بسته گردد مگر به سه مسجد: مسجد حرام، مسجد اقصی و مسجد من». 6- فضیلت نماز در مسجد الاقصی: به گفته نبی(ص) یک نماز در آن، برابر به500 نمازی است که درغیر آن –سوای حرمین شریفین- ادا شود.(شعب الایمان) 7- سر زمین جهاد و استقامت: درمسنداحمد از نبی(ص) است که فرمودند: «همواره از امتم جمعی به حیث حامیان حق خواهند بود که بر دشمن خویش غالب اند؛ مخالفان شان بدان ها ضرری وارد کرده نمی توانند؛ مگر با آزار و اذیت ها مواجه می شوند و تا آن گاه که فرمان خدا (بر وقوع قیامت) صادر شود اینان در حمایت حق استوار هستند. پرسیده شد: آنان در کجا بسر می برند؟ گفتند: در بیت المقدس و اطراف آن». چنان چه سر انجام، تصفیه حساب امت اسلامی به رهبری مهدی موعود با قوم یهود به رهبری دجال هم در همین جا خواهد بود. (سنن ابن ماجه) ♦️فلسطین، نگین شام شریف است و تنها یک حدیث در فضیلت شام: درمسنداحمد از نبی(ص) است که سه بار به تکرار فرمودند: "مرحبا به شام". پرسیدند: چرا؟ فرمودند: «فرشتگان الله را می بینم که بال های شان را بر آن پهن کرده اند».

﮼فرعون‌هزاران‌کودک‌را‌کشت ﮼تا‌حضرت‌موسی نیاید. ﮼ولی‌در‌آخر‌ ﮼او‌را‌در‌خانه‌اش‌بزرگ‌کرد‌  ﮼تقدیر‌ خدا‌ از‌ نقشه‌ بشر‌ قوی‌‌تر‌ است. الهی! ای ذاتی که فتنه فرعون را بدست ساکن قصرش ختم بخشیدی، فتنه اسرائیل، فرعون زمان را نیز بدست بندگان -به ظاهر- ضعیف خود(غازیان غزه) ختم نما! الهی! آنها را وارثان بیت المقدس قرار بده! (وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى ٱلَّذِينَ ٱسۡتُضۡعِفُواْ فِي ٱلۡأَرۡضِ وَنَجۡعَلَهُمۡ أَئِمَّةٗ وَنَجۡعَلَهُمُ ٱلۡوَٰرِثِينَ) ‍‌‌‌‌❤️👆 الله اکبر

زلزله ها غیر قابل پیش بینی اند! پیام پروفیسور فریبرز ناطقی الهی متخصص مهندسی زلزله و سازه و مدیریت بحران - فارغ التحصیل از ایالات متحده امریکا به مردم هرات. https://t.me/Danesh_786

‏فایل صوتی از طرف ضیاء احمد فاضلی

پیام تسلیت، حاوی نکات مهم

💓از غازيان غزه بشنوید! این بار فرق می کند: این بار برای جهاد دفاعی به میدان نیامده ایم، جهاد ما، جهاد طلب است، نیامده ایم تا وضعیت کنونی را حفظ کنیم، آمده ایم قانون بازی را تغییر دهیم و این مهم به اذن الله محقق می شود. جوانان ما در میدان همچون شیر می غرند و طالب شهادتند. اشغالگران بدانند که زیر این غزه، غزه ای دیگر نهفته است و این میدان، میدان ماست. عزیزان، دوستان، تاج سران، بدانید بخدا شما خوار نخواهید شد، خون های شما ارزشمند است، فرزندان شما فرزندان ما هستند، آبروی شما، آبروی ماست و همه اینها برای اینست که آزاد و با کرامت، آنطور که حق شماست و سزاوارید، زندگی کنید، پس صبر کنید و اجرش را از الله بخواهید، آنکه از دنیا برود، به اذن الله در بهشت جاودان پروردگار خواهد بود و آنکه بماند به اذن الله در مسجد الأقصی نماز خواهد خواند. نزدیک است. ✍ادهم شرقاوی ترجمه: عامر شمسی

Repost from .
قابل توجه مردم محترم هرات! بلوار های که به زیر آن کانال آب دارد به مناطق زیر می‌باشد: ۱ چوک گلها الی درب ملک ۲ درب ملک الی خواجه کله ۳ خواجه کله الی درب عراق ۴ درب عراق الی چهار راه پایان آب ۵ چهار راه پایان آب الی درب قندهار ۶ درب قندهار الی اسپین ادی از نشستن به داخل بلوار های مسیر های فوق جدا خود داری شود چون این مکان ها کانال های آب دارد و حتی در بعضی از مسیرها عمق کانال ۵ الی ۶ متر می‌باشد. و همچنان قابل ذکر است که به مسیر سرک ۶۴ متره کانال آب به زیر بلوار در زمان شهرداری فرهاد نیایش پر شده است و فعلاً کانالی وجود ندارد. آمریت نظارت و ارزیابی ریاست شاروالی هرات این پیام را همرسانی کنید تا شهروندان مطلع شوند. https://t.me/emarateslaminews

هر ابتلا پایانی دارد. | مولوی ضیاءاحمد فاضلی؛ استاد پوهنتون هرات 🔅

♦️یک توصیه مهم مربوط به امشب و فردا السلام علیکم و.. شماری از دانشمندان در امشب و فردا چهار شنبه نگران زلزله هستند، و این را با جدیت مطرح می کنند هر چند این حرفی یقینی نیست، اما احتیاط که تقاضای شرع و انصاف است می طلبد که از زیر سقف‌ها و از کنار تعمیرها و دیوارها بدور بوده و در فضای باز بسر ببریم. الله متعال، همه ما و شما را در پناه حفظ خود بگیرد. دعا را از یاد نبرید. این را در صفحات نشر کنید. ✍ضیاءاحمد فاضلی

Repost from .
اطلاعیه شاروالی هرات در خصوص پارک ها و تشناب ها و پارکینگ ها https://t.me/emarateslaminews
اطلاعیه شاروالی هرات در خصوص پارک ها و تشناب ها و پارکینگ ها https://t.me/emarateslaminews

نیایشی به فارسی یارب! پروردگارا! ای کریم بی‌نیاز! یا الله! عاجز و ناتوان و در مانده‌ایم! خجالت می‌کشیم دست نیاز به سوی تو بلند کنیم! خدایا! به حال ما رحم کن! ما را ببخش! ما در پیشگاه تو آبرو و اعتباری نداریم! یارب! به حال کودکان معصوم ما رحم کن! خدایا! با هر بار لرزه‌ی خانه‌ها، فرزندان ما گریه و فریاد سر می‌دهند و دست به دامان ما می‌شوند و ما چاره‌ای نداریم و جز دعا به درگاه تو هیچ تاب و توانی نداریم! یارب یارب یارب! به گناهان ما نبین و با ما از عدل خود برخورد نکن که در ترازوی عدل تو زیان‌مند هستیم و عاجزانه تمنا داریم که با رحمت و عفو خویش با ما بنگر! پرورگارا! این روزها و شب‌ها همه‌ی ما آواره شدیم! تعدادی شهید شدند و برخی زخمی هستند و تعداد دیگر خانه و کاشانه‌ی خود را از دست داده اند و باقی مانده‌ی مردم ما آواره‌ی کوچه و خیابان‌ها هستند و در هوای سرد، شب‌ها را به صبح می‌رسانند! پروردگارا! خودت فرموده‌ای: وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ما دست نیاز به سوی تو بلند کرده‌ایم، دست‌های ما را خالی بر نگردان! .... برادران و خواهران گرامی و ارجمند! همه با هم با زاری و اشک از پروردگار مان بخواهیم که زمین را مثل همیشه استوار نگه‌دارد و ازین بیشتر ما را امتحان نکند که توان امتحان الهی را نداریم. بیاییم امشب عاجزانه دعا کنیم و اگر هنوز سنگ‌دل هستیم و گریه‌ی مان نمی‌آید، سر خود فشار بیاوریم و زار زار گریه کنیم و از خدا بخواهیم که ما را نجات دهد. 🖋عبدالخالق احسان https://t.me/abdulkhaleqehsan

♦️هر ابتلاء پایانی دارد، اما.. هنگامی‌که... 💓هنگامی‌که مرگ در زلزله برای مومن شهادت است؛ 💓وهنگامی‌که مرگ و زندگی هرکس در ازل تعیین شده؛ 💓وهنگامی‌که مصیبت‌ها وآلام برای کفاره گناهان(برای گنهکاران)، و برای رفع درجات(برای بی‌گناهان)؛ و برای تنبیه وبیداری (برای غافلان) است؛ 💓و هنگامی‌که خداوند، امن‌ترین وقوی‌ترین پناهگاه، و مهربان‌ترین بر ما از پدر و مادر ما است، 🍀پس چرا خود را ببازیم و مایوس شویم؟ 🌹بی‌شک، هر ابتلاء، پایانی دارد و این هم باذن الله پایان خواهد یافت. 💔نگرانی ما باید بیشتر از: گناهان و کوتاهی‌های گذشته ما باشد؛ از دوام غفلت و از این‌که تا هنوز توبه نکرده و به الله برنگشته و اعمال خود را اصلاح نکرده ایم، باشد؛ از حال مردم بینوا و هردم‌شهید باشد؛ چه آنانی‌که خانه وعزیزان خود را از دست دادند، یا آنانی‌که از فقر در زیر سقف خانه‌های سست و لرزان زندگی می‌کنند و سخت‌آسیب‌پذیراند، و یا در بستر بیماری توان تداوی ندارند و یا از حالت کارگران فقیر در این روزها که کارها هم پرچو هست و پریشان و گرسنه اند، باشد. 💓بی‌شک، الله(ج) مهربان‌تر از آنست که در وصف بگنجد، همو که در طول حیات ما، زمین را زیر پاهای ما آرام می‌داشت تا ما راحت زندگی کنیم و الآن هم گاهی به آن تکانکی می‌دهد، در حالی‌که می‌تواند به آنی، آن را زیر و زبر کند و ان‌شاءالله، به زودی آن را به آرامشش باز خواهد گردانید که این، نشانه‌ی کرم و لطف و رحمت بی‌منتهای او است. 🤲"اللهم إني أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ، وَأَعُوذُ بِمُعَافَاتِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْكَ، لَا أُحْصِي ثَنَاءً عَلَيْكَ، أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ ". ترجمه: خداوندا! به رضای تو پناه می‌آورم از خشم تو، و به عفو تو پناه می‌آورم از مجازات تو؛ و از تو به خودت پناه می‌آورم. من توان شمارش ثنای ترا ندارم، تو همان‌گونه‌ای که خودت خود را ستوده ای.

‏فایل صوتی از طرف ضیاء احمد فاضلی