fa
Feedback
مدرسه احیاءالعلوم هرات

مدرسه احیاءالعلوم هرات

رفتن به کانال در Telegram
1 154
مشترکین
+324 ساعت
-87 روز
-1530 روز
آرشیو پست ها
VID-20240409-WA0057.mp42.70 MB

🔸چرایی عقب نشینی اسرائیل از غزه جنگ غزه وارد ششمین ماه خویش گردیده است. طولانی‌ترین، سنگین‌ترین و پر تلفات‌ترین جنگ بین اسرائیل و حماس که تبعات بسیار زیادی برای هر دو طرف داشته است. در حالی‌که افکار جهانی به شدت از این جنگ فرسایشی که در آن بیش از 30 هزار انسان بی‌گناه توسط نظامیان صهیونیستی به صورت جنون‌آمیز به شهادت رسیده‌اند، خسته شده‌اند، همه منتظر چگونه‌گی پایان این جنگ هستند. رژیم اسرائیل که از رسیدن به هر نوع دست‌آورد ملموس در جنگ ناامید به نظر می‌رسد، به صورت ناگهانی سربازانش را از شمال غزه و خان‌یونس عقب کشید. این عقب‌نشینی آنی گمانه‌زنی‌های زیادی را با خود داشته‌است. ارتشی که شش ماه است به دنبال نمایش تصویری از پیروزی و مرهم نهادن بر غرور کاذب و جریحه‌دارش دست به هر جنایت زده است تا اقتدار شکست‌خورده‌اش را ترمیم کند، اکنون بدون هیچ امتیاز و دست‌آوردی مجبور به ترک صحنة نبرد شده‌است. آنچه را می‌توان در چرایی این عقب‌نشینی مدنظر داشت، چند عامل ذیل به صورت پر رنگ و برجسته به نظر می‌رسد. ۱. اوضاع متشنج داخلی: رژیم اسرائیل خصوصاً در روزهای اخیر زیر فشار بیش از حد دو جهت داخلی، اپوزیسیون و تظاهرات خانواده‌های اسرا قرار دارد. احزاب مخالف چپی به شدت با سیاست‌های نتانیاهو در جنگ با حماس مخالف هستند و خواهان انحلال کابینۀ جنگ، استعفای نتانیاهو و انتخاب زودهنگام هستند. تظاهرات خانواده‌های اسرا نیز به شدت تمام ادامه دارد و در چند روز اخیر به اوج خود رسیده است. جمعیت سرخورده تظاهرات کننده‌گان که رژیم را بی‌اعتنا به خواسته‌های خویش می‌بینند، با پلیس نیز درگیر شده‌اند و پلیس نیز با سرکوب آنان، چند تن را با موتر زیر گرفته است که این امر، خشم آن‌ها را بر انگیخته و موج اعتراضات را ملتهب‌تر ساخته‌است. در این نابسامانی داخلی، رژیم صهیونیستی مجبور است تا برای مهار اعتراضات، از شدت جنگ بکاهد. ۲. فشار افکار جهانی: جنایات جنون‌آمیز صهیونیست‌ها در غزه، کشتار، گرسنه‌گی، تشنه‌گی دادن غیرنظامیان در غزه، اسرائیل را به منفورترین چهره در جهان بدل ساخته‌است. طوری که افکار عامه به شدت علیه حکومت‌های حامی اسرائیل تحریک شده و خواستار فشار بر اسرائیل برای آتش‌بس و ارسال کمک‌های بشری به غزه اند. دولت‌های و به خصوص آمریکا مجبور به تن دادن به خواسته‌های تظاهرات کننده‌گان حامی فلسطین هستند. برخی از دولت‌ها روابط خویش را با اسرائیل قطع کرده و برخی هم برای ادامه کشتار غیر نظامیان هشدار داده‌اند. طوری که حتی آمریکا بزرگترین متحد اسرائیل نیز مجبور شد تا لحن شدیدتری برای مهار جنگ‌طلبی نتانیاهو اتخاذ کند. رژیم صهیونیستی در یک اقدام نا متعارف دیگر دست به حمله بر یک مرکز دیپلماتیک ایرانی در سوریه نیز زد که جو هراس از حملات تلافی جویانه را نیز تشدید کرده است. ترس از گسترش ابعاد جنگ نیز بر رژیم اسرائیل سنگینی می‌کند. لذا رژیم صهیونیستی مجبور به کاهش تنش و عقب نشینی از غزه شده است. ۳. جنگ فرسایشی و سرخورده‌گی از رسیدن به نتیجه: طولانی شدن جنگ پای اسرائیل را در یک جنگ فرسایشی که تمام قوایش را درگیر کرده و هر روز بر ضعف‌اش می‌افزاید، گرفتار نموده‌است. نتانیاهو به امید دست یافتن به یک پیروزی حداقلی تا این جای کار شش ماه تمامی تبعات جنگ را به جان خرید. اکنون اما به نظر می‌رسد که ادامۀ این روند به اسرائیل بیش از پیش ضربه می‌زند و رژیم اسرائیل خود را مجبور به ترک میدان نبرد می‌بیند. ۴. عقب نشینی تاکتیکی برای آماده‌گی حمله به رفح: برخی از تحلیل‌گران نیز عقب نیشینی از غزه و خان‌یونس را انسجام نیرو و آماده‌گی برای حملة گسترده به رفح به عنوان آخرین پایگاه حماس عنوان کرده‌اند و برخی نیز ایجاد یک وقفه و استراحت نیرو برای آغاز مرحلة جدیدی از جنگ! به هر حال هر چه باشد، فعلاً عملاً نظامیان اسرائیل صحنۀ نبرد را ترک گفته اند و به نوعی اذهان به سوی پایان این جنگ سوق داده شده است. پایان جنگی که با هر حساب و کتاب، شکست فاحش هویتی، نظامی، دیپلماتیک و اخلاقی برای رژیم صهیونیستی رقم می‌زند. اسرائیل پس از جنگ، با شرایط بی‌ثبات سیاسی، اقتصادی و دیپلماسی جهانی خواهد بود و هیچ‌گاه نخواهد توانست با چالش‌های پس از جنگ به راحتی کنار بیاید، با آن‌که باید به اتهامات بین‌المللی نسل‌کشی، استفاده از سلاح‌های ممنوعه، زیر پا گذاشتن قواعد بین‌المللی و چندین فقره جنایات دیگر پاسخ‌گو باشد. ✍احمد فرید فرزاد هروی

♦️برد با اسرائیل یا حماس؟ 🔸آلون میزراحی، تحلیلگر سیاسی اسرائیلی: آنچه در این لحظه منحصر به فرد آشکارتر شد این است که حماس، یک جنبش کوچک فلسطینی، نه تنها اسرائیل، بلکه کل غرب را شکست داده است. در میدان جنگ پیروز شد و در عرصه افکار عمومی پیروز شد. او توانست از خواندن و درک ذهنیت اسراییلی به طرز شگفت انگیزی بهره ببرد و از هر آنچه که در اختیار داشت با کارآمدی بسیار استفاده کرد. شما قلب ها را نسبت به آرمان فلسطین در سراسر جهان به دست آورده اید. تخریب یا برچیده نشد. او تقریباً همه زندانیان را که 6 ماه پیش اسیر شده بود نگه داشت و تسلیم هیچ فشاری نشد. تاریخ شش ماه گذشته را به عنوان یکی از درخشان ترین دستاوردها، شاید، در تمام تاریخ نظامی قضاوت خواهد کرد. این فراتر از حد تصور است. اسرائیل با به راه انداختن این جنگ، بدون فکر و احساس، حماس را به افسانه ای از مقاومت تبدیل کرد که در تمام اعصار در حافظه فرهنگی باقی خواهد ماند. هیچ کس باور نمی کرد که بتواند به این هدف برسد. اما آنها این کار را کردند و تاریخ را برای همیشه تغییر دادند. مسئله فلسطین دیگر هرگز به سایه باز نخواهد گشت. حماس پیروز شد.»

♦️تذکر: برداساس اعلان استره محکمه، فردا سه شنبه ۳۰ رمضان است.

5️⃣- اسراف در سفره عید: منکر دیگر نزد بسا مردم چشم وهم چشمی بر سر سفره‌ی عید است؛ طوری که اگر وجهش را هم نداشته باشند باید قرض کرده و سفره‌ی مجلل پهن کنند و از دیگران کم نیاورده و حتی جلو زنند. این رقابت منفی، زیانهای زیادی را متوجه جامعه ما ساخته است. الله متعال مردم ما را از آن نجات بخشد. 6️⃣ بدحجابی‌ها: منکر دیگر، بدحجابی و خلطیت بی‌رویه میان برخی خانواده‌ها در ایام عید است‌، چنان که به بهانه‌ی عید و شادی، حدود میان زن و مرد نامحرم شکسته می‌شود؛ دختران و پسران جوان که قبلاً از هم دوری می‌کردند، حالا به بهانه‌ی عید با لباس و سیمای فتنه انگیز با هم روبرو و نزدیک می‌شوند و مجال را برای وسوسه‌های شیطانی باز می‌کنند. خداوند از شرّ آن، ملت ما را پناه دهد. 💓تقدیم: مدرسه احیاءالعلوم هرات.🌸🌸 معلومات: ۰۷۹۰۴۵۳۰۲۲

♦️فضایل و مسایل نماز عید و منکرات این ایام ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم                  بسمه تعالی 🔶نماز عید: این نماز که در هرسال، فقط دوبار است از فضایل وبرکات بی شماری برخوردار است. امام ابوداود در حدیث صحیحی از أم عطية(رض) نقل میکند که گفت: ♦️پیامبر(ص) به ما دستور دادند که زنان خانه را روز عید به نماز ببریم و چون از رفتن زنانی که در عادت ماهواراند سوال شدند، گفتند: در عیدگاه [بدور از محل نماز] حضور یابند تا از خیر و دعاهای مسلمین بهره مند شوند. [در این حین] زنی گفت: ای رسول خدا! اگر برخی زنان، پوشش و چادری نداشته باشند چه کنند؟ فرمودند: زنان همراه شان برخی از پوشش‌های شان را بدیشان بپوشانند. ♦️نکته: حال که دانستیم اهمیت نماز عید تا بدان حد است که حتی زن‌ها هم بدین حد بدان تشویق شده‌اند پس حیف است اگر برخی برادران ما نمازعید را فدای اموری مانند: تفریح، سلمانی، زیارت قبور و.. بسازند. 🔸حکم نماز عید: بر هرکسی که نماز جمعه فرض است، نماز عید بر وی واجب است. برای زنان واجب نیست؛ اما در صورت فراهم بودن شرایط، رفتن شان به نماز عید مستحب است. 🔸چگونگی ادای نمازعید: نماز عید دو رکعت است؛ در هر رکعت، 3 تکبیر واجب، زیاده از دیگر نمازها دارد. در رکعت اول: بعد از سبحانک اللهم، سه تکبیر پی هم گفته می شود؛ در هرکدام دستها بالا و سپس رها می‌شود و بعداً قرائت آغاز می یابد. در رکعت دوم بعد از ختم قرائت و قبل از رکوع نیز 3 تکبیر به همان شیوه گفته میشود، امام با تکبیر چهارم به رکوع می‌رود. نماز عید اذان و اقامت ندارد. گوش دادن به خطبة عید سنت است و بعد از نماز خوانده می شود. 🔸مستحبات روز عید: 1 - غسل كردن و مسواك زدن. 2 - بهترين لباس را پوشيدن. 3 - خوشبويي استعمال کردن. 4 - پيش از رفتن به نماز در عيد فطر، خرما يا ديگر شيريني خوردن و در عید اضحی، قبل از نماز عید، چیزی نخوردن و بعد از نماز، از گوشت قرباني خويش – و اگر قربانی نبود، چیزی دیگر- خوردن. 5- رفتن به عیدگاه از يك مسير و برگشتن از مسيري ديگر. 6- پياده رفتن به طرف نماز عید. 7 - پيش از نماز عيد و بعد از آن، نخواندن نماز نفل، چه در خانه و چه در عیدگاه. 🔶منکراتی در ایام عید: شماری از مردم ما از روی بی‌خبری، برخی منکراتی را در ایام عید مرتکب می‌شوند که مایه‌ی تأسف است؛ خداوند ما را از آنها دور بدارد. مشهورترین آنها به قرار زیراند: 1️⃣- پایبندی به زیارت قبور در صبح عید: برخی، رفتن به زیارت قبور در صبح عید را برای خود امری حتمی ساخته‌اند، تو گویی، شرع مبین به آن دستور داده باشد که اصلاً چنین نیست؛ بلکه آن را برای خود حتمی ساختن، یک بدعت سیئه است. این بدعت –اقلاً- ضررهای آتی را بدنبال دارد: - شادی روز عید را که امری شرعی است، مکدر می سازد. ـ غالباً سبب از دست دادن نماز عید و یا بازماندن از غسل و آمادگی لازم برای آن می‌گردد. - ازدحام ترافیکی در صبح عید را ایجاد کرده و غالباً خلطیت میان زن و مرد را سبب میشود. پس زیارت قبور را باید در فرصتی دیگر گذاشت. 2️⃣- تجدید و از سرگیری عزاداری: چنان که اگر از فوت فردی، ماه‌ها هم سپری شده باشد، روز عید که آن را به نام عید اول مرده نام گذاشته اند، خانواده‌ی میت خود را عزادار جلوه داده از پوشیدن لباس نو خودداری می‌کنند؛ میوه خشک را از سفره عید دور کرده به جای آن خرما قرار می‌دهند و به خانه می‌نشینند تا دیگران به تعزیه‌ی ایشان بیایند. بی‌شک، که این منکری است آشکار. پیامبر(ص) فرمودند: «روا نیست به هیچ زنی که به خدا ورسولش ایمان دارد این‌که که به مرگ کسی بیش از سه روز عزادار باشد؛ مگر خانم میت که در وفات شوهرش چهار ماه و ده روز عزادار است». [صحیح البخاری] 3️⃣ دوام کینه و آشتی نکردن: فرصت عید، مناسب ترین فرصتی است برای شستشوی دل‌ها از کینه و کدورت علیه همدیگر. پس خوش سعادت کسی است که از دیگران سبقت گرفته و جلوتر، دست آشتی را به سوی برادرش دراز کرده و وی را در آغوش بگیرد و دل از کینه‌ی او پاک سازد. پیامبر(ص) فرمودند: «برای مسلمان روا نیست که با برادر مسلمان خود بیش از سه روز قطع رابطه کند؛ طوري که چون با هم روبرو شوند، هر يکي از ديگري روي بر گرداند و بهترين شان هماني‌است که در سلام کردن پيش قدم شود». [سنن ابوداود] 4️⃣ تفریحات ناسالم: درست است که در ایام عید، شادی و سرگرمی پسندیده است؛ اما نباید در آن، حدود شرع شکسته شده و سلامتی جامعه به خطر روبرو شود. پس تفریحاتی مانند: بازی با پتاقی و موادآتش‌زا و خطرناک، تیزرانیِ رعب‌آور، بازیهای خطرناک و آسیب‌رسان، بدحجابی به بهانه شادی عید، چشم چرانی و مزاحمت به ناموس دیگران، سگ جنگی، کبوتربازی بر روی بامها، قمار و بردوباخت در برخی بازیها وسرگرمی‌ها و... متأسفانه این گونه منکرات در جامعه ما بسیار است. الله(ج) ما، فرزندان و خانواده های ما را از آنها محفوظ بدارد.

💔روزه وعیدغزهءدرخون تپیده ------------------------------------------- ای غزهء بینوای مسکین ای قلب تپندهءفلسطین ای زخم توبی شمار وبی حد ای پیکر توخراب وخونین ای گور بزرگ شیرخواران ای مدفن مادران غمگین ای مقبرهء حقوق انسان ای مسلخ جملهءقوانین ای آئینه یی که در تودیدیم رخسار حقیقی شیاطین دیدیم زدیو زور وتزویر برحلق عقول پای توهین دیدیم چگونه چاکران را برپشت نهد خدای شان زین دیدیم که شیخکان چسان اند بی غیرت وبی وقار وبی دین دیدیم که واعظان منفور کردند پرستش سلاطین دیدیم که حاکمان خائن غرق اند به بحر لعن ونفرین ای دست شکسته یی که افگند از روی نفاق پرده پایین ای روزهءتو بدون افطار افطار توباسرشک رنگین هرثانیه تشنه و گرسنه اطفال تومی شوند تکفین ای غزهءدردمند رنجور ای شکل توصعوه لیک شاهین توزخم بزرگ کائناتی تو درد مسلسل حیاتی --- گردیده غذای دیوکشتار مردوزن و کودکت به تکرار درها همه بسته شد به رویت جز درگهء کردگار قهار یکسو تو ودست های خالی آن سوی دگر عدوی خونخوار بااسلحهء همه طواغیت بامکر وفریب هرچه مکار حکام اجیر پست خائن گردتوکشیده اند دیوار باخصم توگشته اند همدست باقاتل توشدند همکار درهروجبت دوصد شهیداست صدهای دگر به زیر آوار کوخانه یی کو نگشته ویران ازبمب پر ازشرار اشرار درمانگه ومسجداست ومکتب مخروبه زدشمن تبهکار نادیده کسی چنین به تاریخ وحشی‌گری از سپاه تاتار قاموس جدیدی از جنایت شد ثبت به دست این تبهکار کان را نبود مثال ومانند درعمر بشر به طول اعصار تاريخ جرائم وجنایات نادیده چنین دد بشرخوار هرلحظه بلندآه وفریاد درخانه وشهر وکوی وبازار از ریزش تند ژالهءمرگ افتد شهدا به گونهءبرگ --- هرگوشه به خون غنوده اجساد هرخانه زبمب رفته برباد هم مادر وهم پدربه خون غرق هم رفته به کام مرگ اولاد بنشسته به هرخرابه جمعی گریند وکنند داد وفریاد از درد شهادت عزیزان ازمرد وزن وجوان ونوزاد چشمی نبود که ترنباشد قلبی نه که باشد از غم آزاد عیدآمد وبرلب کسی نیست از مردم توتبسمی شاد دارند یکی ازین سه حالت در دامن خونچکانت افراد یازخمی ویا شهید ویا نیز هستند اسیر چنگ جلاد ای بسکه به مادری عیان نیست طفلش به کجا درآتش افتاد تا آنکه به قبر اوبریزد خون دل دردمند ناشاد ای بسکه به خون خود غنودند هرگوشه عروس وتازه داماد ای بسکه نخورده شیر کشتند هرطفل که نو زمادرش زاد هرفرد توهست قابل صید از دیدگهء ددان صیاد ای غزه مگر توسربلندی هرچند که پای درکمندی ---- هرچندشدی به خون شناور بالاست مگر همیشه ات سر خواهند تراخمیده چون بید هستی تومگر چنار پیکر سروی که زپای درنیفتی باتیشهء دشمن ستمگر کوهی که زسیل نیست باکت مهری نشوی زابر پرپر دست توگلوی اوفشارد در دست عدوست گرچه خنجر خاکستر اگر شدی زاعدا درپیکر شان فگندی اخگر هوش از سر دشمنان ببردی درمعرکه های نابرابر دنیای ستم همه به ضدت پهلوی عدو گرفت سنگر حکام خیانت ودغل نیز گشتند به دشمن تو یاور یار تو فقط خدای یکتاست آن حامی خیر ودافع شر این است ترا ستوده ایمان این است تراخجسته باور پیروزی ازان مردم توست این ملت مؤمن ودلاور آزادی وحق شوند آخر پیروز وموفق ومظفر این وعدهءخالق تواناست این سنت حضرتش به دنیاست --- ای غزه رسید عید تبریک هرچند تویی شهید تبریک برصبروثبات واستقامت کاندرهمه یی فرید تبریک درعشق خدا درین زمانه چون خلق تو کس ندید تبریک از اینکه ترا غلام سازد دشمن شده ناامید تبریک از تخم تجاوزی که افشاند خصمت ثمری نچید تبریک آنانکه حمایتش نمودند یک یک زبرش رمید تبریک حق بودن قضیهءفلسطین درفهم جهان رسید تبریک درطینت هرکه بود وجدان بهر تو دلش تپید تبریک در رگ رگ خشم اهل دنیا خون دل تو دوید تبریک هرگوش که بسته بود ازسحر پیغام ترا شنید تبریک هرعقل که گشته بود جادو این دام فسون درید تبریک تنها شده خصمت وخدایش شد قهر جهان شدید تبریک اینها همه می دهند ازفتح پیوسته ترا نوید تبریک خون شهدا هدر نگردد این باغ تو بی ثمر نگردد

مـــا زنـده برآنیــم که آرام نگیریـم موجیم که آسودگی ما عدم ماست بهار ۱۴۰۳ خورشیدی #مدرسه_احیاءالعلوم_هرات @Aehyaa
مـــا زنـده برآنیــم که آرام نگیریـم موجیم که آسودگی ما عدم ماست بهار ۱۴۰۳ خورشیدی #مدرسه_احیاءالعلوم_هرات @Aehyaa

095.mp33.84 KB

‏فایل صوتی از طرف ضیاء احمد فاضلی

🏷️ درس‌هایی از الفبای اعتکاف (۸) 🔸 ف: فلاح و رستگاری با فرار بسوی خداوند سنت مسجدنشینی و اعتکاف در واقع گریز به سوی الله متعال است. خداوند هم هرگاه بنده‌اش از دنیا فرار کند و به خانه‏‌ی او آید، آن بنده‏ را از فتنه‌های دنیا که دیگران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، در امان می‌دارد؛ و او را در زمره‏‌ی بندگان خاص خود قرار می‌دهد؛ زیرا در اصل کسی که در مسجد آمده و به آنجا اقامت می‌گزیند، به یقین مسجد را قلبا دوست دارد و این دوستی و تعلق او به مسجد نزد الله متعال با ارزش است که به‌خاطر بزرگی این عمل، پاداشی بزرگ در نظر گرفته و در روز قیامت در صحرای محشر که مردم همه از گرمی سوزان آن در عرق خود غرق‌اند، او کاملا در امنیت کامل بوده و در زیر سایه‏‌ی عرش خداوند قرار دارد؛ {و رجل قلبه معلق بالمساجد} (کسی‌که قلب او شیفته‏‌ی خانه‏‌های خداوند باشد) مانند ماهی‌ای که تشنه‏‌ی آب است، ایشان تشنه‏‌ی خانه‏‌های خداوند هستند تا به آن پناه برده و از ناملایمات زندگی دست به دامان رحمت الهی آویزند و با این عمل زیباست که سکینه بر ایشان نازل شده و موجب آرامش می‌گردد؛ این علاوه بر پاداش بزرگی است که خداوند تعالی در آخرت برای این افراد در نظر گرفته است. 🔸 خاتمه این سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم فرصتی است برای انسان‌ها تا با استفاده از آن بتوانند رضایت الهی را به‌دست آورند. پس خوشا به حال کسانی که بتوانند از این فرصت استفاده نموده و پله‌های صعود را بپیمایند؛ تا به اوج قله‏‌ی بندگی برسند. ✍️ عبدالرحمن عزام؛ استاد مدرسهٔ احیاءالعلوم هرات #درس_اعتکاف #مدرسه_احیاءالعلوم_هرات @Aehyaa

🏷️ درس‌هایی از الفبای اعتکاف (۷) 🔸 ا: انگیزه‏‌ی عبادت شیاطین در این ماه به بند کشیده می‌شوند، انسان بیشتر به خداوند رجوع نموده و انگیزه و کشش انسان به طرف عبادت بیشتر می‌شود. همین است که در این ماه مبارک همه مساجد مملو از نمازگزاران اعم ازسالمندان، جوانان و نوجوانان است که با شوق و علاقه به طرف سنگرهای مبارزه با نفس و شیطان می‌روند؛ روزها را به روزه و شب‌ها را به نماز به سر می‌برد؛ اما زمانی که به اعتکاف می‌نشیند در محدوده‏‌ی مسجد سروکار او با افراد عابد و متدین است و این بر او تأثیر مثبت می‌گذارد؛ زیرا قوه‏‌ی الگوپذیری انسان قوی است و هرگاه عملی را ببیند و به نظر او زیبا جلوه کند، تلاش می‌کند تا آن را خود، جامه‏‌ی عمل بپوشاند. ✍️ عبدالرحمن عزام؛ استاد مدرسهٔ احیاءالعلوم هرات #درس_اعتکاف #مدرسه_احیاءالعلوم_هرات @Aehyaa

  💔 *وداع با ماه نور ودغدغده های عارفین* 💞 ✅مسلمان واقعی در پایان رمضان، از این که فضل خداوند شامل حالش شده که توفیق روزه و طاعت را یافته است، بسیار شادمان است. ✅اما چند چیز باعث دغدغه‌ی خاطر اوست و چه بسا به خاطر آن‌ها آخرین لحظات رمضانش را باگریه و آه سپری نماید: 💔او گرفتار افسوس‌ها است:     🔶 افسوس بر غفلت‌هایی که در این ماه از وی سرزده و جفاهایی که در حق خویش روا داشته است و از این که چرا بیشتر نکوشیده و زیاده تر از خود شایستگی نشان نداده است؟    🔶 و آیا با سپری کردن سه دهه‌ی (رحمت، مغفرت و آزادی از آتش جهنم) شایستگی رحمت، مغفرت و آزادی از جهنم را پیدا کرده است؟ 🔶 از این که آیا اعمال ناچیز او شایستگی قبول پروردگار را یافته است، یا چون متاعی بی ارزش بر روی او زده خواهد شد. ✅این احساس که نشانه صدق ایمانِ بنده و ترس از خداست، در قرآن مجید یکی از صفات بندگان خاشع و رستگار خداوند معرفی شده است: "وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ" [مؤمنون:60] ✅ترجمه: و کسانی که آنچه [در راه خدا] می بخشند؛ در حالی است که دلهای شان از  این که به سوی پروردگار شان برمی گردند، هراسان و بیمناک است. ☑️حضرت علی(رض) فرمود: «کاری که انجام می دهيد سعی کنيد که بيشترين اهتمام را برای قبول شدنش به خرج دهيد». ☑️ و نیز ایشان در آخرین شبهای ماه رمضان فرياد بر می آوردند که ای کاش می دانستم: آن نیک سعادتمند سربلندی که دعايش پذيرفته می شود کي است وآن بيچاره محرومی که از درگاه حق رانده شده و دعايش قبول نمی گردد کدام است؟ 🌺 *استقامت بعد از رمضان:* ✅در ماه رمضان، خداوند شيطان‌ها را به زنجير کشيد تا مؤمنان بدور از وسوسه های آن ها بتوانند پله های صعود و رسيدن به خداوند را بپيمايند و در بندگی خداوند، استواری و استقامت حاصل کنند. ✅و اکنون که رمضان می رود تو گويی می خواهد مؤمنانی را که ادعای عشق می کنند بيازمايد، تا ثابت شود که عشقشان عشقی است راستين و پايدار؛ يا شعارین و توخالی... ✅اکنون که رمضان می‌رود خداوند شيطانهايی را که چون شير درنده يک ماه کامل در زنجير بودند يکباره آزاد میکند، خود تصور کنيد که شيطان‌ها با چه شرارت و ددمنشی یی به شکارهای خود حمله ور خواهند شد، از اين روست که اهل عرفان گفته اند «شيطان پس از رمضان از هميشه وحشی تر و درنده تر است». چون شيری است که يک ماه کامل در بند زنجير بوده و لب به شکاری نزده است! ✅مثال کسی که با سپری شدن ماه رمضان، نسبت به دینش -با ترک فرایض و انجام گناهان- بی اعتنا می شود، مثل آن پیرزن یادشده در قرآن است که از صبح تاشام بافته اش را می بافت، اما شب هنگام، آن را [دوباره] پنبه ساخته و نابودش می کرد: {وَلَا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكَاثًا} [النحل: 92] 💓ترجمه: مانند آن زنی نباشید که بافتش را بعد از آن که آن را محکم بافته بود، می شکست و نابود می ساخت. 🌺 *فضیلت روزه‌گرفتن شش روز در ماه شوال:* 💓پیامبر (ص) فرمودند: ✅«هر کس رمضان را روزه گیرد و بدنبال آن شش روز از شوال را نیز روزه گيرد گويا همه عمرش را روزه گرفته است». [سنن أبوداود] زیرا پاداش اعمال نزد خداوند، ده برابر است؛ پس ماه رمضان در ازای ده ماهِ سال؛ و شش روز هم در ازای دو ماه دیگر.. از این رو، کسی که سالانه این سنت را رعایت نماید، مثل این است که تمام عمرش را روزه داشته است. ✍ ضیاءاحمد فاضلی مسؤول مدرسه احیاءالعلوم هرات

ششم اپریل در چنین روزی از سال ۹۴۵ میلادی، «ابوالقاسم اسماعیل بن عباد بن عباس، مشهور به صاحب بن عباد» ادیب، نویسنده، شاعر و وزیر معروف دربار رکن‌الدوله، مؤیدالدوله و فخرالدوله دیلمی از حاکمان آل بویه دیده به دنیا گشود. صاحب بن عباد در حکمت، طب و منطق ید طولا و سابقۀ طولانی‌ای داشت. از آن جهت که وی از آوان خردسالی ملک مؤیدالدوله آل بویه با وی همراه بود، او را صاحب می‌نامیدند. صاحب بن عباد می‌گوید: من جز سه بار، دیگر هرگز شرمنده نشده‌ام. از جمله باری ابوالحسن آل بویه همراه با تنی چند از دوستان بر سفره‌ام نشسته بود که زردآلوی زیادی تناول کرد؛ به وی گفتم: زردآلوی زیاد خوردن، باعث آزار معده می‌گردد. گفت: برایم جالب نیست کسی بر سر سفره‌اش طبیب گردد و دیگران را سفارش کند. باری خسته و بی‌حوصله بنا به امری که به من پیش شده بود، از دار السلطان بیرون آمدم که کسی به من گفت: جناب مولانا از کجا تشریف آورده‌اید؟ گفتم: از لعنت خدا. گفت: خداوند تو را از غربتت دوباره برگرداند. باری هم از نوجوانی که محمولۀ سرپوشیده‌ای بر دوش می‌کشید پرسیدم: درون آن چه داری؟ گفت: اگر قرار بود به کسی بگویم، پس چرا آن را پوشیده‌ام؟! این سرگذشت با همۀ کوتاهی‌اش، می‌تواند به عنوان درسی مهم و مفید در زندگی به کار آید. از اتفاق اول آداب سفره‌داری را می‌آموزیم؛ طوری که شایسته نیست انسان سر سفرۀ خودش طبیب دیگران گردد و آنان را به این و آن سفارش کند؛ حتی اگر بخواهد از صمیم قلب و ته دل کسی را نصیحت و سفارش کند؛ هنگامی که غذا حاضر شد، کلینیک و بیمارستانش را ببندید؛ زیرا هر اظهار نظری برای مهمانان توهین‌آمیز به نظر خواهد رسید. از اتفاق دوم می‌آموزیم که دیگران کیسۀ بوکس نیستند که بتوانیم خشم خود را بر آنان تخلیه کنیم. آن مرد انسان حلیم و بردباری بود که طوری به صاحب بن عباد مؤدبانه پاسخ گفت که وی هرگز این پاسخ را فراموش نکند و بگوید این پاسخ وی را شرمنده ساخته است. اما اتفاق سوم ما را به یاد یک درس شریف نبوی می‌اندازد که از قبل می‌دانستیم و آن این‌که «از حسن اسلام انسان این است که آن‌چه به وی مربوط نمی‌شود، رها کند.» #تقویم_تاریخ @taqwimtarikh

♦️حکم فرورفتن آب در حلق حین وضو 🔸پرسیده‌اند: اگر کسی درهنگام وضوء سهوا مقداری آب را قورت کند روزه اش باطل می‌شود ياخير؟ 🔸الجواب: اگر همان لحظه روزه را به یاد داشته باشد، بلی، روزه از آن شکسته یک روز قضا دارد و به این، نقض روزه به خطا عنوان می‌کنند و اگر همان لحظه اصلا به یادش نبود که الآن روزه است، نمی‌شکند، زیرا خورد و نوش به فراموشی روزه را نمی‌شکند. ✍ضیاءاحمد فاضلی

🏷️ درس‌هایی از الفبای اعتکاف (۶) 🔸 ک: کناره گیری و خلوت با این گوشه‌گیری انسان از همه افراد قطع ارتباط کرده و به خانه‏‌ی خداوند پناه می‌آورد و همه توجه‏ او به عبادت الله متعال منحصر می‌شود و با این عمل روزه‏‌ی خود را از تمام آفت‌هایی که در بیرون آن را خدشه‌دار و ثواب آن را کم می‌کند حفظ می‌نماید. این نکته مورد توجه است که چرا باید اعتکاف به مسجد انجام شود؟ در جواب می‌توان گفت: معتکف درمسجد به تمرین و ممارست ایمان می‌پردازد، خشوع در نماز را آموخته و توجه‏ صادقانه به الله تعالی را فرا می‌گیرد. جهت انجام این عمل درسایه‏‌ی مسجد به قلوب خود می‌نگریم و نعمت‌های خدا را برای خود یادآور می‌شویم و تفکر می‌کنیم که در مقابل این همه نعمتی که قابل شمارش نیست آیا شکر خدارا به‌جای آوردیم تا بر نعمت‌مان بیفزاید یا کفران نعمت نمودیم که آن را از ما باز دارد؟! در واقع وابسته بودن به مسجد در اسلام معیار مسلمانی انسان است؛ امام ترمذی در حدیثی به روایت ابوسعید خدری رضی‌الله عنه می‌فرماید؛ پیامبراسلام فرمودند:
«چون مردی را دیدید که همیشه به مسجد می‌رود به ایمان او شهادت دهید».
در حدیثی دیگر به روایت ابوهریره رضی‌الله عنه آمده است:
«مسلمان که در مسجد برای ادای نماز و ذکر می‌رود، الله متعال مانند خانواده‏‌ی یک مسافر که به قدومش مسرور شده [واز او استقبال می‌نمایند] خوش می‌شود».
عطاء رحمه‌الله می‌فرماید:
مثال شخص معتکف مانند نیازمندی است که بر در خانه‏‌ی شخصیت بزرگی نشسته است تا حاجت او برآورده نشود برنمی‌خیزد؛ معتکف هم در خانه‏‌ی الله می‌نشیند و تا آمرزیده نشود، بلند نمی‌شود.
انسان‌های ترسان از روزی که قلب‌ها و چشم‌ها دگرگون می‌شوند، همین مردان و زنان آبادکنندگان مساجد‌اند و همین‌هااند که الله متعال ایشان را روزی که هیچ سایه‌ای غیر از سایه‏‌ی او وجود ندارد، در سایه‏‌ی رحمت خود قرار می‌دهد. ✍️ عبدالرحمن عزام؛ استاد مدرسهٔ احیاءالعلوم هرات #درس_اعتکاف #مدرسه_احیاءالعلوم_هرات @Aehyaa

5⃣ انس باقرآن: در رمضان که ماه نزول قرآن است، اهل ایمان انس خاصی با قرآن داشتند، چنان چه هریک شان دوست داشتند در نماز تراویح برای مدت‌های طولانی آن را از حنجره زیبای قاریان قرآن بشنوند و علاوه بر آن، خلوت‌های دیگری در روز و شبِ رمضان با کتاب خدا داشته و از چشمه‌سار زلال آن، عطش جان خویش را فرو نشانند و حتی می‌کوشیدند بیشتر از گذشته خود را از معارف و اسرار آن آگاه کرده و به دستورات و خواسته‌های آن جامه عمل پوشانند. 6⃣ استغفار و توبه: از ثمرات دیگر مدرسه رمضان، روآوردن روزه داران به توبه و استغفار بود؛ چنان چه می‌دیدیم روزه داران در این ماه، بیشتر از هر ماهِ دیگر از گناهان خویش احساس شرمندگی داشته و می‌کوشیدند با آب توبه و استغفار، خویشتن را از چرک و زشتی گناه پاک سازند و همواره استغفار و توبه ورد زبان شان باشد. 7⃣ دعا و مناجات: در این ماهِ خودشناسی، پدیده مبارک دیگری که آن را زیاد مشاهد می‌کردیم، انس گرفتن روزه داران به دعا و مناجات بود، به ویژه هنگام افطار و در جریان نمازهای تراویح و در سحرگاهان و هر زمان دیگری که میسر می‌شد. روزه داران می‌کوشیدند، با اخلاص و امیدواری، خواسته‌های دین و دنیای شان را به دست دعا از الله ذوالجلال بخواهند و از مناجات الهی، به روح و ضمیر شان پاکی بیشتر و به قلب و روان شان آرامش فزونتر بخشند. 7⃣ تعاون و همکاری: بالاگرفتن روحیه‌ی تعاون، ارمغان دیگر مدرسه‌ی رمضان بود و آیا غیر از این است که یکی از اهداف روزه این بود تا تمام امت اسلامی بدون هیچ گونه تفاوتی میان غنی و فقیر و شاه و رعیت، با انجام روزه، وحدت و یکپارچگی شان را برای جهانیان تمثیل کنند و اغنیا و قدرتمندانِ امت، درد و رنج محرومان و بی‌چارگان جامعه را در عمل لمس کرده و احساس انسان دوستی را در خود زنده سازند؟ لذا، مشاهده می‌کردیم که چگونه روحیه‌ی خیر و تعاون در رمضان قوت یافته بود و مردم ما با ادای زکات و صدقات شان، از مساکین و محرومان جامعه دلجویی می‌کردند. ♦️و الآن که رمضان پایان می‌یابد: بلی! برادر و خواهر مسلمانم! این‌ها دسته گل‌هایی بود که از چمن‌زار سبز رمضان چیدیم و در سبد روح و جان خویش آن‌ها را جابجا کردیم پس الآن وقت آن است که از این سبد رنگارنگِ گلهای رمضانی، محافظت به عمل آورده نگذاریم –معاذالله- بادهای سمی شهوات آن‌ها را پژمرده ساخته و طوفان غفلت و خود فراموشی، پرپر شان گرداند. بی تردید، رمضان  فرصتی بود برای تازه کردن ایمان و تجدید معنویت و آیا غیر از این است که در رمضان شیطان‌ها را بسته و انگیزه‌های خیر را چندین برابر افزایش داده‌اند تا ما قلب را از زنگار گناه‌ها و معاصی پاک ساخته و نهال تشنه ایمان خویش را با آب توبه، عبادت و عمل صالح سیراب و آن را به درخت سایه دار و پرمیوه‌یی مبدل نماییم تا بقیه ایام سال در سایه‌های گوارای آن از زندگی ایمانی لذت برده و از گرما و طوفان شهوات وشیاطین در امان باشیم؟ با این همه چقدر باید تأسف خورد در حق کسانی که با گذشت رمضان؛ به محض این که شیطان ها از بند رها شده و بدیشان حمله‌ور می‌شوند، هیچ مقاومتی از خود نشان نداده و به زودی به دنیای غفلت بار قبل از رمضان خویش بر می‌گردند. الله متعال چنین کسانی را در کتاب حمید خود برای ما به زنی مثال می‌زند که بعد از آن همه زحمت‌هایی که در جریان روز در بافت خویش به کار می‌برد، شامگاهان به سادگی آن را در هم شکسته و واپس آن را پنبه می‌سازد: «وَلَا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكَاثًا» [النحل: 92] [النحل/92] (شما همانند آن زني نباشيد كه رشتة خود را بعد از تابيدن، پنبه می‌ساخت). پس باید خیلی مواظب باشیم که مبادا دست آوردهای ایمانی را که از مدرسه‌ی رمضان با آن همه تحمل زحمت‌ها حاصل کردیم، از دست بدهیم، به ویژه این که برخی دانشمندان اسلامی، شیطانِ بعد از رمضان را به درنده‌ای تشبیه می‌کنند که بعد از مدت‌ها اسارت و عدم دسترسی به شکار، ناگهان رهایی می‌یابد پس معلوم است که با چه درنده‌خویی به طعمه هایش حمله ور می‌شود. ☑️ برای اساتید، پرسونل و شاگردان زحمت‌کش مدرسه احیاءالعلوم و حل مشکلات آن دعا کنید. ♦️تذکر: از پاداش نشر این پیام باز نمانید. 🔸معلومات: ۰۷۹۰۴۵۳۰۲۲

🌙از مدرسه رمضان چه آموختیم؟ ✍ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات. 🔸بدون هیچ شکی، رمضان یک مدرسه تمام عیار تربیتی برای امت اسلام است، هر سال می آید تا به لطف خداوند منان، مسلمان‌های وفادار به خویش را به زیور تقوا و خداترسی آراسته گرداند (لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ) [البقرة: 21] امسال در حالی رمضان را پشت سر گذاشتیم که به لطف الله ذوالجلال مساجد ما از حضور جوانان دیندوست موج می‌زد و تا ناوقت شب، قیام شب‌های پرفیض رمضان را با شور و اخلاص شاهد بودیم و این –به حق- توفیقی بزرگ از جانب الله بود که باید به خاطر آن سجده‌های شکر به جا آوریم و از صمیم قلب پروردگار هادی خویش سپاسگزاری نماییم. 💓اینست آن چه از رمضان آموختیم: آری، رمضان برای ما ارمغان‌ها داشت و ارزش‌های بزرگی را به ما هدیه کرد که ارزش دارد از آن‌ها یاد کرده و در جهت حفاظت آن‌ها از هیچ کوششی دریغ نورزیم. و اینک شماری از هدیه های رمضانی: 1️⃣ غلبه برهوای نفس: بلی، این یک ارمغان بزرگ رمضان برای تربیت یافتگانش می‌باشد، و آیا چیزی غیر از همین هوای نفس هست که انسان را واژگون در جهنم فرو می‌کند؟ ناگفته پیدا است که منشأ تمام بدبختی‌های انسان همانا تسلط هوای نفس و ذلیل شدنش در برابر آن است. الله متعال می فرماید: «‏أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا‏ ‏أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا‏» [الفرقان/43] ‏(آگاه باش، آيا كسي كه هوا و هوسش را معبود خود ساخته است آيا تو وكيل او خواهي بود؟ آيا گمان مي‌بري كه بيشتر آنان مي‌شنوند يا مي‌فهمند؟ ايشان همچون چهارپايان هستند، و بلكه گمراه‌تر) 🔸و آیا حریفی مثل روزه و رمضان، وجود دارد که سیطره و غرور هوای نفس را در هم شکسته و آن را مطیع عقل و ایمان گرداند؟ 🔸به راستی! رمضان با آن همه برنامه های شبانه روزی‌اش وسیله بزرگی برای دست یافتن بدین مطلوب بود؛ رمضانی که همه گونه تن پروری‌ها و حتی خواب و بیداری ما را به هم می‌ریخت و برای هوا و هوس هیچ جایی را باقی نمی‌گذاشت. 2⃣ صبر و پایداری: ارمغان دیگری که از مدرسه رمضان به دست آوردیم، آراسته شدن به زیور صبر و پایداری است؛ صبر و پایداری‌یی که بدون آن نه در دنیا و نه در آخرت، هیچ موفقیتی را حاصل نکرده و به هیچ ارزشی دست‌یافته نمی‌توانیم. راستی! تمام روز را از اساسی‌ترین نیاز های زندگی خود –با وجود در دسترس بودن- دوری کردن و در بخش زیادی از شب بر دو پا به نماز ایستادن و بخش مهم خواب شیرینِ شب را از اول و آخر آن بر خود حرام‌کردن، اموری هستند که انسان را به زیور صبر و حوصله‌مندی و مقاومت در برابر خواهش‌های نفس آراسته می‌سازند تا انسانِ روزه‌دار با یک ماه پالایش در کوره‌ی رمضان، شخصیتی به استواری کوه و به پختگی فولاد حاصل کند؛ از همین رو، پیامبر(ص) رمضان را در یک کلمه "ماه صبر" خوانده و به روزه دار توصیه دارند که حتی اگر مورد توهین و مقاتله هم قرار می‌گرفت، باز هم از خود خویشتن‌داری نشان داده و بگوید "..من روزه‌دار هستم!" (روایت از صحیح مسلم) 3⃣ اخلاق خوش: اخلاق پسندیده که عصاره‌ی تمام احکام و آداب شرع است میوه دیگری است که باید از شاخسار رمضان چیده باشیم، زیرا هنگامی که قرار است در حالت روزه از اموری که در اوقات دیگر برای ما مباح است خودداری کنیم، تصور شما چی است؟ از آن چه ناروا و گناه محض است، چه قدر باید خودداری نموده باشیم؟ از همین‌رو، رسول الله(ص) در حق کسی که در جریان روزه از دروغگویی و خیانت دست برنمی‌دارد می‌فرمایند: «مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ وَالْجَهْلَ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ». [صحیح بخاری] (هرکس در حال روزه، سخنان و کارهای باطل و ناروا و جهالت ورزی را ترک نکند، خداوند نیازی به نخوردن و نیاشامیدنش ندارد). و این البته بر خلاف آن پندار کوته فکرانه از روزه است که آن را تنها در ترک خوردونوش و همبستری خلاصه می‌کند؛ پس اخلاق خوش چیزی بود که در رمضان آن را تمرین کردیم و برای بدست آوردن آن، به مدت یک ماه تحت تربیه‌ی آیین تربیتی رمضان قرار گرفتیم، لذا می باید این خلعت زیبای رمضان را همیشه در بر داشته باشیم. 4⃣ اشتیاق به نماز و مساجد: خاطره شیرین دیگر مکتب رمضان، جوش و خروشی بود که از حضور پررنگ نماز گزاران در مساجد –به ویژه نسل جوان خویش- شاهد آن بودیم؛ طوری که جاذبه‌ی عبادت خدا و مساجد به حدی قوت داشت که حتی کسانی که ماه‌ها قدم در چهارچوب مسجد و روی جای نماز نگذاشته بودند، با شور و اشتیاق بدان روی آورده و بی آن‌که از دیگران کم بیاورند، به عبادت الله کوشیدند.

🏷️ درس‌هایی از الفبای اعتکاف (۵) 🔸 ت: تجدید عهد و پیمان انسان به‌طور فطری در زندگی خود جهت اشباع غریزه‏‌ی پرستش به معبود نیاز دارد. خداوند تعالی در ابتدای آفرینش انسان‌ها، در حالی‌که به شکل ذره قرار داشتند، از آن‌ها مبنی بر این‌که آیا من پروردگار شما نیستم؟ پیمان گرفت؛ همه در عالم ذره فرمودند: بلی تو پروردگار ماهستی! خداوند این وعده را گرفت تا انسان به اساس فطرت خود دین‌دار به دنیا بیاید و این ایمان را ایمان فطری می‌گویند؛ پیامبرصلی الله علیه وسلم می‌فرماید:
(هر انسانی براساس فطرت پاک به دنیا می‌آید)
اما انسان به سبب غفلت در زندگی این پیمان را فراموش کرده و به گناه و معصیت روی می‌آورد؛ خداوند عزوجل هر از گاهی با پیامی خاص، انسان‌ها را متوجه این عهد و پیمان می‌سازد تا مبادا تعهدشان را به دست فراموشی بسپارند. یکی از این تلنگرها رمضان است، اما اعتکاف مناسب‌ترین فرصت در رمضان است تا با پناه بردن به سنگر مسجد خود را از معرض شر و فساد نجات دهیم و دوباره با معبود حقیقی و پروردگار والا مقام خود تجدید میثاق نموده و باری دیگر به سرچشمه‏‌ی زلال حیات خود برگردیم؛ تا خود را از آن سیراب نماییم و به دنبال هر سراب آب‌نما به راه نیفتیم ✍️ عبدالرحمن عزام؛ استاد مدرسهٔ احیاءالعلوم هرات #درس_اعتکاف #مدرسه_احیاءالعلوم_هرات @Aehyaa