fa
Feedback
مدرسه احیاءالعلوم هرات

مدرسه احیاءالعلوم هرات

رفتن به کانال در Telegram
1 153
مشترکین
+224 ساعت
-57 روز
-1630 روز
آرشیو پست ها
♦️چگونه از استرس در یک امتحان بکاهیم؟ ✍️ضیاء احمد فاضلی مسوول مدرسه احیاء العلوم هرات. ❓پرسیده اند: شخصی که در صدد یک امتحان هست کدام دعا را بخواند و چه تدابیری را به خرج دهد تا استرس وی ازبین رفته و با تمرکز حواس و اعتماد به نفس امتحان را سپری کند؟ 🔸الجواب: امتحان معمولاً بر روحیه همه افراد تاثیر گذاشته و استزس¬زا هست و باید با قبول همین نکته به سراغ آن رفت و این امر خود، در کاهش استرس موثر است. شکی نیست که ذکر و دعا در حل هر مشکل و در انجام هر کار دشواری، موثر هست، اما من فعلاً فرصت جستجو در یافتن دعا یا ورد موثر ندارم و نمی دانم که آیا کدام ورد ماثوری در این باره از رسول(ص) یا سلف صالحین ثابت هست یا نه؟ اما برای رفع -یا لا اقل- کاهش استرس چند نکته را به قرار زیر پیشنهاد می کنم: 1- تقویت توکل به الله و تقویت ایمان به قضا و قدر و تلقین زیاد بر خود بر این که همه چیز دست الله است و تشویش هیچ نفعی را به بار نمی آورد. راستی، بنده اگر عقیده اش را به الله و به تقدیر او تقویت نموده و این عقیده را در دل استقرار بخشد که موفقیت یا نا کامی هم، بخشی از تقدیر است و حسب اراده الله جبار و حکیم تعیین می شود.. این باور، ‌علاوه بر دستیابی بر خود موفقیت هم تاثیری بسزا دارد علاوتاً شخص را آرامش بخشیده و استرسش را کم می کند. 2- تقویت امید به رحمت الله و این که او تعالی بنده اش را که به او پناه گرفته تنها نمی گذارد. 3- تقویت این اصل آرامبخش اسلامی که چنین نیست که قطعاً خیر من در کامیابی در این امتحان باشد؛ بلکه چه بسا قبول در یک امتحان به نفع انسان نباشد و آِینده خوبی را در پی نداشته باشد پس موفقیت در امتحان را محض تقدیر خیر برای خود و عدم آن را تقدیر شر در حق خویش فکر نکند، زیرا انسان نفع و زیانش را نمی داند، چنان که الله فرموده است: {وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216] (چه بسا شما از چیزی خوش تان نیاید در حالی که به نفع شما باشد و چه بسا چیزی را دوست داشته باشید در حالی که به زیان تان باشد؛ الله می داند و شما نمی دانید). چه بسا افرادی در امتحانی کامیاب شده و به یک کار یا یک امتیاز رسیدند اما در نهایت آن به ضرر ایشان تمام گشته تا جایی که آرزو بردند: کاش در اول راه (درامتحان شان) کامیاب نشده و به این مسیر پا نگذاشته بودند! انسان باید در هر تصمیم و اقدامی، آن چه در خیر او است از الله متعال بخواهد؛ حتی اگر آن، ناکامی در یک تصمیم و اقدام باشد؛ پس چنین تلقینی –آن هم روی یک واقعیت محض- سبب آرامش برای او شده و استرس را کم می کند. 4-این که زحمت هایم ولو در امتحان قبول نشوم هدر نمی رود؛ زیرا به همین بهانه، چیزها آموختم، اراده ام را تقویت کردم، یاد گرفتم چه گونه ریسک کنم؛ و.. 5- حتی در بدترین نگاه در شکست در امتحان، که همانا مصیبت پنداشته می شود هم روزنه ای به سوی آرامش وجود دارد و آن این که: بی شک، مصیبت، موجب کفاره گناهان و اجر فروان است؛ از همین رو، گفته اند: هنگامی که رابعه بصری (رح) حجش را تمام کرد چنین دعا کرد؛ گفت: خدایا از تو پاداش این حج را آرزو دارم و اگر قبول نفرموده باشی این یک مصیبت بزرگ است؛ پس پاداش این مصیبت را از تو می طلبم. با این طرز تفکر، دیگر چه جایی می تواند برای تشویش باقی ماند؟ امور دیگری نیز در کاهش استرس در امتحان تاثیرگذار است؛ مانند: ـ آمادگی قبلی تا مورال عالی داشته و دچار استرس نشود. ـ تلقین خویشتن به جرأت و توامندی و مجالست با افراد خوش بین که روحیه تشویق گر دارند؛ نه با افراد متشائم که با منفی بافی و بزرگ نمایی مشکلات که خوی شان است اراده ها را سست کرده و سبب ازدیاد استرس می گردند. ـ عدم فشار زیاد در شب و روز قبل از امتحان، چه در بیدارخوابی باشد یا در امور دیگر، تا حین امتحان انرژی کافی داشته و با خستگی و ضعف نیرو با آن روبرو نشود. ـ مشوره با یک داکتر روانشناس با استعمال برخی داروهایی جهت فعال¬تر شدن نیروهای فکری و ارادی خویش. البته به این تدبیر بیشتر کسانی نیازمنداند که بیش از حد استرس داشته و از آن زیاد متغیر می شوند. ـ استفاده از تجارب دیگران در این زمینه هم مفید است. والله اعلم

مشهورترین فرد سال 1402 کیست؟! هر بار که ابوعبیده به صحنه حاضر می‌شود، با آن صدای رعد آسایش که کفار از آن هراسانند، امید را در دل‌های مسلمانان می‌کارد. زمانی‌که به سخنرانی می‌پردازد و خطاب به صهیونیست‌ها می‌گوید: ما به مقابله با تمام نیرو و اسلحه‌ی‌تان آماده هستیم! این گفته‌اش مرا به تامل واداشت که چگونه می‌تواند دشمن را به جنگ فراخواند در حالی‌که توان مقابله با کفار را ندارند؟ چون از لحاظ تجهیزات جنگی نسبت به کفار کمتر بهره دارند. اما این سخن الله متعال پاسخ تمام سوالات‌ام را داد: وَمَا اَنزَلنَا عَلَی قَومِهِ مِن بَعدِهِ مِن جُندِِ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا کُنَّا مُنزِلِین اِن کَانَت اِلًّا صًیحَهً وَاحِدَهً فَاِذَا هُم خَامِدُون. این یهود از بس پست و ذلیل هستند، نیاز به نیروی قوی به‌خاطر اهلاک‌شان نیست، مقاومت‌شان خیلی دوام نمی‌یابد. حالا به سخنان این بزرگ مرد پی بُردم که چرا اینگونه دشمن را با تمام نیرو و توان‌اش به مبارزه می‌طلبد. این مردم غزه‌اند که زندگی بر آنان به منتهای سختی و مشقت خود رسیده است، به حدی که وصفش امکان‌پذیر نیست. روزهای بدون نان و شب‌های بدون خواب. دو ماه و اندی است که لحظه‌ای آرامش ندارند، آواره‌ی کوچه‌ها گشته‌اند و باز هم امیدوار هستند؛ امید به رحمت الهی دارند و همین خود سبب استقامت و پایداری‌شان گشته است. قبلا داستان چنین مردانی را فقط در سیرت پیامبر مشاهده نموده بودم؛ اینک، این افراد صحابه‌‌گونه را در عصر خود نیز می‌بینم. نوشته‌ی خانم سمیرا یعقوبی #مدرسه_احیاءالعلوم_هرات @Aehyaa

Repost from الفباء
🏷️چهار نکته درمورد چگونگی تبدیل شدن به یک فرد سحرخیز ✍️علی‌رضا زرپرور   ۱. زمان بیدار خود را تنظیم کنید بهتر است اول از همه زمان بیدار خود را تنظیم کنید! زیرا این‌کار باعث می‌شود که در طول روز سریع‌تر خسته شوید و زودتر به رخت‌خواب بروید و این روند شما را تبدیل به یک فرد سحرخیز می‌کند. زمانی را برای بیدار شدن انتخاب کنید و زنگ ساعت خود را برای بیدار شدن هر روز تنظیم کنید. سعی کنید متعهد شوید که هر روز سر این ساعت بیدار می‌شوید. برای این‌کار می‌توانید به یکی از نزدیکان خود تعهد بدهید که هر روز صبح برای مثال ساعت ۵ بیدار می‌شوید. ساعت بیداری خود را به تدریج کم کنید تا به ساعت مورد نظر خود برسید! برای مثال اگر شما هر روز ساعت ۸ از خواب بیدار می‌شوید و می‌خواهید که از فردا ساعت ۵ از خواب بیدار شوید باید به تدریج هر روز ۱۵ دقیقه زودتر بیدار شوید تا زمانی که به ساعت مد نظر خود برسید. مطمئناً ایجاد عادت سحرخیزی در اوایل کار سخت است ولی باید با این وضعیت سازگاری داشته باشید تا سحرخیزی برای شما تبدیل به یک عادت شود. ۲. برای خود جایزه تعیین کنید به خود انگیزه بدهید تا زودتر از خواب بیدار شوید. برای صبح بعد از این‌که از خواب بیدار می‌شوید یک کار لذت بخش قرار دهید. ممکن است این‌کار کار یک صبحانه خوشمزه باشد یا یک کتاب که از خواندن آن لذت می‌برید. هرچه که هست، برای این‌که راحت‌تر از خواب بیدار شوید، باید برای صبح خود یک برنامهٔ دل‌پذیر ایجاد کنید. ۳. ساعت‌های غذا خوردن خود را تنظیم کنید طبق تحقیقاتی که انجام شد، افرادی که طبق ساعت‌های دقیقی غذا می‌خورند، خواب سالم‌تری نسبت به افراد عادی دارند. سعی کنید بعد از این‌که از خواب بیدار شدید، صبحانهٔ خود را میل کنید و ظهرها و شب‌ها نیز طبق یک ساعت مشخص نهار و شام خود را میل کنید. این برنامه غذایی به تنظیم مجدد ریتم شبانه‌روزی شما کمک بسیاری می‌کند.   ۴. ورزش کردن هیچ زمانی بهتر از اول صبح برای ورزش کردن وجود ندارد!! ورزش اول صبح باعث افزایش گردش خون و به مغز و بدن شما انرژی لازم را برای انجام کارهای روزانه می‌دهد. این کار با تقویت ذهن و تمرکز در طول روز رابطهٔ مستقیم دارد. ورزش کردن مخصوصا پیاده‌روی در بیرون از خانه به شما کمک می‌کند تا کاملا بیدار شوید! قرارگیری در معرض نور خورشید در اوایل روز حتی ممکن است به افزایش سطح ملاتونین در شب نیز کمک کند، که منجر به خواب بهتر در شب می‌شود.   #مهارت‌های_زندگی @Alefba99 | الفباء

♦️بیایید تا با برق شمشیر دعاهای سوزان و پر مهر مداوم خویش، قدس و قدسیان را یاری رسانیم. آری، دعاهایی که از آتشفشان عمق جان یعنی: یقین واخلاص، و سوز و گذاز برخیزد و مشتعل از نور، و فروزان از نار باشد؛ نوری که شب‌های ظلمانی اهل غزه را با پدیدارشدن صبح پیروزی روشن سازد، و ناری که هستی اسرائیل و اذناب وی را بسوزاند.

خستگی‌ناپذیری مجاهدان قسام! نویسنده: عدنان الروسان ترجمه: عمر قادری مقاله‌ای مؤثر و دردناک فریاد و نظریه‌پردازی و تنش در مواضع گلوی همه ما را خسته کرده، اما بازوی قهرمانان مجاهد غزه خسته نشده‌است. چشمان ما به‌سبب گریه به‌درد آمدند اما چشمان غزه از مراقبت دشمن و پاسبانی از مرزهای اسلام و سرزمین‌های عربی خسته نشده‌است. همه اعم از زن و مرد به مرثیه‌سرایی و پاره‌کردن لباس اکتفا نموده و جهاد را در گریه و دل‌تنگی خلاصه کرده‌ایم. در کتب احادیث صحیح فقط حدیث (وذلك أضعف الإيمان) توجه ما را جلب کرده و قرآن را در آیه "ولا تلقوا بأيديكم إلى التهلكة" خلاصه کرده‌ایم!! معتاد شبکه الجزیره شده‌ایم. گویا محمد ضیف مسی و ابوعبیده رونالدو است و فقط دقت می‌کنیم که ببینیم چگونه تیرها به هدف می‌خورند؟! از آن‌سو اسرائيل برای کسی‌که هویت حقیقی ابوعبیده را کشف کند جایزه چند میلیاردی تعيين کرده‌است و خیال نباشد دستگاه اطلاعاتی عربی برای کسب این جایزه از "عمو سام" یا "پسر عمو شیلوک" جهت جلب رضایت‌شان در حال رقابت است. مردی به دربار معتصم خلیفه عباسی رفت و گفت: ای اميرالمؤمنين من در عموريه زن عرب صاحب هیبت و شکوهی را دیدم که او را به‌سوی زندان می‌کشیدند و داد می‌زد: وامعتصماه وامعتصماه! معتصم نامه‌ای به امير عموريه با این مضمون نوشت: "از  اميرالمؤمنين به سگ روم، آن زن را از زندان آزاد کن وگرنه با سپاهی بر شما خواهم تاخت که ابتدایش نزد شما و آخرش نزد من باشد". امیر روم پاسخ نداد و معتصم سپاهش را جهت محاصره عموریه به‌حرکت درآورد و چون مقاومت کردند فرمان منجنیق بی‌امان قلعه‌ها را صادر کرد و عموریه تسلیم و معتصم وارد شد و دنبال زن زندانی می‌گشت و چون او را یافت گفت: تو که معتصم را فریاد زدی آیا به فریادت آمد؟ گفت: بلی. متنبی به این مناسبت گفت: السَّيْفُ أَصْدَقُ إِنْبَاءً مِنَ الكُتُبِ في حدهِ الحدُّ بينَ الجدِّ واللَّعبِ بيضُ الصَّفائحِ لا سودُ الصَّحائفِ في مُتُونِهنَّ جلاءُ الشَّك والريبِ والعِلْمُ في شُهُبِ الأَرْمَاحِ لاَمِعَة ً  بَيْنَ الخَمِيسَيْنِ لا في السَّبْعَة الشُّهُبِ خبر شمشیر از کتاب‌ها راست‌تر است، در تیزی آن در بین جدی و شوخی مرز است. سفیدی شمشیرها نه سیاهی صفحه‌ها که در متن‌های‌شان جلای شک و شبهه است. و علم در ستارگان نیزه‌ها روشن است میان دو پنج‌شنبه نه در هفت ستاره. یک زن داد زد و معتصم پاسخ داد، اما اکنون هزاران زن فلسطينی حکام عرب را فریاد می‌زنند، اما دریغ از یک معتصم! یکی از حکام عرب می‌گوید: این زنان تروریست اند و همسران و فرزندان آنان بر اسرائیل حمله کرده‌اند! یکی دیگر نان و آب را از زنان غزه قطع کرده‌است. سومی به مردم خود اجازه داده‌است که با رقص و پای‌کوبی و خواندن سرود حماسی با مردم غزه هم‌دردی نمایند! ابوعبیده حماسی، این سوار ماهر میدان به حکام عرب گفت: از شما نمی‌خواهیم به‌خاطر ما وارد جنگ شوید یا جهت آزادی فلسطین و پاسخ به وامعتصماه زنان غزه نیرو بفرستید، فقط مرزها را بر روی ما نبندید و مانع ورود کاروان‌ها و کامیون‌های حامل غذا و آب و دارو نشوید. درواقع سخن‌گوی نظامی حماس چیزی از حکام عرب نمی‌خواهد جز این‌که نقش زنان صدر اسلام در جنگ را که تامين آب و غذا و دارو است ایفا نمایند. در آینده‌ای دور یا نزدیک دود و غبار نبرد پایان می‌یابد و روشن خواهد شد که پس از خورده شدن گاو سفید نوبت کدام خواهد رسید. البته دور باد آن روز که گاو سفید خورده شود! آن‌گاه حکام عرب سینه سپر خواهند کرد و در رادیو تلویزیون خنجر رسانه‌ای را بیرون خواهند کشید و خواهند گفت: اگر ما نبودیم این جنگ تمام نمی‌شد و در کتب تاریخ مکاتب خواهیم خواند که حکام عرب چگونه دهان اسرائیل را لگام و مقاومت را حمایت کردند و عنوان دروغین عربی دیگری به کتاب تاريخ سايكس پيكو افزوده خواهد شد. اما نخبگان عرب و اندیشمندان و تحلیل‌گران استراتیژی هم‌چون ما برای اداره جدال‌ها و ردیف کردن قهرمانی قهرمانان در منابر و سمینارها و کنفرانس‌ها خواهند ماند و چون مجاهدان را با تحلیل و راهنمایی هم‌راهی کرده‌اند احساس افتخار خواهند کرد. ام‌روز چنان‌که لازم است کاری از دست ما برنمی‌آید... .

شرح دعاهای نبوی(۱۲).m4a3.04 MB

Repost from الفباء
🏷️چطور سحرخیز باشیم؟ ✍️علی‌رضا زرپرور سحرخیزی یکی از عوامل تأثیر گذار برای موفقیت است. زود بیدار شدن باعث ایجاد نظم در زندگی می‌شود و باعث می‌شود که از دیگران یک قدم جلوتر باشیم. هم‌چنین یک سلاح مخفی برای موفق شدن در هر کاری است. همه مدیران، رهبران، ورزش‌کاران، نویسندگان و… از این سلاح مخفی یعنی سحرخیزی برای موفقیت در کار خود استفاده می‌کنند. سحرخیزی مختص به امروز نیست و در گذشته هم یکی از عوامل اصلی خوش‌بختی و شاد زیستن به حساب آورده می‌شده است. در ادامه این مقاله برای شما ۵ دلیل مهم را توضیح می‌دهم که چرا سحرخیزی باعث موفقیت بیشتر افراد در زندگی می‌شود.   دلیل اول: بهبود عمل‌کرد ذهن افراد سحرخیز بهتر می‌توانند تمرکز کنند و در طول روز هوش‌یارانه‌تر و پرانرژی‌تر تصمیم بگیرند. ارتباط مستقیمی بین سحرخیزی و موفقیت وجود دارد. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، نشان داد که افراد صبح‌ها فعال‌تر و هدف‌گراتر هستند، مهارت حل مسئله قوی‌تری دارند و در محیط کار بهتر عمل می‌کنند. این افراد در زندگی نیز به موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای دست پیدا می‌کنند. هم‌چنین تحقیقات سال ۲۰۰۸ نیز نشان داد دانشجویانی که خود را افراد سحرخیز معرفی می‌کردند، نمره کامل‌تری نسبت به کسانی‌که تا دیروقت بیدار می‌ماندند، می‌گرفتند. کم‌خوابی با پایین‌آمدن عمل‌کرد ذهن مانند حافظهٔ ضعیف، مشکل در تمرکز و تفکر ارتباط مستقیمی دارد.   دلیل دوم: بهتر شدن کیفیت خواب خواب کافی و مداوم باعث بهبود فشار خون، سیستم ایمنی بدن، عمل‌کرد مغز و بهبود خلق‌وخو می‌شود و به بدن شما زمان می‌دهد تا خود را ترمیم کند. زود بیدار شدن زودتر به رخت‌خواب‌رفتن را آسان‌تر می‌کند و ثابت‌نگه‌داشتن زمان خواب و بیداری، ریتم شبانه‌روزی شما را تنظیم می‌کند و منجر به خواب عمیق‌تر در شب می‌شود. افرادی که برنامه خواب ثابتی دارند، در طول روز کم‌تر خسته می‌شوند. از سوی دیگر، افرادی که تا دیر وقت بیدار می‌مانند و دیر از خواب بیدار می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات خواب و خستگی منظم هستند.   دلیل سوم: ایجاد زمان اضافی برای خوردن صبحانه اگر دیر بیدار می‌شوید و مجبور می‌شوید با عجله از خانه خارج شوید، به احتمال زیاد یک صبحانهٔ سریع و ناسالم می‌خورید یا به طور کامل صبحانه را حذف می‌کنید. افرادی که دیرتر از خواب بیدار می‌شوند در مقایسه با افرادی که زود می‌خوابند و بیدار می‌شوند، روزانه ۲۴۸ کالری بیش‌تر ذخیره می‌کنند!! وقتی زود از خواب بیدار می‌شوید، وقت دارید تا یک صبحانهٔ کامل و سالم درست کنید. با اولین وعده غذایی سیرکننده، احتمال بیش‌تری وجود دارد که بعداً در روز میان وعده‌های سالم‌تری انتخاب کنید و خود را از خطر افزایش وزن و چاقی دور کنید. دلیل چهارم: زمان برای ورزش صبح‌گاهی برای افراد پر مشغله، صبح زود ممکن است تنها زمان مناسب برای ورزش باشد. ورزش کردن در صبح، زمانی که بیش‌ترین انرژی را دارید، نه تنها روز شما را بهتر می‌کند، بلکه برای سلامت جسمانی و روانی شما نیز مهم است. ورزش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد، خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد، قند خون را تنظیم می‌کند و وزن شما را کنترل می‌کند. ورزش را با یک دوست صمیمی انجام دهید یا در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنید تا بتوانید ورزش صبحگاهی را برای خود تبدیل به یک روتین بکنید»   دلیل پنجم: سلامت روان و خلق‌وخوی بهتر افرادی که زود از خواب بیدار می‌شوند در مقایسه با افرادی که تا دیر وقت بیدار می‌مانند و دیر از خواب بیدار می‌شوند، افکار مثبت بیش‌تری دارند. این افراد خوش‌بین‌تر، موفق‌تر، مسئولیت‌پذیرتر و از زندگی خود راضی هستند. هم‌چنین افراد سحرخیز بسیار کم‌تر به بیماری‌های روانی مانند افسردگی و اضطراب دچار می‌شوند. طبق تحقیقات، بدن انسان در طول شبانه روز به ۷ تا ۹ ساعت برای خوابیدن نیاز دارد. زمانی که ۷ تا ۹ ساعت توصیه شده می‌خوابید، بدن و ذهن شما زمان کافی برای بازیابی خود را دارند و در نتیجه بدن و ذهن سالم‌تری خواهید داشت.   یک تحقیق نشان داده است که ایجاد یک تغییر ساده در الگوی خواب افرادی که تا دیر وقت بیدار هستند می‌تواند منجر به بهبود قابل توجهی در زمان خواب و بیداری، عمل‌کرد بهتر ذهن و بهبود عادات غذایی آن‌ها شود. #مهارت‌های_زندگی @Alefba99 | الفباء

از باورهای سطحی و غیرعلمی که هنوز هم در جاهایی خریدار دارند، این‌که فکر می‌شود دین و مناسک دینی در عقب‌ماندگی انسان‌ها (علی‌الخصوص مسلمانان) نقش دارد و برای پیشرفت، راهی جز ترک دین نیست. چنین باوری در میزان تاریخ و واقعیت‌های موجود جهان، به پشیزی نمی‌ارزد. اگر این نظریه دقیق می‌بود، چرا جاپان و چین و هند علی‌رغم گرایش‌های عمیق مذهبی و سنتی‌ای که دارند، در عرصه‌های اقتصادی و علمی و تکنولوژی پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند؟ اما برعکس کشورهای اروپای شرقی با آن‌که گرایش دینی ضعیفی دارند و سکولاراند، باز هم از موفقیت چندانی برخوردار نیستند و نتوانسته‌اند خود را با جایگاه بسیار از کشورهای دیندار برسانند؟! ✍️اسدالله سعید #مدرسه_احیاءالعلوم_هرات @Aehyaa

Repost from N/a
شادی و خوش‌حالی دو کودک فلسطینی در غزه به‌خاطر دست‌یافتن به دو بوتل آب در سایه نبود آب شرب در این منطقه
شادی و خوش‌حالی دو کودک فلسطینی در غزه به‌خاطر دست‌یافتن به دو بوتل آب در سایه نبود آب شرب در این منطقه

صحبت استاد فاضلی تعطیلی زمستان-۱.m4a33.76 MB

♦️آیا نگهداری سگ در منزل، روا هست؟ برادری پرسیده‌اند: ما به ایران زندگی میکنم و تازه ازدواج کردم و خانوم‌مه از تهرانه من خودم به مشهدم و تنها زندگی میکنم. خانمم روز تا شام به خانه تنها است می‌گوید: مه میترسم. البته سن خانمم هم ۱۹ ساله است میگه سگ خانگی بیار به خانه. سگ هم تا جای که من آگهی دارم مشکل داره ‏: بگویید: چیکار کنم استاد گرامی! الجواب: در حدیث مبارک از نگهداری سگ در محیط زندگی به شدت هشدار داده شده و حتی از تماس لعاب دهان او به یک چیز، گفته شده که باید ۷بار، آن چیز باید شسته شود و یکبار آن، به خاک کشیده شود. اما نگهداری آن، روی کدام عذری چاره‌ناپذیر، جایز گفته شده است، مانند: کشیک وپاسبانی بخاطر حمله درنده‌ها یا از خطر دزدها، و هم‌چنان، محافظت از قافله در مسیر سفر و نیز، نگهبانی از منزل در جایی که امن نیست. اما این‌که بخاطر تنهایی یک خانم در منزل، نگهداری سگ جواز دارد یا نه؟ اول باید گفت: که تنهاگذاشتن یک دختر جوان در منزل - بخصوص در محیطی که دچار نوعی لجام‌گسیختگی اخلاقی است، مانند: برخی شهرهای ایران- کار درستی نیست و اگر چاره‌ای برای حل مشکلِ تنهایی نباشد تا دست‌یافتن به چاره‌ای، روا است که از سگ به حیث کشیک در خانه استفاده کنند، اما نباید با او تماس داشته و یا اجازه دهند ظروف و اساسیه منزل را پوز زند و اگر ظرف آبی را پوز زد نجس شده و باید لا اقل سه بار شسته شود. ♦️ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات

♦️گزارش ازحالت بهشتیان ودوزخیان چگونه؟ درحالی‌که هنوز قیامت وحساب‌وکتاب برپا نشده‌است؟ پرسیده‌اند: هنوز حساب کتابی اغاز نشده وقیامتی هم بر پا نشده پس چطور  پیغمبر ص به شب معراج، یک تعداد را در عذاب دید؟ یعنی هنوز حساب کتاب اغاز نشده چطور انها  در عذاب بودند. الجواب: پاسخ در چند نکته: ۱. بهشت و دوزخ الآن وجود دارند، هر چند چون از عالم غیب اند -نه از عالم شهود- ما به هیچ وجه و به هیچ وسیله‌ی، آنها را ادراک کرده نمی توانیم. البته پیامبران با معجزه توان آن را می‌یابند. ۲. روح مومن در بهشت و روح کافر در دوزخ انتقال می یابد، و هریک مورد نعمت و نقمت قرار می گیرد و طبق اراده الهی، ارتباطی میان آن و میان ذرات وجود در زمین باقی می ماند تا جسم نیز به گونه ضمنی در نعمت و عذابی که بر روح به گونه اصلی جاری است شریک باشند. ۳. برخی از اهل علم (مانند شاه ولی الله دهلوی) بر آنند که عالَمی جدا ازین جهان ما به نام عالَم مثال وجود دارد که مثَلی/ شبهی از هرچه دراین عالَم ماست در آن وجود دارد و در دنیای برزخ، همان مورد نعمت و یا عذاب است. ۴. با قیام قیامت، واپس جسم و روح و یا جسم اصلی و جسم مثالی با هم یکجا شده و از آن پس، نعمت و نقمت هم جسمی و حسی خواهد بود و هم روحی. پس آنچه نبی (ص) شب معراج از نعمت و عذاب دیدند بر ارواح و یا اجسام مثالی انسانها دیدند و آن حق است. ✍ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه‌ی احیاءالعلوم هرات.

♦️آیا اگر خانم مطالبه‌ی‌طلاق کند، شوهر‌ می‌تواند در صورت طلاق‌دادن، مهریه‌را پس بگیرد؟ پسرجوانی پرسیده‌است: من و دختری مدت چهار سال میشه با هم نامزد هستیم حالا دختر خواهان طلاق است و پیشکش را هم کامل دادم که مقدار 100 ملیون تومان بوده و ما در ایران هستیم نکاح ما هم بسته شده است و من با دختر خلوت کرده ام حالا در مسئله طلاق، مهریه را باید پس بدن یا مقداری کم میشه و بقیه داده میشه یا کلا چیزی از پیشکش نصیب من نمی شه؟ زیرا نظر به حدیث پیامبر اکرم ص زنی که تقاضای طلاق از شوهرش کرده بود پیامبر ص فرمودند آیا باغی را که به تو داده حاضری پس به او بدهی؟ و زن هم قبول کرده و باغ را مسترد نمود. الجواب: اگر شوهر به دوام زندگی و ادای حقوق خانم آماده باشد، اما خانم مطالبه‌ی طلاق کند این گونه طلاق را در فقه اسلامی خلع می‌گویند و حکمش این‌است که شوهر اگر مجانا حاضر به طلاق نشود می تواند از خانم، مهریه‌ای که داده پس بگیرد، چنان‌چه حدیثی که ذکر کردید، یکی از دلایل آن‌است. یعنی: خانم، باید شوهر را جبران خساره کند. اما اگر زیاده از مهریه را بطلبد کار مکروهی را انجام داده است و بهتر است سختگیری زیاد نکرده از گذشت کار بگیرد.. ✍ضیاءاحمد فاضلی

♦️حکم دادن کودک خود به خواهرش که بی‌فرزند است. پرسیده‌اند: در یک  فامیل دوسال قبل همزمان دو عروس آوردند که هر دو خواهرند خواهر دوم در حال حاضر طفل یک ساله ی دارد اما زن وشوهر اول هنوز فرزند ندارند از این ناحیه رنج وغصه ی زیاد میخورند خصوصا خانم خیلی زیاد گریه وبی قراری می‌کند تا اینکه عروس وداماد دوم یعنی خواهر خوردش تصمیم گرفته‌اند فرزند آینده‌ی شان را به اینها بدهند و به همین اساس حالا که حامله است منتظر بدنیا آمدنش هستند وقرار است این خواهر ودامادش که سرپرستی طفل را میگیرند به محض تولد وتحویل گرفتن آن کودک به خارج کشور بروند وآنرا با خود ببرند. آیا در قبال حق این کودک کسی مسوولیتی دارد؟ الجواب: فرزند، مالی نیست که به کس بخشیده شود. حق او است که در کنار والدینش باشد، نباید این حقش به بهانه‌ها از او گرفته شود. آن‌هم بدین‌صورت که تا قاره‌ها او را از ایشان دور کنند. علاوتا، کودک مسلمان را در دیار کفر بردن و او را با خطر ذوب‌شدن به فرهنگ کفری روبرو کردن، جفای بزرگی از والدین در حق او است. او حق تربیت اسلامی بر گردن ایشان دارد. و از سویی، این کار، آینده حقوقی و هویتی این کودک را نیز خدشه‌دار و او را دچار تحیر می کند، چرا که ناچار اند، تذکره هویتش را به نام پدر تقلبی بگیرند و این کار، شرعا هم ناروا و مخالفت با صریح اين آیات قرآن است: (مَا جَعَلَ أَدۡعِيَآءَكُمۡ أَبۡنَآءَكُمۡۚ ذَٰلِكُمۡ قَوۡلُكُم بِأَفۡوَٰهِكُمۡۖ وَٱللَّهُ يَقُولُ ٱلۡحَقَّ وَهُوَ يَهۡدِي ٱلسَّبِيلَ - ٱدۡعُوهُمۡ لِأٓبَآئِهِمۡ هُوَ أَقۡسَطُ عِندَ ٱللَّهِۚ فَإِن لَّمۡ تَعۡلَمُوٓاْ ءَابَآءَهُمۡ فَإِخۡوَٰنُكُمۡ فِي ٱلدِّينِ وَمَوَٰلِيكُمۡۚ) سورةأحزاب دیگر این‌که چه بسا درآینده دو خواهر نیز بر سر کودک دچار اختلاف شوند. بلی، اگر خاله، بخاطر اشباع عواطف مادری، برای مدتی، خواهر زاده را نزد خود نگهداری کند -آن‌هم بشرط آن‌که او را پسر نخوانده و بشوهرش نسبت نکند و مادرش را هم از او بیگانه نسازد- روا است. اگر آنها از نداشتن کودک در خانه بسیار رنج می‌برند و قراری بر خود جز بر آن، نمی‌بینند، در آن‌صورت  شوهر خانم دوم بگیرد و از کودکان او با هم حظ ببرند. البته این طرح در صورتی است که اشکال بچه‌نشدن، در خانم باشد، نه شوهر، و یا جهت بادارشدن - اگر ممکن باشد- از تکنیک‌های طب مدرن با رعایت شرایط شرعی آن کار بگیرند، مانند: کاشت تخم مرد در رحم خانمش و... ✍ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات.

♦️پرسیده‌اند: مسح روی جوراب، به مثل مسح بر موزه‌ها د وضو در مذهب امام ابوحنیفه (رح) درست است یا نه؟ الجواب: در مذهب امام ابوحنیفه(رح) مسح روی جوراب‌های معمولی فعلی، صحیح نمی‌شود وبه جورابی صحیح می‌شود که دارای سه صفت زیر باشد: ۱- از نوک انگشتان پا تا استخوان برآمده‌ی بند پا را بپوشاند. ۲-ضخیم باشد که پا، تری دست تر را که بر آن جواب گذاشته شود حس نکند. ۳- سفت باشد که به ساق خود بایستد، بدون لاشتیک و چیز دیگری و نیز محکم باشد که تحمل سفر با آن به مسیر یک فرسخ (سه میل/شش کیلومتر) را داشته باشد. ✍ضیاء احمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم.

♦️عبادت بس آسان، اما نهایت پُر بها در زمستان پیامبر (ص) فرمودند: "غنیمت و فایده بزرگ و در عین حال، بسیار سهل و آسان، همانا روزه‌گرفتن در زمستان است" (الغَنيمة الباردة الصوم في الشِّتاء) منبع: [صحيح الترمذي شماره :797] تقدیم: مدرسه‌ی احیاءالعلوم هرات

♦️عبادت بس آسان، اما نهایت پُر بها در زمستان. پیامبر (ص) فرمودند: "غنیمت و فایده بزرگ و در عین حال، بسیار آسان، همانا روزه در زمستان است" (قال رسول الله ﷺ: "الغَنيمة الباردة الصوم في الشِّتاء") [صحيح الترمذي شماره :797]

شرح دعاهای نبوی(۱۱).m4a2.25 MB

♦️روزه‌های چندین سالِ قضاشده، بخاطر حیض و نفاس راچگونه...؟؟ خواهری پرسیده‌اند: از نظر شریعت خانمی که بخاطر حیض ونفاس به وقت جوانی روزه‌های رمضان را بر گردن دارد و از چندین سال روهم شده وحالا به علت مریضی وضعف، توان بجا آوردن قضای آن را ندارد چه کند؟ آیا کفاره  بدهد؟ واگر اجازه کفاره دادن را دارد چه قسم کفاره دهد شرح دهید؟ الجواب: کسی که از سال‌های گذشته روزه‌های قضایی بر گردن دارد، اگر توان روزه‌گرفتن دارد باید قضا آورَد. البته حتمی نیست که پی‌هم باشد، می‌تواند در هفته‌ها و ماه‌ها و حتی سال‌ها تقسیم کند و اگر به دلیل ضعف زیادِ بدن، یا زیادی سن، یا بیماری که با روزه سازگار نیست، نمی‌تواند روزه بگیرد، در آن صورت فدیه می‌ دهد. فدیه‌ی هر روز، ۱۸ سیر (نزدیک به دو کیلو) گندم یا قیمت آن‌ است و یا هم در ازای هر روز، از غذای خانه، دو وعده‌ی غذا به مسکین بدهد، مثلا: از دیگ خانه، روز دو نوبت به مسکین روان کند، فدیه‌ی یک روز، ادا می‌شود و بهمین‌طور بقیه.. ✍ضیاءاحمد فاضلی، مسوول مدرسه احیاءالعلوم هرات.

سرودفلسطین◇مفتی‌عبد‌العظیم،فارغ‌مدرسه‌احیاءالعلوم.m4a6.66 MB