fa
Feedback
Multaqa-😍 الملتقى 💖

Multaqa-😍 الملتقى 💖

رفتن به کانال در Telegram

كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم ‏يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a

نمایش بیشتر
4 203
مشترکین
-424 ساعت
-207 روز
-7430 روز
آرشیو پست ها
احب كلمه "استودعتك الله" احس هالكمة لها يدين وروح وقلب وكانها ممزوجة ما بين ضماد وعناق ولمسة دافئة. وايي شخص بحكيها هو شخص حنون حنون كتير🥺💙

_لما تيجي تقعدي معاه تقعدي بزيك الشرعي المحترم الواسع عادي جدا من غير زينه ولا تغيير علي الأقل تكوني علي طبعتك.")💛💛💛💛🐣🖇️ حتى دايما بتلاقي الناس المخطوبين تحسيها شايله الهم كدا ،ودايما فى مشاكل ولما تيجي تسألهم تقولك مشاكل عاديه بين اي اتنين مخطوبين مش عارفين انه طبيعي لما يعصوا ربهم اكيد مش هيكون فى بركه فى العلاقه، هو انتوا بتخطبوا بعض علشان تقضوا يومين مع بعض وبعدين تفسخوا الخطوبه بعد ما حصل نوع من المخالفات الشرعيه اللي بسببها انتزعت البركه ،ولا بتخطبوا علشان تبنوا بيت سعيد فى الدنيا والاخره."))💛💛💛💛💛💛💛🖇️ وطبعا الكلام ده للناس اللي مش عايزه تغضب ربنا واللي عايزين رائي الدين والشرع من ضوابط الخطوبه متجيش بنت تقول الدين يُسر وخدوها ببساطه والناس بتعمل كدا وبيفرحو وبتاع ...الحاجات دي مفيهاش بساطه وفي ناس اكتر بيتبعو الضوابط دي وبيبقو فرحانين ومبسوطين بالرضا اللي ربنا انعمهم عليهم + والحاجات البسيطه دي في ناس كتير مش بتاخد بالها منها وبتوقعها في معاصي وذنوب فخلو بالكم ."))💛💛💛💛💛💛💛🖇️ غض البصر: انتي كبنت مسلمه واجب عليكي غض بصرك عن غير محارمك. يعني مش مسموح ولا يجوز ولا يصح النظرات والتسبيل والسرحان، ربنا قال ((وقل للمؤمنات يغضضن من ابصارهم."))💛💛💛💛💛🖇️ نصيحتي ليكي اختاري من الاول صح علشان لو ملتزم وفاهم حدود الله مش هيعارضك وهيعينك ع الضوابط ،ولو مش ملتزم هيفضل يقاوح معاكي ويأثر ع مشاعرك ويبررلك حاجات، وطبعا حبك ممكن يعميكي وتستجيبي للبدايه التجاوز وتبدأي تبررلي ،لنفسك ان عادي وكل الناس بتعمل كده وانا عايزه اعيش حياتي والخ الخ الخ بطييخخخ خااالص."))💛💛💛💛💛🖇️ وطبعا مش ينفع تركبي معاه العربيه لوحدكوا لانها تعتبر خلوه هتقوليلي ما انا بركب مع سواق التاكسي وعادي خالص ،هقولك سواق التاكسي مفيش بينكوا انجذاب اما خطيبك اكيد فى بينكوا انجذاب ف مرفوووووووض."))🙆‍♀️💛💛💛💛🖇️ بصي الشباب بطبعهم عندهم جراؤه. بس مش معنى كده انه مسموح انه يتجاوز وتسكتي لمجرد انك خايفه يقول عليكي معقده او كئيبه ومش رومانسبه🤚🏻لاااا. الدين والالتزام عمره ماكان تعقيد وخنقه ،ربنا لما فرض علينا الضوابط والحدود دي ولانه اعلم بينا من نفسنا امرك بكده علشان مصلحتك،علشان يرزقك الراحه والسعاده والأمان."))💛💛💛💛💛🐣🖇️ مش تيجي انتي تقولي بقا انا عارفه حدودي ومش هخليه اصلا يتجاوز و وهو اصلا محترم الخ.. اوعي تضحكي ع نفسك بالكلام ده انا بقلك اهو والله مره فى مره هتضعفي والحدود هتبدا تنشال وكل حاجه هتبوظ والمعصيه الاكبر انك مش هتكوني حاسه كمان لانك ساعتها هتكوني بتحبيه ومراية الحب منيله عاميه."))😹💛💛💛💛💛💛🖇️ فترة الخطوبه عمرها ما كانت فترة غزل ورمانسيه ولكن هي فترة قرار فترة حب حب متغلف بعقل. -وما كان لله دام واتصل ومادام لغير الله انقطع وانفصل. الكلام ده للناس اللي يهمها رضا ربنا، للناس اللي متوكلين على ربنا.")💛💛💛💛💛🐣🖇️ الخضوع بالقول: يعني مش ينفع تقولي بحبك (حبك برص اعمى😁 وبيبي ووحشتني والكلام التافهه ده، خدي بالك هو لسه مش جوزك.")) كلامك معاه فى الفون مينفعش غير للضروره واضح الكلام."))🤦🏼‍ وزيه زي الكلام ع الفيسبوك وغير وغيروو من اي وسيله للتواصل لانها تعتبر خلوه بردو وده باب لو اتفتح مهيتقفلش واصل هنقلب صعيدي وليه 😂نرجع لموضوعنا. لا يجوز لا يصح و ممنوع بسكدا."))💛💛💛💛💛🐣🖇️

‏"أن نمرُّ ولا نَضِرُّ أو نُضَرّ، خفافًا كنسمة الفجر الأولىٰ، غير مُثقَلون ولا مستثقَلون، آمين"

عارفين ايه السبب الرئيسي اللي بيخلي السـت تحب جوزها !! وتبقى شايلاه في عيونها وعايزة تريّحُه طول الوقت ومتبقاش سبب في ضيقته أبدًا ؟؟ ( حنيّته عليها في الأساس ) لما الراجـل بيبقى حنيّن على مراته وبيحترمها وبيقدّرها ومابيفكرش يجـرحها ولا يهـينها أو يستغل نقطة ضعفها حتى في عز الخِلاف، بتبقى مستعدة تعمل عشانه أي حاجه، وتفديه بروحها كمان! لما الفنان ممدوح عبد العليم مات مراته كتبتله كتاب اسمه "أيام في بيت المحترم" اختارت لجوزها وصف واحد بس ( المحترم ) وده لأن مفيش ست بيأثر فيها قد اللي احترمها وقدّرها وأكرمها وأكرم أهلها، الإنسان الوحيد اللي مش ممكن تنساه في حياتك هو المحترم في الوِد والخصومة .. مع مرور الوقت هتتأكد إن أهم صفة ممكن تكون موجودة في شريك حياتك، إنه يكون شخص ليّن وفي قلبه حنيّة ورحيم ،، ساعتها هتقدمله عيونك بكل حُب وانت راضي ومبسوط 🥰

‏تابع قناة الملتقى في واتساب: https://whatsapp.com/channel/0029VanehCDEwEk1VcXsNL1o

ما تدعي بينك وبين نفسك ياحبيبتي ليه انا اقرأ دعاء يارب في الايام المفترجة دي اخس اربع مرات الله يسامحكوا هو انا ناقصة

مش قادره استني لحياتنا الدافيه اللي بتخيلها من دلوقتي ، واحنا يومنا هيبقي كله دفا وحب وشد شعر وخناقات ونتصالح ، وتتصل عليا في وسط يومك تعاكسني وانا لسه بتكسف زي اول مره ، و تيجي اخر اليوم من الشغل وتقولي جايبلك حلويات عشان سهرة انهارده وعشان صيحتي الصبح فطرتيني كتر خيرك ف أنا مهتمش بكل ده واجري علي حضنك ف تقولي ياااااه ده الواحد طول اليوم متنشن وناشف وعصبي كده وتيجي انتي متر ونص تخليه شبه الصلصال ف حضنك ، واغرفلك مكرونه بالبشاميل وفراخ واقعد اغذيك عشان طول اليوم تعبان ، وبعدها تاخد دش وتطلع تعملي فشار عشان عارف اني بحبه من ايدك وأقف علي اول المطبخ كده وانا شيفاك وانت واقف تعملهولي مخصوص وافتكر كلامنا زمان وانت بتقولي هتجوزك امتي عشان أعملك فشار من ايدي مش هتعرفي تاكلي حاجه بعده من حلاوته ، بس الحقيقه انا مفيش حاجه حصلت حلوه وحساها غيرك وغير وجودك دلوقتي وانت واقف تحكيلي تفاصيل يومك وانت بتعملهولي ، وبعدها صحابك يرنوا عليك عشان تنزل معاهم ف تكنسل وتقولي بقي حد يسيب طبق الجلاش اللي بالمهلبيه ده وينزل للعيال دي وانا عارفه انك بتثبتني بشويه كلام وهتنزل بردو بس بتبقي سكر وانت بتاكل بعقلي حلاوه ، ها قولتلي هتعملي فشار امتي ؟💙

موضوع القبول ده هيفضل واحد من الحاجات المهمة بالنسبالي في الحياة الي هو ممكن شخص بمقاييس جمال عادية جدا بس تبص في وشه ترتاح و يبقى ناقص تحكيله حياتك كلها و على النقيد التاني ممكن حد واخد كل معايير الجمال في ملامحه و ناقص يطير كدة علشان يحسسك انه حد كويس بس سبحان الله قبول مفيش.

‏زوجٌ يعرف الله ويتقيه في كُل أفعاله، حنون عليّ ولا يشقيني في صُحبته. وبيت هادئ وجميل وكُل أركانه مُمتلئة بالبركة والخير ويخلو من الغضب والنزاعات وذُرية صالحة ومُعافاة ونفس مُستريحة، مُطمئنة ولا تتذكر الأمس الصعب.. ذلك كُل ما أسعى إليه وأطلبه من الله.")💗🎀

يا حبيبي اعقل كده وانضج ..ما تحاولش تفتحش باب مقفول وصاحبه قافله بإرادته.. ما تمشيش خطوة لحد بيلف وشه الناحية التانية لما يشوفك، بلاش صدمة الرفض تخليك تقلل من نفسك، خد الرفض على إن الشخص دا مش خير ليك وإنت مش خير ليه وحط نقطة واقفل الموضوع.

رمضان وصلاة التراويح والزيارات اللي في الليل والطلعات بعد الفطار والعبايات السودة وريحة العصاير اللي مالية الشوارع والSورايخ وأصوات التواشيح قبل الفجر is a therapy 💞💘💖💓💗💞💘💖

اللهم بلغنا رؤية الهلال (وابن الحلال)

دايمًا بكون معجب و مبهور بالشخص الطيب الذكي .. و دول صفتين نادر اجتماعهم في شخص واحد !! .. يمكن بسبب ارتباط الذكاء بالغرور و النرجسية و حب النفس .. و ارتباط الطيبة بالسذاجة والغلب .. !! لكن الانسان الذكي الطيب نادر لإنه مش بيستغل ذكاءه في ضرر أو أذي و في نفس الوقت مش بيتبرأ من طيبته و جمال سجيته رغم قدرته علي العكس .. هيفضل الطيب الذكي نادر لإنه شخص مبهر، ملهم و قدوة .. !!

طبّل للست اللي تخُصك، وفي أي تجمع لازم تكون هي سيّدة المكان وسُلطانة القاعدة.. عينيك معاها، كلامك ليها، تضحك على ضحكتها، تبتسم لكلامها، الأوّلوية ليها في كُل حاجة، ما هو لو مش انتَ اللي هتدللها بالشكل دا مين اللي هيعمل كدا! وخُدها نصيحة: روَّق عليها تاخد عنيها😀

مساء الخير كنت جايه اقول إني جميلة وقلبي جميل واللي بيخسرني مش هيلاقي زيي تاني

‏الحياة ممكن تكون أبسط لو عرفت كويس إنك وارد تكون عادي فـ حياة ناس كتير، وعرفت تحط نفسك في المكان المناسب في حياة اللي حواليك وتحط الناس اللي حواليك في المكان الصح عندك، وإنه عادي ناس تحبك وناس لا، وتفهم ان مش شرط علشان في حد مش بيحبك انك تبقا وحش..وفي الاخر كلنا عابرون.

فرحك امتى -لسه شويه ربنا يتمملك ع خير ي حبيبتي خطيبك شكله ابن حلال وبيحبك -اهه الحمدلله حددتوا الفرح امتى بقا؟

‏تابع قناة الملتقى في واتساب: https://whatsapp.com/channel/0029VanehCDEwEk1VcXsNL1o

هي تستحق أن تكون حنوناً عليها ... هي تستحق أن تلين لأجلها... هي تستحق أن لا تعصي الله فيها... هي تستحق أن تسعي إليها... هي تستحق أن تحارب العالم أجمع كي تظفر بقلبها... ،كل التضحيات كي تجتمع بها تحت سقف واحد... هي تستحق أن تتغير من أجلها... هي تستحق أن تشعرها بالطمأنينة في وجودك... هي تستحق أن تكون لها سنداً وعوناً تتوكأ عليه عند الشدائد ... هي تستحق أن تراها أجمل نساء العالمين في نظرك ... فهي وطن ينبض بحبك لها ، تسكن إليها، وتسكن إليك ،تحّمِلها بين يديك وتحملك في قلبها،ولهذا فهي تستحق كل الحب♥️♥️ ألم تسمع قول رسول الله صلى الله عليه وسلم عن النبي ﷺ من حديث أبي هريرة ، قال ﷺ: استوصوا بالنساء خيرا فإنهن خلقن من ضلع وإن أعوج شيء في الضلع أعلاه فاستوصوا بالنساء خيراً ❤

يُناديني بـ "ياعيونيّ" فأشعر وكأني أجمل فتاة في الكون لشدة جمال عيونه💗🎀>>