fa
Feedback
Multaqa-😍 الملتقى 💖

Multaqa-😍 الملتقى 💖

رفتن به کانال در Telegram

كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم ‏يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a

نمایش بیشتر
4 203
مشترکین
-424 ساعت
-207 روز
-7430 روز
آرشیو پست ها
‏سوي نفسيًا 🎀🎀🎀>>>>>. حنيّن 🎀🎀🎀>>>>>. بيتقي الله 🎀🎀🎀>>>>>. متربي 🎀🎀🎀>>>>>. بيعرف يطمنّي 🎀🎀🎀>>>>>. أكون أول أولوياته 🎀🎀🎀>>>>>. مهونش عليه في الخصام 🎀🎀🎀>>>>>.

-شعرك اللي برة الطرحة وإيدك اللي متشمرة ورجلك اللي باينة ..! = مالهم ؟ ياريت تدخليهم الإسلام علشان دول فى الإسلام عورة يـَ أختاه، عورة يـَ ضنايا .')🙂

"إنَّ البَنات حياةٌ فِي منازِلنا كلّ البناتِ مسرّاتٌ وأفراحُ!"

"الحب مش سبب كافي لإننا نكمل.." الجمله دي ادركتها بعد سنين.. يافرحتي لما تبقي بتحبني بس مش فاهمني بتحبني بس مش عارف تخليني مبسوط بتحبني بس مش عارف تكتفي بيا بتحبني وبينا مشاكل ملهاش حل! ومفيش حاجة اسمها لو بيحبك مش هيعمل كذا وكذا هي مش قواعد.. اكتر ناس ممكن تقرفك في عيشتك هما الي بتحبهم وبيحبوك .. التفاهم اهم من الحب ، الأمان اهم من الحب ، الثقه اهم من الحب ، انك تبقي مطمن انك مش هيتغدر بيك وتتساب مع اول مشكله اهم بكتير من الحب انك تبقي نايم عارف انك لا هتتخان ولا هتتهان دا اهم من الحب الراحه انك تبقي مرتاح في طريقتك لا بتتصنع ولا بتترسم ولا في تكاليف علي اسلوبك دا اهم من الحب .. الحب مشاركة مش امتلاك الحُب انك تشاركني واشاركك كل حياتنا سوا .. الاهتمام اهم من الحب ، الاحترام اهم من الحب ، التفاهم اهم بكتير من الحب .. الناس الي يقدرو يوفرولنا حياة هادية وفيها تفاهم وأمان وراحة هما دول الي يستاهلو الحب هما دول الي هنكمل بيهم..

أنا فقدت هوية الأسعار معرفش إيه الغالي و إيه الرخيص يعني لو حد قالي المولتو بـ٣٠ جنيه مش هقدر أقوله حاجه

بيعجبني كونسبت العزومات المصريه في رمضان والصوره اللي بتنزل استوري فيسبوك وواتساب مجمعه كل افراد العيله على أغنية حسين الجسمي بنتمنى لحظه تجمعما بحبايبنا لدرجة ان الغريب يتمنى يبقا من العيله الرقيقه دي واقع الصوره بيبقا عباره عن كيد السلايف لبعض قبل الفطار ستك اللي مش فاكره انت ابن مين من عيالها بالتحديد مرات خالك اللي واكل ورثكم ومحدش طايقها في القعده غير خالك خالتك اللي بنتها اتجوزت وخلفت خمس عيال وهي عندها ١٧ سنه واتطلقت واتجوزت وانتي لسه متخطبتيش واحد غريب مبتشوفهوش غير في العزومات وكل شويه يقولك ان تخصصك في الجامعه ملوش مستقبل مرات عمك اللي موقعه العيله كلها ف بعض والست الغريبه اللي محدش عارف هي تبع مين وكل شويه تسألك انتي مشبوكه ولا لا -رنل حجازي

قبل ما تناموا مسامحينهم .

ازيك؟ _ برغم حزنك مفيش جميل زيك.❤️❤️💭.

الشرع لما حط حدود بين الستات والرجاله في الكلام ماكنش الهدف منه حفظ الفروج بس، انما كان الهدف منه حفظ النفوس كمان. - لما تقعد في الشغل ٨ او ٩ ساعات مع زميلتك تخلص فيهم كل الكلام اللي في الدنيا فـ ترجع البيت صامت مُش طايق حد يكلمك كلمه. - لما تتخيلي ان حازم زميلك لو كان جوزك كان زرعلك الشقه ورد تبقي هبله تفتكري مازرعش ليه لمراته..؟ هل لانهم زارعين خص او خيار ..؟! - لما أميرة تقولك لو كنت جوزي كنت عملتلك فطار ٥ مرات وهي أصلًا جوزها معلقين له محلول جفاف من الجوع. - لما يقولك شايف حزن في عنيكي وعنين مراته وارمه من اخر علقه خدتها. - وهي بتحللك مشاكلك مع مراتك وتقولك ازاي الست لازم تحتوي جوزها وهي وجوزها كل خميس في محكمة الاسره. — يا جماعه دي فتنه وفتنه فـ ان كل طرف بيظهر للتاني احسن ما فيه، فـ ينكد عليه ويغضب على رزقه وشريك حياته .. الإنسان خلق ضعيفًا وطبيعي الشخص اللي بتقضي معاه يومك كله برا لو ماكنتش محافظ على نفسك وقلبك ممكن تقع، ونقول تاني ( خيركم خيركم لأهله ) لأهل بيته اللي بيشوفوا منه كل جوانبه السيئه وصابرين عليه مُش لزميلتك اللي بتقولك انت ازاي كدا. — فـ الاخر والله كل الستات واحد وكل الرجاله واحد اللى يفرق هو الدين والتقوى لو كان الشخص عنده دين بيتقى الله فى الاخر لكن لو كان الشخص لا يعرف الله؛ فـ افعل ما شئت كما تدين تدان. — ربنا -سبحانه وتعالى- بيقول : ‏﴿ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا ﴾.

أكيد في يوم هيجي دورنا والغرفة لا تسع أجنحتنا من السعادة إن شاء الله

حالة دين متعسرة فى 3000ج وبجد الموضوع معهم صعب وعلى قد يومهم والدين طول جدا وصلنا بفضل الله 1150 ج من يبادر ف الخير قال ﷺ"وإن أحب الأعمال إلى الله سرور تدخله على مؤمن، تكشف عنه كرباً، أو تقضي عنه ديناً، أو تطرد عنه جوعاً" 01090235466

البندانه 👀♥ هي أختراع هدفه إنه يغطي شعرك 100٪ وتظبطي الطرحة براحتك ✅ مش علشان ترجعيها لورا وتبيني حته حسونة بتاعك وتقولي شعري ناعم بيزحلقها ❎ بتتزحلق تدبيسيها بدبابيس🙂♥ اختـاه اتلمي 👩‍🦯

مش مطلوب منك تكوني لطيفة مع الي بتطلبي منه الاوردر او الصيدلي الي بيصرفلك الدوا ولا الدكتور الي بيعالجك ولا بياع الملابس عشان يرخصلك كام جنيه!! ولا لو اضطريتي لشغل ف شات تمليه اييموشنات و اقولك الكبيرة؟ ولا اخو زوجك ولا ابن عمك و لا ابن خالك.. هيقولوا عليك متشددة و رخمة و وو؟؟؟ الف مبروك هو دا المطلوب. اتبعي قول السيدة علية اخت هارون الرشيد ( نحن نساءٌ مع رجالنا ، رجالٌ مع غيرهم).

الرجالة لم تحب بجد 💚 فلتر اي وميكاب اية يسطا دي كفاية عليا لما اشوفها كدا وانا ببص لعنيها ومركز اوي في عنيها وناسي كل الدنيا 🤍☺️ والاجمل بقى لما هي تلف كدا من اول السكشن وتندهش من تركيزي في عنيها بحسها ارتبكت بس بحبها موت 🤍☺️ ويكفي انها هي دلوقتي هي الادمان بتاعي والاقرب لروحي 🤍☺️ يكفي انها بنت عاقلة كل ما اتخانق مع اهلي هي تجبرني ارجعلهم لانها ديما بتقول اللي ملهوش خير في اهلة ملوش خير في حد 🤍☺️ يكفي انها بغمزات طبيعية كدا زي القمر ❤☺️ يكفي عيونها الواسعة زي عيون الغزلان سود تضيع فيهم وتسرح كل مرة تبص فيهم 🖤☺️ يكفي اني دلوقتي في عز مرضي وانا مكسور كدا لقيتها ام بتدور عليا اخدت علاجك ولا لأ اكلت ولا لأ 🥰☺️🤍 لو سمحتلي يا صاحب البوست تنزلها مع الرسايل دي وقولها والله احمد الخولي بيحبك يا بشمهندسة ☺️❤ كل حد يعدي من هنا يدعي انها تكون نصيبي حلالي

_إلهي أنا اُؤمن وأنت قادر، هذا كُل شيء.🤍

4 سنوات من قناة الملتقى الالاف الرسايل و5.5 متابع ورحلة جميلة

عندي 28 سنه وعندي نقص فيتامين ب ونقص فيتامين د ونقص كالسيوم وأعتقد ده حال اغلب أصحاب العشرينات والتلاتينات من جيلنا لكن بما إن ده حال الأغلب ف ده مؤشر لحاجه مهمه جدا احنا كلنا متأكدين أن جيلنا أضعف من جيل آبائنا وأجدادنا وده لظروف كتير اتغيرت فأحتماليه أننا نعجز قبل السن اللي عجزوا فيه كبيره (ده مع افتراض العمر طويل) فالنقطه دي خطيره يعني مثلاممكن تلاقي نفسك علي سن صغير مش قادر تصوم نهار ولا تقوم ليل ولا حتي قادر تقف للفرض نفسه من هنا نركز ونجدد النيه وننطلق في الاجتهاد في العباده في الشباب قبل المشيب وفي الصحه قبل المرض

حاجات لازم نفهمها .. - ان البنات لما بيتسابوا بيحلوا - ان الولاد لما بيحبوا بيحلوا - ان البنت المحبوسة فـ البيت مش السيدة خديجة ، والبنت الـ معاها حريتها مش من فصيلة الشيطان الرچيم - ان ﻣحدش ﺑﻴﻤﻮﺕ ﻣﻦ ﺍﻟﺤﺐ بيتعب فترة بس - ان أحلي و أهم حاجة فـ البنت "البساطة" -ان البنت ممكن تتقبل فكرة أن يكون بينها وبينك الف مدينة , وميكنش بينك وبينها بنت غيرها. - ان كل البنات السمرا دمهم خفيف وضحكتهم حلوة - ان كُل حاجة بتتنسي بالوقت، إلا الـ انت عايز تنساه طبعاً - ان كل الـ قالوا الزمن بينسي ضحكوا ع نفسهم و علينا .. الزمن بيلهي، بياخدك من أى حاجة حصلت بس عند وقت الجد، بتلاقيك فاكر.. وفاكر جدًا. - ان ناس كتير بتخاف من "نظرة الناس" و من كلمة "عيب" .. اكتر من كلمة "حرام" - ان كل لما تهتم زيادة بشخص معين .. كل لما يزيد تجاهله و رفضه ليك. - ان كُل الـ بيقويك دلوقتي هيبقى نقطة ضعفك بعد كده، ماتستعجلش. - ان اي ولد مهما كان قوي و جبار بيبقي اضعف خلق الله قدام بنت بيحبها - ان مفيش بنت بتهتم بنفسها ولبسها وبتاع عشان تتعاكس و تجيب عرسان والجو ده هما اتولدوا كده .. چيناتهم كده بيحبوا يكونوا حلوين - ان الحب مش كدبة انت الـ لسه ملقتش حد كويس - ان في حاجات لما بتفضل بعيد بتفضل أحلي - ان الصحوبيه مش بكتر السنين - ان الـ جواه جرح صعب يشوف الجمال الـ قصاده - ان مفيش حاجة اسمها علشان انتي بنت .. الغلط غلط ع البنت و الولد - ان مفيش حد كامل ، كلنا وحشين بس بدرجات - ان الوعود ملهاش شهادة ضمان - ان معظم قايمة فريندز الفيسبوك "ديكور" - ان الفلوس مش كل حاجة بس مهمة جداً - ان الأغاني القديمة أحلي - ان جواز الصالونات مش كله وحش و الجواز عن حب مش كله ناجح - ان نص الأصحاب مش هيبقوا جمبك غير لما مصلحتهم تكون معاك - ان الاهتمام مينفعش يتشحت ولا يبقي تقضية واجب . و اخيراً ان حب النفس مُش انانية ..

جملة 'أبقي طمني عليك ' ألطف من كلمة 'مع السلامه' كلمة 'محتاجلك ' ألطف من كلمة 'خليك ' جملة 'محتاجك تسمعني ' ألطف من جملة 'عايزك ف موضوع ' جملة 'هحاول أفضالك ' ألطف من كلمة 'مشغول ' جملة 'مالقتش ذيك يسمعني' ألطف من جملة 'مافيش غيرك أحكيله' كلمة 'حاسسني' ألطف من كلمة 'فاهمني' كلمة 'تسلملي' ألطف من كلمة 'ميرسي' جملة 'حابب أسمعك' ألطف من كلمة 'أحكي' كلمة 'تشبهلي' ألطف من جملة 'بينا حاجات مشتركه' جملة 'ماهنش عليا زعلك' ألطف بكتير من كلمة 'أسف' جملة 'أدام الله عونك' ألطف من كلمة "شكرًا" نحن دائمًا نميل للُطف ♥

عايز أطمنك إن كل حاجة لها وقت وهتتحقق يمكن الدنيا متلخبطة معاك دلوقتي أو حاسس إن مفيش أي تغيير.. لكن ربنا شايلك الأحسن بس لسة مجاش الوقت المناسب، اعمل اللي عليك وسيب الباقي على ربنا وأحب أبشرك.. تنتظرك أياماً رائعة بإذن الله🤍