fa
Feedback
Lyrics Notes

Lyrics Notes

رفتن به کانال در Telegram

ای مطرب آن ترانه‌ی تر بازگو ببین تو ترّی و لطیفی و ما از تو ترتریم «مولانا»

نمایش بیشتر
1 689
مشترکین
+124 ساعت
+47 روز
+3130 روز
آرشیو پست ها
به مناسبت چهلم پدر تنها ميتوان نوحه اي از خود او خواند كه بهترين شرح حال است: نوحه ای از پدرمان برای پدرمان و به یاد او شاعر: استاد حبیب الله بیگناه خواننده: غزل بیگناه انتخاب شعر و دکلمه و ملودی: آرش بیگناه اهنگساز و تنظیم کننده: محمد مهدی قوام تنبک: نیما افشار شاهرودی سه تار و پیانو : محمد مهدی قوام بوی گل نمی آید، روز روز پاییز است خنده در شفق مرده است، آسمان غم انگیز است فصل فصل مردن ها، سر به جیب بردن ها وقت جان سپردن ها، روز و شب بلا خیز است هر چه می زند فریاد، از غم جهان فرهاد چون همیشه ها شیرین، کام جان پرویز است بانگ چنگ و عودی نه، نغمه و سرودی نه این صدا که می بینی، نوحه ی شباویز است @avzghazal

«بر فراز آسمان‌ها» سه قطعه از موسیقی متن فیلم اثری از «واروژان» ضبط و ریمیکس موقت از نوار مولتی‌تراک: ویگن داوودی @vigendavoodi @LyricsNotes

بارها از موسیقی متن فیلم «بر فراز آسمان‌ها» گفته‌ایم اما چند نکته‌ی مهم لازم به یادآوری است: واروژان ضبط عمده‌ی سازهای این موسیقی را با نظارت دقیق خود انجام داده است. صدای او پیش از اجرای هر قطعه، مؤید این موضوع است. درگذشت واروژان پیش از ضبط یکی دو ساز از این ارکستر بزرگ اتفاق افتاد. ضبط سازهای باقی‌مانده هم در همراهی ویگن داوودی و ناصر چشم‌آذر شکل گرفته و در نهایت میکس شده است. با این حال میکس آنالوگ آن سال‌ها کاستی‌هایی دارد که ویگن داوودی در تلاش برای برطرف‌کردن آن‌هاست. نسخه‌ای که می‌شنوید ریمیکس موقت از سه قطعه‌ی این اثر است و امیدواریم در آینده کل موسیقی متن این فیلم به میکس نهایی برسد و در شرایط مناسبی منتشر شود. این قطعات برای اولین بار و به مناسبت هشتاد و چهارمین زادروز واروژان منتشر می‌شود. یاد و‌نامش گرامی @LyricsNotes @vigendavoodi

به مناسبت هشتاد و چهارمین زادروز واروژان، امشب ریمیکس یکی از آثار این هنرمند بزرگ را از نوار مولتی‌تراک منتشر خواهیم کرد. @Ly
به مناسبت هشتاد و چهارمین زادروز واروژان، امشب ریمیکس یکی از آثار این هنرمند بزرگ را از نوار مولتی‌تراک منتشر خواهیم کرد. @LyricsNotes

نکته‌ی مهم دیگری که فراموش کردم این که بدیهی و مشخص است که اجرای رامش در این اثر، تمرینی و ناقص است و این نکته‌ای پنهان نیست و مثل بی‌شمار اجراهای تمرینی دیگر بزرگان، شامل ایراداتی در کوک، هماهنگی با ریتم و دیگر موارد است. بی‌شک کسی امروز و در آینده، ایرادات فنی اجرای خواننده‌ی توانایی مانند رامش را در یک اجرای تمرینی، لکه‌ی سیاهی در کارنامه‌ی او نخواهد دید و مطرح کردن چنین تأویل‌هایی صرفاً برای گروکشی و سوء‌استفاده از احساسات مخاطب عام است. در این نسخه فقط یک بند از ترانه اجرا شده و بند دوم موجود نیست. همین موضوع باعث شده که برای تکمیل اثر، بند اول بر ورس دوم موسیقی قرار داده شود و از این رو مشکلاتی در ریتم و سینک اتفاق بیافتد. جناب داوودی آگاهانه و برای جلوگیری از دفرمه شدن وکال در بند دوم از ملوداین کردن آن چشم‌پوشی کرده است. به هر شکل با توجه به تمرینی بودن این اجرا طبیعتاً این ایرادات هم توجیهات منطقی دارد. @LyricsNotes

بعضی واکنش‌ها به انتشار ترانه‌ی ناشنیده‌ی «ما به انتها رسیدیم» با صدای زنده‌یاد رامش قابل پیش‌بینی بود. این که دون‌کورلئونه‌ی ترانه‌ی ایران زمین با آن اسم کوچک زیبا باز هم موضع «چرا از من اجازه نگرفتین» بگیرد یا یکی از شرخرهای هنر ایران‌زمین این بار با نقاب صمدآقا و شعار «هیشکی مثل مو نمیتونه آرشیو منتشر کنه» با ادبیاتِ «یادگزاری از» هنرمندان با این شیوه بد است! به جنگ ادبیات فارسی برود دور از ذهن نبود. اما باز هم برای رفع ابهام برخی دوستان یادآوری می‌کنم که انتشار پشت صحنه و اجراهای تمرینی در قالب «اجرای خارج از برنامه» یا outtake امری بسیار مرسوم در دنیاست. در این مورد هم به دلیل مشخص نبودن خالقین اثر و برای از بین نرفتن آن و مشخص شدن احتمالی خالقانش اقدام به انتشار نسخه‌ی موجود کردیم. شرخرهای محترم هم طبیعی است که ناآگاهی عمیقشان از هنر و دنیای هنر وادارشان می‌کند که با دست‌آویز قراردادن نک‌وناله‌های شبه‌اخلاق‌مدارانه به توبیخ دیگران بپردازند. فضای مجازی پر است از پشت‌صحنه‌های این‌چنینی موسوم به Studio Bloopers از هنرمندان بزرگ و هیچ کس هم معتقد نیست که شأن هنرمند زیر سؤال رفته و ساحتش خدشه‌دار شده است! این‌ها نشانه‌ی سوختگی‌های عمیق در نواحی حساس است. عجالتا این لینک از بلوپر‌های بیتلز را داشته باشید: @LyricsNotes https://youtu.be/BSWchSdJrFw

«ما به انتها رسیدیم» ترانه‌ای منتشرنشده با صدای «رامش» سازنده‌ی ملودی: ؟ ترانه‌سرا: ؟ تنظیم: ناصر چشم‌آذر ضبط و ریمیکس از نوار مولتی‌تراک: ویگن داوودی @vigendavoodi @LyricsNotes

«ما به انتها رسیدیم» ترانه‌ای منتشرنشده با صدای «رامش» سازنده‌ی ملودی: ؟ ترانه‌سرا: ؟ تنظیم: ناصر چشم‌آذر ضبط و ریمیکس: ویگن داوودی اجرای پشت صحنه @vigendavoodi @LyricsNotes

برای صدای زیبای دیگری که از جهان ما کم شد: برای رامش چندین سال پیش هنگام بررسی و تدوین آرشیو، به ترانه‌ای با صدای رامش برخوردیم که نه‌تنها منتشر بلکه حتی به طور کامل ضبط هم نشده بود. به جز صدای رامش، صدای ناصر چشم‌آذر که در گوشه و کنار تراک‌ها شنیده می‌شد مؤید این مساله بود که او تنظیم ترانه را بر عهده داشته است و البته خودش هم بعد از شنیدن اثر بر این تنظیم خود مهر تأیید زد. از سازنده‌ی ملودی و ترانه‌سرا هم اطلاعی در دست نبود و حتی خود ناصرخان هم چیزی به یاد نیاورد. ترانه به طور ناقص ضبط و رها شده بود و در نهایت با تدوین و جای‌گذاری قسمت‌های موجود بر خطوطِ بدون وکال، تکمیل شد. نسخه‌ی کامل‌شده را برای ناصر چشم‌آذر و رامش فرستادیم. اولی چیزی از داستان و شناسنامه‌ی آن به یاد نیاورد و دومی آن قدر تن‌خسته و دل‌شکسته از روزگار بود که تمایلی نشان نداد. حال هر دو عزیز پرکشیده‌اند اما صدای ساز و آواز آنها با ما مانده است که خود گویاترین دلیل بر ماندگاری آ‌نهاست چراکه در نهایت «تنها صداست که می‌ماند» آوازه‌خوان ما در هنگام ضبط این کار در استودیوپاپ تازه در اوان سی سالگی و در اوج پختگی حنجره است. تنظیم‌کننده‌ هم جوان بیست و چند ساله‌ای است پر از شور و انرژی و امید. این را از شوخی‌ها و شیطنت‌هایشان در هنگام ضبط این اثر می‌توان حدس زد. با هم‌فکری دوستان به این نتیجه رسیدیم که حیف است آن لحظه‌لحظه‌های شور و جوانی در زیرزمین استودیو‌پاپ را با شما قسمت نکنیم. پی‌نوشت: امیدواریم پس از انتشار این اثر، خالقان آن هم با همیاری اهالی موسیقی مشخص شوند. @vigendavoodi @LyricsNotes

به مناسبت درگذشت خانم «رامش» در تلاشیم تا یکی از آثار منتشرنشده‌ی هنرمند فقید را برای اولین بار تا امشب منتشر کنیم. ترانه‌ای
به مناسبت درگذشت خانم «رامش» در تلاشیم تا یکی از آثار منتشرنشده‌ی هنرمند فقید را برای اولین بار تا امشب منتشر کنیم. ترانه‌ای بسیار زیبا که از نوار مادر هشت‌تراک آرشیو ویگن داوودی و توسط ایشان ریمیکس شده است. @vigendavoodi @LyricsNotes

بهروز صفاریان، رفیق عزیز و قدیمی من است. با خیلی از عوامل این اجرای چهل‌نفره هم دوست و آشنا بوده و هستم. از چند سال پیش هم در جمع‌های دوستانه‌ای که بعضی عوامل این اثر حضور داشته‌اند در جریان چنین برنامه‌ای بوده‌ام. بحث کیفیت و سوژه و‌ محتوای این ترانه بحثی جداست که باید پس از انتشارش به آن پرداخت. در یک دهه‌ی اخیر «مؤسسه‌ی اوج» با بسیاری از هنرمندان کشورمان برای خلق آثارشان همکاری کرده و اصلا شاید همکاری با چنین موسسه‌ای فعلا بهترین شرایط تولید و انتشار آثار را برای هنرمندان فراهم می‌کند. اما خاست‌گاه و مشی و منش این مؤسسه به روشنی در تقابل با ادعاهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی بسیاری از این هنرمندان است. انتقاد من به خلق چنین تضادی توسط هنرمندان عزیز است. برای این که موضع من در این موضوع روشن‌تر شود، این پست قدیمی‌ام را هم بخوانید. @LyricsNotes

فقط من یک پیشنهاد راجع به عنوان ترانه دارم. بهتر بود جای «منُ بشناس» که اسم یک ترانه‌ی زویا زاکاریان با صدای گوگوشه و از طرفی هم ضمیرش متناسب با این چهل نفر نیست اسم ترانه رُ می‌ذاشتن: «ما رُ بشناس» قشنگ‌تر نیست؟ @LyricsNotes

https://www.news.ir/?p=283816 ظاهراً اهالی موسیقی در اتحادی کم‌سابقه و با عنایت و پشتیبانی سازمان قشنگ «اوج» قراره ادای دینی به مایکل جکسون کنن. فکر شاعر گرسنه باش همون که حتی یک غزل به شیطون نفروخته! @LyricsNotes

جناب «مسعود بهنود» طبق معمول یکی از ویژه‌نامه‌های ما را در برنامه‌ی «مروری بر مطبوعات» بررسی کرده است. وقتی رادیو و تلویزیون ملی مملکت کم‌ترین توجهی به رسانه‌های مستقل ندارد همین اندازه حمایت مداوم دیگران هم بیشتر به چشم می‌آید. امیدوارم به شماره‌ی بعدی «باترانه» هم برسیم. @baataraaneh

مرور هفتگی مجلات ایران با مسعود بهنود‏ - BBC News فارسی https://www.bbc.com/persian/tv-and-radio-55012549 @LyricsNotes

۲۶ آبان سال‌روز درگذشت رحیم #معینی_کرمانشاهی گفت‌وگوی مفصل #حمیدناصحی و #احسان_سلطانی با ترانه‌سرای فقید را در شماره‌های ۹۴،
۲۶ آبان سال‌روز درگذشت رحیم #معینی_کرمانشاهی گفت‌وگوی مفصل #حمیدناصحی و #احسان_سلطانی با ترانه‌سرای فقید را در شماره‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ ماهنامه‌ی #هنرموسیقی؛ شهریور، مهر و آبان ۱۳۸۷ بخوانید. @LyricsNotes

این ضعف مفرط در مضمون‌پردازی و تکیه بر واژه‌چینی‌ها و عبارت‌پردازی‌های ابتدایی با اون ژست متفکرانه جور در نمیاد. @LyricsNotes
این ضعف مفرط در مضمون‌پردازی و تکیه بر واژه‌چینی‌ها و عبارت‌پردازی‌های ابتدایی با اون ژست متفکرانه جور در نمیاد. @LyricsNotes

این یادداشت را بیست و سه سال پیش و در نوجوانی نوشته‌ام. هنوز خاتمی ریاست جمهوری‌اش را آغاز نکرده بود و‌ ماهنامه‌ی «صبح» ویژه‌
این یادداشت را بیست و سه سال پیش و در نوجوانی نوشته‌ام. هنوز خاتمی ریاست جمهوری‌اش را آغاز نکرده بود و‌ ماهنامه‌ی «صبح» ویژه‌نامه‌ای تخریبی و مملو از توهین و افترا و دروغ برای شجریان منتشر کرده بود. نگاه نکنید که امروز طرف‌داران سینه‌چاک استاد فقید، کم‌ترین حمله‌ای را بی‌پاسخ نمی‌گذارند! آن زمان مدتی صبر کرده بودم تا کسی یا نشریه‌ای در دفاع از شجریان و رد آن اباطیل وارد ماجرا شود اما بعد از مدتی متوجه شده بودم که خودم با همان بضاعت نوجوانانه باید دست به کار شوم. امروز اما بخشی از اهالی موسیقی دقیقاً همان مواضعی را به شکلی خودجوش و رایگان در برابر شجریان دارند که آن گروه تندرو در آن زمان به زور امکانات و رانت‌های حکومتی در قالب شانتاژهای رسانه‌ای و‌ حمله‌ی فیزیکی به چهره‌ها و کنسرت‌ها و اجراهای فرهنگی نشان می‌داد. این هم‌راستایی آن‌ها و این‌ها بعد از دو دهه، نشان از موفقیت یک رویه‌ی سرکوب‌گر در به جان هم انداختن اهالی موسیقی و تیشه‌ به ریشه‌ی فرهنگ زدن دارد. این که از یک فرهنگ متمدنانه‌ی نقد به فضای فحاشی و تخریب و انکار وارد شده‌ایم همان هدفی است که دشمنان فرهنگ این سرزمین دنبال می‌کنند. @LyricsNotes

📣بررسی جایگاه و موقعیت ترانه در موسیقی ایران(۲) 🎯خلق جریان جدید در مسیر ترانه 📌حمید ناصحی نویسنده، ترانه سرا و پژوهشگر موس
📣بررسی جایگاه و موقعیت ترانه در موسیقی ایران(۲) 🎯خلق جریان جدید در مسیر ترانه 📌حمید ناصحی نویسنده، ترانه سرا و پژوهشگر موسیقی ایران است.  📌ترانه در ساده‌ترین تعریف، از ترکیب یک کلام، فارغ از ارزش ادبی و هنری با یک خط ملودی شکل می‌گیرد. 📌امیدوارم رویکرد جدی اهالی ادبیات و موسیقی به ترانه باعث شود که این بخش تأثیرگذار هنری بتواند به جایگاه واقعی خود در میان هنرها برسد.  ادامه گزارش در لینک زیر :👇 https://vatanerooz.com/?p=20058 📡@vataneroozz

استاد حبیب‌الله بی‌گناه ۱۳۱۸-۱۳۹۹ @LyricsNotes