fa
Feedback
Lyrics Notes

Lyrics Notes

رفتن به کانال در Telegram

ای مطرب آن ترانه‌ی تر بازگو ببین تو ترّی و لطیفی و ما از تو ترتریم «مولانا»

نمایش بیشتر
1 684
مشترکین
+124 ساعت
-17 روز
+2730 روز
آرشیو پست ها
«ماه من» خواننده: علی‌رضا قربانی شعر: محمدعلی بهمنی ملودی: پیمان خازنی تنظیم: بهنام ابوالقاسم @LyricsNotes

«زیر بارون» خواننده: محمد اصفهانی ترانه‌سرا: ندا جوادی ملودی: ندا جوادی تنظیم: بهروز صفاریان @LyricsNotes

پادکستی با نام «رادیو تراژدی» در آخرین اپیزودش به موضوع فریدون فروغی پرداخته است. بخش مهمی از این برنامه، روخوانی واژه‌به‌واژ
پادکستی با نام «رادیو تراژدی» در آخرین اپیزودش به موضوع فریدون فروغی پرداخته است. بخش مهمی از این برنامه، روخوانی واژه‌به‌واژه‌ی مطالب ویژه‌نامه‌ایست که ده سال پیش در سال ۱۳۹۴ برای فریدون فروغی در ماهنامه‌ی هنر موسیقی تهیه و منتشر کردیم. نقض حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان به دلیل عدم پشتیبانی‌های لازم از سوی نهادهای حقوقی متاسفانه در کشور ما تبدیل به رویه‌ای مخرب شده است. اما این شکل از تولید پادکست دیگر نامش تولید محتوا نیست! بهره‌برداری از وقت و هزینه و انرژی و اعتبار و تجربه‌ی دیگران و ارائه‌ی آن به مخاطب بدون رعایت حقوق مادی و معنوی پدیدآورنده در هر جای دیگر جهان اتفاق بیفتد، مرتکب را از هستی حرفه‌ای ساقط می‌کند اما در این‌جا این‌گونه غیرمنصفانه و بی‌پروا و با ادعای حرفه‌ای‌گری، حاصل زحمات دیگران را چپاول می‌کنند! مخاطب بی‌خبر هم غافل از این‌که این‌همه جزئیات در محتوا لقمه‌ی آماده‌ای بوده است برایشان هورا می‌کشد! @LyricsNotes

«ممنون» خواننده: شادمهر عقیلی ترانه‌سرا: محمد مبارکی ملودی: دویار تنظیم: امیربهادر دهقان @LyricsNotes

«خاک» خواننده: فریدون فروغی ترانه‌سرا: مسعود امینی ملودی: فریدون فروغی منوچهر چشم‌آذر تنظیم: منوچهر چشم‌آذر @LyricsNotes

Repost from 8shab
درباره فریدون فروغی در سالمرگ او گفتگو با حمید ناصحی ، نویسنده کتاب بیوگرافی فریدون فروغی درباره زندگی این خواننده خاص گفتگوی کامل را اینجا ببینید: https://www.youtube.com/watch?v=dKK2kmbIGYE&t=5372s

در نسخه‌ی کامل این ویدئو فرید زلاند را هم می‌بینیم که در حال یادآوری نکاتی برای اجرای ترانه به معین است. شبیه همین ویدئو را هم قبلا از زلاند و هایده دیده‌ایم. این نشان می‌دهد که زلاند، آینده‌نگرانه و رندانه این ویدئوهای نمایشی را ضبط کرده است تا بر نقش اساسی خود در خلق و اجرای این ترانه‌ها را تأکید کند. موضوع نقش زلاند یک موضوع مفصل و فراتر از یک نام خاص است و باید در مجالی گسترده‌تر به نقش ملودی‌سازها در یک موسیقی باکلام و ارکسترال پرداخت اما خلاصه‌اش این است که اصلا تمرین پشت میکروفون ددروم با کاغذی مچاله در دست و گفت‌وگو با میکروفون و گوشی برای ادیت اجرا عجیب‌ترین و غیرمنطقی‌ترین نمایشی‌ست که زلاند می‌توانسته برای رسیدن به هدفش برپا کند. نقش بدیهی آندرانیک و صدابردار یک طرف، لحن ایرانی اجرای معین که سند صوتی‌اش موجود است و مشخص است چگونه شکل گرفته، طرف دیگر! با این حال هم‌چنان این نمایش‌ها مخاطب عام را فریب می‌دهد. @LyricsNotes

سامان احتشامی مدت‌هاست که تبدیل به یک بازیگر سرگرم‌کننده در نمایش‌های رنگارنگ تلویزیونی و پلتفرمی شده است. این‌جا هم ظاهرا تیم رامبد جوان با همراهی احتشامی پرفورمنسی سرگرم‌کننده طراحی کرده‌اند. مشکل اما این‌جاست که احتشامی بدون توجه به این‌که این شیرین‌کاری‌هایش همه‌ی حقیقتی نیست که باید به آن بازیگر دیگر که در نقش پرسش‌گر، سؤالی عجیب می‌پرسد بگوید و این یعنی تمسک به دروغ. طبیعی‌ست که اجرای یک نوازنده برای کامل‌شدن نیازی به خواننده ندارد! این چه سؤال ابلهانه‌ایست؟ اما بدیهی‌ست که منظور از خواننده کسی نیست که با دهانش صدا درمی‌آورد و خواننده برای خواندن نیاز به کلام دارد. این‌جا بحث باید بر سر تفاوت موسیقی باکلام و بی‌کلام باشد. همان‌طور که شعر، بدون موسیقی می‌تواند ارزش و زیبایی خودش را داشته باشد، موسیقی هم بدون کلام می‌تواند ارزشمند و زیبا باشد. اما تلفیق این دو هنر یعنی موسیقی آوازی و باکلام اصلا یک مقوله‌ی جداست که تعریف خود را دارد. شأن هنر و ادبیات و موسیقی بازیچه‌ی سناریوهای اقتصادی ارباب سرگرمی شده است و ظاهرا برخی اهالی موسیقی هم از این اوضاع بدشان نمی‌آید. @LyricsNotes

Repost from هم‌میهن
پاپ کنونی چندان آبرویی ندارد گفت‌وگویی منتشرنشده با استاد احمد پژمان درباره زندگی هنری و رویکردش به فضای موسیقی گذشته و امروز
پاپ کنونی چندان آبرویی ندارد گفت‌وگویی منتشرنشده با استاد احمد پژمان درباره زندگی هنری و رویکردش به فضای موسیقی گذشته و امروز 🖌حمید ناصحی | ترانه‌سرا و منتقد موسیقی 🔹وقتی واروژان پیانو می‌زد، از آکوردهایی استفاده می‌کرد که من به او می‌گفتم، تو‌ چطور چنین آکوردهایی استفاده می‌کنی؟ ما که هارمونی می‌خوانیم آکوردهای‌مان به این زیبایی نیست! هارمونی‌هایش بسیار موردتوجه ما بود و من حسرت می‌خوردم! در یکی از دیدارها دیدیم که ناراحت است، دلیل‌اش را پرسیدیم و فهمیدیم در درس هارمونی، تجدید شده است! تعجب کردیم. بعد از چندماه گویا در امتحانات تجدیدی هم رد شد و کلاً از هنرستان بیرون آمد. به گمان من، انسان بسیار بااستعدادی بود. 🔹تحصیلم در آمریکا به‌نظر خودم دستاورد چندانی نداشت. انسان شرقی به‌ویژه ما ایرانی‌ها از نظر فرهنگی نسبت چندانی با آمریکایی‌ها نداریم. به‌خصوص وقتی بحث موسیقی به‌میان بیاید. شاید اگر از کودکی به آن‌جا برویم بتوانیم فرهنگ‌شان را بپذیریم اما در غیر این صورت نمی‌شود یک شرقی در آن فرهنگ و در موسیقی، کار خارق‌العاده‌ای بکند. باز اروپا از نظر فرهنگی به ما نزدیک‌تر است، اما آمریکا اصلاً یک دنیای دیگر است و نوع موسیقی مورد علاقه‌ آن‌ها هم نسبتی با ما ندارد. ما ایرانی هستیم و سلایق و پیشینه و فرهنگ خودمان را داریم و فرهنگ آمریکا حداقل در موسیقی کمک چندانی به‌حال ما نمی‌کند. 🔹مرحوم حنانه که جای پدرم بود اما بسیار با هم دوست بودیم تا مدت‌ها مخالف استفاده از سازهای ایرانی بود. یک‌روز به خانه‌ ما آمده بود و من آهنگ «گل اومد بهار اومد» را که برای بچه‌ها ساخته بودم، برایش پخش کردم و‌ حنانه با ناراحتی گفت تو خجالت نمی‌کشی برای این سازها موسیقی می‌نویسی؟ اما بعدها دیدم خودش در یک برنامه‌ تلویزیونی، دستگاه‌های موسیقی ایرانی را آنالیز می‌کند! 🔹استعدادهای زیادی را در میان جوانان می‌بینم، اما فکر می‌کنم که متاسفانه فضای امروز موسیقی برای شکوفا شدن این استعدادها چندان مناسب نیست. ذائقه‌ مردم هم همین‌طور. موسیقی ما پیش از انقلاب فضای بسیار بهتری داشت و بهترین آثار در حوزه کلاسیک و پاپ در آن‌زمان خلق شد. موسیقی پاپ این روزها چندان آبرویی ندارد. اصلاً نباید اسم‌اش را پاپ بگذاریم که از آن آثار درست، متمایز باشند. قبل از انقلاب هرکسی جای خودش بود. هر خواننده‌ای نماینده‌ یک طبقه از مردم بود. یکی برای روشنفکرها خوب بود، یکی برای توده‌ مردم، دیگری برای قصاب، بقال و یعنی برای هر قشری نماینده‌ای در موسیقی بود و همه هم خوب بودند. 🔹من همیشه به بچه‌های دانشجو می‌گویم، مگر موتزارت چقدر سواد داشت؟ یک‌چهارم من هم نمی‌دانست! شوبرت و بتهوون چقدر سواد داشتند؟ چیزی هم اگر خوانده‌اند، ما بیشترش را خوانده‌ایم! اما این‌ها خودشان تبدیل به خالقان موسیقی کلاسیک امروزمان شده‌اند. ما در فرم موسیقی تعاریفی مثل سونات، سمفونی و ترانه داریم. این‌ها آمده‌اند هرکدام از فرم‌ها را با سلیقه‌ خودشان تغییر داده‌اند و ویرایش کرده‌اند. جسارت داشته‌اند که در آن کلیشه‌ها گیر نکنند و به ما هم این جسارت را می‌آموزند. مثلاً موتزارت از این کارها زیاد کرده است. ▫️ادامه مطلب در سایت هم‌میهن آنلاین 📌هم‌میهن را در فضای مجازی دنبال کنید: 🔗سایت | 🔗اینستاگرام | 🔗تلگرام | 🔗 یوتیوب

گفت‌وگوی حمید ناصحی با زنده‌یاد احمد پژمان. روزنامه‌ی هم‌میهن پنجم مهرماه ۱۴۰۴ @LyricsNotes

گفت‌وگوی قدیمی و منتشرنشده‌ی حمید ناصحی با استاد احمد پژمان را در شماره‌ی پنجم مهرماه ۱۴۰۳ روزنامه‌ی هم‌میهن بخوانید. این گفت
گفت‌وگوی قدیمی و منتشرنشده‌ی حمید ناصحی با استاد احمد پژمان را در شماره‌ی پنجم مهرماه ۱۴۰۳ روزنامه‌ی هم‌میهن بخوانید. این گفت‌وگو در سال ۱۳۹۶ انجام شده است. @LyricsNotes

«شهر خالی» خواننده: روزبه بمانی ترانه‌سرا: روزبه بمانی ملودی: حامد حسینی تنظیم: مهرداد احمد زاده @LyricsNotes

+1
«نیلوفرانه» خواننده: علی‌رضا افتخاری ترانه‌سرا: قیصر امین‌پور موسیقی: عباس خوشدل به اهتمام فریدون شهبازیان @LyricsNotes

یک مهر ۱۳۱۰ زادروز استاد عباس خوشدل @LyricsNotes
یک مهر ۱۳۱۰ زادروز استاد عباس خوشدل @LyricsNotes

+1
«بهترین بهانه» خواننده: عارف ترانه‌سرا: حسین منزوی ملودی: کوروش یغمایی تنظیم: عبدی یمینی @LyricsNotes

یک مهر ۱۳۲۵ زادروز استاد حسین منزوی @LyricsNotes
یک مهر ۱۳۲۵ زادروز استاد حسین منزوی @LyricsNotes

+1
«بی‌تو به‌سر نمی‌شود» خواننده: عبدالوهاب شهیدی شعر: مولانا موسیقی: فرامرز پایور @LyricsNotes

یک مهر ۱۳۰۱ زادروز استاد عبدالوهاب شهیدی @LyricsNotes
یک مهر ۱۳۰۱ زادروز استاد عبدالوهاب شهیدی @LyricsNotes

+1
«مگه نه؟» خواننده: محمدرضا شجریان ترانه‌سرا: بیژن سمندر موسیقی: عطاء‌الله خرم @LyricsNotes