ناگفتههای تاریخ معاصر ایران-ناتاما
کانال "ناگفتههای تاریخ معاصر ایران" با نام کوتاه: "ناتاما" پردازش مستند پشت پرده های تاریخ معاصر
نمایش بیشتر📈 تحلیل کانال تلگرام ناگفتههای تاریخ معاصر ایران-ناتاما
کانال ناگفتههای تاریخ معاصر ایران-ناتاما (@na_ta_ma) در بخش زبانی فارسی بازیگری فعال است. در حال حاضر جامعه شامل 14 542 مشترک است و جایگاه 986 را در دسته حقایق و رتبه 22 343 را در منطقه إيران دارد.
📊 شاخصهای مخاطب و پویایی
از زمان ایجاد در невідомо، پروژه رشد سریعی داشته و 14 542 مشترک جذب کرده است.
بر اساس آخرین دادهها در تاریخ 22 ژوئن, 2026، کانال فعالیت پایداری دارد. در ۳۰ روز گذشته تغییر اعضا برابر -550 و در ۲۴ ساعت گذشته برابر -4 بوده و همچنان دسترسی گستردهای حفظ شده است.
- وضعیت تأیید: تأیید نشده
- نرخ تعامل (ER): میانگین تعامل مخاطب 8.73% است و در ۲۴ ساعت نخست پس از انتشار، محتوا معمولاً 3.57% واکنش نسبت به کل مشترکان کسب میکند.
- دسترسی پستها: هر پست به طور میانگین 1 270 بازدید دریافت میکند. در اولین روز معمولاً 520 بازدید جمعآوری میشود.
- واکنشها و تعامل: مخاطبان بهطور فعال حمایت میکنند؛ میانگین واکنش به هر پست 38 است.
- علایق موضوعی: محتوا بر موضوعات کلیدی مانند پهلوی, شاه, #جاویدشاه, خیابان, شعار تمرکز دارد.
📝 توضیح و سیاست محتوایی
نویسنده این فضا را محل بیان دیدگاههای شخصی توصیف میکند:
“کانال "ناگفتههای تاریخ معاصر ایران"
با نام کوتاه: "ناتاما"
پردازش مستند پشت پرده های تاریخ معاصر”
به لطف بهروزرسانیهای پرتکرار (آخرین داده در تاریخ 23 ژوئن, 2026)، کانال همواره بهروز و دارای دسترسی بالاست. تحلیلها نشان میدهد مخاطبان بهطور فعال با محتوا تعامل دارند و آن را به نقطه اثرگذاری مهم در دسته حقایق تبدیل کردهاند.
در حال بارگیری داده...
| تاریخ | رشد مشترکین | اشارات | کانالها | |
| 23 ژوئن | 0 | |||
| 22 ژوئن | +1 | |||
| 21 ژوئن | 0 | |||
| 20 ژوئن | 0 | |||
| 19 ژوئن | 0 | |||
| 18 ژوئن | 0 | |||
| 17 ژوئن | 0 | |||
| 16 ژوئن | 0 | |||
| 15 ژوئن | 0 | |||
| 14 ژوئن | 0 | |||
| 13 ژوئن | 0 | |||
| 12 ژوئن | 0 | |||
| 11 ژوئن | 0 | |||
| 10 ژوئن | 0 | |||
| 09 ژوئن | 0 | |||
| 08 ژوئن | 0 | |||
| 07 ژوئن | 0 | |||
| 06 ژوئن | 0 | |||
| 05 ژوئن | +4 | |||
| 04 ژوئن | +5 | |||
| 03 ژوئن | +3 | |||
| 02 ژوئن | 0 | |||
| 01 ژوئن | 0 |
| 2 | آخوند فسیل وحید خراسانی ملقب به کفتار پیر در کتابش مینویسد:
ما شیعیان همانند سگی هستیم که در جلوی منزل اهل البیت دم تکان می کنیم و حتی از سگ نیز پست تریم. | 1 232 |
| 3 | روح الله خمینی: من حیوانی چهار پا هستم.
روح اله خمینی هندی زاده در کتاب جنود العقل والجهل صراحتاً میگوید ما شیعیان مشتی حیوان چهارپا هستیم:
ونحن الآن فی درجه الحیوانات و منزل البهائم و لایعرف من حقیقه الایمان_بل الاسلام غیر الاسم و الحرف و....
خمینی:ما[شیعیان]الان در درجه حیوانات و به منزله چهارپایان هستیم. از حقیقت اسلام و ایمان به جز اسم اسلام چیزی نمیدانیم.
📚کتاب جنود عقل و جهل، نوشته خمینی، صفحه ۳۰۹
@na_ta_ma | 996 |
| 4 | در پاسخ به توهین صدا و سیمای جمهوری اسلامی به طرفداران پادشاهی:
امام صادق: علی بن ابی طالب پشه است.
«قال وحدثنى ابى عن النضر بن سويد عن القاسم بن سليمان عن المعلى بن خنيس عن ابي عبدالله (عليه السلام) ان هذا المثل ضربه الله لامير المؤمنين (عليه السلام) فالبعوضة امير المؤمنين (عليه السلام) وما فوقها رسول الله (صلى الله عليه وآله).»
📚 منابع:
تفسير القمي، نویسنده: علي بن اباهيم القمي، جلد ۱، صفحه ۶۲، مؤسسه امام مهدی
بحار الأنوار (ط. مؤسسة الوفاء)، نویسنده: العلامة المجلسي، جلد ۲۴، صفحه ۳۹۳
البرهان في تفسير القرآن، نویسنده: السيد هاشم الحسيني البحراني، جلد ۱، صفحه ۱۵۸
مسند الإمام الصادق أبي عبدالله جعفر بن محمد (ع)، نویسنده: عزيزالله عطاردي، جلد ۶، صفحه ۲۲۲
مستدرك سفينة البحار، نویسنده: الشيخ علي النمازي، جلد ۱، صفحه ۳۷۶
ترجمه:
«پس خداوند گفت: از اینکه به پشه یا حتی بالاتر از آن مثال بزند شرم نمیکند. امام صادق گفت: خداوند برای امام علی مثال میزند که او پشه است و بالاتر از آن (مانند خرمگس) پیامبر است.»
همانطور که مشاهده کردید، بزرگان اینان پشه و خرمگس بودهاند و این وصلهها به جریان پادشاهی نمیچسبد. | 820 |
| 5 | لکاته صداوسیمای جمهوری اسلامی در شبکه سه، در برنامهای تحت عنوان «خط قرمز»، با توهین به جریان پادشاهی، هواداران پادشاه را «مگس» میخواند.
من این لکاته دمدستی را ارزش پاسخگویی نمیدانم، اما از آنجا که عدهای از مخاطبان ما درخواست کردند که به جریان جمهوری اسلامی پاسخ دهیم، ذکر چند نکته خالی از لطف نیست.
🔍 پاسخ
اولاً، طرفداران پهلوی شیرانی هستند که از ایران و آزادی آن حمایت میکنند و امثال مجیدرضا رهنورد و هزاران کشته دیماه، جانانه از ایران و جریان پادشاهی دفاع کردند.
دوماً، این اسلامگرایان مفتخور حکومتی که امثال علی خامنهای و علی بن ابیطالب را سرلوحه کار خود قرار میدهند، در منابع اسلامی خودشان آوردهاند که علی بن ابیطالب پشه و خرمگس است و در کتب شیعه نیز اهانتهای فراوانی از ائمه به یکدیگر نقل شده است:
«قال وحدثنى ابى عن النضر بن سويد عن القاسم بن سليمان عن المعلى بن خنيس عن ابي عبدالله (عليه السلام) ان هذا المثل ضربه الله لامير المؤمنين (عليه السلام) فالبعوضة امير المؤمنين (عليه السلام) وما فوقها رسول الله (صلى الله عليه وآله).»
📚 منابع:
۱) تفسير القمي، نویسنده: علي بن ابراهيم القمي، جلد ۱، صفحه ۶۲، مؤسسه امام مهدی
۲) بحار الأنوار (ط. مؤسسة الوفاء)، نویسنده: العلامة المجلسي، جلد ۲۴، صفحه ۳۹۳
۳) البرهان في تفسير القرآن، نویسنده: السيد هاشم الحسيني البحراني، جلد ۱، صفحه ۱۵۸
۴) مسند الإمام الصادق أبي عبدالله جعفر بن محمد (ع)، نویسنده: عزيزالله عطاردي، جلد ۶، صفحه ۲۲۲
۵) مستدرك سفينة البحار، نویسنده: الشيخ علي النمازي، جلد ۱، صفحه ۳۷۶
ترجمه:
«پس خداوند گفت: از اینکه به پشه یا حتی بالاتر از آن مثال بزند شرم نمیکند. امام صادق گفت: خداوند برای امام علی مثال میزند که او پشه است و بالاتر از آن (مانند خرمگس) پیامبر است.»
این روایت کاملاً صحیح است؛ چنانکه آیتالله شیخ مسلم داوری نیز در پاسخ به پرسشی بر آن تصریح میکند:
http://www.ridhatorath.com/content/masael/masael_questionanswer.aspx?questionid=85
همانطور که مشاهده کردید، بزرگان اینان پشه و خرمگس بودهاند و این وصلهها به جریان پادشاهی نمیچسبد.
سوماً، حال که بزرگِ بزرگان اینها پشه و خرمگس بود، برویم ببینیم خود اینها چه حیواناتی هستند و این موضوع را از زبان خمینی حرامزاده پیگیری کنیم.
خمینی در کتاب «جنود العقل و الجهل» صراحتاً میگوید:
«ونحن الآن فی درجه الحیوانات و منزل البهائم و لایعرف من حقیقه الایمان بل الاسلام غیر الاسم و الحرف...»
ترجمه:
«ما [شیعیان] اکنون در درجه حیوانات و به منزله چهارپایان هستیم. از حقیقت اسلام و ایمان، جز نام اسلام چیزی نمیدانیم.»
📚 کتاب «جنود عقل و جهل»، نوشته خمینی، صفحه ۳۰۹
همچنین آخوند فسیل، وحید خراسانی، ملقب به «کفتار پیر»، در کتاب خود مینویسد که شیعیان همانند سگی هستند که جلوی منزل اهل بیت دم تکان میدهند و حتی از سگ نیز پستتر هستند.
حال باغوحش جمهوری اسلامی که در نجاست تقلا میزند، میخواهد شأن دیگران را به اندازه خود تقلیل دهد.
زهی خیال باطل.
@na_ta_ma | 613 |
| 6 | بدون متن... | 585 |
| 7 | امروز با امیلی تورنبری رئیس کمیته روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا و شماری دیگر از اعضای این کمیته دیدار داشتم تا درباره وضعیت داخلی ایران، سرکوب مردم ایران توسط جمهوری اسلامی، و ضرورت فوری قرار دادن ملت ایران در مرکز سیاست بریتانیا گفتوگو کنیم.
بهروشنی تأکید کردم که معامله با رژیمی که در دی ماه بیش از ۴۰ هزار ایرانی را به قتل رسانده، نهتنها از نظر اخلاقی غیرقابلقبول است، بلکه از نظر راهبردی نیز خطایی بزرگ خواهد بود.
هر توافقی که به حفظ این رژیم یا بقایای آن بینجامد، محکوم به شکست است. مردم ایران چنین توافقی را نخواهند پذیرفت.
با حمایت جامعه جهانی یا بدون آن، مردم ایران این رژیم را سرنگون خواهند کرد و آزادی به ایران بازخواهد گشت.
This morning, I met with Emily Thornberry, Chair of the House of Commons Foreign Affairs Committee, and other members of the Committee to discuss the situation inside Iran, the Islamic Republic’s repression of the Iranian people, and the urgent need to place the people of Iran at the centre of UK policy.
I made clear that dealing with a regime that murdered more than 40,000 Iranians in January is not only morally wrong, but strategically misguided.
Any agreement that preserves this regime or its remnants will fail. The Iranian people will not accept it.
With or without international support, the people of Iran will overthrow this regime. Freedom will come to Iran.
@OfficialRezaPahlavi | 304 |
| 8 | جمهوری اسلامی همزمان با امضای تفاهمنامه «صلح»، دو تن دیگر از معترضان ۱۸ و ۱۹ دی به نامهای جواد زمانی و ابوالفضل ساعدی را اعدام کرد.
این نتیجه معامله و سازش با یک رژیم جنایتکار است. توافق با رژیمی که تنها در دو روز، بیش از ۴۰ هزار معترض را به قتل رساند، نهتنها از نظر اخلاقی نادرست است، بلکه از منظر راهبردی نیز خطایی فاجعهبار خواهد بود.
تعامل با این رژیم محکوم به شکست است و همه ما بهای پیامدهای آن را خواهیم پرداخت. جنگ ۴۷ ساله جمهوری اسلامی علیه مردم ایران همچنان ادامه دارد. رژیمی که هرگز با شهروندان خود به صلح نرسیده، هرگز با جهان نیز به صلحی واقعی دست نخواهد یافت.
جامعه جهانی باید از مبارزه ملت ایران برای آزادی حمایت کند و آنها را در کانون هر مذاکره و محور هر سیاستی درباره ایران قرار دهد. اما روشن بگویم: با حمایت جهان یا بدون آن، این رژیم سقوط خواهد کرد،ٰ و مردم ایران خود را از چنگ استبداد آزاد خواهند کرد.
As it signs a Memorandum of Understanding for “peace”, the Islamic Republic just executed two more protesters from January 8th and 9th— Javad Zamani and Abolfazl Saedi.
This is the consequence of making a deal with this criminal regime. To do a deal with a regime that murdered more than 40,000 protestors in two days in January is morally wrong and strategically misguided.
Dealing with this regime will fail and we will all face the consequences. The regime’s 47-year war against the Iranian people continues. Just as it has never made peace with its own citizens, it will never truly make peace with the world.
The international community should back the people of Iran’s fight for freedom. Put them center in any negotiations and in their Iran policy. But let me be clear - with or without international support - this regime will fall. The people of Iran will liberate themselves from tyranny.
@OfficialRezaPahlavi | 340 |
| 9 | با وجود ممنوعیت ورود پرچم شیر وخورشید به ورزشگاههای جام جهانی از سوی فیفا، ایرانیان حاضر در لسآنجلس که برای تماشای دیدار ایران برابر نیوزیلند به ورزشگاه سوفای رفته بودند، پرچم شیر و خورشید را با خود به داخل استادیوم بردند.
پیشتر دفتر رسانهای پادشاه ایران با انتشار بیانیهای اعلام کرد: «پرچم ملی شیر و خورشید را در ورزشگاهها و تجمعات بیرون استادیومها برافرازید. هنگام پخش سرود جمهوری اسلامی، با پشت کردن و سر دادن شعار، اعتراض مسالمتآمیز خود را نشان دهید و یادآوری کنید که این سرود، سرود ملت ایران نیست.»
#جاوید_شاه | 903 |
| 10 | ایران ما، امروز بیش از هر زمان دیگری به اتحاد نیروهای ملی نیاز دارد. چه با حمایت خارجی و چه بدون آن، سرنوشت ایران در دستان خود ماست. ما از این رژیم فرسوده و درمانده نیرومندتریم. ما از مزدورانی که برای نمایشهای تبلیغاتی به خیابان فرستاده میشوند، مصممتر و استوارتریم.
@OfficialRezaPahlavi | 852 |
| 11 | در سالروز درگذشت خواهر عزیزم، لیلا، یاد و خاطرهاش را گرامی میدارم.
لیلا دختری از ایران بود؛ وفادار به میهن، عاشق پدر و خانواده، و دلبسته هممیهنانش. هرچند دور از سرزمین مادری زندگی کرد، اما عشق به ایران هرگز از قلب او رخت برنبست و امید به آزادی و سربلندی میهن را تا واپسین روزهای زندگیاش از دست نداد.
امروز که ایرانیان با پرچم شیر و خورشید و با امید به آیندهای آزاد، ملی و سربلند، برای بازپسگیری کشورشان ایستادهاند، یاد لیلا بیش از هر زمان دیگری در کنار ما زنده است.
یادش گرامی و نامش جاودان.
@OfficialRezaPahlavi | 881 |
| 12 | از اصل حق انتخاب مردم کوتاه نخواهم آمد
بخشی از نشست آنلاین با شماری از فعالان و چهرههای رسانهای و هنری، ۱ خرداد ۲۵۸۵/۱۴۰۵
@OfficialRezaPahlavi | 699 |
| 13 | نسخه کامل سخنرانی در نشست امنیتی دریای سیاه (با زیرنویس فارسی)
اودسا - اوکراین
شنبه ۹ خرداد ۲۵۸۵/۱۴۰۵
@OfficialRezaPahlavi | 600 |
| 14 | جمهوری اسلامی در حمایت از تروریستهای حزبالله لبنان، درگیری نظامی دیگری را آغاز کرد تا ماهیت ناایرانی و ضدایرانی خود را آشکارتر کند. این رژیم، ملت ایران را به گروگان گرفته و جان و مال ایرانیان را ابزاری برای صدور ترور، جنگ و بیثباتی میبیند.
در این درگیری نیز، همچون همیشه، مسئول هرگونه آسیب به زیرساختهای ایران و جان غیرنظامیان بیگناه در هر دو سو، جمهوری اسلامی است.
ملت ایران، که نخستین و بزرگترین قربانی این رژیم بوده است، بهخوبی میداند که تا زمانی که جمهوری اسلامی بر سر کار باشد، ترور، خشونت و بیثباتی بر ایران، منطقه و جهان سایه خواهد افکند. صلح، امنیت و رونق پایدار تنها با پایان این رژیم امکانپذیر است.
راهحل، مذاکره با سپاه پاسداران و تروریستهای اشغالگر ایران نیست؛ راهحل، ایستادن در کنار ملت ایران و حمایت از مبارزه آن برای پایان دادن به جمهوری اسلامی است.
@OfficialRezaPahlavi | 644 |
| 15 | دفتر رسانهای پادشاه رضا پهلوی با انتشار بیانیهای با اشاره به زادروز جاویدنام مجیدرضا رهنورد در روز ۲۶ خرداد، مسابقات جام جهانی فوتبال و گردهماییها، مراسمها و فعالیتهای گوناگونی در سراسر جهان برگزار خواهد شد، نوشت: «بر همه ایرانیان میهندوست و آزادیخواه است که با حضوری باشکوه در این برنامهها، پرچم ملی شیر و خورشید را برافرازند و یاد پهلوان خراسان و همه جاویدنامان انقلاب ملی ایران را گرامی بدارند.»
در این بیانیه آمده است: «همزمان، مسابقات جام جهانی فوتبال فرصتی کمنظیر برای رساندن صدای ملت ایران به جهانیان فراهم میکند. از این فرصت تاریخی بهره بگیریم؛ پرچم شیر و خورشید را در ورزشگاهها، خیابانها و میدانهای شهرها به اهتزاز درآوریم و تصاویر جانفدایان راه آزادی را در برابر چشم جهانیان قرار دهیم.»
دفتر رسانهای پادشاه ایران همچنین نوشت: «هممیهنان ساکن آمریکای شمالی، درون و بیرون ورزشگاهها، پرشمار، متحد و پرخروش حضور یابید و صدای رسای ملت ایران باشید و خواست و اراده یک ملت متحد برای بازپسگیری میهن خود را بار دیگر به نمایش بگذارید.» | 1 693 |
| 16 | تقیزاده مینویسد: قبل از ملیشدن نفت من سفیر ایران در لندن بودم.رئیس کمپانی نفت را خواستم و گفتم: انصاف چیز خوبی است و جا دارد شما به درآمد ملی ایران نیز توجه کنید.
رئیس کمپانی نفت زیر بار نمیرفت و میگفت: من از این قرارداد نمیگذرم...روزی تیمورتاش با خوشحالی خبر داد که درآمد ما از نفت به یک میلیون و سیصد هزار لیره رسید و این مبلغ را به ما خواهند داد. البته رضاشاه بازهم ناراضی بود و میگفت کم است...من به رئیس کمپانی نفت گفتم: ایران از نفت آن عایدی که میباید داشته باشد ندارد، شما باید قدری انصاف داشته باشید. او گفت: رضاشاه خنجر در قلب ما فرو کرد، حالا ما بیاییم چنین کنیم.
گفتم: اشکالی ندارد، شما در آن زمان بهاصطلاح خودتان جوانمردی کردید و حالا هم این جوانمردی را داشته باشید.
او رفت که با هیئت مدیره خودش صحبت بکند و یکماه بعد آمد گفت: ما حاضریم چهار میلیون لیره در سال بدهیم.
من بارضاشاه از نزدیک آشنا بودم. او مرد وطنپرست و خدمتگزاری بود و انصافاً برای مملکت منشأ اثر فراوانی بود و با انگلیسها اصولاً نه تنها خوب نبود بلکه گاهی علیه آنها نیز اقدامی مینمود.
📚مقالات تقیزاده، جلد ۵، صفحه ۱۱۲ و ۱۱۳
@na_ta_ma | 1 464 |
| 17 | مرحوم حسن تقی زاده مینویسد:
قبل از موقع ملیشدن نفت من سفیر ایران در لندن بودم. رئیس کمپانی نفت را خواستم و گفتم: انصاف چیز خوبی است و جا دارد شما به درآمد ملی ایران نیز توجه کنید. اگر امتیاز دارید قبول داریم ولی باید عادلانه عمل کرد.
رئیس کمپانی نفت زیر بار نمیرفت و میگفت: من از این قرارداد نمیگذرم و در این کار عقبنشینی نمیکنم. کار ما حق است و ما حق میگوئیم.
در مورد بیتوجهی و بیاعتنایی بکار نفت و این سرمایه میگفتم. مثلا روزی مرحوم تیمورتاش با خوشحالی خبر داد که درآمد ما از نفت به یک میلیون و سیصد هزار لیره رسید و این مبلغ را به ما خواهند داد. البته رضاشاه بازهم ناراضی بود و میگفت کم است.
کمپانی نفت حاضر بدادن حق بیشتر برای ایران نبود و یکسال قبل از ملیشدن صنعت نفت درآمد ما به حدود یک میلیون و هشتصد هزار لیره رسیده بود. البته حالا ظاهراً ۱۴۰ میلیون لیره بلکه بیشتر درآمد نفت ماست.
داشتم راجع به مذاکره با کمپانی نفت صحبت میکردم. عرض کنم که من به رئیس کمپانی نفت گفتم: ایران از نفت آن عایدی که میباید داشته باشد ندارد، شما باید قدری انصاف داشته باشید. او گفت: رضاشاه خنجر در قلب ما فرو کرد، حالا ما بیاییم چنین کنیم.
گفتم: اشکالی ندارد، شما در آن زمان بهاصطلاح خودتان جوانمردی کردید و حالا هم این جوانمردی را داشته باشید.
او رفت که با هیئت مدیره خودش صحبت بکند و یکماه بعد که مجددا بدیدنم آمد گفت: ما حاضریم چهار میلیون لیره در سال بدهیم.
من بارضاشاه از نزدیک آشنا بودم. او مرد وطنپرست و خدمتگزاری بود و انصافاً برای مملکت منشأ اثر فراوانی بود و با انگلیسها اصولاً نه تنها خوب نبود بلکه گاهی علیه آنها نیز اقدامی مینمود.
📚مقالات تقیزاده، جلد ۵، تاریخ، اجتماع، سیاست، قسمت تاریخ گذشته، صفحه ۱۱۲ و ۱۱۳، به کوشش ایرج افشار، انتشارات شکوفان
@na_ta_ma | 990 |
| 18 | ●افراطگریها، تندرویها و قدرتطلبیهای محمد مصدق در کلام زندهیاد حسن تقیزاده
آنهایی که علم ملی شدن را برافراشتند با وجود حقانیت مطلبشان از مسئله نفت، برای مزید قدرت خودشان استفاده کلی نمودند...
در کار ملی شدن نفت افراط کردند و از هیجان افکار عامه بهره برداری زیاد نمودند...
مصدق در کار نفت افراط کرد و مبالغه کار بود ...ولی متاسفانه این کار را وسیلهای برای کسب قدرت ساخت...عیب مصدق افراط و مبالغه بیش از حد بود.
مصدق علاوه بر کار نفت، حرفهای دیگری به میان میآورد که از نظر اصول مشروطیت، افراط بی قاعده بود. او علاوه بر اینکه در کار نفت مبالغه کرد در موارد دیگر هم افراط کار بود و اصولا آنچه که او میخواست نوعی جمهوری بود.
📚مقالات تقیزاده، جلد ۵، تاریخ، اجتماع، سیاست، قسمت تاریخ گذشته، صفحه ۱۱۱ و ۱۱۲، به کوشش ایرج افشار، انتشارات شکوفان
@na_ta_ma | 1 410 |
| 19 | دکتر رضا نیازمند در کتاب خاطرات خود مینویسد:
وقتی دانشکده صنعتی ایران و آلمان را تمام کردم در کارخانه ونک، در نزدیکی تهران، مشغول کار شدم. سمت من "مهندس کارخانه" بود. وقتی به من گفتند برو کارخانه ونک، گفتم مگر ونک کارخانه دارد؟ گفتند: بله! گفتم اسمش چیست؟ گفتند کارخانه شماره ۵. گفتم شماره ۵ یعنی چی؟ گفتند چون رضاشاه کارخانه را برای دوران جنگ درست کرده بود، زیاد تبلیغ نکرده بود حتی ونکیها هم نمیدانستند اینجا کارخانه هست. این کارخانه ماسک ضد گاز درست میکرد که اگر جنگ شد ماسک به مردم بدهند. آن موقع هنوز استعمال بمبهای گازی ممنوع نشده بود، تصمیم گرفته بودند اگر بمب گازی روی تهران بیندازند این ماسکها را به ارتش و مردم بدهند که بگذارند روی سرشان و از گاز مسموم نشوند! حالا دیگر جنگ با ایران تمام شده بود و ساخت ماسک و بمبهای گازی منتفی شده بود و آن کارخانه را تبدیل کرده بودند به مرکز تعمیرات کارخانهجات دیگر!
📚تکنوکراسی و سیاست گذاری اقتصادی در ایران به روایت رضا نیازمند، به کوشش علی اصغر سعیدی، صفحه ۴۷، انتشارات لوح فکر، بهار ۱۴۰۱ خورشیدی | 1 424 |
| 20 | دکتر رضا نیازمند در کتاب خاطرات خود مینویسد:
وقتی دانشکده صنعتی ایران و آلمان را تمام کردم در کارخانه ونک، در نزدیکی تهران، مشغول کار شدم. سمت من "مهندس کارخانه" بود. وقتی به من گفتند برو کارخانه ونک، گفتم مگر ونک کارخانه دارد؟ گفتند: بله! گفتم اسمش چیست؟ گفتند کارخانه شماره ۵. گفتم شماره ۵ یعنی چی؟ گفتند چون رضاشاه کارخانه را برای دوران جنگ درست کرده بود، زیاد تبلیغ نکرده بود حتی ونکیها هم نمیدانستند اینجا کارخانه هست. این کارخانه ماسک ضد گاز درست میکرد که اگر جنگ شد ماسک به مردم بدهند. آن موقع هنوز استعمال بمبهای گازی ممنوع نشده بود، تصمیم گرفته بودند اگر بمب گازی روی تهران بیندازند این ماسکها را به ارتش و مردم بدهند که بگذارند روی سرشان و از گاز مسموم نشوند! حالا دیگر جنگ با ایران تمام شده بود و ساخت ماسک و بمبهای گازی منتفی شده بود و آن کارخانه را تبدیل کرده بودند به مرکز تعمیرات کارخانهجات دیگر!
📚تکنوکراسی و سیاست گذاری اقتصادی در ایران به روایت رضا نیازمند، به کوشش علی اصغر سعیدی، صفحه ۴۷، انتشارات لوح فکر، بهار ۱۴۰۱ خورشیدی | 1 |
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
