کانال عبدالخالق احسان
رفتن به کانال در Telegram
هر از گاهی سخنان نغز دیگران را ترجمه میکنم و گاهی هم مینویسم؛ تو هم با من بخوان تا باهم در مسیر تعالی و برتری قرار بگیریم. اگر گاهی نظر، انتقاد و پیشنهادی داشتید، بفرستید تا با اشتیاق تمام بهرهمند شویم. @khaleqehsan
نمایش بیشتر2 864
مشترکین
-424 ساعت
-117 روز
+3430 روز
آرشیو پست ها
حدیث دو صد و شصت و ششم:
پیامبر مهربانیها در خدمت مردم
روزی رسول الله صلی الله علیه و سلم به مسجد آمد و اقامه گفته شد، درین حالت کسی از رسول الله سوالی داشت، پیامبر مهربانیها به خدمت آن شخص قرار گرفته و مشکلات او را شنید و برایش راه حل داد، و این گفتگو مدت زیادی را در بر گرفت که حتی برخی از صحابه را خواب فرا گرفت.
انس رضی الله عنه گفت: أُقِيمَتِ الصَّلَاةُ، وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَجِيٌّ فِي جَانِبِ الْمَسْجِدِ، فَمَا قَامَ إِلَى الصَّلَاةِ حَتَّى نَامَ الْقَوْمُ. (سنن ابو داود - شماره ۵۴۴)
اقامهی نماز گفته شد و رسول الله در گوشهی مسجد با شخصی آهسته سخن میگفت، تا این که مردم را خواب فرا گرفت.
ازین حدیث نبوی می آموزیم:
۱. تلاش برای حل مشکلات مردم از بهترین عبادات است.
۲. بایسته است که به خاطر حل مشکلات مردم، صبر و تحمل داشته باشیم.
۳. عبادتهای متعدی که به دیگران نفعی میرساند، بر عبادات شخصی اولویت دارد.
۴. نشستن در مسجد و انتظار نماز، عبادت شمرده میشود.
🖋عبدالخالق احسان
https://t.me/abdulkhaleqehsan
عظمت خداوند
خداوند متعال خالق آسمانها و زمین، پروردگار جهانیان و بخشندهی تمام نعمتها است.
عظمت او فراتر از فهم و تصور انسان میباشد. زیرا او مالک همه چیز، دانای پنهان و آشکار و توانا بر هر کاری است.
عظمت خداوند تنها در قدرت او نیست؛ بلکه در رحمت، مهربانی، عدالت و بخشندگی او نیز آشکار است. خداوند گناهان بندگان توبه کننده را میبخشد، دعاهای آنان را میشنود و در سختیها یاری شان میکند.
ایمان به عظمت خداوند باعث آرامش دل، تقویت اخلاق نیکو و نزدیک شدن انسان به راه درست زندگی میشود.
شناخت عظمت خداوند به عبادت، شکرگزاری و انجام کارهای نیک تشویق میکند و راه سعادت دنیا و آخرت را نشان میدهد.
نوشته: نوریه اسلمی غوری
https://t.me/abdulkhaleqehsan
حدیث دو صد و شصت و چهارم:
زشتترین سخن
أنَّ النَّبِيَّ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "إِنَّ شَرَّ الرَّوَايَا رَوَايَا الْكَذِبِ، وَلَا يَصْلُحُ مِنَ الْكَذِبِ جِدٌّ وَلَا هَزْلٌ، وَلَا يَعِدُ الرَّجُلُ ابْنَهُ ثُمَّ لَا يُنْجِزُ لَهُ". (سنن دارمی - شماره ۲۷۵۷)
پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: بدترین روایت و حکایت، روایت دروغین است، دروغ گفتن جدی و شوخی شایسته نیست، شخص برای فرزندش چیزی را وعده ندهد که آن را عملی نمیسازد.
ازین حدیث نبوی می آموزیم:
۱. دروغ زشتترین و بدترین سخن است.
۲. دروغ در هیچ حالتی جایز نیست، مگر در مواردی که ضرورت عاجل باشد.
۳. بسیاری از مردم به شوخی و سرگرمی دروغ میگویند که بدترین گناه است.
۴. به فرزندان خود، چیزی را وعده بدهید که عملی کرده میتوانید.
۵. وعدهی دروغین به فرزندان، خطرناکترین آثار را بر آنان به جای میگذارد.
🖋عبدالخالق احسان
https://t.me/abdulkhaleqehsan
قهرمان واقعی
قهرمانی صفت ارزنده و مطلوبی است و هر کس آرزو دارد قهرمان باشد، و امروزه و در دنیای تقلبی معاصر، قهرمانان تقلبی زیادی داریم، افراد زیادی هستند که خود را قهرمان معرفی کرده و اکتهای قهرمانی میکنند، و اگر واقعبینانه نگریسته شود، نشانی از قهرمانی واقعی ندارند، درین نوشتهی مختصر بر آنیم تا به برخی از ویژگیهای قهرمانان واقعی اشاره نماییم تا قهرمان را از قهرمان نماها باز شناسیم.
رسول الله صلی الله علیه و سلم با نگاه واقعی به مسئله میفرماید: « لَيْسَ الشَّدِيدُ بِالصُّرَعَةِ، إِنَّمَا الشَّدِيدُ الَّذِي يَمْلِكُ نَفْسَهُ عِنْدَ الغَضَبِ» (صحیح بخاری).
انسان نيرومند كسى نيست كه در كُشتى بر حريف غلبه نمايد، بلكه نيرومند كسى است كه به هنگام عصبانيت بر نفس خود تسلّط داشته باشد.
ازین حدیث گهربار نبوی دانسته میشود که قهرمانی و پهلوانی به زورمندی و قلدوری و با زور بازو نیست، بلکه نیرومند و قهرمان واقعی کسی است که خشم خویش را فرو میبرد و لجام نفس خویش را در اختیار داشته باشد.
برخی از ویژگیهای قهرمان واقعی:
✓ قهرمان واقعی خشم خویش را کنترول میکند.
✓ قهرمان واقعی اشتباهاتش را میپذیرد و معذرت خواهی میکند.
✓ قهرمان واقعی در برابر ضعیفان، عاجز و فروتن است و در مقابل ستمگران مثل شیر درنده میباشد.
✓ قهرمان واقعی برای رسیدن به بهشت تلاش میکند.
✓ قهرمان واقعی به فضایل اندک بسنده نکرده و برای رسیدن به اوج کسب فضایل کوشش مینماید.
✓ قهرمان واقعی در سختیها و مشکلات صبر نموده و کاسه کوزه را نمیشکند.
✓ قهرمان واقعی استقامت داشته و برای رسیدن به مقاصد بزرگ خویش ثابت قدم میباشد.
✓ قهرمان واقعی به دیگران احترام میگذارد و ارزش هر کس را پاس میدارد.
✓ قهرمان واقعی کسی است که زیردستانش به خاطر احترام، از او اطاعت میکنند و از او هراسی ندارند.
✓ قهرمان واقعی پدری است که فرزندان و اعضای خانواده به اساس محبت و دوستی، از او فرمانبرداری میکنند.
✓ قهرمان واقعی محبوب دلهاست.
✓ قهرمان واقعی مادری است که در برابر اشتباهات فرزندانش صبر نموده و با حوصلهمندی و بردباری به تربیتشان مشغول میگردد.
✓ قهرمان واقعی پرهیزگار است و دست و دامن خویش را به امور حرام آلوده نمیکند.
✓ قهرمان واقعی بخشنده است و برای رفع مشکلات نیازمندان از وقت و جان و مالش مایه میگذارد.
✓ قهرمان واقعی اعمال خویش را محاسبه میکند، اگر خوب بود، خداوند را میستاید و اگر زشت بود، توبه نموده و به سوی خوبیها بر میگردد.
✓ قهرمان واقعی به الله توکل نموده و از اسباب استفاده میکند.
✓ قهرمان واقعی جوانی است که برای رسیدن به اوج قلهی تخصص و تعهد تلاش نموده و هدف او آبادانی کشور و خدمت به ملت میباشد.
بیاییم تک تک ما برای قهرمان واقعی شدن تلاش کنیم، تا الگوی دیگران باشیم و با تأسی به ما، مدال قهرمان واقعی را به گردن خویش بیاویزند.
نوشته: عبدالخالق احسان
https://t.me/abdulkhaleqehsan
مرز میان عشق و تربیت
چرا بسیاری از پدران و مادران با وجود این که نسبت به فرزندانشان محبت دارند ولی در تربیت آنها موفق نمیشوند؟
یکی از واقعیتهای تلخ این است که دوست داشتن فرزند به تنهایی برای داشتن تربیت موفقانه و درست کافی نیست.
بسیاری از پدران و مادران صادقانه فرزندان خود را دوست دارند و برای آنها وقت، پول و انرژی مصرف میکنند، اما بعد از سالها با شگفتی میبینند که نتیجه آنگونه که انتظار داشتند نبوده است.
دلیلش این است که تربیت فقط احساسات نیست. دوست داشتن مهم است، اما از حکمت و تدبیر بینیاز نمیشود.
کودک به محبت و مهربانی نیاز دارد، اما به مرزها و قوانین هم محتاج است.
به تشویق نیاز دارد، اما باید مسئولیتپذیری را هم بیاموزد.
به احساس امنیت احتیاج دارد، اما لازم است با برخی از دشواریها هم روبهرو شود تا شخصیتش ساخته شود و رشد کند.
یکی از رایجترین اشتباهات تربیتی این است که والدین تلاش میکنند هر مانعی را از سر راه فرزندان خود بردارند؛ در هر مشکلی دخالت میکنند، همه چیز را آماده و مهیا در اختیارشان میگذارند و اجازه نمیدهند پیامد اشتباهات خود را تجربه کنند.
و در نتیجه کودک بزرگ میشود در حالی که فکر میکند زندگی همیشه با او همینگونه رفتار خواهد کرد، اما وقتی که با واقعیت روبهرو میشود، دچار صدمه و شوک میگردد.
تربیت موفقانه و درست، کودک را برای یک زندگی راحت آماده نمیکند، بلکه او را برای یک زندگی واقعی آماده میسازد که در آن موفقیت و شکست، پذیرش و رد شدن، سود و زیان وجود دارد.
به همین دلیل برخی از رنج و سختیهای کوچک دوران کودکی ممکن است در آینده رحمت بزرگی باشد.
فرزندی که صبر در برابر تأخیر و انتظار را میآموزد، در برابر سختیهای زندگی صبورتر خواهد بود.
فرزندی که پیامد برخی از اشتباهاتش را میپذیرد، در آینده مسئولیتپذیرتر میشود.
و فرزندی که فرصت حل مشکلات خود را پیدا میکند، وقتی بزرگ شود اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت.
هدف تربیت این نیست که فقط امروز فرزندانمان را خوشحال کنیم، بلکه این است که به آنها کمک کنیم فردا بتوانند با زندگی روبهرو شوند و از عهدهی آن بر بیایند.
و این مسئولیت مهمی است که بیش از عشق و محبت، به بینش و آگاهی، صبر و حکمت نیاز دارد.
نویسنده: دکتر عبدالکریم بکار
مترجم: صفیه مخدومی
https://t.me/abdulkhaleqehsan
حدیث دو صد و شصت و دوم:
خواستن مقام حکومتی
عَنْ أَبِي مُوسَى قَالَ: أَتَانِي نَاسٌ مِنَ الْأَشْعَرِيِّينَ فَقَالُوا: اذْهَبْ مَعَنَا إِلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَإِنَّ لَنَا حَاجَةً. فَذَهَبْتُ مَعَهُمْ، فَقَالُوا: يَا رَسُولَ الله، اسْتَعِنْ بِنَا فِي عَمَلِكَ. قَالَ أَبُو مُوسَى : فَاعْتَذَرْتُ مِمَّا قَالُوا، وَأَخْبَرْتُ أَنِّي لَا أَدْرِي مَا حَاجَتُهُمْ، فَصَدَّقَنِي وَعَذَرَنِي، فَقَالَ: إِنَّا لَا نَسْتَعِينُ فِي عَمَلِنَا بِمَنْ سَأَلَنَا". (سنن نسائی - شماره ۵۳۸۲)
از ابو موسی اشعری رضی الله عنه روایت است که گفت: گروهی از قوم اشعری نزد من آمدند که ما را نزد رسول الله صلی الله علیه و سلم ببر، چون به ایشان نیازی داریم، همراه آنان رفتم و گفتند: ای رسول خدا برای ما در حکومت وظیفهای بده. ابو موسی رضی الله عنه گفت: ازین گفتهیشان معذرت خواهی کردم و برای رسول الله گفتم که از خواست آنان خبر نداشتم و مرا تصدیق نموده و معذور دانست. رسول الله صلی الله علیه و سلم برایشان فرمود: کسی که خواهان وظیفهی حکومتی باشد، برایش نمیدهیم.
ازین حدیث نبوی می آموزیم:
۱. وظیفهی حکومتی در نظر اسلام، امانت و مسئولیت است نه امتیاز و بهرهجویی.
۲. نباید برای رسیدن به منصب حکومتی تلاش نماییم.
۳. اگر کسی در پی رسیدن به مقام حکومتی بود، باید از آن محروم گردد.
۴. اگر کسی نادانسته اشتباهی را مرتکب شد، باید معذور دانسته شود.
۵. هرگاه اشتباهی را مرتکب شدیم، باید معذرت خواهی کنیم و با توجیه نادرست خود را تبرئه نکنیم.
🖋عبدالخالق احسان
https://t.me/abdulkhaleqehsan
حدیث دو صد و شصت و سوم:
بلند رفتن مقام بهشتیان
وَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "إِنَّ الرَّجُلَ لَتُرْفَعُ دَرَجَتُهُ فِي الْجَنَّةِ، فَيَقُولُ: أَنَّى هَذَا؟ فَيُقَالُ: بِاسْتِغْفَارِ وَلَدِكَ لَكَ". (سنن ابن ماجه - شماره ۳۶۶۰)
رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: مقام شخصی در بهشت بلندتر میشود، خودش میگوید: این مقام از کجا برتری یافت؟ برایش میگویند: این مقام به خاطر دعا و استغفار فرزند تو میباشد.
ازین حدیث نبوی می آموزیم:
۱. بهشت مقامهای متفاوتی دارد و نظر به اعمال هر کس متفاوت میباشد.
۲. یکی از راههای بلند رفتن مقام بهشتی، دعای فرزندان اوست.
۳. فرزند صالح و شایسته در دنیا و آخرت، برای پدر و مادرش مفید بوده و روشنایی چشمانشان است.
۴. باید برای رسیدن به بهشت و کسب مقامهای برتر تلاش نماییم.
🖋عبدالخالق احسان
https://t.me/abdulkhaleqehsan
ترجمهی کتابهای شهیدان فلسطين، برایم لذت بیشتری دارد و از الله متعال عاجزانه استدعا دارم تا در آخرت همراهی شهیدان را نصیبم کند.
کتاب شهید امت یحیی سنوار (خار و میخک)،
کتاب شهید محمد زکی حمد (در میدان نبرد طوفان اقصی)
کتاب سخنگوی امت، شهید ابوعبیده (سرزمین مقدس) ترجمهی این کتاب جریان دارد.
و اما یک کتاب جدید و از یک شهید دیگر:
سال گذشته، برادری کتاب (غراس حماس) را برایم فرستاد که ترجمه نمایم، این کتاب به فعالیتهای عملی حماس در در میدانهای تربیتی، آموزشی، اجتماعی، ورزشی، هنری و رسانهای و ... پرداخته است.
ترجمهی این کتاب را نیز به پلان درازمدت گرفتم که اگر حیاتی باقی بود، روزی به ترجمهی آن اقدام نمایم.
و اما چند روز پیش، برادر دیگری این کتاب را فرستاد و به ترجمهی آن توصیه و تاکید کرد و یادآور شد که نویسندهی این کتاب، عبدالله اللداوی، فرماندهی گردان عماد عقل نیز جام شهادت را نوشیده است.
تاکید این برادر و خبر شهادت نویسنده، مرا وادار نمود تا اقدام به ترجمه را جدیتر بگیرم و بنابرین تصميم گرفتم، بعد از تکمیل کتاب سخنگوی امت، به ترجمهی کتاب (غراس حماس) آغاز نمایم.
الله متعال توفیق دهنده و یاریگر است.
از شما گرامیان التماس دعا دارم.
https://t.me/abdulkhaleqehsan
مژدهی جدید به مردم شریف و کتابخوان غور!
کتاب بسیار ارزشمند (پیامهایی از علی بن ابیطالب) تالیف نویسندهی زیبانویس فلسطینی، ادهم شرقاوی به ولایت غور رسید.
آدرس: شهر فيروزكوه، کتابفروشی جامی.
https://t.me/abdulkhaleqehsan
حدیث دو صد و شصت و یکم:
آموزش دهندهی خوبیها باشیم!
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِي عَلَى أَدْنَاكُمْ". "إِنَّ اللهَ وَمَلَائِكَتَهُ، وَأَهْلَ السَّمَاوَاتِ، وَالْأَرَضِينَ، حَتَّى النَّمْلَةَ فِي جُحْرِهَا، وَحَتَّى الْحُوتَ ؛ لَيُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النَّاسِ الْخَيْرَ ". (سنن ترمذی - شماره ۲۶۸۵)
رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: فضیلت و برتری عالمِ با عمل بر عابد جاهل، همانند برتری من نسبت به پایینتر شماست. خداوند، فرشتهها، اهل آسمانها و زمین و حتی مورچه در لانهاش و ماهی در دریا، برای آموزش دهندهی خوبی برای مردم؛ دعا و طلب رحمت میکنند.
ازین حدیث نبوی می آموزیم:
۱. فضیلت عالم ربانی و عملگرا خیلی زیاد است.
۲. تمام زمینیان و آسمانیان برای معلم و عالم، طلب خیر و رحمت میکنند.
۳. همگان برای معلمان، خوبیها را آرزو میکنند.
۴. معلم باید خوبیها و فضایل و امور مفید را به دیگران آموزش دهد.
۵. عالم و معلمی که حق علم را به خوبی ادا نکرده و خیرخواه شاگردانش و مردم نباشد، ازین فضایل محروم میگردد.
۶. همانگونه که عبادت بدون علم و دانش، نادرست است، علم بدون عمل نیز نادرست میباشد.
🖋عبدالخالق احسان
https://t.me/abdulkhaleqehsan
قضاوت کنندهی دیگران نباشیم!
در یک روستای کوچک، خیاط کهنسالی زندگی میکرد، او از شغل خیاطی درآمد خوبی به دست میآورد، روزی از روزها فقیری از اهل روستا نزد او آمد و گفت: تو از درآمدت خیلی سود میکنی اما با این حال، چرا برای فقرا و مستمندان کمک نمیکنی؟؟ من قصابی را میشناسم که مثل تو مال و درآمد زیادی ندارد ولی باز هم هر روز به فقرا بدون گرفتن عوض، گوشت تقسیم میکند.
خیاط هیچ پاسخی به او نداد و فقط به آرامی لبخند زد و شخص فقیر با ناراحتی از نزد او رفت، در آن روستا شایعه شد که خیاط ثروتمند، ولی بخیل است. مردم روستا از او عیب جویی میکردند، مدتی گذشت و آن خیاط بیمار شد و هیچ یک از مردم روستا به او توجهی نمیکرد و او تنها و بیکس دارفانی را وداع گفت.
روزها گذشت و اهل روستا متوجه شدند که قصاب مثل گذشته برای فقرا گوشت نمیدهد، زمانی که علت را از او جویا شدند، گفت: آن خیاط هر ماه برایم مبلغ پولی را میداد تا من برای فقرا و نیازمندان گوشت بفرستم، از زمانی که او وفات کرده این کار نیز متوقف شد.
برخی بدترین قضاوت و برخی بهترین قضاوت را دربارهات میکنند ولی این قضاوتها هیچ ضرر و زیان و یا هیچ سودی به حال تو نمیبخشد، چون آنچه خداوند دربارهی شخصیت تو میداند مهم است. بنابرین به آنچه که در ظاهر میبینی و یا سخنی در مورد کسی از اطرافیانت میشنوی، هیچوقت دربارهاش قضاوت نکن
ترجمه: صفیه مخدومی
منبع: کانال روائع الکلم
https://t.me/abdulkhaleqehsan
Repost from امروز...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
با سلام به شما و سپاس بابت همکاری!
کانال تلگرامی امروز، پنجرهای به دنیای کتاب، فرهنگ، زندگی و اندیشه است که از ورای آن، به افقی روشنتر میتوان نگریست.
در این کانال، به دغدغههایی در زمینههای اخلاق و اندیشه، فکر و فرهنگ، کتاب و کلمه، و خوانش و بینش پرداختهایم و شما را نیز برای همراهی و همگامی با خود، به این سفرۀ ستوده دعوت نموده و ممنون حضورتان خواهیم بود.
با عرض حرمت
عبدالرحمن عزام
برای همراهی با ما به لینک زیر بپیوندید:👇
t.me/Em_Roozam
t.me/Em_Roozam
#امروز...
@Em_Roozam
زندگی جعبهی جادویی نیست که یک جن در آن پنهان شده باشد تا آرزوهایت را برآورده کند!
برخی نعتها برای تو مقدر شدهاند، و با مخالفت تمام دنیا آنها را خواهی یافت،
و برخی محرومیتها بر تو نوشته شده است،
که اگر تمام انسانها و جنها همه با هم یکجا شوند، توان جبران آن را ندارند.
این درس بزرگ زندگی توست، آن را خوب حفظ کن:
بزرگی نعمتهایی که در دستانت است را ببین، آنها را کافی و فراوان بدان، و محرومیتها را کوچک بشمار، آنگاه خواهی دید، زندگی با آن نعمتها میگذرد و مشغول شدن به آنچه از آن محروم شدهای، غم و اندوهی است که خودت بر خویشتن تحمیل کردهای،
و توهمی از رسیدن به شادی است که خودت را در آن گرفتار کردهای.
بنابرین زیاد تلاش کن تا راضی شوی، و هیچ شادیای نیست مگر برای کسی که قناعت را پیشهاش کند.
منبع: درسهایی از کتاب هدایت
نوشته: ادهم شرقاوی
ترجمه: عبدالخالق احسان
https://t.me/abdulkhaleqehsan
الحمدلله این کتاب را امشب تمام کردم!
سطر سطرش، ورق به ورقش ندای از عشق، ایمان و مقاومت دارد با خواندن هر صفحه اش پرواز میکنی بسوی آن دیاری که جهان ظالم آنرا فراموش کرده.
با هر صفحه اش صدای انفجار، درد فریاد را میشنوی گویا همین اکنون در غزه هستی
با هر داستانش قدم به قدم بسوی شفاخانه ها پناهگاه ها زندان ها و شکنجه ها میروی
با هر کلماتش صدای انسانیت آزادی و شجاعت را میشنوی
این کتاب، کتاب ساده نیست بلکه کتابی است که روح مطالعه کننده را بسوی غزه دردمند میبرد
جای که جز مقاومت در برابر اشغال گناهی نداشتند جای که جز فقط یک زندگی با عزت ادعای نداشتند جای که فقط برای مقدسات شأن جنگیدن
هر قدر از این کتاب بگوییم از غزه بگوییم کم است
این کتاب فقط داستان چشم دید یک نفر است ولی هزاران غزه یی دیگر که هنوز داستان های شأن بین جنگ و وحشت گیر مانده است چطور خواهد بود
برداشت مه از این کتاب اینست که انسان هر قدر تلاش کند باز هم در نهایت به نقطه اول میرسد که همانا از سوی الله بسوی الله است
و چقدر مقاوم باید باشی تا در غزه زندگی کنی
به آرمان دیدار فلسطین در دل هر آزاده یی جوانه بزند.
....
دلنوشتهی یکی از خوانندگان کتاب (داستان وحشت جنگ غزه)
https://t.me/abdulkhaleqehsan
Repost from امروز...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
👥 از عمرو تا ادهم؛ یکی به جای دیگری...
پیش از فراغت از پوهنتون و هم در خلال سالهای تحصیلِ دانشگاهی (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲) در کنار مطالعه در زمینههای مختلف، بسی دلدادۀ کتابهای «عمرو خالد» بودم. کتابهایی که به روشی زیبا نوشته شده بود. همۀ کتابهای او را از «اصلاح قلبها» گرفته تا «اخلاق مؤمن» و «داستان پیامبران» و «به سوی سوی همزیستی» و «چون سخن از دل برآید...» و «عبادتهای مؤمن» و «عبادتهای تفکر» و «سازندگان زندگی» و «هدایت» و «خلافت» و «جانشینان...» و «همسران...» و «زندگی در پرتواسماء الهی» و «جان چو دیگر شد جهان دیگر شود» و «سفری به سوی خوشبختی» و «داستانهایی برای هدایت» و... را بدون استثنا خواندم. سخت گرویدۀ او و قلم زیبایش بودم. هر جا از او سخن میگفتم و همه را به خواندن کتابهای وی توصیه و سفارش میکردم؛ گر چه هم اکنون نیز کتابهای او را برای جوانان و تازهخوانان توصیه و سفارش میکنم.
اما، بعد از وقایع اخیری که در مصر و عالم اسلام رخ داد و موقفگیریهای این نویسنده، دیگر قلمی برای ترجمۀ آثار او و قلبی برای خوانش اندیشههای وی نرفت. بعد از «سفری به سوی خوشبختی» که فکر کنم آخرین کتابی بود که از وی به فارسی ترجمه و چاپ شد، دیگر کتابی هم از وی چاپ نشد. دیگر ستارۀ او به افول گرایید و کمتر کس و کمتر جایی را میبینیم و میشنویم که دیگر از او و کتابها و اندیشههای او سخن بگوید؛ اما در این سالهای اخیر، میبینیم کمکم جای او را در عالم اسلام، نویسندۀ رسالتمندی گرفته است که بسان او و چه بسا بهتر از وی، در زمینۀ اندیشۀ اسلامی قلم میزند. ادهم شرقاوی. نویسندۀ فلسطینیتباری که قلمش را برای قدس و فلسطین و امت و اسلام به کار گرفته و از دل سخن میگوید و لاجرم بر دل مینشیند سخنش.
گذشته از اینکه من خود کتابی از وی به فارسی ترجمه نمودهام، علاقمندِ نوشتهها و اندیشههای او هستم و همۀ جوانان، پدران و مادران و خانوادهها را به مطالعۀ آثار او توجیه و توصیه میکنم؛ چه، کتابهای او هم حاوی محتوای مهم و هم شامل مطالب مفیدی است که در کنار این دو، به روشی ساده و آسان نوشته شده و برای همه اعم از خرد و بزرگ، باسواد و کمسواد قابل فهم و نگاه و نگرش است. مطالبی که کوچک و کوتاه و جدا از هم نوشته شده و زود از چشم میگذرند و به ذهن و ضمیر راه باز میکنند.
✍ عبدالرحمن عزام
📆 یکشنبه؛ ۱۰ جوزای ۱۴۰۵ خورشیدی
#امروز...
#روزنوشت
#یادداشت_های_آزاد
@Em_Roozam
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
