fa
Feedback
کانال تخصصی اقتصاد

کانال تخصصی اقتصاد

رفتن به کانال در Telegram

معرفی و بهره گیری از علم اقتصاد، همراه با تحلیل اقتصاد ایران و جهان

نمایش بیشتر
8 522
مشترکین
+224 ساعت
+47 روز
+430 روز
آرشیو پست ها
🔵 طی ۴۰ سال گذشته، بخش زیادی از آنچه یاد گرفته‌ام، پاسخ‌های مختلف و از زوایای مختلف مرتبط با این سؤالات بوده است. این سؤالات مربوط به رؤیا‌هایی بوده‌اند که از همان سال‌های اول در سر داشته‌ام. این رؤیا‌ها هرچند هیچ‌گاه من را رها نکرده‌اند، اما با عبور از مراحل جوانی به میان‌سالی و سپس مراحل بعدی، تنها پخته‌تر، به‌هنگام‌تر و واقع‌بینانه‌تر شده‌اند. 🔵 در مسیر شکل‌گیری و تحولات رؤیاهایم، توسعه‌یافتگی کشورم را در گاز با قطر، در نفت با عربستان، در توریسم و صنعت با ترکیه و در موقعیت ممتاز جغرافیایی با امارات به عنوان کشور‌هایی که هرکدام به‌طور منفرد فقط یکی از مواهب ما را دارند، مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دادم. 🔵 وقتی فشار مشکلات طاقت‌فرسا می‌شود، چشم‌ها را می‌بندم و به رؤیاهایم می‌اندیشم. با خودم می‌گویم، کشوری که در گاز رتبه دوم جهانی را دارد، حتما می‌توانسته اقلاً به اندازه نصف همسایه‌اش قطر، گاز صادر کند. کشوری که دارای رتبه چهارم در برخورداری از ذخایر نفتی است، یقیناً می‌توانسته به اندازه ۴ میلیون بشکه نفت در روز صادر کند. 🔵 ما حتماً قادر بوده‌ایم که با مشارکت تولیدکننده‌های صنعتی معتبر جهانی بزرگ‌ترین خودروساز و بزرگ‌ترین سازنده لوازم خانگی و ماشین‌آلات و تجهیزات در منطقه پیرامونی خود باشیم و بدون تردید ورود حداقل به اندازه نیمی از تعداد گردشگرانی که به ترکیه می‌روند به ایران تصوری خیالی محسوب نمی‌شده است. 🔵 با این محاسبات، ما می‌توانسته‌ایم در مجموع، حدود ۳۵۰ میلیارد دلار صادرات و تولید ناخالص داخلی در حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار داشته باشیم./متن کامل 🔴 دکتر مسعود نیلی ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔵 دکتر تیمور رحمانی: شكل گيرى ناترازى در يك بانك

🌐 پروفسور داگلاس نورث نوبلیست اقتصاد: ساختار جامعه و فقدان نظریه جامع سیاسی 🌐 تکامل حکومت از شکل قرون‌وسطایی و شخصیت مافیایی‌اش به نهادها و ابزارهای حقوقی جدید بخش عمده‌ای از تاریخ آزادی است. این بخشی است که به دلیل کوته‌بینی بسیاری از اقتصاددانان مبهم یا نادیده گرفته شده است، کسانی که بر مدل‌سازی حکومت، نه بیش از شکل غول‌پیکری از توزیع درآمد و سرقت، اصرار می‌کنند.

🌑 دکتر عیسی کلانتری: افتخار می‌کنم که حامی واردات محصولات تراریخته به کشور هستم/ مخالفت با واردات محصولات تراریخته ملت را از غذای ارزان محروم می‌کند.

🔴دکتر سید مرتضی افقه: 🔹کسری بودجه در ایران ریشه در ردیف‌های هزینه‌ای غیرضرور و نظام انتصاب غیرکارآمد مبتنی بر ملاحظات سیاسی و مذهبی دارد، نه در کمبود منابع.

🟣 علل شکست سیاست‌های اقتصادی 👤 دکتر جعفر خیرخواهان؛ اقتصاددان ✍️ شکست بسیاری از سیاست‌های اقتصادی نه از ضعف دانش یا طراحی فنی، بلکه از فاصله میان تحلیل اقتصادی و واقعیت سیاسی تصمیم‌گیری ناشی می‌شود. ✍️ سیاستمداران زیر فشار حفظ محبوبیت، ائتلاف‌ها و مدیریت نارضایتی عمل می‌کنند؛ ازاین‌رو، توصیه صرفاً علمی اگر به زبان سیاست ترجمه نشود و نتواند هزینه‌ها و منافع را برای تصمیم‌گیر روشن کند، عملاً بی‌اثر می‌ماند. ✍️ اقتصاددان موفق باید هم در مدل‌سازی علمی و هم در فهم و اقناع سیاسی توانمند باشد. در ایران نیز مشکل تنها در تخصص افراد نیست، بلکه در ناتوانی کارشناسان در انتقال تحلیل‌های خود به قالبی قابل‌درک و قابل‌اجراست. ✍️ بسیاری از مشاوران اگرچه از دانش بالا برخوردارند، اما از شناخت فرآیند قدرت، مهارت ارتباطی و مدیریت تعارض بی‌بهره‌اند؛ در حالی‌که هنر تأثیرگذاری در نحوه بیان و بسته‌بندی پیام اقتصادی است. ✍️ برای تبدیل تحلیل به تصمیم، باید میان علم و سیاست توازن برقرار کرد؛ یعنی حفظ عمق علمی همراه با درک واقعیت میدان سیاست. ✍️ تحقق این هدف مستلزم اقداماتی است چون آموزش مهارت‌های سیاستی در برنامه‌های اقتصادی، ارائه توصیه‌ها در سه لایه علمی-اجرایی-سیاسی، طراحی بسته‌های سیاستی قابل تنظیم، ایجاد نهادهای مشاوره‌ای مستقل و در تعامل با دولت، شفاف‌سازی هزینه‌ها و مزایای تصمیم‌ها برای کاهش ریسک سیاسی و تقویت ارتباطات رسانه‌ای برای اقناع افکار عمومی. ✍️ نگاه به سیاست به‌عنوان واقعیت تصمیم‌سازی به معنای تسلیم علم نیست، بلکه شرط اثرگذاری آن است؛ زیرا تحلیل اقتصادی تنها زمانی از قفسه کتابخانه‌ها بیرون می‌آید و به بهبود واقعی زندگی مردم می‌انجامد که در قالب قابل‌فهم برای سیاستمدار و جامعه ترجمه و اجرا شود. ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🌑 الگوی تاکسی‌های اینترنتی برای خلق رفاه/ آیا سیاستگذاران می‌توانند نوآوری را مهندسی کنند؟ برندگان نوبل ۲۰۲۵ چه توصیه‌ای برای ورود به جام جهانی نوآوری دارند؟ دکتر فرهاد نیلی پاسخ می دهد.

با ادامه روند فعلی، انتظار داریم سال 1405 چگونه سالی باشد؟ ✍️ محمد طاهری/ سردبیر 🔹 کشوری که دوستش داریم، در حال حاضر با یکی از عمیق‌ترین و پیچیده‌ترین شرایط تاریخ خود مواجه است. نشانه‌های واضحی از این شرایط پیچیده، از خشکسالی بحران آفرین که امنیت غذایی را تهدید می‌کند تا بازگشت و تشدید تحریم‌های بین‌المللی که فقر بیشتر را به ارمغان می‌آورد، حاکی از آن است که سال 1405 می‌تواند نقطه تلاقی بحران‌های مزمن و انباشته باشد. 🔹تأخیرها، تعلل‌ها و تصمیم‌گیری‌های نادرست سال‌های گذشته، از ناترازی‌های ساختاری اقتصاد گرفته تا سوءمدیریت منابع آب، در آینده‌ای نزدیک به شدیدترین شکل ممکن خود را نشان می‌دهند. در حال حاضر بیش از یک‌سوم جامعه ایران، یعنی حدود ۳۲ میلیون نفر یا ۳۶ درصد جمعیت، زیر خط فقر زندگی می‌کنند و توانایی تأمین حداقل کالری روزانه را از دست داده‌اند. اقتصاد به سمت رکود فراگیر پیش می‌رود، تورم صعودی است و فقر تشدید می‌شود. اگر روند کنونی ادامه یابد، جمعیت فقیر می‌تواند به 42 میلیون نفر افزایش پیدا کند و سال ۱۴۰۵ نه تنها نقطه اوج انباشت بحران‌های اقتصادی، بلکه آغاز موج جدیدی از تنش‌ها، نگرانی‌ها، اعتراض‌ها و مهاجرت‌های اجباری خواهد بود. 🔹 سال ۱۴۰۵ همچنین می‌تواند نقطه تلاقی بحران‌های مزمن و انباشته باشد. خشکسالی شدید امسال زنگ خطری جدی برای امنیت غذایی در سال آینده است و پیامدهای اصلی بازگشت تحریم‌ها نیز در سال ۱۴۰۵ آشکار می‌شود. به این ترتیب اقتصاد بر مدار رکود فراگیر، تورم فزاینده و تشدید بیکاری قرار می‌گیرد و جامعه نیز بیشتر از گذشته در مسیر فقر گام برمی‌دارد. 🔹 اقتصاددانان و جامعه شناسان بر این نکته صحه گذاشته‌اند که بحران‌های پیش روی جامعه ایران عمدتاً از سه منبع اصلی نشأت می‌گیرند؛ تنش در روابط خارجی، ناترازی‌های داخلی که اقتصاد کشور را به سمت تعطیلی سوق می‌دهد، و خشکسالی که شوک بزرگی به اقتصاد وارد می‌کند. تنش‌های خارجی: بازگشت یا تشدید تحریم‌های بین‌المللی، می‌تواند صادرات نفت را تا ۱۶ درصد کاهش ‌دهد، دسترسی به ارز را محدود ‌کند، سرمایه‌گذاری را ۲۰ درصد پایین ‌آورد و تورم را ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر از سطح فعلی افزایش ‌دهد. اثرات اولیه بازگشت تحریم‌ها در سال ۱۴۰۳ مشهود بود، اما تبعات اصلی آن در سال ۱۴۰۵ آشکار می‌شود. ناترازی‌‌های بحران آفرین: به طور مشخص، ناترازی انرژی، تداوم قطعی برق خانگی و افزایش زمان قطعی در بخش تولید را به همراه خواهند داشت و اگر همین روند ادامه پیدا کند، اثرات آن شدیدتر از امسال خواهد بود. بودجه دولت نیز چنان ناتراز است که وسوسه برداشت بیشتر از منابع بانک مرکزی را افزایش می‌دهد. پولی‌سازی کسری بودجه به معنای تحمیل تورم بیشتر است. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد کسری بودجه از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته و بدون اصلاحات ساختاری، به تورم بالاتر و رکود عمیق‌تر در ۱۴۰۵ منجر خواهد شد. کاهش بی‌سابقه بارش‌ها: خشکسالی شدید از سال ۱۴۰۰ تاکنون تولید کشاورزی را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داده و اگر همین روند ادامه پیدا کند، باز هم از تولید کشاورزی و دامداری کاسته می‌شود. در نتیجه، سال آینده قیمت مواد غذایی می‌تواند تا ۵۰ درصد گران‌تر شود، یک تا دو میلیون شغل در کشاورزی و دامداری از بین برود و واردات غذا نیز افزایش پیدا کند. بر اساس گزارش فائو، ایران در سال آینده با کاهش ۲۵ درصدی تولید غلات مواجه می‌شود که امنیت غذایی ما را به شدت تهدید می‌کند و افراد بیشتری در ورطه فقر گرفتار خواهند شد. 🔹 برآیند این وضعیت این است که با ادامه وضع موجود، اقتصاد بر مدار رکود فراگیر، تورم فزاینده و تشدید بیکاری قرار می‌گیرد و جامعه نیز بیشتر از گذشته در مسیر فقر گام برمی‌دارد. اما سوال این است که آیا الگوهای فعلی تصمیم‌گیری می‌توانند برای مقابله با بحران‌های سال آینده کارساز باشند؟ 🔹به نظر می‌رسد الگوهای فعلی تصمیم‌گیری ناکارآمدی خود را نشان داده‌اند و بدون اصلاحات ساختاری، دیپلماسی فعال و مدیریت بهتر منابع، بحران‌های ۱۴۰۵ را تشدید خواهند کرد. رفتار تصمیم‌گیران عمدتاً واکنشی، کوتاه‌مدت و فاقد هماهنگی ساختاری است و در اغلب اوقات، شاهد تعلل در تصمیم‌گیری هستیم؛ در حالی که بحران‌های پیش‌رو نیازمند راه‌حل‌های درست و تصمیم‌های قاطع هستند. بنابراین برای کاهش درد و رنج‌های جامعه در سال 1405، باید تصمیم‌های اصولی گرفت. باید اعتماد جامعه را بازگرداند، از تشدید تنش‌های داخلی پرهیز کرد، بر حل مشکلات روابط خارجی تمرکز کرد، دیپلماسی را برای کاهش تحریم‌ها به کار گرفت و اصلاحات ساختاری را در اولویت قرار داد. بدون این‌ اقدامات، سال ۱۴۰۵ می‌تواند سال سختی برای مردم و سال هولناکی برای سیاستمداران باشد.

📌 کاسبان تورم، مانع کاهش آن هستند 🔹دکترعباس شاکری اقتصاددان: تلاش می‌کنیم نقدینگی را مدیریت کنیم که تورم کاهش یابد اما در عمل با وجود کاهش رشد نقدینگی، تورم کاهش پیدا نمی‌کند. 🔹 تورم بالای ماندگار و انعطاف ناپذیر ایران، ذینفعان پرقدرتی دارد که بعضا ۱۰۰۰ سایت دارند و از خزانه نظریات تاریخی، نظرات همسو با وضع موجود را گزینش می کنند.

🎥 تورم چیست و چرا افغانستان تورم ندارد و ما داریم؟ دکتر فرهاد نیلی، اقتصاددان: 🔹«تورم، نتیجه‌ی نبود بهداشت پولی است؛ همان‌طور که آبله‌مرغان نتیجه‌ی نزدن واکسن است. 🔹کشورهایی که نظام مالی و اعتباری‌شان را “واکسینه” کرده‌اند، تورم ندارند. این واکسیناسیون یعنی انضباط پولی، شفافیت مالی، و پرهیز از چاپ بی‌رویه‌ی پول. بخش بزرگی از تورم در ایران ناشی از شرکت‌های ورشکسته و ناکارآمدی بودجه‌ای است. 🔹وقتی دولت برای نجات این بنگاه‌ها یا جبران کسری بودجه پول خلق می‌کند، صورت‌حسابش را از جیب همه‌ مردم می‌گیرد؛ با تورم...» ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔴 متن مقاله علمی پژوهشی: برآورد شکاف مصرف برق خانگی در استان های پرمصرف ایران 🔴 دکتر محمدرضا منجذب و همکاران چکیده برق یکی از حامل¬های انرژی با کاربرد¬های گسترده است و امکان دسترسی به آن بیشتر می¬باشد، از این رو کاربرد آن در جهان به طور فزاینده¬ای در حال افزایش است و از میان بخش¬های مصرف کننده این انرژی بخش خانگی یکی از پر¬مصرف¬ترین بخش¬ها است. در این تحقیق سعی می¬شود تا با استفاده از داده‌های تابلویی 20 استان کشور به معرفی مفهوم اقتصادسنجی فضایی پرداخته و ضمن ارائه مدل¬های کاربردی این تکنیک به برآورد شکاف مصرف برق خانگی با استفاده از مدل دوربین فضایی(SDM)، پرداخت که انتخاب این مدل در پژوهش به کمک آزمون والد صورت گرفته است. همچنین بازه زمانی مورد استفاده در این مطالعه از سال 1385 تا 1397 است. طبق نتایج به دست آمده، فرضیه¬های این پژوهش تأیید شده و حاکی از آن است که قیمت برق بر مصرف برق خانگی استان¬ها تأثیر منفی و معنادار دارد. با مشاهده وضعیت کارایی مصرف برق در بخش خانگی استان¬های کشور (که استان¬های پر¬مصرف بیش از حد بهینه مصرف می¬کنند) می¬توان زمینه کمک را به نهاد¬های سیاست¬گذاری در این بخش در ارائه خدمات مناسب¬تر به خانوارها و استفاده صحیح¬تر از منابع پایان¬پذیر ایجاد کرد. 🔴 لینک پادکست: نتایج و چکیده 🔴 لینک دانلود مقاله 🔴 کانال دکتر منجذب

🗣 هدررفت ۴۰۰ میلیون دلاری؛ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به واردات کدام کالاها اختصاص یافته؟

🔴 ۴ میلیون نفر در کشور درآمدشان کفاف غذایشان را نمی‌دهد 👤سیدهادی موسوی‌نیک، عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس: حدود بیست و شش میلیون نفر دچار فقر مطلق داریم که از متوسط‌های دنیا بالاتر هستیم.

چرا هیچ فعالیتی به صرفه نیست؟ 👤 دکتر پویا جبل‌عاملی؛ اقتصاددان ✍️ یکی از مصائب اخیر که در شبکه‌های مجازی «وایرال» شده آن است که «با دستمزدهای فعلی، هم کار کردن برای کارگر به صرفه نیست و هم استخدام برای کارفرما!» ✍️ قرینه این وضعیت در بازار کالا و خدمات است؛ به این معنی که با این قیمت‌ها هرچند خرید برای متقاضی سخت است، اما فعالیت اقتصادی تولیدکننده و عرضه‌کننده نیز بسیار دشوار می‌چرخد. ✍️ چرا چنین وضعیتی رخ داده و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟ ✍️ وقتی دو طرف بازار -چه بازار نیروی کار و چه کالا و خدمات- احساس می‌کنند که منفعت چندانی از معامله در بازار ندارند، به این معنی است که نفر سومی در این بین وجود دارد که اضافه رفاه ناشی از معامله دو طرف را از آن خود می‌کند. ✍️ نفر سومی وجود دارد که نقش‌آفرینی‌اش موجب رفاه ازدست‌رفته می‌شود. ✍️ نفر سومی وجود دارد که اگر به کناری بنشیند و کاری نکند، وضعیت اقتصاد و مردم بهتر است. ✍️ مداخلات دولتی در بازارهای مختلف موجب شده تا رفاه ناشی از معامله چنان محدود شود که دو طرف بازار یا به عبارت دیگر فعالان اقتصادی و مردم انگیزه‌ای برای نقش‌آفرینی نداشته باشند و زندگی خود را بر مبنای ضروریات صورت‌بندی کنند. ✍️ در یک لایه پایین‌تر برای پاسخ به اینکه چرا نه برای کارگر فعالیت صرفه دارد و نه برای کارفرما استخدام، می‌توان به این مساله اشاره کرد که با توجه به تحلیل رفتن انباشت سرمایه در طول زمان نسبت به گذشته، کارآیی نیروی کار کمتر می‌شود و در نتیجه هم آنچه کارگر نصیب خود می‌کند و هم سودی که کارفرما از فعالیت تولیدی خود می‌برد، به مرور زمان کمتر و کمتر شده است. ✍️ به عبارت دیگر، اگر سرمایه به اقتصاد تزریق شود، خود به خود هر دو طرف بازار نیروی کار از آن بهره می‌برند. ✍️ شرایط تحریمی و قطع ارتباط با اقتصاد جهانی موجب شده نه تنها سرمایه‌ای وارد اقتصاد نشود، بلکه استهلاک نیز پاسخ داده نشود و موجودی سرمایه کاهش یابد؛ اما راه دور نرویم. این نیز به‌خاطر نفر سوم است. ✍️ اگر دولتی نبود که چنین ریسک‌های غیراقتصادی و محدودیت‌هایی را برای اقتصاد ایران ایجاد کند،‌ با کاهش سرمایه، نرخ بازدهی افزایش می‌یافت و سرمایه‌گذاران به سرعت به سوی ایران جذب می‌شدند. ♦️مطلب مرتبط: مصائب اقتصاد ایران ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔴دکتر مهدی پازوکی: 🔹اضمحلال طبقه‌ی متوسط در ایران، به‌ویژه بر اثر تورم فزاینده و کاهش قدرت خرید، خطری جدی برای ثبات اجتماعی و فرهنگی جامعه محسوب می‌شود. 🔹 طبقه‌ی متوسط طبقه‌ای که کتاب می‌خواند و موتور توسعه و ارتقاء فرهنگی جامعه است، در صورت تداوم بی‌ثباتی اقتصادی، به‌تدریج به طبقه‌ی فرودست سقوط کرده و زمینه‌ساز ناآرامی‌های اجتماعی خواهد شد.

⚪️دکتر ولی‌الله سیف: تورم دست در جیب مردم کردن است.

عدالت و بازار دکتر حسین عبده‌تبریزی؛ اقتصاددان 🔹در سپیده‌دم تهران، در اندیشه سخنرانی‌ام برای تد امیرکبیر، به جوانی در دهه پنجاه بازگشتم؛ زمانی که در فضای بسته سیاسی و فرهنگی آن دوران، ذهن ما شیفته عدالت و آرمان‌های چپ بود. 🔹رمان‌هایی چون «خوشه‌های خشم»، «مادر» و «بینوایان» جانمان را به جوش می‌آوردند و در حلقه‌های کوچک دانشگاه درباره عدالت حرف می‌زدیم، بی‌آنکه دریابیم گاه از مستبدانی چون قذافی هم الهام می‌گیریم. 🔹در این جست‌وجوی شورمندانه، شریعتی، چه‌گوارا و نظریات چپ الهام‌بخش ما بودند تا وقتی با ورودم به دانشکده اقتصاد، مفاهیم بازار، رقابت و قانون، ذهنم را دگرگون کرد و آشنایی با آدام اسمیت نقطه عطف شد. 🔹ابتدا از این‌که منافع شخصی اساس نظم بازار است دلگیر بودم، اما بعدها فهمیدم اسمیت از خودخواهی نمی‌گوید؛ از نظمی سخن می‌گوید که آزادی و قانون با هم خیر جمعی می‌آفرینند. 🔹پس از انقلاب، هر جا دولت جای مردم را گرفت، عدالت و آزادی آسیب دیدند. فروش انرژي با قیمت مصنوعی، بی‌برقی و رانت آفرید و نظام ارزی و کالایی چندنرخی فساد را گسترد. با این همه هنوز بسیاری باور ندارند بازار دشمن عدالت نیست؛ بازار ابزار عدالت است، به شرط قانون و شفافیت. 🔹در کنار اندیشه اسمیت، سخن فریدمن نیز آشکارا درست بود: هر جا دولت دست از کار مردم برداشت، هم جامعه آزادتر شد هم عادل‌تر. ما فهمیدیم که عدالت اقتصادی با حذف بازار حاصل نمی‌شود؛ عدالت بر شانه قانون، بازار منضبط و دولت محدود می‌ایستد. 🔹بازار آزاد بی‌قانونی نیست، بلکه نظمی است که مانع تاخت‌وتاز «گرگ‌ها» می‌شود. احترام به بازار یعنی احترام به انسان، آزادی، خلاقیت و حق انتخاب او. 🔹نادیده‌گرفتن بازار، فلج کردن سیستم تصمیم‌گیری اقتصادی است. بازار آزاد، شریف‌ترین نظام اقتصادی است چون به انسان و آزادی اهمیت می‌دهد. اما باید از بازار سوءاستفاده نشود؛ همان‌گونه که جنبش اشغال وال‌استریت هشدار می‌دهد و رفتارهایی چون ترامپ، که قانون و نظم بازار را بی‌ارزش می‌شمارند، نمونه بدفهمی آن است. بازار سالم یعنی رقابت برابر بدون امتیاز پنهان. 🔹در پایان می‌دانم که آزادی اقتصادی و آزادی سیاسی به هم وابسته‌اند؛ هرگاه یکی سرکوب شود، دیگری نیز می‌میرد. ما هر دو را از دست داده‌ایم، چون گمان کردیم عدالت را می‌شود با فرمان ساخت، نه با قانون و اعتماد. راه نجات در بازگشت به همان درس آدام اسمیت است: احترام به قانون، آزادی و بازار یعنی احترام به انسان. مطلب مرتبط: مصایب قیمت گذاری دستوری ♦️ کانال تخصصی اقتصاد