clinical sense
📈 تحلیل کانال تلگرام clinical sense
کانال clinical sense (@clinicalsense) در بخش زبانی عربی بازیگری فعال است. در حال حاضر جامعه شامل 14 179 مشترک است و جایگاه 1 771 را در دسته پزشکی و رتبه 1 770 را در منطقه مصر دارد.
📊 شاخصهای مخاطب و پویایی
از زمان ایجاد در невідомо، پروژه رشد سریعی داشته و 14 179 مشترک جذب کرده است.
بر اساس آخرین دادهها در تاریخ 26 ژوئن, 2026، کانال فعالیت پایداری دارد. در ۳۰ روز گذشته تغییر اعضا برابر -13 و در ۲۴ ساعت گذشته برابر -2 بوده و همچنان دسترسی گستردهای حفظ شده است.
- وضعیت تأیید: تأیید نشده
- نرخ تعامل (ER): میانگین تعامل مخاطب 4.58% است و در ۲۴ ساعت نخست پس از انتشار، محتوا معمولاً 1.15% واکنش نسبت به کل مشترکان کسب میکند.
- دسترسی پستها: هر پست به طور میانگین 649 بازدید دریافت میکند. در اولین روز معمولاً 163 بازدید جمعآوری میشود.
- واکنشها و تعامل: مخاطبان بهطور فعال حمایت میکنند؛ میانگین واکنش به هر پست 0 است.
- علایق موضوعی: محتوا بر موضوعات کلیدی مانند حَالَة, إِنسَان, مُحَاضِرَة, دُكتُور, اِشتِرَاك تمرکز دارد.
📝 توضیح و سیاست محتوایی
توضیحی برای کانال ارائه نشده است.
به لطف بهروزرسانیهای پرتکرار (آخرین داده در تاریخ 27 ژوئن, 2026)، کانال همواره بهروز و دارای دسترسی بالاست. تحلیلها نشان میدهد مخاطبان بهطور فعال با محتوا تعامل دارند و آن را به نقطه اثرگذاری مهم در دسته پزشکی تبدیل کردهاند.
در حال بارگیری داده...
| تاریخ | رشد مشترکین | اشارات | کانالها | |
| 27 ژوئن | 0 | |||
| 26 ژوئن | 0 | |||
| 25 ژوئن | 0 | |||
| 24 ژوئن | +1 | |||
| 23 ژوئن | 0 | |||
| 22 ژوئن | 0 | |||
| 21 ژوئن | +1 | |||
| 20 ژوئن | +2 | |||
| 19 ژوئن | +2 | |||
| 18 ژوئن | +3 | |||
| 17 ژوئن | +2 | |||
| 16 ژوئن | +1 | |||
| 15 ژوئن | +1 | |||
| 14 ژوئن | 0 | |||
| 13 ژوئن | 0 | |||
| 12 ژوئن | +1 | |||
| 11 ژوئن | +2 | |||
| 10 ژوئن | +1 | |||
| 09 ژوئن | +1 | |||
| 08 ژوئن | 0 | |||
| 07 ژوئن | 0 | |||
| 06 ژوئن | +2 | |||
| 05 ژوئن | +7 | |||
| 04 ژوئن | +2 | |||
| 03 ژوئن | +3 | |||
| 02 ژوئن | +1 | |||
| 01 ژوئن | 0 |
| 2 | من وجهة نظري الكورس مختلف عن العادة هو مش مجرد محتوى مختصر منمق للطالب يشعره في خلال ساعات قليلة بوهم أنه أصبح طبيب مؤهل ويقدر يشخص ويعالج بعد كم يوم مثل ما كتب السوق وبعض المصادر للأسف ،لأ هو وجهة ووسيلة وأداة ومفتاح لبداية الطريق في مستقبلك كطبيب في أي تخصص مش فقط الباطنة وسيلة بتعوض عن شيء بنفتقده غالبا في فترة الامتياز عند النزول للمستشفى وهو أن شخص يوجهك للطريق خطوة بخطوة بشكل مبسط نابع من مصادر علمية موثوقة ممزوجة بخطوات عملية تبين كيفية استخدام المعلومة على أرض الواقع (مكس بين العلم الصحيح و تطبيقه في شغل السوق عن علم )وخبرة من تجارب وأساتذة ونصيحة أخوية صادقة وتدرج ونظام بداية من المحاضرة الأولى يلي بتعرفك ازاي تكون طبيب مؤهل من جميع الجوانب تجيب عن تساؤلات كثير في بالنا وتلفت نظرنا لأشياء هامة بنعرف قيمتها لما ننزل على أرض الواقع مرورا بالمحاضرة الثانية يلي جاوبت لي على سؤال كان ملح في بالي وهو وجه المقارنة بين الطرق يلي كنا بنتعلمها بشكل كلاسيك أكاديمي في تشخيص الحالات في الكلية(full history and examination)وما بين يلي بلاقيه في العيادات من الدكاترة وبحتار طيب فين باقي الأسئلة والفحص يلي تعلمنا أن نعمله لحد فهمت الحمد لله طرق التشخيص المختلفة بشكل علمي والred flags والفرق بين الحالة يلي يقعد معها 5 دقائق وغيرها نصف ساعة .والمحاضرة الثالثة يلي أهلتني للوقوف في الاستقبال وأنا بشتغل وفاهمة بشكل منظم علمي من أول تقييم حالة المريض و أخذ الهيستوري والإكزامينيشن وطلب فحوصات وخطة علاج مبدأية والتبليغ بالحالة امتى أقلق من المريض وأتصرف بسرعة وأطلب مساعدة النائب أو الأكبر مني سريعا وإن شاء الله المستوى يكون أفضل بعد الانتهاء من باقي محتوى الكورس.(وبمناسبة أن الكورس بيعلمك الصيد أنا مبدأتش في المستوى الرابع لكن لما بقابل حالة بعرف ازاي أفكر فيها وأبحث عنها مثل ما علمنا الدكتور في فيديو حل الحالات والكتب والمصادر يلي ذكرها ). والمحاضرات الخامسة والسادسة يلي حلت لي لغز تذاكر القسم فهمت التحاليل والفحوصات الأساسية لأي مريض حسب محجوز في القسم أو موجود في الاستقبال وازاي أطلب الفحص وأزود حسب الحالة وخطة العلاج يلي بينت أن الموضوع مش لعبة روشتة بنحفظها وخلاص لكل الحالات بل هي حرفيا فن بنختار فيه العلاج على مستويات ووفق حالة المريض وأدوية الباقية وتفاصيل كثير تعرفك بأنه الموضوع مسؤولية ولازم تكون فاهم ومذاكر كويس وأهمية الفارماكولوجي .والمحاضرة السادسة يلي بتعلمك مصادر موثوقة ترجع لها بمستويات مختلفة والتطبيق العظيم Medscape واستعماله فبتخرج تدريجيا من جو الطالب يلي بيذاكر من ملخصات وكتب بطرق معينة إلى طبيب بتقرأ من مصادر علمية وupdatedوأخيرا المحاضرة السابعةبتعلمك اختيار التخصص وتنجيك من جو الدجل وتأثير المحيط بتاع....(أنت شكلك ينفع دكتور كذا).
...
ده من الفيدباك الجميل اللي جالنا عن المحاضرات الاساسية..واللي علشان كده بنشترط ان الناس تبدأ بيها الاول ..مش هتعرف أهميتها غير لما تسمعها | 170 |
| 3 | السلام عليكم ورحمة الله
ببشر حضراتكم إن الثلاثاء القادم (٣٠ يونيو ٢٠٢٦)
هيكون فيه مرور لاستاذنا الدكتور محمد الألفي
وزي ما حضراتكم عارفين ان المرور حاليا بقي علي فترات ...فأي مرة نعلن فيها عن المرور هي فرصة نحاول نغتنمها
.....
المكان
مستشفي السيد جلال (باب الشعرية)،المبني الجديد،الدور الحادي عشر قاعة المؤتمرات الرئيسية
من الساعه ٢ ل ٨ مساءا
......
اركب المترو من أقرب محطة ليك وانزل محطة مترو غمرة ...هتلاقي عربيات سيدجلال(باب الشعرية) واقفه قدامك هتنزلك قدام باب المستشفي في أقل من ٣ دقايق
....
الحضور مفتوح للجميع | 260 |
| 4 | باسم الله
كورس عيادة الباطنة (وسونار الباطنة)
(الفرصة دي لحد اخر شهر ٦ بس ...حاول تكون معانا)
هنبدأ الجمعة الجاية ان شاء الله
............
إن شاء الله هدفنا في الكورس ده نطلع دكتور باطنة فاهم يقدر يتعامل مع أشهر حالات عيادة الباطنة بعلم وحكمة
وعلشان كده هنغطي فيه ٣ محاور :
المحور الأول ...التشخيص
وده هنشرحه من كتاب
Oxford cases in medicine and surgery
وهو مترتب حسب ال symptoms...مثلا epigastric pain
بيشرحه ك general و dd في حالة طويلة ..ثم مجموعة cases قصيرة ..وده ان شاء الله هيكون كافي أنك تفهم كل مرض هيجيلك ازاي في العيادة ..
وده لسه هنبدأ فيه قريب باءذن الله(هنبدأه مع كورس السونار)
.......
المحور الثاني ...العلاج
وده هنجيب أشهر الامراض في عيادة الباطنة ..ونشرح علاجها بالتفصيل ...مثلا قلنا ايه اشهر symptom في عيادة الباطنة ..لقينا ال Abdominal pain...طيب ايه أشهر مرض تقريبا هتشوفه في عيادة الباطنة لقينا ال IBS ...عشان كده بدأنا بيه ...خدنا حوالي ٥ محاضرات ..الحمد لله شرحناه علي مستوي من التفصيل مش هتلاقيه في أي مكان تاني ..وان شاء الله نكمل علي المستوي ده لباقي الامراض
.........
المحور الثالث....السونار
وده باعتباره مهارة أساسية دلوقتي في عيادة الباطنة بعتبرها جزء من ال clinical examination
هدفنا الاول نكسر حاجز الخوف من السونار ...ونعرف الاساسيات اللي محتاجينها في عيادة الباطنة
وممكن بعد كده ربنا ييسر ونعمل تدريب عملي كمان بالتنسيق مع بعض (هنبدا الشرح بعد اسبوعين باءذن الله)
..........
طيب أشترك في الكورس ازاي ؟
الكورس حاليا متاح حصريا للناس اللي معانا في كورس الامتياز ...بمجرد ما بيسمعوا المحاضرات الاساسية ..بيدخلوا كورس العيادة مجانا
بس طبعا ده مش مفتوح علي طول ..إن شاء الله لحد ما نبدأ كورس السونار (يعني لحد اخر شهر ٦ )..
أي حد هيشترك في كورس الامتياز ...هيبقي متاح ليه يدخل كورس العيادة بمجرد ما يسمع المحاضرات الاساسية بدون أي اشتراكات اضافية
بعد كده ..هيكون كورس العيادة منفصل عن كورس الامتياز
........
ملحوظة ١ :
لما بتشترك في كورس الامتياز ..بتدخل ليفل ١ ...ولما تسمع المحاضرات الاساسية السته بيتفتح لك باقي مستويات كورس الامتياز بالاضافة لكورس العيادة ..مفيش أي استثناء حاليا
.....
ملحوظة ٢ :
كورس العيادة لسه متشرحش فيه غير ٥ محاضرات ال ibs
(وعشان كده أنا عامله مجانا لحد ما نشرح فيه جزء كويس)
وبردو دي ميزة أنك هتبقي جزء من الكورس وهو بيتشرح
طبعا اي محاضرة بنشرحها بتتسجل ..لأن أكيد مش هنعيد شرح المواضيع مرة تانية
......
للاشتراك التواصل ع الواتس
01148273567
بأكد ان الكورس ده خاص بيا (محمود وفا)
وليس باستاذنا الدكتور محمد الألفي
....
معلش مش متابع التليجرام ولا الفيس اي تواصل واتس بس | 329 |
| 5 | باسم الله
كورس عيادة الباطنة (وسونار الباطنة)
(الفرصة دي لحد اخر شهر ٦ بس ...حاول تكون معانا)
هنبدأ الجمعة الجاية ان شاء الله
............
إن شاء الله هدفنا في الكورس ده نطلع دكتور باطنة فاهم يقدر يتعامل مع أشهر حالات عيادة الباطنة بعلم وحكمة
وعلشان كده هنغطي فيه ٣ محاور :
المحور الأول ...التشخيص
وده هنشرحه من كتاب
Oxford cases in medicine and surgery
وهو مترتب حسب ال symptoms...مثلا epigastric pain
بيشرحه ك general و dd في حالة طويلة ..ثم مجموعة cases قصيرة ..وده ان شاء الله هيكون كافي أنك تفهم كل مرض هيجيلك ازاي في العيادة ..
وده لسه هنبدأ فيه قريب باءذن الله(هنبدأه مع كورس السونار)
.......
المحور الثاني ...العلاج
وده هنجيب أشهر الامراض في عيادة الباطنة ..ونشرح علاجها بالتفصيل ...مثلا قلنا ايه اشهر symptom في عيادة الباطنة ..لقينا ال Abdominal pain...طيب ايه أشهر مرض تقريبا هتشوفه في عيادة الباطنة لقينا ال IBS ...عشان كده بدأنا بيه ...خدنا حوالي ٥ محاضرات ..الحمد لله شرحناه علي مستوي من التفصيل مش هتلاقيه في أي مكان تاني ..وان شاء الله نكمل علي المستوي ده لباقي الامراض
.........
المحور الثالث....السونار
وده باعتباره مهارة أساسية دلوقتي في عيادة الباطنة بعتبرها جزء من ال clinical examination
هدفنا الاول نكسر حاجز الخوف من السونار ...ونعرف الاساسيات اللي محتاجينها في عيادة الباطنة
وممكن بعد كده ربنا ييسر ونعمل تدريب عملي كمان بالتنسيق مع بعض (هنبدا الشرح بعد اسبوعين باءذن الله)
..........
طيب أشترك في الكورس ازاي ؟
الكورس حاليا متاح حصريا للناس اللي معانا في كورس الامتياز ...بمجرد ما بيسمعوا المحاضرات الاساسية ..بيدخلوا كورس العيادة مجانا
بس طبعا ده مش مفتوح علي طول ..إن شاء الله لحد ما نبدأ كورس السونار (يعني لحد اخر شهر ٦ )..
أي حد هيشترك في كورس الامتياز ...هيبقي متاح ليه يدخل كورس العيادة بمجرد ما يسمع المحاضرات الاساسية بدون أي اشتراكات اضافية
بعد كده ..هيكون كورس العيادة منفصل عن كورس الامتياز
........
ملحوظة ١ :
لما بتشترك في كورس الامتياز ..بتدخل ليفل ١ ...ولما تسمع المحاضرات الاساسية السته بيتفتح لك باقي مستويات كورس الامتياز بالاضافة لكورس العيادة ..مفيش أي استثناء حاليا
.....
ملحوظة ٢ :
كورس العيادة لسه متشرحش فيه غير ٥ محاضرات ال ibs
(وعشان كده أنا عامله مجانا لحد ما نشرح فيه جزء كويس)
وبردو دي ميزة أنك هتبقي جزء من الكورس وهو بيتشرح
طبعا اي محاضرة بنشرحها بتتسجل ..لأن أكيد مش هنعيد شرح المواضيع مرة تانية
......
للاشتراك التواصل ع الواتس
01148273567
بأكد ان الكورس ده خاص بيا (محمود وفا)
وليس باستاذنا الدكتور محمد الألفي
....
معلش مش متابع التليجرام ولا الفيس اي تواصل واتس بس | 395 |
| 6 | باسم الله
Harrison chapter 2
promoting Good health
او الوقاية خير من العلاج
.......
بس الوقاية اللي يقصدوها هنا ..الوقاية الجذرية ...مش أنك تعالج ال risk factors
بل إنك تمنع ال risk factors قبل ما تظهر
يعني مش تدي علاج للضغط لما يعلي ..لا انت تظبط له اللايف استيل من الاول انه ميعلاش
......
اهم جملة في الفصل الاول كانت
لا فرصة ولا مسؤلية أعظم من أن تصبح طبيبا
....
أهم جملة في الفصل التاني هي
Doctor
أصل معناها لغويا ...المعلم
فمتنساش أن كلامك مع المريض وانك تفهمه يعمل ايه وميعملش ايه ده هو أساس شغلك قبل حتي ما تكتب دوا
......
وأخيرا ..اللي بيروح يعمل فحص دوري كل سنة لكل حاجه ...ده مثبتش انه بيفرق في حاجه ...مش عاوز اقولك ان العيان اللي بيدخن وجاله جلطه في القلب وشاف الموت بعينه ...كتير منهم بيخرج ويكمل تدخين بردو ...فهل متوقع اللي هيلاقي عنده حاجه في التحاليل بتاعته هيلتزم ؟
الموضوع محتاج (تغير الخطاب الطبي ) زي ما بيقولوا
واخيرا نختم بجملة أستاذنا الدكتور محسن القيعي (التحاليل بغير داعي تضل ولا تدل )
هتعمله أشعه بدون داعي ...هيظهر -oma في اي مكان ...هيصرف عليها ٢٠ او ٣٠ الف فحوصات وياخد منها عينه ويدخل في Complication من العينه وفي الاخر هتطلع حميدة ...
هتطلب التحليل اللي له داعي وهيغير حاجه في علاج المريض
.......
تقدر تسمع ملخص الفصل التاني فيديو ١٠ دقايق من هنا
https://youtu.be/zYvdMjnopuQ
....
والافضل تسمع البودكاست نصف ساعه هتلاقيه علي التليجرام علي جروب (قعدة نواب ) في موضوع بعنوان Harrison Recap
من هنا
https://t.me/residentpodcast | 362 |
| 7 | بدون متن... | 413 |
| 8 | بدون متن... | 347 |
| 9 | بدون متن... | 304 |
| 10 | ده ملخص لاهم النقط اللي شرحناها النهارده في الضغط
وان شاء الله الجمعة الجاية هنبدأ كورس السونار مع حل حالات في كورس العيادة
......
ده اعلان الكورس للي يحب يكون معانا
....
باسم الله
كورس عيادة الباطنة (وسونار الباطنة)
(الفرصة دي لحد اخر شهر ٦ بس ...حاول تكون معانا)
............
إن شاء الله هدفنا في الكورس ده نطلع دكتور باطنة فاهم يقدر يتعامل مع أشهر حالات عيادة الباطنة بعلم وحكمة
وعلشان كده هنغطي فيه ٣ محاور :
المحور الأول ...التشخيص
وده هنشرحه من كتاب
Oxford cases in medicine and surgery
وهو مترتب حسب ال symptoms...مثلا epigastric pain
بيشرحه ك general و dd في حالة طويلة ..ثم مجموعة cases قصيرة ..وده ان شاء الله هيكون كافي أنك تفهم كل مرض هيجيلك ازاي في العيادة ..
وده لسه هنبدأ فيه قريب باءذن الله(هنبدأه مع كورس السونار)
.......
المحور الثاني ...العلاج
وده هنجيب أشهر الامراض في عيادة الباطنة ..ونشرح علاجها بالتفصيل ...مثلا قلنا ايه اشهر symptom في عيادة الباطنة ..لقينا ال Abdominal pain...طيب ايه أشهر مرض تقريبا هتشوفه في عيادة الباطنة لقينا ال IBS ...عشان كده بدأنا بيه ...خدنا حوالي ٥ محاضرات ..الحمد لله شرحناه علي مستوي من التفصيل مش هتلاقيه في أي مكان تاني ..وان شاء الله نكمل علي المستوي ده لباقي الامراض
.........
المحور الثالث....السونار
وده باعتباره مهارة أساسية دلوقتي في عيادة الباطنة بعتبرها جزء من ال clinical examination
هدفنا الاول نكسر حاجز الخوف من السونار ...ونعرف الاساسيات اللي محتاجينها في عيادة الباطنة
وممكن بعد كده ربنا ييسر ونعمل تدريب عملي كمان بالتنسيق مع بعض (هنبدا الشرح بعد اسبوعين باءذن الله)
..........
طيب أشترك في الكورس ازاي ؟
الكورس حاليا متاح حصريا للناس اللي معانا في كورس الامتياز ...بمجرد ما بيسمعوا المحاضرات الاساسية ..بيدخلوا كورس العيادة مجانا
بس طبعا ده مش مفتوح علي طول ..إن شاء الله لحد ما نبدأ كورس السونار (يعني لحد اخر شهر ٦ )..
أي حد هيشترك في كورس الامتياز ...هيبقي متاح ليه يدخل كورس العيادة بمجرد ما يسمع المحاضرات الاساسية بدون أي اشتراكات اضافية
بعد كده ..هيكون كورس العيادة منفصل عن كورس الامتياز
........
ملحوظة ١ :
لما بتشترك في كورس الامتياز ..بتدخل ليفل ١ ...ولما تسمع المحاضرات الاساسية السته بيتفتح لك باقي مستويات كورس الامتياز بالاضافة لكورس العيادة ..مفيش أي استثناء حاليا
.....
ملحوظة ٢ :
كورس العيادة لسه متشرحش فيه غير ٥ محاضرات ال ibs
(وعشان كده أنا عامله مجانا لحد ما نشرح فيه جزء كويس)
وبردو دي ميزة أنك هتبقي جزء من الكورس وهو بيتشرح
طبعا اي محاضرة بنشرحها بتتسجل ..لأن أكيد مش هنعيد شرح المواضيع مرة تانية
......
للاشتراك التواصل ع الواتس
01148273567
بأكد ان الكورس ده خاص بيا (محمود وفا)
وليس باستاذنا الدكتور محمد الألفي
....
معلش مش متابع التليجرام ولا الفيس اي تواصل واتس بس | 323 |
| 11 | باسم الله
Harrison Recap
........
بعد ما شرحت تطبيق NotebookLM للاطباء،..وقلنا ده أهم وسيلة ذكاء اصطناعي حاليا في المذاكرة ..كان عندي مشروع اننا نحول كتاب زي هاريسون لبودكاست
طيب نعمله انجليزي ولا عربي؟
وفيديو ولا بودكاست ؟
لقيت ناس بالفعل بدأت وعملته بودكاست انجليزي
ده الرابط بتاعهم
https://youtube.com/playlist?list=PLBBI8Ic_L8CS5oufEWGyfGiV8KQumc6QL&si=cNy5nCqPVMNO-37b
.....
فنويت ان شاء الله احول البودكاست دي لفيديوهات عربي هنشرها علي قناة اليوتيوب ( clinical sense )
وبودكاست عربي و pdf ..هنشرهم علي التليجرام (قعدة نواب )
....
الشابتر انجليزي هتلاقيه حوالي ٥٠ دقيقه او اكتر
الفيديو عربي هعمله من ١٠ ل ٢٠ دقيقة
البودكاست عربي هيبقي حوالي نصف ساعه باءذن الله
....
ان شاء الله كل أسبوع هنزل شابتر علي الاقل وهحاول أنزل شابترين او تلاته
الفيديو هينزل علي يوتيوب من هنا قناة clinical sense
قائمة تشغيل بعنوان Harrison Recap
https://youtube.com/playlist?list=PLQqfTjLudybE&si=3mmWe8l6SNSC-Oi_
...
البودكاست وال pdf هينزل علي التليجرام علي جروب (قعدة نواب ) في موضوع بعنوان Harrison Recap
من هنا
https://t.me/residentpodcast
.....
وهننشر النهارده أول شابتر باءذن الله | 459 |
| 12 | باسم الله
كورس عيادة الباطنة (وسونار الباطنة)
(الفرصة دي لحد اخر شهر ٦ بس ...حاول تكون معانا)
............
إن شاء الله هدفنا في الكورس ده نطلع دكتور باطنة فاهم يقدر يتعامل مع أشهر حالات عيادة الباطنة بعلم وحكمة
وعلشان كده هنغطي فيه ٣ محاور :
المحور الأول ...التشخيص
وده هنشرحه من كتاب
Oxford cases in medicine and surgery
وهو مترتب حسب ال symptoms...مثلا epigastric pain
بيشرحه ك general و dd في حالة طويلة ..ثم مجموعة cases قصيرة ..وده ان شاء الله هيكون كافي أنك تفهم كل مرض هيجيلك ازاي في العيادة ..
وده لسه هنبدأ فيه قريب باءذن الله(هنبدأه مع كورس السونار)
.......
المحور الثاني ...العلاج
وده هنجيب أشهر الامراض في عيادة الباطنة ..ونشرح علاجها بالتفصيل ...مثلا قلنا ايه اشهر symptom في عيادة الباطنة ..لقينا ال Abdominal pain...طيب ايه أشهر مرض تقريبا هتشوفه في عيادة الباطنة لقينا ال IBS ...عشان كده بدأنا بيه ...خدنا حوالي ٥ محاضرات ..الحمد لله شرحناه علي مستوي من التفصيل مش هتلاقيه في أي مكان تاني ..وان شاء الله نكمل علي المستوي ده لباقي الامراض
.........
المحور الثالث....السونار
وده باعتباره مهارة أساسية دلوقتي في عيادة الباطنة بعتبرها جزء من ال clinical examination
هدفنا الاول نكسر حاجز الخوف من السونار ...ونعرف الاساسيات اللي محتاجينها في عيادة الباطنة
وممكن بعد كده ربنا ييسر ونعمل تدريب عملي كمان بالتنسيق مع بعض (هنبدا الشرح بعد اسبوعين باءذن الله)
..........
طيب أشترك في الكورس ازاي ؟
الكورس حاليا متاح حصريا للناس اللي معانا في كورس الامتياز ...بمجرد ما بيسمعوا المحاضرات الاساسية ..بيدخلوا كورس العيادة مجانا
بس طبعا ده مش مفتوح علي طول ..إن شاء الله لحد ما نبدأ كورس السونار (يعني لحد اخر شهر ٦ )..
أي حد هيشترك في كورس الامتياز ...هيبقي متاح ليه يدخل كورس العيادة بمجرد ما يسمع المحاضرات الاساسية بدون أي اشتراكات اضافية
بعد كده ..هيكون كورس العيادة منفصل عن كورس الامتياز
........
ملحوظة ١ :
لما بتشترك في كورس الامتياز ..بتدخل ليفل ١ ...ولما تسمع المحاضرات الاساسية السته بيتفتح لك باقي مستويات كورس الامتياز بالاضافة لكورس العيادة ..مفيش أي استثناء حاليا
.....
ملحوظة ٢ :
كورس العيادة لسه متشرحش فيه غير ٥ محاضرات ال ibs
(وعشان كده أنا عامله مجانا لحد ما نشرح فيه جزء كويس)
وبردو دي ميزة أنك هتبقي جزء من الكورس وهو بيتشرح
طبعا اي محاضرة بنشرحها بتتسجل ..لأن أكيد مش هنعيد شرح المواضيع مرة تانية
......
للاشتراك التواصل ع الواتس
01148273567
بأكد ان الكورس ده خاص بيا (محمود وفا)
وليس باستاذنا الدكتور محمد الألفي
....
معلش مش متابع التليجرام ولا الفيس اي تواصل واتس بس | 606 |
| 13 | باسم الله
إن شاء الله بعد أسبوعين هنبدأ كورس (نظري السونار ) ..ككورس هدية مع كورس العيادة ...اللي هو نفسه حاليا هدية مع كورس الامتياز .. لسه تقدر تكون معانا
......
الكورس حاليا جزئين
الجزء الاول ...اللي بسميه (منحة الامتياز )
موجه للامتياز والتكليف ونواب الباطنة
وهدفه يطلع (safe doctor )...وده ٤ مستويات (واربع جروبات تليجرام )
الاول المواضيع الاساسية ال general والطواريء
الثاني الضغط والسكر (طواريء وعيادة)
الثالث abg و ecg (وهنضيف ال cbc السنه دي ان شاء الله)
الرابع باقي شباتر كتاب oxford foundation
وده خدنا فيه ٤ شباتر وحاليا في الخامس
........
المواضيع كنا بنشرحها من اول طبيب امتياز لمستوي نايب باطنة محترم واوقات كتير كنا بنشرح من كتاب oxford
clinical medicine.
وبعض المواضيع زي السكر مثلا لأهميته شرحناه
كمستوي أخصائي باطنة
.......
الجزء التاني ...كورس العيادة
وده هنشتغل فيه بالتبادل مع كورس الامتياز جمعة وجمعة
باءذن الله..
اللي خدناه فيه حاليا هو ال IBS ..خدنا فيه ٤ محاضرات وهنخلصه الجمعة الجايه باءذن الله ونبدأ بعده السونار..
وده جروب واحد لكن مستويان ..مستوي بنشرح أشهر امراض العيادة ك ttt ...ومستوي نتعلم فيه التشخيص ..مثلا ال abdominal pain ك symptom...نشرحه ونحل cases عليه ...وده هنمشيه مع شرح السونار باءذن الله
وعلشان كده بنشترط إن اللي يدخل كورس العيادة لازم يكون علي الأقل سمع المحاضرات الاساسية (ويوعدنا أنه هيكمل سماع باقي المستويات الاربعه الاساسية )
لأن حرام اقولك اسمع ٥ محاضرات في ال IBS (اللي هو حرفيا تحضر فيه دكتوراه ) وأنت مبتعرفش تظبط ضغط وسكر لعيان ..وكتير من اللي شرحناه في ال basics هو من مواضيع العيادة
.........
أول ما بتشترك (اشتراك رمزي ٢٥٠ ج فقط) ..بتدخل المستوي الاول بس ...واما تسمعه
بيتفتح لك باقي المستويات الاربعه مجانا
والسنة دي لان كورس العيادة لسه مشرحناش فيه كتير فاحنا عاملينه هدية بردو وبنفتحهولك مع ال basics
فاستغل الفرصة دي ...وكن جزء من الرحلة
......
الفيديو ده فيه كل تفاصيل الكورس
https://youtu.be/QqQVB1bDo5g
.....
للاشتراك التواصل ع الواتس
01148273567
بأكد ان الكورس ده خاص بيا (محمود وفا)
وليس باستاذنا الدكتور محمد الألفي
....
معلش مش متابع التليجرام ولا الفيس اي تواصل واتس بس | 637 |
| 14 | باسم الله
إن شاء الله بعد أسبوعين هنبدأ كورس (نظري السونار ) ..ككورس هدية مع كورس العيادة ...اللي هو نفسه حاليا هدية مع كورس الامتياز .. لسه تقدر تكون معانا
......
الكورس حاليا جزئين
الجزء الاول ...اللي بسميه (منحة الامتياز )
موجه للامتياز والتكليف ونواب الباطنة
وهدفه يطلع (safe doctor )...وده ٤ مستويات (واربع جروبات تليجرام )
الاول المواضيع الاساسية ال general والطواريء
الثاني الضغط والسكر (طواريء وعيادة)
الثالث abg و ecg (وهنضيف ال cbc السنه دي ان شاء الله)
الرابع باقي شباتر كتاب oxford foundation
وده خدنا فيه ٤ شباتر وحاليا في الخامس
........
المواضيع كنا بنشرحها من اول طبيب امتياز لمستوي نايب باطنة محترم واوقات كتير كنا بنشرح من كتاب oxford
clinical medicine.
وبعض المواضيع زي السكر مثلا لأهميته شرحناه
كمستوي أخصائي باطنة
.......
الجزء التاني ...كورس العيادة
وده هنشتغل فيه بالتبادل مع كورس الامتياز جمعة وجمعة
باءذن الله..
اللي خدناه فيه حاليا هو ال IBS ..خدنا فيه ٤ محاضرات وهنخلصه الجمعة الجايه باءذن الله ونبدأ بعده السونار..
وده جروب واحد لكن مستويان ..مستوي بنشرح أشهر امراض العيادة ك ttt ...ومستوي نتعلم فيه التشخيص ..مثلا ال abdominal pain ك symptom...نشرحه ونحل cases عليه ...وده هنمشيه مع شرح السونار باءذن الله
وعلشان كده بنشترط إن اللي يدخل كورس العيادة لازم يكون علي الأقل سمع المحاضرات الاساسية (ويوعدنا أنه هيكمل سماع باقي المستويات الاربعه الاساسية )
لأن حرام اقولك اسمع ٥ محاضرات في ال IBS (اللي هو حرفيا تحضر فيه دكتوراه ) وأنت مبتعرفش تظبط ضغط وسكر لعيان ..وكتير من اللي شرحناه في ال basics هو من مواضيع العيادة
.........
أول ما بتشترك (اشتراك رمزي ٢٥٠ ج فقط) ..بتدخل المستوي الاول بس ...واما تسمعه
بيتفتح لك باقي المستويات الاربعه مجانا
والسنة دي لان كورس العيادة لسه مشرحناش فيه كتير فاحنا عاملينه هدية بردو وبنفتحهولك مع ال basics
فاستغل الفرصة دي ...وكن جزء من الرحلة
......
الفيديو ده فيه كل تفاصيل الكورس
https://youtu.be/QqQVB1bDo5g
.....
للاشتراك التواصل ع الواتس
01148273567
بأكد ان الكورس ده خاص بيا (محمود وفا)
وليس باستاذنا الدكتور محمد الألفي
....
معلش مش متابع التليجرام ولا الفيس اي تواصل واتس بس | 699 |
| 15 | بدون متن... | 514 |
| 16 | مريض يبلغ من العمر 66 سنة مبيتعالجش من أي حاجة، لا سكر ولا ضغط، إلا مشاكل بسيطة زي البروستاتا والقولون العصبي.. دخل ابنه عليه لقاه شبه فاقد للوعي.. جاره صيدلي على طول جه قاس له السكر لقاه 45.. بسرعة خد حاجات مسكرة وفاق الحمد لله..
بعدها بيوم راح عيادة أستاذنا الدكتور رضا ياسين من باب الاطمئنان فقط.. أستاذنا قاس له السكر طلع 55! وهو في كامل وعيه! وده أخطر أنواع نقص السكر اللي بنسميه (Hypoglycemia unawareness) .. وده معناه إن المريض بقاله فترة بيدخل في نقص سكر متكرر... لدرجة إن الإنذار اللي المفروض ربنا عمله لتنبيه الإنسان في حالة نقص السكر.. زي العرق والرعشة وضربات القلب وو.. معدتش موجودة... وبيبقى المريض معرض إنه يدخل في غيبوبة مباشرة... وعلشان كده أستاذنا أصر إنه يتحجز في المستشفى فوراً... نحميه من نقص السكر لحين الوصول للسبب.
وبالفعل تم حجز المريض بقسم الباطنة بمستشفى المجمع الطبي النموذجي بطنطا.. وكانت أول ملاحظة.. إن المريض سكره بينزل الفجر.. رغم إنه على جلوكوز مستمر.. أو ما يعرف بالـ (Fasting hypoglycemia) ... وده اللي لازم تدور فيه وتتعب نفسك أوي لحد ما توصل للسبب... بعكس الـ (Postprandial) .. اللي بتيجي بعد الأكل.. بنسبة كبيرة بتتعامل معاها بهدوء أكبر...
بعد ما راجعنا الأدوية اللي المريض بياخدها.. والتأكد إن مفيش أي دوا هو السبب في نقص السكر.. أول خطوة طلبنا الأنسولين والـ C-peptide... الاثنين طلعوا عاليين جداً، والأنسولين لوحده سجل 167 uIU/mL... ده يساوي إن فيه حاجة جوة البنكرياس بتطلع أنسولين.. ودي الخطوة الأهم..
الخطوة التانية.. إنك تصور البنكرياس وتحدد مكان الورم ده بالظبط... عملنا أشعة مقطعية بالصبغة على البطن وتحديداً (Pancreatic protocol) ... مظهرش أي حاجة.. عملنا رنين على البطن... مظهرش حاجة..
بس الكلينيكال والتحاليل بتقول إن فيه حاجة بتطلع أنسولين.. وقتها أستاذنا طلب سونار بالمنظار على البنكرياس (EUS) .. وده دقته بتوصل لفوق 90%... وبرضه بيعتمد على مهارة الطبيب اللي بيعمله.. الـ EUS بيّن وجود كتلة صغيرة في جسم البنكرياس أقل من 1 سم (بالظبط أبعادها 8.5 × 6 مم) ... وتم أخذ عينة شفط خلوي منها وتبين وجود ورم مفرز للأنسولين (Insulinoma) .. والحمد لله من النوع الحميد (ودي أغلب أنواع الإنسولينوما).. لكن مشكلتها إنها بتسبب نقص سكر وبتهدد حياة المريض فعلشان كده لازم تدخل جراحي لإزالتها.
ونسأل الله العظيم أن يمن على مريضنا بالشفاء التام..
والشكر لأساتذتنا في قسم الباطنة برئاسة أستاذنا الدكتور رضا ياسين اللي أصر علي عدم خروج المريض حتي الوصول للتشخيص
ولإدارة المستشفى برئاسة أستاذنا الدكتور أحمد سالم على الصبر علي طول مدة حجز المريض و توفير كل ما يلزم للوصول بالمريض إلى بر الأمان.
https://youtu.be/59xrAF1b_nQ | 687 |
| 17 | اصعب حاجه في الضغط ..تشخيصه مش علاجه
ولا ايه رايكم ؟ | 945 |
| 18 | بكره ان شاء الله هنشرح (الضغط ) محاضرة سريعه لاهم الشغل في العيادة ...والجمعة الجاية هنستأنف كورس العيادة بأمر الله | 899 |
| 19 | باسم الله
(منحة الامتياز )
......
إن شاء الله ده أفضل استثمار ممكن تعمله في امتيازك ..هو مش مجرد كورس..هو سيستم ومجتمع بتدخله ..متقسم درجات وأنت وهمتك اللي هتقرر توصل لمستوي إيه
المستوي الاول ..وده فيه السبع محاضرات الاساسية (اللي بتجاوب علي سؤال أين الطريق ؟)..اللي هي جوهر الكورس ...ودي لازم نسمعها علشان يتفتح لك باقي مستويات الكورس ...وفي المستوي الاول حطينا كمان اهم مواضيع الطواريء اللي شرحناها اللي ليها الاولوية في السماع
...
المستوي الثاني ...السكر والضغط علي مستوي الطواريء،والعيادة
....
المستوي التالت ABG ,ECG
......
والمستويات دي كلها موجوده مسجلة ..وبنضيف عليهم cases او مواضيع جديدة باستمرار
.....
المستوي الرابع ..وده باقي شباتر اكسفورد
شرحنا فيه cardio ,git ,endocrine nephro وجزء من الشيست وهنكمله ان شاء الله بعد العيد
.......
دي المستويات ال basics
وكل ده باشتراك رمزي واحد (٢٥٠ ج)فقط
بتاخد المستوي الاول ..وبمجرد ما تسمع المحاضرات الاساسية السبعه بيتفتح لك باقي المستويات الاربعه مجانا
غير اضافتك لجروب واتس لمتابعة ٣ حالات اسبوعيا من كتاب
١٠٠ case in acute medicine
.........
......
مش بس كده....بدأنا كورس advanced (عيادة الباطنة ) ..شرحنا فيه ٤ محاضرات وهنستأنفه الاسبوع الجاي باءذن الله
وده متاح (مجانا ) حصريا للناس اللي سمعت المحاضرات الاساسية
.......
ولو حابب تفهم كل حاجه عن الكورس ممكن تسمع الفيديو المفصل من هنا (ساعتين )
https://youtu.be/QqQVB1bDo5g
اوالفيديو المختصر ( ٦ دقايق) من هنا
https://youtu.be/7-Dhb1ohZ04
....
أوعي تخلي الاشتراك مانع ليك انك تدخل ..لو ظروفك متسمحش دلوقتي كلمني هضيفك والاشتراك اي وقت متحملش هم
واللي ميقدرش خالص فالكورس ليه فري باذن الله
.....
للاشتراك التواصل ع الواتس
01148273567
بأكد ان الكورس ده خاص بيا (محمود وفا)
وليس باستاذنا الدكتور محمد الألفي
....
معلش مش متابع التليجرام ولا الفيس اي تواصل واتس بس | 1 008 |
| 20 | بشري لمحب العلم
ده موقع أستاذنا الدكتور محمد الألفي
تم استعادة الموقع بعد توقف لسنوات
https://mnalfy.com
وإن شاء الله يتم نشر الحالات الجديدة قريبا | 1 183 |
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
