9 675
مشترکین
-624 ساعت
-37 روز
-4130 روز
آرشیو پست ها
9 672
وطن بسوزد و من در خروش و جوش نباشم؟!
خدا کند که بمیرم وطنفروش نباشم!
خدا کند که بیافتد سرم به دامن میهن
ولی به وقت خطر بار روی دوش نباشم
مگر نه ریشه ما میرسد به شوکت دریا؟
چرا بمانم و چون موج در خروش نباشم؟!
9 672
حال ایران خوب نیست. به سیاست و حکومت کاری ندارم . این کودکانی که دارند پرپر می شوند هموطن و پاره های تن ما هستند. ایران برای من همیشه ایران بوده و خواهد بود. اینهایی که از پرپر شدن این کودکان و بیگناهان شادی می کنند نه چیزی از وطن می دانند و نه می دانند چه می کنند و چه می گویند. ایران باید همیشه برای ما بماند.
9 672
اندونگ بازیکن آزاد است
نه استقلال دروغ گفته نه ایجنت بازیکن
انعکاس و انتشار خبر فسخ قرارداد اندونگ با واکنش باشگاه استقلال مواجه و قرارداد را تمدید شده اعلام کردند. ایجنت بازیکن هم اعلام کرده قرارداد فسخ شده. آیا یکی از این دو خبر غیر واقعی است؟ با هم بررسی می کنیم:
1. تحقق تمدید اتوماتیک قرارداد و آثار آن
مطابق آنچه باشگاه استقلال اعلام نموده است، مفاد صریح و شفاف قرارداد اولیه با بازیکن مورد بحث (اندونگ) متضمن شرطی بوده که بر اساس آن، در صورت تحقق اوضاع و احوال مقرر، قرارداد به صورت اتوماتیک برای دورهای جدید تمدید میگردد. تحقق این شرط، مطابق رویه غالب حقوق قراردادهای فوتبالی کشور، منوط به هیچ اقدام جدیدی از طرفین نبوده و صرفاً بر پایه حدوث واقعه قراردادی اِعمال میشود. بدین ترتیب، در پایان فصل، قرارداد اصلی با تمامی حقوق و تعهدات، به شکل خودکار استمرار یافته و ماهیت الزامآور آن کماکان باقیست.
2. امکان فسخ صرفاً در قرارداد نافذ و معتبر
اظهارات نماینده بازیکن (ایجنت) مبنی بر فسخ قرارداد، ناظر به همان قرارداد تمدیدشده است؛ یعنی فسخ، قوام و معنای حقوقی خود را صرفاً در برابر قراردادی نافذ و در جریان خواهد داشت. بدیهی است چنانچه قرارداد، به هر وجهی تمدید نشده باشد، اصولاً بازیکن نیازمند اقدام و اعلام فسخ نبوده و میتوانسته آزادانه از باشگاه جدا گردد. تحلیل اصول کلی حقوق قراردادها حاکی از آن است که فسخ یک عمل حقوقی یکجانبه است که صرفاً نسبت به تعهدات جاری قابلیت اِعمال دارد و در چارچوب قرارداد جاری معنادار است، نه نسبت به توافقی که به پایان رسیده و عملاً منقضی گردیده است.
3. جمع تعارض ظاهری دو خبر در چارچوب منطقی حقوقی
در این رهگذر، اعلام باشگاه استقلال مبنی بر تمدید اتوماتیک قرارداد و خبر فسخ از سوی ایجنت بازیکن، نه تنها تعارضی اساسی با یکدیگر ندارند، بلکه مکمل یک فرآیند حقوقی منسجم و قانونی هستند: نخست، قرارداد طبق ضوابط از پیش تعیینشده تمدید شده و بازیکن مجدداً متعهد به ایفای تعهدات قراردادی برای مدت جدید گشته است؛ سپس، با ادعای عدم اجرای بخشی از تعهدات توسط باشگاه، ایجنت بازیکن از امتیاز فسخ به استناد نقض تعهدات استفاده نموده است. در واقع، وجود حق فسخ و اعمال آن، موکد استمرار اعتبار قرارداد در مقطع پیش از فسخ است و اساساً شرط بهرهمندی از حق فسخ، وجود قرارداد نافذ و جاری تا پیش از تحقق فسخ میباشد.
در نتیجه، هر دو خبر مزبور در تحلیل غایی، بخشهایی از یک ساختار حقوقی واحد و استوار را بیان میدارند.اندونگ در حال حاضر قراردادی ندارد هر چند قبلا این قرارداد تمدید شده بود. /قلم سرخ
9 672
شنیده می شود در بازی امروز گلر تراکتور نیمکت نشین است. حسینی درون دروازه خواهد بود. قلعه نویی بعد از واکنش تماشاگران در بازی های قبلی نسبت به گلر تراکتور و البته گل های دریافتی او، ترجیح داده این بار گلر دیگری را درون دروازه قرار دهد؟
9 672
جوانگرایی یا فرافکنی؟
در پی شکست تیم ملی فوتبال ایران برابر قطر، امیر قلعهنویی سرمربی تیم ملی در اظهار نظری تأملبرانگیز گفت: «جوانگرایی تاوان دارد.» اما این جمله نهتنها با واقعیتهای جاری فوتبال ایران همخوانی ندارد، بلکه بیشتر به فرافکنی و تلاش برای توجیه این نتیجه نامطلوب شباهت دارد تا تحلیلی منصفانه از وضعیت موجود.
اولاً، آیا اصلاً جوانگرایی کردهایم؟
اگر بخواهیم صادق باشیم، تیم ملی ایران در سالهای اخیر و بهویژه در دوران پس از جام جهانی، بهجای حرکت به سمت پشتوانهسازی و تزریق تدریجی نیروهای جوان، بیشتر اسیر یک چرخهی تکراری از بازیکنان باتجربه، بعضاً پا به سن گذاشته، و وابسته به "رزومههای گذشته" بوده است. فرصتهای واقعی به جوانان داده نشده و انتخابها در بسیاری از موارد تحت تأثیر نامها و سوابق بوده، نه عملکرد فعلی یا پتانسیل آینده.
دوم، امروز نتیجهی بیبرنامگی را میبینیم، نه نتیجهی جوانگرایی.
در چنین روزهایی که تعدادی از بازیکنان کلیدی به دلایل مختلف از جمله مصدومیت غایباند، طبیعی است که تیمهایی با ساختار حرفهای و برنامهمحور، از پشتوانهی جوان خود استفاده میکنند. اما تیم ملی ایران در مواجهه با این شرایط، خلع سلاح است. نه چون جوانان ضعف دارند، بلکه چون هرگز به آنها میدان داده نشده تا تجربه کسب کنند و به موقع جایگزین نسل فعلی شوند.
سوم، واژگان را وارونه به کار نبریم.
جوانگرایی یعنی برنامهریزی، صبوری، و اعتماد. یعنی دادن فرصت به بازیکن ۲۰ ساله تا در ۲۳ سالگی یک مهره کلیدی باشد. آنچه ما دیدیم، بازی دادن مکرر به بازیکنان پا به سن گذاشته حتی در غیاب ستارگان اصلی بود. این نه جوانگرایی است و نه استراتژی، بلکه حاصل بیتدبیری است.
در پایان:
تا زمانی که تفکر غالب در فوتبال ملی ما مبتنی بر "کارنامهمحوری"، "نامگرایی"، و محافظهکاری باشد، شاهد نتایج بهتری نخواهیم بود. گفتن اینکه «جوانگرایی تاوان دارد»، تنها پاک کردن صورت مسئله است. حقیقت این است که ما اصلاً جوانگرایی نکردهایم تا امروز بخواهیم تاوانش را بدهیم.
9 672
یاد جمله معروف قلعه نویی افتادیم که لیست استقلال را دیر به ای اف سی فرستادند و گفت فوقش جریمه اش را میدیم. زمان در فوتبال ما معنا ندارد
9 672
برای نظری جویباری و ادعای سابقه ۴۰ ساله مدیریت فوتبالی
در دوران معاصر، مدیریت ورزش، بهویژه در فوتبال حرفهای، دیگر واجد آن ماهیت سنتی و تجربی نیست که صرفاً بر پایهی سالها حضور یا سابقه عملی شکل بگیرد. رشد شتابان دانش مدیریت ورزشی، تخصصیشدن وظایف و ضرورت پاسخگویی به چالشهای پیچیده اقتصادی، روانی و اجتماعی، این حوزه را به عرصهای علمی و دانشبنیان بدل ساخته است. اکنون توفیق در مدیریت فوتبال، مستلزم شناخت مبانی مدیریت راهبردی، برنامهریزی منابع انسانی، مارکتینگ ورزشی، حقوق و اقتصاد ورزش، و آشنایی با آخرین یافتهها و استانداردهای جهانی است. این روند جهانشمول ایجاب میکند که مدیران، همواره در مسیر یادگیری مستمر، بهروزرسانی دانش و ارتقای صلاحیتهای تخصصی قرار گیرند.
ذکر عبارتهایی نظیر «من چهل سال در فوتبال بودهام و کارم را بلدم»توسط مدیرعامل استقلال بهتنهایی، فاقد اعتبار علمی در معیارهای مدیریت امروزی است؛ زیرا تجربهی صرف، بدون پیوند با آموزش علمی و بازآموزیهای مکرر، هیچ تضمینی برای کارآمدی در شرایط پیچیده امروز فوتبال حرفهای فراهم نمیآورد. در غیر این صورت، باید پذیرفت که صرف حضور طولانیمدت هر فردی برای احراز مسئولیتهای کلان کفایت میکرد. جهان امروز، عصر شایستهسالاری و تخصص است؛ تجربهی مدیریتی، زمانی ارزشآفرین است که به مدد دانش نوین و مهارتهای تخصصی، بتواند سطح عملکرد و بهرهوری سازمان ورزشی را ارتقا دهد.۴۰ سال سابقه معاونت در کنار مدیری چون فتح الله زاده اگر کلاس درس مدیریتی محسوب می شد ، وضع فوتبال ما این نبود. مدیریت در تمام ارکان ورزش ایران به خصوص در مدیریت عامل دو باشگاه سرخابی غالبا دور از اصول مدرن و علم روز بوده است.
9 672
استقلال ۵ امتیاز از اشتباهات داوری نفع برده ، نساجی ۶ امتیاز ضرر کرده. اگر اشتباهات داوری نبود استقلال لیگ یک تشریف داشت.
در تاریخ بنویسید در فصل اول وار، استقلال با داوری در لیگ ماند
9 672
برای شخصیت قابل احترام پیروز قربانی
پیروز قربانی نامی آشنا برای فوتبالدوستان است؛ یکی از ستونهای سابق خط دفاع استقلال و حالا سکاندار فجر سپاسی. اما آنچه او را از بسیاری از همنسلان و پیشکسوتان دیگر جدا میکند، جهانبینی و زیستِ حرفهای متفاوت اوست. رفتار و گفتارش، چه در مصاحبه و چه در کنار زمین، عاری از توهمِ خودبزرگپنداری و نمایشهای مرسوم است.دنبال فالوئر نیست. قربانی اهل شعارزدگی، ادا و اطوار، یا فرار به سوی حواشی نیست؛ هویت حرفهایاش را نه با جنجال رسانهای و خودنمایی، بلکه با پشتکار، صداقت و منطق پیوند زده است.
او در مسیر صعود فجر به لیگ برتر، بیش از هر چیز نشان داد که تغییر فرهنگ فوتبال، از احترام به مردم و عقلانیت و پرهیز از هیجاننمایی بیخاصیت آغاز میشود. صحبتهایش همیشه همراه با احترام به رقبا و تسلط به تحلیل فنی است؛ نگاهی که متأسفانه این روزها در فوتبال ایران کمیابتر از استعداد فوتبالی است. پیروز قربانی باید برای نسلی از فوتبالیها که درگیر توهم منش و شهرتاند – و کمتر به اخلاق حرفهای و استقلال هویتی فکر میکنند – یک الگو بهشمار رود؛ الگویی برای آموختن این که با صداقت، وقار و تحمل فشار، هم میتوان به موفقیت رسید و هم به احترام.
فوتبال ایران نیازمند بیشتر شدنِ امثال اوست؛ مردانی اهل کار، اهل تفکر، بیادعا و بیآلایش. هر چه امثال امیرحسین صادقی، مهدی فنونی زاده و محمد نوری ها کمتر و کمرنگ تر شوند و پیروز قربانی ها برجسته گردند فوتبال ایران رشد خواهد کرد.
9 672
بحران داوری، از اتاق VAR تا سکوهای بیاعتمادی
انتشار ویدئوی مکالمه داوران ویدیویی (VAR) در جریان دیدار ملوان و استقلال، بار دیگر ساختار داوری فوتبال ایران را در معرض انتقاد جدی و پرسشهای اساسی قرار داده است. صراحت عبارت یک داور با مضمون «محمد عمری ناقلاست»، در بزنگاهی که باید فارغ از سلایق شخصی و برداشتهای غیرحرفهای تنها قانون و عدالت معیار قرار میگرفت، نشان داد بخشی از کیفیت، استقلال و حتی شأن داوری کشور به مخاطره افتاده است.
در این مسابقه، مطابق بررسی کارشناسان داوری ، سه صحنه اخراج بازیکنان استقلال نادیده گرفته شد؛ مهمتر آن که در یکی از حساسترین این موارد، شخص داور به جای استناد به خطا و قانون، با قضاوت شخصیتی و نگاهی برآمده از ذهنیت فردی، حق ملوان را نادیده گرفت. چنین سهلانگاری و نقض آشکار اصول داوری، نه اشتباهی سهوی و گذرا، بلکه روندی نگرانکننده است که تبعات آن بر مشروعیت مسابقات و حتی سرنوشت قهرمانی سایه افکنده است.
آنچه در این ویدئو منعکس شده، صرفاً یک اشتباه فردی نیست؛ بلکه گواهی است بر بحران جدی آموزش، نبود نظارت ساختاری و عادیسازی فضای غیرحرفهای در عالیترین سطوح تصمیمگیری فوتبالی. داور ملزم به اجرای دقیق قانون و حفظ بیطرفی است، نه تجزیه و تحلیل شخصیت بازیکن یا انتخاب مسیر قضاوت بر اساس تشخیصهای ذهنی. بدعتی که اگر امروز با واکنش جدی و شفافیت همراه نشود، فردا نه فقط اعتبار یک تیم، بلکه اعتبار کل مسابقات فوتبال ایران را تهدید خواهد کرد.
در چنین شرایطی، سه مطالبه جدی برای جامعه فوتبال مطرح است:
۱. بررسی و اعلام عمومی جزییات تخلفات و مکالمات داوران این مسابقه، نه صرفاً برای تنبیه فردی بلکه برای اصلاح ساختار و اعتمادسازی.
۲. برخورد انضباطی و بازآموزی برای داوران خاطی با هدف پیشگیری از تکرار این رویه مخرب.
۳. مسئولیتپذیری و عذرخواهی رسمی فدراسیون فوتبال در برابر باشگاه ملوان، بازیکنان، و افکار عمومی فوتبالدوست.
بیراه نیست اگر بگوییم ادامه این وضعیت و بیپاسخ گذاشتن چنین خطاهایی به بیاعتمادی و ریزش افکار عمومی نسبت به اعتبار رقابتها خواهد انجامید؛ و در نهایت، هیچ افتخار و قهرمانیای بر بستر بیعدالتی و تصمیمات سلیقهای داوران مشروعیت نخواهد داشت.
9 672
از سیدورف چیزی نصیب استقلال نمی شود
بارها درباره لزوم جذب مدیر ورزشی خارجی نوشتیم ولی مدیری که بالای سر کار باشد. سیدورف فقط یک شو است. از کیلومترها دورتر قرار است چه کاری برای استقلال انجام دهد؟ فقط قرار است به نام سیدورف هر تصمیمی را موجه جلوه دهند. فوتبال ایران کم طنز ندارد. این هم روی همه طنازی ها
9 672
اگه بنیادی فر محروم بشه از لیست استقلال کنار میره تا یک جای خالی در لیست باشه برای جانشین. بازیکن جانشین با تشخیص روزبه چشمی انتخاب میشه.
البته همه اینها منوط به محرومیت موعود خواهد بود.
باشگاه استقلال با نهایت جوانمردی اعلام کرده با وجود محرومیت ، تمام مبلغ قرارداد این بازیکن پرداخت خواهد شد
9 672
رای پرونده فرشاد احمدزاده به سرعت ابلاغ شد. رای گلر تراکتور ته کشو ممبینی مونده. امیدوارم چند روز دیگه نگن طعمه موریانه شد و رایی وجود نداره. یکی در آن فدراسیون، "هدایت " را هدایت کنه.
9 672
آقای درویش ، ثابت کنید دلسوز پرسپولیس هستید
تخلفات ممبینی را به فیفا و ای.اف.سی گزارش دهید
در پی خودداری فدراسیون فوتبال از ابلاغ رأی صادره در پرونده فسخ گلر تراکتور و بروز ابهامات جدی در نحوه اجرای احکام ارکان قضایی ، نقش محوری دبیرکل فدراسیون به عنوان مقام مسئول امر، مورد سوال افکار عمومی و اهالی فوتبال قرار گرفته است. چرا هیچیک از مقامات ذیربط، به ویژه شخص دبیرکل، نسبت به این کوتاهی و پیامدهای آن پاسخگو نبوده و زمینهساز تشکیک در سلامت روند اجرایی شدهاند؟چرایی انجماد آن رای در کشوی میز ممبینی را کسی نمی خواهد جواب بدهد؟
در شرایطی که کلیه مستندات لازم دال بر صدور رأی وجود دارد و قصور صرفاً معطوف به مرحله ابلاغ و اجراست، سکوت و تعلل مدیریت ارشد باشگاه پرسپولیس نیز پرسشبرانگیز است. اگر مدیرعامل باشگاه به وظایف قانونی خود مبنی بر دفاع از حقوق باشگاه و هواداران عمل نکند و مراتب را از طریق مکاتبه رسمی با کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) و حتی فدراسیون بینالمللی فوتبال (FIFA) پیگیری ننماید، این شائبه تقویت خواهد شد که ایشان با فدراسیون در این تخلف، همراه یا دستکم بیتفاوت بودهاند.
بدیهی است اقدام قاطع حقوقی و انتشار تصویر رسمی مکاتبات خطاب به AFC و FIFA علاوه بر احقاق حق باشگاه و هواداران، موجب شفافسازی و ترمیم سرمایه اجتماعی فوتبال ایران خواهد شد. سکوت، تعلل و یا بسنده کردن به گلایههای رسانهای فاقد نتیجه حقوقی است و انتظار میرود مجموعه مدیریتی پرسپولیس بدون فوت وقت با مستندات کامل به مراجع مربوطه بینالمللی مراجعه نموده و تصویر نامههای ارسالی جهت اطمینان خاطر هواداران محترم منتشر گردد. در غیر این صورت، مدیریت فعلی باشگاه مسئول همراهی یا چشمپوشی بر تخلفات محرز فدراسیون شناخته خواهد شد.
شاید گفته شود فیفا و ای اف سی در این موارد دخالت ندارند اما نه اینگونه نیست. نقش نظارتی آنها بر سلامت فضای فوتبال قطعا آنها را به پیگیری وادار خواهد کرد.
9 672
شاید روزبه چشمی نان دعای مادر این طفل معصوم را خورد. دلی را که شاد کنی، یک بغل پای دقیقه یکصد و بیستی از کنار تمام پاهای بازیکنان و دستان گلر قل می خورد تا ته تور. کار خوب، همیشه جواب دارد. مبارک آبی ها. جام بردن و کری خواندن شما ، قشنگی عرصه رقابت است.
9 672
استقلال سال اول استفاده از VAR در لیگ برتر با تک ماده از سقوط نجات پیدا کرده ، دربی را رفت و برگشت باخته، تعداد باخت هاش از بردهاش بیشتر بوده ، بعد قهرمان لیگ یک شده برای پرسپولیس کری میخونه و از وار حرف میزنه. سنگ پا چند؟
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
