Light Workers🔆
رفتن به کانال در Telegram
چو ذَرِه باش، پویان سویِ خورشید؛ که تا چون خاک، زیرِ پا نمانی چو اِستاره به بالا، شبروی کن که تا زآن ماه بیهمتا نمانی صفحه اینستاگرام https://www.instagram.com/lightworkers.ir @lightworkers
نمایش بیشتر379
مشترکین
+224 ساعت
+47 روز
+730 روز
آرشیو پست ها
سلام علی القصیده التی ضلت قافیتها من بعدک..
_سلام بر قصیدهای که قافیهاش پس از تو گم شد …
#محمود_درویش
@lightworkers
نقل است که زمستانی بود در بازار نیشابور می رفت. غلامی دید با پیراهن تنها که از سرما میلرزید.
گفت: چرا با خواجه نگویی که از برای تو جبّه ای سازد؟
گفت: چه گویم؟ او خود میداند و میبیند.
عبدالله را وقت خوش شد. نعره ای بزد و بیهوش بیفتاد.
پس گفت: طریقت از این غلام آموزید.
تذکره الاولیاء، ذکر شیخ عبدالله مبارک
@lightworkers
"فرق بزرگ"
غیر سالکان، خدا را واسطه ای برای رسیدن به خواسته هایشان می دانند، اما سالکان، خودِ خداوند را یگانه مطلوب شان می دانند. و میان این دو، فرقی است بزرگ.
@lightworkers
آنچه می بینید رویاست
هر آنچه اکنون در این لحظه می بینید و می شنوید، چیزی جز یک رویا نیست. شما در این لحظه دارید رویا می بینید. شما در بیداری دارید رویا می بینید.
رویا دیدن فعالیت مهم و عمده ذهن است، و ذهن بیست و چهار ساعت در شبانه روز رویا می بیند. ذهن رویا می بیند هنگامی که مغز بیدار است و همچنین هنگامی که مغز در خواب است.
تفاوت در اینست که وقتی مغز بیدار است، چهارچوب مادی موجب می شود که ما اشیا را به طریقی خطی ادراک کنیم. وقتی به خواب می رویم، دیگر چهار چوب نداریم و رویا تمایل به تغییر مداوم دارد.
چهار میثاق
@lightworkers
ایگو
۱۷ فوریه ۱۹۳۷
خانم جیناراجاداسا، همسر ریاست انجمن تئوسوفی ساکن منطقه ادیار در شهر مَدرَس قصد داشت تا ریشه ایگوی بشر که علت اختلافات و منازعات فراوان در بین ملتها، خانوادهها و افراد است را موردبررسی قرار دهد.
پرسش: فرق بین ایگو و خویش چیست؟
باگوان: آنی که میآید و میرود، برمیخیزد و فرومینشیند، زاده شده و میمیرد ایگو است.
آنی که همیشه پایدار است، هرگز تغییر نکرده و عاری از کیفیات است خویش است.
پرسش: آیا میتوانم اینطور بگویم که خدا آن شعله است و ما جرقههایی از آنیم؟
باگوان: اگرچه بارقهها از شعله برمیخیزند اما از آن جدا شده و به هوا پرتاب میشوند درحالیکه ما هرگز جدا از خدا نیستیم.
پرسش: آیا خدایی جدا از ما وجود دارد؟ طبیعتاً این جهان باید خالقی داشته باشد.
باگوان: اگر منظورتان از «ما» بدنتان است آنگاه بله باید خالقی وجود داشته باشد اما اگر منظور، آن خویش ناب باشد در این صورت چیزی جز خویش وجود ندارد. اگر جهانی را عینیت ببخشید و آن را ببینید آنگاه ناگزیر خواهید بود تا علاوه بر خودتان چیزهای زیادی ببینید و یک خدا یا خالق را فرض کنید.
بدن، خدا و دنیا با همدیگر از خویش برخاسته و در آن فرومینشینند. اگر خدا جدا از خویش باشد آنگاه او باید بی خویش باشد که این یعنی خارج از هستی وجود دارد و این یعنی نباید هستی و وجودی داشته باشد.
پرسش: من اینطور گمان میکنم که فرد باید ایگوی خود را به آن خویش حقیقی تعالی دهد.
باگوان: چیزی بهعنوان ایگوی فرد وجود ندارد.
پرسش: اگر وجود ندارد پس چرا اینقدر مشکلساز است؟ به این فجایعی که در بین ملل و مردم ایجاد کرده است نگاه کنید. اینها برای هرکسی وحشتناک است.
باگوان: دردسر و مشکل برای چه کسی است؟ حتی این دردسر هم تصور و تخیل میشود. لذت و درد، متعلق به ایگویی است که خودش متصور شده است. هنگامیکه ایگو از طریق تفحص مدام در ماهیتش ناپدید شود، این توهم لذت و درد نیز از بین میرود و آنگاه آن خویش یعنی سرچشمهی آنها، بهتنهایی باقی خواهد ماند. در آن حقیقت نه ایگویی وجود دارد و نه جهل و بیخبریای.
پرسش: پس ایگو چطور برمیخیزد؟
باگوان: ایگو وجود ندارد، در غیر این صورت شما باید بهجای یکچیز، دو چیز میبودید یعنی تویِ ایگو و تویِ خویش. شما یک کل یکپارچهی واحد هستید. در مورد خودتان تفحص کنید و آنگاه این ایگو و غفلتِ ظاهری ناپدید خواهد شد.
پرسش: (اگر وجود ندارد) پس چرا نیاز هست که تمرکز کنیم؟
باگوان: تمرکز، مراقبه و تمام تمرینات معنوی با هدف ادراک خویش صورت نمیگیرد زیرا خویش همیشه حی و حاضر است بلکه این چیزها با هدف ادراک لاوجود بودنِ آن بیخبری و غفلت است که انجام میشود.
هر انسانی معترف به هستی یا وجود خودش است و نیاز نیست که این را با یک آینه به او اثبات کنیم. وجود یا هستی، آگاهی است. آن نفی جهل است. حالا چرا انسان رنج میکشد؟ زیرا او خودش را چیزی غیر ازآنچه حقیقتاً است تصور میکند، چیزی مثل بدن، این، آن و دیگران. مثلاً من گوپال هستم، پسر پراشورام و پدر ناتسان و چیزهایی از این قبیل.
اما در حقیقت او فقط معرفت «من-هستم» است. عاری از هر خصوصیات و الحاقاتی همچون اسمها و فرمها. آیا او بدن و تمام این خصوصیات ازجمله اشکال و رنگها را در خواب عمیق بدون رؤیا میبیند؟ اما او نمیتواند منکر این شود که او بدون بدن هم وجود دارد. او باید به آن وجود بچسبد، آن وجود صرف. حتی هنگامیکه در وضعیت بیداری است.
انسان خردمند حقیقتاً هست.«هستم آنکه هستم» خلاصهی تمام حقیقت است. این روش خلاصهشده است در «ساکن باش و بدان که من خدا هستم». ساکن بودن به چه معناست؟ به معنای پایان افکار که این افکار دنیای اشکال، رنگها، کیفیات، زمان، مکان و تمام مفاهیم و قواعد است.
باگوان رامانا ماهارشی
@lightworkers
تنها دو گروه نمیتوانند افکار خود را عوض کنند، دیوانگان تیمارستان و مُردِگان گورستان...
#وین_دایر
@lightworkers
برای داشتن رابطه عاطفی سالم توجه به دو نکته ضروری و مهم است:
۱-انتخاب فرد مناسب
۲-تلاش دوجانبه برای رشد رابطه
عوامل هشیار و ناهشیار زیادی در جذب شدن ما به فردی خاص تاثیرگذارند و اگاهی از این موارد به ما کمک میکند، بتوانیم انتخابهای اشتباه را در وهله اول کنار بگذاریم. چرا که اگر آدم اشتباهی را انتخاب کنیم، تلاش برای ایجاد رابطه ای سالم فایده ای ندارد.
خودشناسی و خودآگاهی ما نقش به سزایی هم در انتخاب و هم ایجاد رابطه ای سالم دارد، چرا که روان ما به طور ناهشیار تمایل دارد، زخمهای دوران گذشته را در اینجا و اکنونِ بزرگسالی تکرار کند.
برای ایجاد و رشد رابطه عاطفی سالم ما نیاز داریم از خودمان دور نباشیم، خودمان را بشناسیم، درونمان را کشف کنیم، بر بخشهای تیره و تاریک آن نور بتابانیم و زخمها را مرهم نهیم. برای داشتن رابطه عاطفی سالم، نیاز داریم در تنهایی مان شاد باشیم و از آن لذت ببریم. نیاز داریم خودمان را آنگونه که هستیم، ببینیم و پذیرا باشیم. با بخشهای تیره و روشنمان در صلح باشیم....
برای شروع یک رابطه، نیازی به هیجان شدید نداریم، حد متوسطی از هیجان و احساس و علاقه و نیاز به زمان و تعامل و شناخت...
اگر انتخاب ما، انتخاب مناسبی باشد، نیاز داریم طرف مقابلمان را هم همانگونه که هست ببینیم، با ضعف ها و قوت هایش، بدون آنکه بخواهیم تغییرش دهیم.
برای داشتن رابطه عاطفی سالم، دو طرف نیاز دارند، خودشان را بشناسند، دیگری را بلد باشند و به جای نمک پاشیدن به زخمهای هم، زخمها را مرهم نهند. در این میان موجود جدیدی شکل میگیرد و رشد میکند، به اسم رابطه...
که دو طرف سهم دارند، مسئول مراقبت و رسیدگی و رشد آن باشند.
@lightworkers
#بریده_کتاب
به چشمهات اعتماد نکن.
اونها فقط محدودیتها رو نشون میدن.
با فهم و خرد نگاه کن،
دنبال چیزی بگرد که میدونی
و راه پرواز رو خواهی دید....
جاناتان مرغدریایی
#ریچارد_باخ
@lightworkers
ودم آن روز من از طايفه دُردكشان
كه نه از تاك نشان بود و نه از تاك نشان
از خرابات نشينان چه نشان میطلبى
بی نشان ناشده زايشان نتوان يافت نشان
هر يك از ماهوشان مظهر شانى دگرند
شان آن شاهد جان جلوه گرى از همه شان
جان فدايش كه به دلجويى ما دلشدگان
میرود كوى به كو دامن اجلال كشان
در ره ميكده آن به كه شوى خاك اى دل
شايد آن مست بدين سو گذرد جرعه فشان
نكته عشق به تقليد مگو اى واعظ
پيش از آن باده بچش چاشنیى هم بچشان
جامى اين خرقه پرهيز بينداز كه يار
همدم بى سر و پايان شود و رند وشان
عبدالرحمن جامی
@lightworkers
جوهر عشق،
رنج بردن برای چیزی و پروردن آن است.
یعنی عشق و رنج جداییناپذیرند.
آدمی چیزی را دوست میدارد که برای آن رنج برده باشد
و رنجِ چیزی را بر خویشتن ھموار میکند که عاشقش باشد...
#اریک_فروم
@lightworkers
تافت نور صبح و ما از نور تو
در صبوحی با می منصور تو
دادهٔ تو چون چنین دارد مرا
باده کی بود کو طرب آرد مرا
باده در جوشش گدای جوش ماست
چرخ در گردش گدای هوش ماست
باده از ما مست شد نه ما ازو
قالب از ما هست شد نه ما ازو
ما چو زنبوریم و قالبها چو موم
خانه خانه کرده قالب را چو موم
#مولانا
@lightworkers
رابطه ی شما با کسی که انتخاب کردهاید مثل صحنه ای ست که به دو رقصنده داده شده است.
رقص را خودتان طراحی میکنید.
اینکه چه حرکاتی را انجام دهید و چرا و چگونه حرکات را انجام دهید فقط به خودتان و او ارتباط دارد.
(به هیچکسِ دیگری مربوط نمیشود که چرا این فرد را انتخاب کرده اید؟ یا چرا این رابطه را میخواهید امتحان کنید؟)
اما اگر نتوانید با هم هماهنگ باشید و نتوانید در حرکات همدیگر را درک کنید و فضای ذهنیِ مشترکی نداشته باشید نمیتوانید به رقص ادامه دهید.
رقص هماهنگی بین دو بدن و بین دو ذهن است.
حتی رقصِ یک نفره هم هماهنگیِ بین بدن و ذهن و درک کردن کاملِ هر آنچه که در درونمان میگذرد هست.
پس مهمترین بخشی که باعث میشود دو نفر در یک رابطه با هم بمانند این است که چطور صمیمیتی را بین خودشان ایجاد کنند که در آن صمیمیت بتوانند به هم اعتماد کنند و با هم حرکتی رو به رشد را طراحی کنند.
قبل از اینکه به رقصیدن با یک فرد اصرار کنیم، حواسمان باشد که ایا بدن و ذهنمان با او هماهنگ شده است؟ ایا این هماهنگی و اعتماد انقدر عمیق و محکم هست که بتوانیم به ادامه ی رقص امیدوار باشیم؟
@lightworkers
#بریده_کتاب
آری! دوستان را زخم خوردن در کوی دوست به فال نیکوست.
در قمارخانهی عشق، ایشان را جان باختن عادت و خوست.
مال و زر و چیزْ رایگان باید باخت
چون کار به جان رسید، جان باید باخت
کشف الاسرار
رشیدالدین میبدی
@lightworkers
#برای اینکه حرفمان تأثیر مثبت بر مخاطب داشته باشد باید از دل سلیم جاری شود، دل سلیم همان جاییست که بغض و کینه و حسادت و بدخواهی و غرضورزی و جهالت وجود ندارد. از دل سلیم اگر بر کافر ناسزا بگویی مؤمن شود.
#الیف_شافاک
@lightworkers
اهمیت و ارج زندگی در همین است که موقت است، که تو باید جاودانگی خودت را در جای دیگری نشان بدهی؛ و آنجا انسانیت است.
احمد شاملو
شرح تصویر:
Artist: Matias Alonso Revelli
@lightworkers
غنچه گو تنگ دل از کار فروبسته مباش
کز دم صبح مدد یابی و انفاس نسیم
فکر بهبود خود ای دل ز دری دیگر کن
درد عاشق نشود به به مداوای حکیم
@lightworkers
#بریده_کتاب
گاهی ضربانِ قلب کسی یا چیزی که دوستش میداریم یا از آن محبت میبینیم، تنها نیرویی است که به دم و بازدممان هماهنگی میبخشد و توفانهای درونمان را آرام میکند.
#الیف_شافاک
فکر نکن تنهایی
@lightworkers
از سر به قلب و از استدلال به بی استدلالی روی آور تا زندگی چهره ای جدید به خود بگیرد و سرشار از معنا و هدف ، زیبایی، رایحه، نور، عشق شود.
ترکیب این ها با هم ،
همان معنای خداوندی است.
@lightworkers
اگر میخواهید یکپارچه باشید
قطعه قطعه شوید.
اگر میخواهید پُر باشید،
خالی شوید.
اگر میخواهید رستاخیز یابید،
بمیرید.
اگر میخواهید همه چیز از آن شما باشد،
هیچ نخواهید.
فرزانه با استقرار در تائو،
به الگویی برای دیگران تبدیل میشود.
چون چیزی برای ثابت کردن ندارد،
دیگران به گفتارش اعتماد میکنند.
چون هدفی در ذهن ندارد،
در هر چه میکند موفق است....
#تائو_ت_چینگ
@lightworkers
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
