fa
Feedback
فلسفه اخلاق

فلسفه اخلاق

رفتن به کانال در Telegram

🌱روان‌کاوی/فلسفه/ادبیات/ادیان/سینما 📍مصطفی سلیمانی (دکتری فلسفه کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق کارشناسی ارشد روان‌شناسی شخصیت) 📱ارتباط با من: @soleymani63 . 🔖اینستاگرام: https://instagram.com/_u/soleymani63

نمایش بیشتر
7 247
مشترکین
اطلاعاتی وجود ندارد24 ساعت
-177 روز
-5830 روز
آرشیو پست ها
📝الفبای تربیت فرزند درس پنجم: (اشتباه فرزندان) ✏بگذاریم فرزندانمان اشتباه کنند یا نه؟ 🔸️آن چیزی که باعث می‌شود ما نگذاریم ف
📝الفبای تربیت فرزند درس پنجم: (اشتباه فرزندان) ✏بگذاریم فرزندانمان اشتباه کنند یا نه؟ 🔸️آن چیزی که باعث می‌شود ما نگذاریم فرزندانمان اشتباه کنند، اضطرابِ خودمان است. ما از این‌که آن‌ها اشتباه کنند می‌ترسیم. 🔸️ما قرار نیست بی‌تفاوت باشیم یا فرزندانمان را به اشتباه کردن تشویق کنیم کاری که قرار است انجام بدهیم این است: فرصت تجربه کردنِ «چالش‌های کوچک زندگی» را از فرزندانمان نگیریم؛ حتی اگر این تجربه به اشتباه بینجامد. 🔸️کودک یا نوجوانی که اشتباه نکرده، بعدها یک بزرگسالِ مضطرب خواهد بود. 🔸️آدم‌ها، همه راه رفتن را با زمین خوردن یاد گرفته‌اند. از زمین خوردن فرزندانمان نترسیم، تا بتوانیم روزی شاهدِ محکم ایستادنشان باشیم. #مصطفی_سلیمانی #تربیت_کودک #تربیت_فرزند #اشتباه_فرزندان . + با والدین به اشتراک بگذارید.🎶 ❤️🍀 @The_meaningoflife

فلسفه و روان‌شناسی https://t.me/filsoofak گروه بحث، چت و مطالب فلسفی و روان‌شناسی. عضو شوید❤️🍀

نصف اشتباهاتمان ناشی از این است که وقتی باید فکر کنیم، احساس می‌کنیم و وقتی که باید احساس کنیم، فکر می‌کنیم! به آواز باد گوش
نصف اشتباهاتمان ناشی از این است که وقتی باید فکر کنیم، احساس می‌کنیم و وقتی که باید احساس کنیم، فکر می‌کنیم! به آواز باد گوش بسپار #هاروکی_موراکامی ❤️🍀 @filsofak

سطوح آزادی «ما می‌توانیم آزادی را در سه سطح اعمال کنیم: سطحِ داشتن، سطحِ عمل‌کردن، و سطحِ بودن. [١] در سطح داشتن، آزادی را به این شکل اعمال می‌کنیم که، به عنوان مثال، در این باره تصمیم بگیریم که آیا یک پراید یا پژو در گاراژ خانه‌مان بگذاریم؛ یا از سگ یا گربه‌ای نگاه‌داری کنیم... [٢] دومین سطح آزادی، آزادی عمل است. می‌توانیم در این باره تصمیم بگیریم که آیا به سینما برویم یا ترجیحاً به یک میهمانی... [٣] سرانجام می‌توانیم در سطح سوم در این خصوص تصمیم بگیریم که چگونه می‌خواهیم باشیم؛ متعادل یا بدون تسلط بر خویشتن، صادق یا چاپلوس، باوفا یا غیرمعتمد». ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ داوری اخلاقی | هکتور زاگال و خوزه گالیندو | احمد علی‌حیدری 🍀❤️ @filsofak

همه ما نابیناییم، هر کداممان به نوعی آدم‌های خسیس نابینا هستند چون فقط طلا را می‌بینند، آدم‌های ولخرج نابینا هستند چون امروزشان را می‌بینند، آدم‌های کلاهبردار نابینا هستند، چون خدا را نمی بینند، آدم‌های شرافتمند نابینا هستند، چون کلاهبردارها را نمی‌بینند، خود من هم نابینا هستم چون حرف می‌زنم اما نمی‌بینم که شما گوش‌هایی شنوا ندارید. مردی که می‌خندد #ویکتور_هوگو ❤️🍀 @filsofak

حس خوب را باید ساخت و تزریق‌اش کرد به زندگی. باید تداومش داد با انتخابِ عمدی. #مصطفی_سلیمانی #استوری ❤️🍀 @The_meaningoflife

حس خوب، حال خوب می‌آورد و حال خوب تنها چیزی است که می‌تواند زنجیره احساسات بد و اتفاقات ناخوشایند را قطع کند. بله، مشکلات وجود دارند؛ اما توجه به آن‌ها هیچ دردی را دوا که نمی‌کند هیچ، کشدارشان هم می‌کند. حس خوب را باید ساخت و تزریق‌اش کرد به زندگی. باید تداومش داد با انتخابِ عمدی. #مصطفی_سلیمانی #حال_خوب ❤️🍀 @The_meaningoflife

گفت وگو یا جدل ما گفت‌وگو می‌کنیم یا جدل؟ این متن سیاسی نیست. «گفت‌وگو»، زبان تمدن‌ها است. هیچ تمدنی بدون گفت‌وگو شکل نگرفته و بدون آن نیز دوام نیافته است. انسان‌های متمدن، حتی برای حل مسائل درونی و درمان بیماری‌های روحی خویش به گفت‌وگو با روان‌شناسان و مشاوران متخصص پناه می‌آورند. وقتی می‌توان درونی‌ترین مسائل انسانی را از راه گفت‌وگو حل و فصل کرد، چرا در مسائل عینی و علمی و اجتماعی نتوانیم؟ با وجود این، «گفت‌وگو» گاه تبدیل به جدل می‌شود... از یک سو ما به چیزی به اندازۀ گفت‌وگو نیاز نداریم و از سوی دیگر، هیچ چیز به اندازۀ جدل، ما را از نعمت گفت‌وگو محروم نمی‌کند. اکنون در صدها و هزاران گروه مجازی و محفل علمی و سیاسی، جدل فرمانروایی می‌کند و انسان‌های بسیاری به این خیال خام که در حال گفت‌وگو با یک‌دیگرند، در ورطۀ مجادلات بی‌ثمر و بی‌پایان افتاده‌اند. مرز میان گفت‌وگو و جدل، بسیار باریک و مبهم است. تفاوت‌های جدل با گفت‌وگو ، باید موضوع چندین رسالۀ دانشگاهی باشد . آنچه من در اینجا یادآوری می‌کنم، چند نکتۀ ساده و سربسته است: ١• هدف گفت‌وگو، این است که من بدانم در ضمیر شما چه می‌گذرد و شما بدانید که درد من چیست؛ اما جدل، تشنۀ پیروزی است و شهوت استیلا بر غیر دارد. ٢• پایان جدل، دشمنی است و پایان گفت‌وگو، دوستی. ذهن و زبان جدلیون، در تسخیر سوء ظن به دیگران یا خودخواهی است؛ اما گفت‌وگو، راهی است برای کاستن از افتراق‌ها و سوءتفاهم‌ ها، گفت‌وگو ما را به یک‌دیگر نزدیک‌‌تر می‌کند و جدل، دورتر و دشمن‌تر . گفت‌وگو، اگر گرهی نگشاید، گره را کورتر نمی‌کند . ٣• در گفت‌وگو، میان اندیشه و صاحب اندیشه فرق می‌گذاریم. یعنی مخالفت ما با اندیشه‌ای، به دشمنی ما با صاحب آن اندیشه نمی‌انجامد. ٤• در گفت‌وگو می‌کوشیم که حرف دیگری را بفهمیم و در جدل می‌کوشیم که حرف خود را در گوش او فرو کنیم. ٥• اهل جدل، درد حقیقت ندارند . از همین رو هیچ‌گاه به هیچ خطایی یا جفایی اعتراف نمی‌کنند. اما در گفت‌وگوی سالم ، طرفین گه‌گاه می‌پذیرند که در فلان مسئله خطا کرده‌اند یا دچار غفلت یا مبالغه شده‌اند یا تند رفته‌اند. ٦• جدل، استثمار گفت‌وگو است؛ یعنی گفت‌وگو در جدل، بهانه‌ای بیش نیست. بدین رو اهل جدل ، گاهی این بهانه را وامی‌نهند و از ابزاری دیگر استفاده می‌کنند که هیچ سنخیتی با گفت‌وگو ندارد؛ مانند زورگویی و تهدید و نصیحت و افشاگری و تجاوز به حریم خصوصی افراد. ٧• جدل‌گرایان، معمولا زبانی درشت‌گو و پر از نیش ‌و کنایه دارند؛ اگرچه هر درشت‌گویی جدل‌گرا نیست و هر جدل‌گرایی درشت‌گو نیست. ٨• جدل گذشته‌گرا است؛ اما گفت‌وگو آینده‌ساز است. در جدل، شما از راهی دفاع می‌کنید که آن را طی کرده‌اید؛ اما در گفت‌وگو راهی را می‌جویید که آینده‌ را بسازد . از همین رو گفت‌وگو پیش‌رونده است؛ اما جدل، هر بار به نقطۀ آغاز برمی‌گردد. ٩• در گفت‌وگو می‌کوشیم که چیزی بیاموزیم؛ در جدل، کوشش ما بیشتر برای آن است که دیگران را شیرفهم کنیم. ١٠• سماجت و افراط در پیگیری مباحث، از نشانه‌های اهل جدل است. اهل گفت‌وگو به همان آسانی که وارد گفت‌وگو می‌شوند، آن را رها می‌کنند و می‌دانند که کجا و کی باید کنار بکشند؛ اما جدلیون تا بالا بردن پرجم پیروزی و اعتراف خصم به شکست، دست‌وپا می‌زنند. زنده یاد رضا بابایی ❤️🍀 @filsofak

یک معلم واقعی و دیگر هیچ... ❤️🍀 @filsofak

آری درد زیباست و زیباترین آدم‌ها دردمندانند. آن‌هایی که راه‌شان را با دردِ فهم می‌پیمایند. همان‌هایی که با رنجشان حس نابِ زندگی دارند و آگاه شده‌اند که هیچ فهمی بدون درد نیست. فهمی که به همراهش توجه عمیق، حساسیت و عشق به انسان‌ها موج می‌زند... وقتی این افراد از درد دیوانه می‌شوند، دیگران دردشان را نه، فقط دیوانگی‌هاشان را در نوشتن و گفتن می‌بینند! #مصطفی_سلیمانی #حس_ناب ❤️🍀 @The_meaningoflife

💢 تا می‌توانید اعدام نکنید 💢 ✳️ رسول الله (صلی الله علیه و آله): 🔻ادْرَءُوا الْحُدُودَ عَنِ الْمُسْلِمِینَ مَا اسْتَطَعْتُمْ فَإِنْ وَجَدتُم لِلمُسلِمِ مَخْرَجَاً فَخَلُّوا سَبِیلَهُ فَإِنَّ الإِمَامَ لَأَنْ یُخْطِئَ فِى الْعَفْوِ خَیْرٌ مِنْ أَنْ یُخْطِئَ فِى الْعُقُوبَةِ. 📚 میزان‌الحکمة، باب ۷۳۶ 🔺تا مى‌توانید مجازات‌ها را از مسلمانان دور کنید و اگر راهى براى خلاصى مسلمان یافتید آزادش بگذارید؛ چون امام اگر در عفو خطا کند، بهتر از آن است که در مجازات اشتباه کند. ❤️🍀 @filsofak

«شخصی‌ترین چیز، جهانی‌ترین چیز است.» کآرل اِر. رآجِرز روان‌شناس امریکایی Carl Ransom Rogers رآجِرز از بنیان‌گذاران رویکرد انس
«شخصی‌ترین چیز، جهانی‌ترین چیز است.» کآرل اِر. رآجِرز روان‌شناس امریکایی Carl Ransom Rogers رآجِرز از بنیان‌گذاران رویکرد انسان‌گرایانه در روان‌کاوی بود.... عکس: تیم وآکِر Tim Walker ❤️🍀 @filsofak

📸 #اینفوگرافیک / حقوق حیوانات از نگاه امیرالمومنین علیه‌السلام ❤️🍀 @filsofak
📸 #اینفوگرافیک / حقوق حیوانات از نگاه امیرالمومنین علیه‌السلام ❤️🍀 @filsofak

فلسفه کمک می‌کند با پنج عاملی که ما را از خوب زیستن بازمی‌دارد، روبه‌رو شویم. اَلن دوباتن مترجم: بهراد برمایه‌ور اصلاح زیرنویس از حسین محمدی‌زاده. ❤️🍀 @filsofak

#باهم_بشنويم 🎼قطعه «پا به پای تو» خواننده: محسن یگانه ورژنِ آکوستیک(گیتار آرام) ❤️🍀 @filsofak

اگه احساس می‌کنی حالت بده و نمی‌دونی چرا؟ از خودت بپرس... #مصطفی_سلیمانی #حال_بد + با دوستان خود به اشتراک بگذارید. ❤️🍀 @The
اگه احساس می‌کنی حالت بده و نمی‌دونی چرا؟ از خودت بپرس... #مصطفی_سلیمانی #حال_بد + با دوستان خود به اشتراک بگذارید. ❤️🍀 @The_meaningoflife

#تیکه_کتاب و سرانجام، فقط در صورتی می‌توانیم به‌خاطرِ دستاوردهای بی‌سابقه‌ انسانِ خردمند امروزی به خود ببالیم که سرنوشتِ تمام موجودات دیگر را کاملاً نادیده بگیریم. بخش‌های زیادی از نعمات مادی، که به آن فخر می‌فروشیم و از ما در مقابل بیماری‌ها و قحطی محافظت می‌کند، به بهای شکنجه و قربانی شدن میمون‌های آزمایشگاهی، گاوهای شیرده، و مرغ‌های تسمه‌نقاله‌ای به دست آمده است. در طی دو قرن اخیر، ده‌ها میلیارد از آن‌ها، قربانیِ نظامی از استثمار صنعتی بوده‌اند که قساوتش در تاریخ سیاره زمین بی‌سابقه بوده است. اگر فقط یک دهم آن‌چه را که فعالان حقوقِ حیوانات مطرح می‌کنند بپذیریم، پس چه‌بسا کشاورزیِ صنعتیِ مدرن، بزرگ‌ترین جنایت تاریخ باشد. #انسان_خردمند #یووال_نوح_هراری ❤️🍀 @filsofak

خانه‌های‌روشن‌۳۲ دبیر پرونده: #مصطفی_سلیمانی نشریه حریم امام شماره۲۹۸ پرونده‌ای در خصوص تغییر جنسیت. خصوصا ترنس‌ها. انتشارش دهید. 🍀❤️ @filsofak

روز شماری مکن. حتی اگر فکر می‌کنی در مهلکه افتاده‌ای روز شماری مکن! حالا هم لحظه شماری مکن! شب نمی‌تواند تمام نشود. طبیعت شب
روز شماری مکن. حتی اگر فکر می‌کنی در مهلکه افتاده‌ای روز شماری مکن! حالا هم لحظه شماری مکن! شب نمی‌تواند تمام نشود. طبیعت شب آن است که برود رو به صبح. نمی‌تواند یک جا بماند. مجبور است بگذرد. اما وقتی تو ذهنت را اسیر گذر لحظه‌ها کنی، خودت گذر لحظه‌ها را سنگین و سنگین‌تر می‌کنی؛ بگذار شب هم راه خودش را برود. #طریق_بسمل_شدن #محمود_دولت‌_آبادی ❤️🍀 @filsofak

پژوهشی خواندم از برخی پژوهشگران بلژیکی. کشف مهمی دارد. اینکه غم، گاهی ۲۴۰ بار بیشتر از بقیه احساسات در وجود آدم‌ها باقی می‌ماند. به ساعت اگر بخواهم بگویم، احساس خجالت، نیم ساعت در آدمی می‌ماند و آرامش کمتر از پنج ساعت و امید ۲۴ ساعت و غم ۱۲۰ ساعت. می‌دانی؛ فکر می‌کنم پژوهشگران بلژیکی درست می‌گویند. غم می‌ماند در آدمی. ته‌نشین می‌شود. رسوب می‌کند. می‌رود آن پایین پایین و به این راحتی ها نمی‌توانی بیرونش کنی. این را باید از بچگی می‌فهمیدم البته. از همان وقت که نوشابه‌مان را نگه می‌داشتیم که آخر غذا بخوریم و بعد می‌دیدیم کل شادی‌مان به زور می‌رسد به سر لیوان بلند خانه مامان و خیلی اگر زور بزنیم فقط چند دقیقه دیگر می‌توانیم دل بقیه بچه‌هایی را بسوزانیم که نوشابه‌شان را وسط غذا خورده بودند. این را باید وقت دبیرستان می‌فهمیدیم. وقتی دفتر اول مثنوی را چپانده بودند توی کتاب‌های درسی‌مان و ما اسیر تفاسیر عرفانی معلم‌های ادبیات شده بودیم که می‌گفتند «از جدایی‌ها شکایت می‌کند» یعنی جدایی ما از خدا. نمی‌گویم این تفسیر درست نبود ولی نگذاشتند به دلمان حالی کنیم که دل‌‌تنگی جدایی یعنی چه. نگذاشتند بفهمیم که فردای بدون او با دیروز با او خیلی فرق دارد. نگذاشتند بفهمیم که بعضی زخم‌ها در زندگی هست که جایش هیچ وقت خوب نمی‌شود. پژوهشگران بلژیکی درست می‌گویند عزیزم. لذت، چهار ساعت که چه عرض کنم، به اندازه سیگار بعدش می‌ماند توی وجودمان و بعد ما می‌مانیم و خاطره‌ها. پژوهشگران بلژیکی البته نگفتند که خاطره‌ها چقدر می‌مانند در وجود آدمی ولی من می‌دانم. تا همیشه‌. همیشه خیلی کلمه ترسناکی است عزیزم. پژوهشگران بلژیکی درست می‌گویند. قبل از آن‌ها خدا گفته بود که ما تو را در رنج آفریدیم ولی راستش را بخواهی ما باور نکرده بودیم. ما فکر می‌کردیم که زندگی همیشه مثل شادی شهربازی رفتن است وقتی بالای چرخ و فلک دلت را صابون می‌زنی که آن پایین کتلت داریم توی سفره. ما فکر می‌کردیم که زندگی همیشه مثل فاصله قرار اول تا دوم است وقتی آخر قرار اول نخ داده دستت که «می‌بینمت». ما فکر می‌کردیم که زندگی همیشه مثل چهارشنبه‌هاست که ذوق پنج‌شنبه و جمعه تعطیل را داری ولی راستش را بخواهی پژوهشگران بلژیکی بهتر از ما زندگی را فهمیده بودند. ✍مصطفی آرانی ❤️🍀 @filsofak