fa
Feedback
فلسفه اخلاق

فلسفه اخلاق

رفتن به کانال در Telegram

🌱روان‌کاوی/فلسفه/ادبیات/ادیان/سینما 📍مصطفی سلیمانی (دکتری فلسفه کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق کارشناسی ارشد روان‌شناسی شخصیت) 📱ارتباط با من: @soleymani63 . 🔖اینستاگرام: https://instagram.com/_u/soleymani63

نمایش بیشتر
7 241
مشترکین
-324 ساعت
-127 روز
-5730 روز
آرشیو پست ها
🔹️ در باب انرژی درون ❤️☘ @filsofak
🔹️ در باب انرژی درون ❤️☘ @filsofak

🎥 فیلم: دنگال(Dangal 2016) 📝 #زیرنویس_چسبیده_فارسی 📥 کیفیت 720p ♼ محصول ۲۰۱۶ هند🇮🇳 ✂️ #بدون_سانسور (صحنه اروتیک و جنسی ندارد) 📽 ژانر بیوگرافی ورزش 🔹️پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای هند با فروش بی‌سابقه‌ای در کل این صنعت می‌باشد. این فیلم برگرفته از زندگی کشتی‌گیر معروف هندی، ماهاویر سینگ می‌باشد. 🔹️درون‌مایه‌ی مهم فیلم: برای رسیدن به آرزوها هیچ ممنوعیت و محدودیتی وجود ندارد، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها ساخته ذهن انسان‌ها هستند. #مصطفی_سلیمانی #معرفی_فیلم + به دوستان ارسال کنید. ❤️☘ @filsofak

برخی ویژگی‌های مدیران کوتوله ۱. فاقد دانش، توانایی و شایستگی لازم هستند ولی با اطلاعات سطحی که دارند در مورد هر چیزی اظهار‌نظر می‌کنند. ۲. حوزه مدیریت‌شان به مثابه ملک شخصی است که بر اساس سلیقه و به فراخور زمان از آن هزینه می‌کنند. ۳. نگاهشان به مسند، نگاهی عنکبوتی است، بدان معنی که چینش زیرمجموعه را بر اساس بقاء خویش انجام می‌دهند. ۴. مدیران زیرمجموعه خود را از میان افراد ناتوانتر از خود انتخاب می‌کنند. ۵. لابی با شخصیت‌های سیاسی مذهبی و به‌ویژه نمایندگان مجلس برای بقاء پست، از وظایف روزمره آن‌هاست. ۶. قانون بقاء پست در مورد آن‌ها صادق است یعنی از دولتی به دولت دیگر همیشه مدیر می‌مانند و انگار مدیر متولد شده‌اند. ۷. مانع رشد و ارتقاء پرسنل زیرمجموعه خود شده و معیار ارتقاء افراد را میزان نزدیکی و وفاداری می‌دانند. ۸. ریسک‌پذیر نبوده و در انجام امور به‌دلیل عدم آگاهی از قوانین، دستور مستقیم بر انجام یا عدم انجام کار نمی‌دهند و پاراف درخواست‌های ارباب‌رجوع معمولا جمله‌ی معروف "طبق مقررات یا طبق رویه" است. ۹. لابی‌گرهای خبره‌ای بوده و زندگی‌شان از رانت‌ها تغذیه می‌شود. ۱۰. از بورس تحصیلی و ماموریت‌های پرسود به‌خوبی بهره می‌برند. ۱۱. بیشتر وقتشان صرف جلسات بی‌ثمر می‌شود. ۱۲. برای پربار‌نمودن رزومه‌هایشان، ریاست هیأت‌های ورزشی و ... را بر عهده گرفته و مانع بزرگی در مقابل ورزشکاران حرفه‌ای‌اند. ۱۳. علاقه شدیدی به برگزاری همایش‌های بزرگ و پرهزینه و بی‌محتوی دارند. ۱۴. مقدس‌معابی در وجودشان موج می‌زند. صف اول هر مناسبتی می‌نشیند و زاویه دید دوربین‌ رسانه‌ها را به‌خوبی شناسایی می‌کنند و در پس پرده این تظاهر، انواع تخلفات قانونی و دینی را انجام می‌دهند. ۱۵. از بودجه دولت بعضی از رسانه‌ها را اجیر و تبلیغات پر سر و صدایی دارند. ۱۶. علی‌رغم نداشتن وقت کافی، رزومه پرپیمانه‌ای از کتب و مقالات به چاپ رسیده دارند. ۱۷. بیرق آن‌ها بر پشت‌بام خانه‌شان افراشته و جهت وزش باد را به‌خوبی حس می‌کنند. ۱۸. تشریفاتشان زیاد و دیدارشان برای مردم پر‌مشقت است. ۱۹. اگر در خطر عزل قرار گیرند نزدیک‌ترین دوستان خود را قربانی می‌کنند. ۲۰. آمارپردازان و مستندسازان حرفه‌ای هستند. ۲۱. با ایجاد شبکه‌های مدیریتی بین‌بخشی، در امور استخدامی به داد و ستد پرداخته و بستگان خود را به‌راحتی مستخدم دولت می‌کنند. ۲۲. بعد از پایان ساعات کار که کارکنان، سازمان را ترک می‌کنند و در آخر شب، زمان لابی آن‌ها است. ۲۳. اسپانسرهای خوبی برای انتخابات هستند. ۲۴. پرونده‌سازان حرفه‌ای برای رقبای احتمالی‌اند. ۲۵. هم‌زمان هم مدیر، هم دانشجو و هم استاد دانشگاه هستند. ۲۶. برای دیدار مدیران بالادستی هدایای ارگانیک می‌برند. ۲۷. آهنگ انتظار گوشی‌های تلفن همراه آن‌ها بسیار معنوی و شامل سخن بزرگان است. ۲۸. در بوروکراسی و کاغذبازی استاد بی‌بدیل هستند. ۲۹. جهت تحکیم ریاست خود با مدیران قبلی زدوبند و تساهل می‌کنند و جرات تغییر مدیران قبلی را ندارند. ۳۰. از رؤسای شکست‌خورده قبلی به‌عنوان مشاور استفاده می‌کنند. ۳۱. باوجود ناشایستگی و نالایقی رؤسای قبلی از آن‌ها تقدیر می‌کنند تا در زمان برکنارشدن خودشان مورد تقدیر قرار بگیرند. ۳۲. هیچگونه برنامه جدیدی ندارند و از ترس تغییر، برنامه مدیران شکست‌خورده قبلی را دنبال می‌کنند. ۳۳. جرات تغییر و اصلاح در سیستم مدیران موروثی قبلی را ندارند. ❤️☘ @filsofak

🔹️در باب انتقام برای بعضی‌ها، شاید سخت‌ترین کار، بخشش باشد. آدم، گاهی با خودش یک گوشه می‌نشیند و شروع می‌کند به شمردن دردهاش
🔹️در باب انتقام برای بعضی‌ها، شاید سخت‌ترین کار، بخشش باشد. آدم، گاهی با خودش یک گوشه می‌نشیند و شروع می‌کند به شمردن دردهاش. و به این فکر می‌کند که هر درد، از کجا روی دوشش سوار شده است. بعد، هر جا را که نگاه می‌کند، ردی از یک ظالم می‌بیند. یادش می‌افتد یکی با نادیده گرفتن‌هاش درد را آوار کرده روی سرش؛ یکی با نفهمیدن‌هاش؛ یکی با آزار و اذیت‌هاش؛ و آن‌وقت برای خودش گریه‌اش می‌گیرد. به این فکر می‌کند که چه دردهای سنگینی توی سینه‌اش دارد؛ و چقدر زخم دارد از کسانی که باهاشان خوش و بش می‌کند! و بعد، از خودش یک اسطوره می‌سازد که: «هی لعنتی! تو عجب آدم خفنی هستی که داری مهربانی می‌کنی و انتقام نمی‌گیری!» و دقت نمی‌کند که «آدم، وقتی رد پای کسی که آرامشش را گرفته دنبال می‌کند، فقط به خودش می‌رسد و بس!» #مصطفی_سلیمانی #انتقام #بخشش ❤️☘ @filsofak

🔹️کارگاه آنلاین نویسندگی خلاق (نوشتن‌درمانی) چگونه با نوشتن روح‌مان را آرام کنیم؟ دوره مقدماتی ۱ 🔹️مدرس: مصطفی سلیمانی (نوی
+9
🔹️کارگاه آنلاین نویسندگی خلاق (نوشتن‌درمانی) چگونه با نوشتن روح‌مان را آرام کنیم؟ دوره مقدماتی ۱ 🔹️مدرس: مصطفی سلیمانی (نویسنده و روان‌شناس شخصیت) تصمیم بگیر که حرف‌هات را توی دلت قایم نکنی، وگرنه مثل یک عقده، ورم می‌کنند و سرطان‌هایِ پیش‌رونده می‌سازند. و بدان که گاهی، اگر برای یک گوش شنوا تعریفشان کنی، و از درز دهانت بیرونشان بریزی، می‌بینی ناخواسته شروع به سانسورشان کرده‌ای. بیا و به جای گوش دیگران، به دست‌های خودت اعتماد کن. باور کن این‌جور وقت‌ها، سرِ انگشت‌هات، تخلیه‌گاه‌های بهتری هستند. و «قلم» قطعاً از «قرص» قوی‌تر است. قلم می‌تواند دست ببرد لابه‌لای احساسات پنهان و افکار مخوفت، و پرده از پیچیدگی‌هاشان بردارد، و آشفتگی‌‌هاشان را شانه کند. می‌دانستی حتی جنایت‌کارها هم بعد از اعتراف، حال بهتری دارند؟ و تو، حتی اگر بنویسی و بعد، نوشته‌هات را دور بیندازی، از دردت عبور خواهی کرد. #مصطفی_سلیمانی #نویسندگی #آموزش_نویسندگی #آموزش_داستان برای ثبت‌نام و اطلاعات بیش‌تر به آی‌دی بنده پیام دهید: @soleymani63 🔹️کارگاه آنلاین|جمعه‌ها ۱۰ الی ۱۲ ظهر| ۸ جلسه دوساعته|مهلت ثبت‌نام نهایتا ۵ اسفند. ❤️☘ @filaofak

🔹️ در باب زندگی اصیل «زندگیِ اصیل داشتن» یعنی راه رفتن بر لبه تیغ. یک‌وقت‌ به خودت می‌آیی و می‌بینی از لبه تیغ افتاده‌ای پای
🔹️ در باب زندگی اصیل «زندگیِ اصیل داشتن» یعنی راه رفتن بر لبه تیغ. یک‌وقت‌ به خودت می‌آیی و می‌بینی از لبه تیغ افتاده‌ای پایین، چون بله‌قربان‌گوی دیگران شده‌ای؛ چون «نوکر» شده‌ای! و به چشم خودت می‌بینی که مثل آدم زندگی نمی‌کنی. یک‌وقت‌ هم به خودت می‌آیی و می‌بینی از لبه تیغ افتاده‌ای پایین، چون عالم و آدم را آدم حساب نمی‌کنی؛ چون «مستبد» شده‌ای! و به چشم خودت می‌بینی که هیچ درنده‌ای توان رقابت باهات را ندارد. نوکر بودن، به خم و راست شدن جلوی دیگران نیست؛ به «خوشایندِ دیگران» زندگی کردن است. «خود بودن» هم به اصرار بر خوشایندهای شخصی نیست؛ به «زندگی کردن با عقل و وجدانِ شخصی» است. و همین است که «زندگیِ اصیل» را سخت کرده است. آدمی‌زاد به «فکر» و «علم» و «تجربه» و «فهم» دیگران احتیاج دارد و اگر احتیاجش را انکار کند، می‌شود یک هیتلر تازه! و دل‌بسته «خوشایند و بدآیندِ» خودش هم هست و اگر نادیده‌شان بگیرد، می‌شود یک بدبختِ بی‌چاره! زندگی اصیل می‌خواهی، روی لبه تیغ راه برو. نه خودت را بی‌خیال شو و نه دیگران را. یعنی ببین و بشنو و بعد تصمیم بگیر. #مصطفی_سلیمانی #زندگی_اصیل 🍀❤️ @filsofak

🎥 فیلم " «داگویل» 2003 📝 #زیرنویس_چسبیده_فارسی 📥 کیفیت 720p 🔗 لینک دانلود مستقیم🔻 ✂️ #بدون_سانسور 🔹️داگویل (به انگلیسی: Dogville) نام فیلمی درام ساخته شده در سال ۲۰۰۳ به کارگردانی لارس فون تریه کارگردان دانمارکی و بازی نیکول کیدمن است. فون تریه برای ساخت این فیلم نامزد نخل طلای بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم کن شد. 🔹️مریم میرزاخانی این فیلم را از جمله فیلم‌های مورد علاقهٔ خود توصیف کرده و در مورد آن گفته که «چیدمان و دیواری وجود ندارد، شما خودتان می‌بایست آنها را تجسم کنید» #مصطفی_سلیمانی #معرفی_فیلم 🍀❤️ @The_meaningoflife

جدی نگیرید ▪️کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه ندارند رانندگی کنند ▪️ کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه ندارند حساب بانکی افتتاح کنند ▫️کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه ندارند در مدرسه غیبت کنند و در صورت غیبت حتما باید والدین‌شان به مدرسه بروند و دلیل غیبت آنان را توضیح دهند. توضیح خود آنان مورد قبول مدرسه نیست. ▪️ کودکان و نوجوانان(طبق قانون) اجازه کسب و کار ندارند و در این صورت کودک کار تلقی می شوند که این، آسیبی اجتماعی است. ▪️طبق قانون، سوپرمارکت ها نباید به کودکان و نوجوانان سیگار بفروشند و در صورت مشاهده توسط نهادهای مسئول بازخواست خواهند شد. ▪️طبق عرف و هنجارهای اجتماعی کودکان و نوجوانان در این کشور مجاز نیستند از داروخانه ها کاندوم بخرند! معمولا هم داروخانه‌ها از فروش کاندوم به آنان اجتناب می‌کنند. و بسیار کارهای دیگر که کودکان و نوجوانان در این کشور به دلیل سن کم‌شان اجازه آنرا ندارند. 🔺ولی کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه دارند ازدواج کنند و خانواده تشکیل دهند! دختران خردسال اجازه دارند با مردی که چند یا چندین سال از آنها بزرگتر است همخوابه شوند و « سکس» داشته باشند! ▪️و در نهایت آنکه کودکان و نوجوانان در حالی که توضیح و دلیل‌شان برای غیبت در کلاس مورد قبول مدیر مدرسه نیست اجازه دارند ازدواج کنند و فاجعه‌بارتر آنکه پدر یا مادر شوند! آنان می‌توانند در نوجوانی در جایگاه پدر و یا مادر بنشینند! و نکته جالب تر آنکه: ▪️ از طرفی به کودکان و نوجوانان اجازه ازدواج می دهند و از طرف دیگر آموزش و پرورش محافظه‌کار این کشور از آموزش اولیه مسائل جنسی به همان کودکان و نوجوانان اجتناب می کند و برای عدم ارائه آن توجیهات دینی می‌آورد. ▪️و صدا و سیمای محافظه کار این کشور یکی از مسائل اجتماعی امریکا را بارداری نوجوانان در آن کشور می داند!! و با تکیه بر همین شواهد نتیجه می گیرد که جامعه امریکا در حال فروپاشی است!! 🔺ارزش و شأن خانواده در کشور ما در همین حد است. حرف‌های مسئولان را زیاد جدی نگیرید. فردین علیخواه|جامعه شناس ❤️☘ @filsofak

«پدر و مادر بودن» کار آسانی نیست. باید از همان روز، که خشت اول را می‌گذاری بدانی که «حرف‌هات» باد هوا هستند و «کردارت» جای خودت حرف می‌زند. باید بدانی اگر می‌خواهی بچه‌ات را «انسان» بار بیاوری، نباید به چشم «کارت حافظه» نگاهش کنی. باید بدانی اگر «عبد» و «مقلد» خودت بخواهی‌اش، نباید انتظار داشته باشی «فرزند استدلال» شود. باید بدانی اگر راه تشخیصِِ خوب از بد را نشانش ندهی، رفتارش، دیر یا زود مایه ننگت خواهد شد. باید روشنش کنی که گاهی مجبور است به خاطر اخلاق یا قانون یا دین یا عرف یا مصلحت یا حتی روحِ زیباشناسش، بایدها و نبایدهایی را رعایت کند، وگرنه مجبوری رفتارهای ضد اجتماعی‌اش را به جان بخری. باید بدانی اگر «موفقیت» و «رضایت»اش را می‌خواهی، باید راهش را از جاده «رقابت» و «مقایسه» جدا کنی. باید بدانی فرزندت باقی‌مانده‌ات نیست و نمی‌تواند بار نواقص و کاستی‌هایت را به دوش بکشد، وگرنه نمی‌گذاری پی خودش برود و شبیهش می‌کنی به خودت، و حتی به یکی هزار بار بدتر از خودت. پس اگر می‌خواهی «پدر و مادر» باشی، بدان کارت خیلی سنگین است؛ چون باید اول از تربیت خودت شروع کنی. «پدر و مادر بودن» باید بیست سال قبل از «پدر و مادر شدن» شروع شود. «پدر و مادر بودن»، به هیچ‌وجه کار آسانی نیست. #مصطفی_سلیمانی #تربیت_فرزند ☘❤️ @filsofak

خشونت کلامی فروید‌‌‌ می‌گوید‌‌‌: تمد‌‌‌ن از آن‌جا آغاز شد‌‌‌ که انسان به‌جای سنگ، کلمه پرتاب کرد‌‌‌. انگار انسان متمد‌‌‌ن فهمید‌‌‌ه بود‌‌‌ سنگ‌ها به‌ اند‌‌‌ازه کافی د‌‌‌رد‌‌‌ناک نیستند‌‌‌ و د‌‌‌یگر پاسخگوی پرخاشگری او نخواهند‌‌‌ بود‌‌‌. کلمات متنوع‌تر از سنگ‌ها بود‌‌‌ند‌‌‌، می‌شد‌‌‌ قبل از پرت کرد‌‌‌ن، انتخاب کرد‌‌‌ که چقد‌‌‌ر د‌‌‌رد‌‌‌آور یا ویرانگر باشند‌‌‌. از سنگ‌ها می‌شد‌‌‌ گریخت اما از کلمات نه. د‌‌‌رد‌‌‌ سنگ‌ها و کبود‌‌‌ی‌شان فقط تا چند‌‌‌ روز باقی می‌ماند‌‌‌ اما کلمات می‌توانستند‌‌‌ تا آخر عمر همراه روز و شب و خواب و بید‌‌‌اری باشند‌‌‌ و چنان چسبند‌‌‌ه و پنهان د‌‌‌ر گوشه‌ای از روانمان زند‌‌‌گی کنند‌‌‌ که د‌‌‌ست هیچ روان‌د‌‌‌رمانگری د‌‌‌ر هیچ جلسه د‌‌‌رمانی به آن‌ها نرسد‌‌‌. کد‌‌‌ام سنگ چنین قد‌‌‌رتمند‌‌‌ بود‌‌‌؟ ما سنگ‌هایمان را پشت د‌‌‌رهای تمد‌‌‌ن جا گذاشتیم، اما آموختیم که چگونه آن حجم از خشونت و بیزاری و نفرت را د‌‌‌ر ابزار د‌‌‌قیق‌ترمان که کلمات بود‌‌‌ند‌‌‌، بگنجانیم. یاد‌‌‌ گرفتیم که چطور گوشه‌هایشان را تیز کنیم، لحن را به آن اضافه کنیم و طوری پرتابشان کنیم که حتی به نظر پیام د‌‌‌وستی بیایند‌‌‌! انسان متمد‌‌‌ن امروز د‌‌‌ر برابر کلمات بی‌د‌‌‌فاع‌تر است چون د‌‌‌یگر سپری د‌‌‌ر کار نیست. یاد‌‌‌مان باشد‌‌‌ قبل از پرتاب کلمات، به این فکر کنیم که هیچ انسانی رویین‌روان نیست! حرف باد‌‌‌ هوا نیست، حرف آسیب می‌زند‌‌‌. خشونت و بی‌مهری کلامی مخرب‌تر از خشونت فیزیکی است. |هانیه روزبهانی| ❤️☘ @filsofak

🔹️ در باب عشق عشق، «اکسیرِ اعظم» و «کبریتِ احمر» است. داروی نابِ نایابی است که معجزه می‌کند؛ این‌طوری است که وقتی روی «مسِ»
🔹️ در باب عشق عشق، «اکسیرِ اعظم» و «کبریتِ احمر» است. داروی نابِ نایابی است که معجزه می‌کند؛ این‌طوری است که وقتی روی «مسِ» وجودِ آدمی‌ می‌ریزد، «طلا»ش می‌کند، اما این‌طوری نیست که «درد» نداشته باشد. عشق شاید یک «نسیم» است، که آرام، از گریبانِ هر کس‌ که از خودش به ستوه آمده است، می‌رود تو، و تا سینه‌اش را چاک ندهد رهاش نمی‌کند. عشق شاید یک «گدازه آتشین» است، در جانِ آن‌کس که هوای خاکستر شدن به سرش زده، و تا عمارتش را بر باد ندهد، سرد نمی‌شود. عشق شاید یک «شرابِ اسیدی» است، که هر جرعه‌اش، عیب و نقص می‌سوزاند و رگِ حیات می‌رویاند. عشق شاید یک «خودفراموشیِ عظیم» است؛ یک «از خود مردن» و «به دیگری زنده شدن». عشق شاید یک «یار» است؛ یک «مُرادبخشِ دلِ بی‌قرار»؛ یک «چراغِ دیده شب‌زنده‌دار»؛ یک «انیسِ خاطرِ امیدوار»؛ یک خداوندگار... #مصطفی_سلیمانی #استوری 🍀❤️ @The_meaningoflife

🔹️ گفتگو با شفقنا: تبعات انتشار اخبار خشونت آمیز به صورت عریان و صریح #مصطفی_سلیمانی 🔻معمولا بعد از رسانه ای شدن خشونت های
🔹️ گفتگو با شفقنا: تبعات انتشار اخبار خشونت آمیز به صورت عریان و صریح #مصطفی_سلیمانی 🔻معمولا بعد از رسانه ای شدن خشونت های اجتماعی و یا خانوادگی در سطح جامعه، یکی از نهادهای مورد توجه و حساس برانگیز رسانه ها هستند که وظیفه مراقبت از سلامت روان مخاطب را بر عهده دارند. به همین خاطر شناخت حد و مرز رسانه ها در انتشار تصاویر و متن های خشونت آمیز مهم و ضروری است.  🔻مصطفی سلیمانی مدرس دانشگاه و روانشناس شخصیت، با هشدار درباره تبعات انتشار اخبار خشونت آمیز به صورت عریان و صریح می گوید: مواجهه عریان و موشکافی‌نشده برخی از رسانه‌ها با چنین موضوعاتِ حساس و ظریفی، نشان از کم‌توجهی آن‌ها به جایگاه و حساسیتِ مسئولیتشان دارد. وگرنه، رسانه‌ای که می‌داند تا چه اندازه می‌تواند بر ذهن مخاطبینش تأثیرگذار باشد، بایدها و نبایدهای زیادی را برای خودش تعریف می‌کند و مرزبندی‌های عمیقی را برای محدوده فعالیت خودش در نظر می‌گیرد. مرزبندی‌هایی که گاهی، شاید فقط در حد رعایت کردنِ چند نکته ساده اخلاقی هستند، اما تأثیراتِ عمیقی بر جای می‌گذارند. لینک مصاحبه: https://media.shafaqna.com/news/536815/ ❤️☘ @filsofak

📌 «خِرَد» تا به زنان می‌رسد، نامش «مَکر» می‌شود و «مکر» تا به مردان می‌رسد نام «عقل» می‌گیرد. «درخواستِ توجه»، به زنان می‌رس
📌 «خِرَد» تا به زنان می‌رسد، نامش «مَکر» می‌شود و «مکر» تا به مردان می‌رسد نام «عقل» می‌گیرد. «درخواستِ توجه»، به زنان می‌رسد‌، نامش «حسادت» می‌شود و «حسادت» تا به مردان می‌رسد، می‌شود «غیرت»! 📗 شب هزار و یکم / نوشتۀ بهرام بیضایی ❤️☘ @filsofak

🔹️ در باب حل مسأله خیلی‌وقت‌ها، آدم‌ها خیال می‌کنند دارند برای خودشان سنگِ تمام می‌گذارند، اما اصلش این است که دارند صبح تا
🔹️ در باب حل مسأله خیلی‌وقت‌ها، آدم‌ها خیال می‌کنند دارند برای خودشان سنگِ تمام می‌گذارند، اما اصلش این است که دارند صبح تا شبشان را پی هیچ حرام می‌کنند! شب و روز و وقت و بی‌وقت، می‌دوند تا مسأله‌ای را حل کنند، که حلش هیچ دخلی به آن‌ها ندارد؛ نه که «مسأله حل کردن»، به خودیِ خود ایراد داشته باشد؛ ایراد این‌جاست که آدم، چرا باید هر مسأله‌ای که می‌بیند، فکر کند باید خودش را قاطی‌اش کند؟ ایراد این‌جاست که آدم، چرا هيچ‌وقت به خودش نمی‌گوید به من چه، و برای خودش سنگِ تمام بگذارد؟ #مصطفی_سلیمانی #استوری 🍀❤️ @The_meaningoflife

غزل را فرهنگ سر برید! غزل، همان بانوی اهوازی است که اخیرا توسط همسرش، به‌نحو فجیع کشته شد و سرش از تن جدا و در خیابان به نمایش گذاشته شد. بدون آن‌که بخواهیم قضاوتی از نزدیک نسبت به این رخ‌داد دردناک داشته‌باشیم، (زیرا اطلاعات کافی در این‌باره در دست نداریم)، اما از نمایش وحشیانه‌ی سربریده‌ی یک انسان، می‌توان حدس زد که موضوع از حالت فردی و شخصی خارج است. با رعایت این نکته که اگر به فرهنگ و جامعه اشاره می‌شود و سهم آنان، در این واقعه‌ی هولناک بیان می‌شود، اما ذره‌ای از مسئولیت اخلاقی و قانونی قاتل، کم نخواهد شد. زیرا این قاتل است که احتمالا با آگاهی از غیرانسانی بودن این رفتار بدوی و با اراده، دست به چنین خشونت سبعانه زده است و قاتل است که باید مسئولیت را بپذیرد و مجازات شود. گرچه قتل، یک کنش شخصی است، اما در سبب‌شناسی آن، لاجرم پای عوامل فرهنگی و اجتماعی نیز به‌میان می‌آید. مدعای این کوتاه‌نوشته، این است که از منظر جامعه‌شناسی، آن‌که سر غزل را از بدنش جدا کرد، فرهنگ است و در این‌جا مشخصا مولفه‌ی "غیرت" بدوی مطرح می‌شود. در فرهنگی که هیچ امری سیاه‌تر و قبیح‌تر از این نیست که یک مرد، "بی‌غیرت" شناخته شود، آن‌گاه شخص برای آن‌که نشان دهد بر همسرش غیرت می‌ورزد، حاضر است دست به هر فاجعه و کنش غیرانسانی ببرد. قاتل غزل، اگر از سر کینه و انتقام، می‌خواست همسرش را بکشد، می‌توانست در خفا و بی‌آن‌که شناخته شود، چنین کند. اما او با نمایش‌گردانی سر غزل پیش چشم مردمان، می‌خواسته است به همگان با عمل و کردارش بگوید: من بی‌‌غیرت نیستم. غیرت، مولفه‌ای لازم برای حفاظت از روابط سالم، اما به‌شدت مخوف، مبهم با نتایجی دردناک است. از این رو ترویج و تشویق هر چه بیش‌تر غیرت، رفتارهای بسیار خطرناک و بسی هولناک رخ خواهد داد. فرهنگ ایرانی از مردانش می‌خواهد نسبت به همسر و فرزندانش، به‌ویژه بستگان مونث خود، غیرت داشته باشد. این انتظار اجتماعی اما معلوم نمی‌کند برای غیرت‌ورزی تا کجا باید پیش برود و چگونه می‌تواند میان اخلاق و انسانیت، با عنصر غیرت، سازگاری ایجاد کند. عموم قتل‌هایی از این دست، نشان از تنازع و تقابل اخلاق با فرهنگ دارد. تقابلی که عموما دست‌کم گرفته می‌شود. در حالی‌که چالش میان انتظارات اجتماعی و مولفه‌های فرهنگی با اخلاق، عمیقا نیاز به توجه و واکاوی دارد. چالش و تقابل میان غیرت و اخلاق، گویا در جامعه‌ی کنونی، به نفع غیرت تمام می‌شود. معنای این سخن است که شخص برای آن‌که به جامعه نشان‌ دهد مرد غیرت‌مندی است، حاضر است دست به هر جنایتی بزند و جنایتش را نیز به نمایش بگذارد تا به همگان نشان دهد، به غیرت پایبند است. تا به همگان بگوید آن‌چه شما از من انتظار دارید، انجام داده‌ام. غیرت، (به‌نحو عموم)، پاسخی است که یک مرد در قبال انتظار اجتماعی در حراست از "مالکیت جنسی" به‌نمایش می‌گذارد. بنابر این، بیشتر از آن‌که موضوعی اخلاقی باشد، "کنشی مالکانه" و انحصارجویانه است. برای آن‌که در آینده‌ی نزدیک "غزل"ها سربریده نشوند، کار مؤثری نمی‌توان کرد، مگر برخورد حقوقی و قضایی. اما به‌هرحال، کاری باید کرد و کار مبنایی از جایی شروع می‌شود که متفکران و روشنفکران، چالش میان اخلاق و غیرت، غیرت و حقوق بشر، غیرت و انسانیت را جدی بگیرند و با نقد اخلاقی "غیرت"، دست به اصلاح فرهنگ جامعه ببرند. علی زمانیان ❤️☘ @filsofak

آیا قلب می‌تواند هم نفرت بورزد هم عشق؟ مانند این است که بگوییم شخص گاهی زنده است و گاهی مرده. این دو هم زمان نمی‌توانند روی د
آیا قلب می‌تواند هم نفرت بورزد هم عشق؟ مانند این است که بگوییم شخص گاهی زنده است و گاهی مرده. این دو هم زمان نمی‌توانند روی دهند که انسان گاهی زنده باشد و گاهی مرده. قلب نیز یا تنفر را می‌شناسد یا عشق را. هیچ سازشی بین این دو نیست. کسی که عشق بر او وارد می‌شود، تنفر درونش ناپدید می‌شود. قلب او چنان سرشار از عشق است که نفرت برایش غیرممکن می‌شود. و کسی که نفرت می‌ورزد، عشق هنوز در او پدیدار نشده است. ❤️☘ @filsofak

تعدادی از فلاسفه برجسته که در زمینه‌ ماهیت هستی فعالیت کرده‌اند، به گونه‌ای شگفت‌انگیز، پریشان و مضطرب بوده‌اند. از جمله می‌توان به نیچه و شوپنهاور به دلیل انزوا و دلتنگی، ژان پل سارتر به دلیل مصرف زیاد الکل و دارو و استثمارطلبی و بی‌عاطفگی در ایجاد روابط بین‌فردی، و هایدگر به دلیل افراط در تعریف از درستکاری و صداقت خویشتن و همزمان، هواداری‌اش از جنبش نازی‌ها و خیانت به استاد خود هوسرل، اشاره کرد. اروین یالوم از کتاب موهبت درمان ترجمه کیومرث پارسای ❤️☘ @filsofak

به مناسبت درگذشت آیت‌الله صافی گلپایگانی مقاله: 🔸️فقاهتِ سنتی با رایحه صداقت (بررسی تلاقیِ برداشت‌های فقهی‌ با مصالح سیاسی و حکومتی) مصطفی سلیمانی|روان‌شناس و دانش‌آموخته فلسفه اخلاق *مقدمه برخی از منتقدین، از مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی، به عنوان «اوج تعصب شیعی» یاد می‌کنند و او را «نماد ارتجاع» در جمهوری اسلامی می‌خوانند، اما در مقابل، بسیاری نیز او را از «حسنات دوران» و «اساطین حوزه» برمی‌شمرند و نبودش را «خسارتی عظیم» می‌دانند. فقیهِ سنت‌گرایی که با وجود برخی اختلاف نظرها، برای پذیرشِ منصب حکومتی به دعوت امام خمینی لبیک گفت، اما به محض این‌که احساس کرد نمی‌تواند حکومت را تحت منظومه فکری خودش دربیاورد استعفا کرد. پدرش از فقهای عصر خویش بود، و خودش از مراجعِ طراز اولِ شیعه به شمار می‌رفت، که با وجودِ تمسّک به فقه سنتی، به دلیل مشی آزادانه و سلوکِ صادقانه‌اش، مورد احترامِ موافقان و مخالفینش قرار داشت. 🔸️منبع: حریم امام شماره ۴۸۸ 🍀❤️ @The_meaningoflife

🔹️ در باب وجدان آدمی‌زاد، چه بر این عقیده باشد که خدا وجود دارد، چه باورش این باشد که خدایی در کار نیست، چه به زندگیِ پس از
🔹️ در باب وجدان آدمی‌زاد، چه بر این عقیده باشد که خدا وجود دارد، چه باورش این باشد که خدایی در کار نیست، چه به زندگیِ پس از مرگ معتقد باشد، و چه تصورش این باشد که زندگی‌ دیگری پس از مرگ وجود ندارد، می‌تواند جوری زندگی کند که زیان نکند. کافیست هر چه خوبی و خوشی هست برای خودش بخواهد، اما هر چه که وجدانش هم گفت، بگوید «چشم». #مصطفی_سلیمانی #استوری 🍀❤️ @The_meaningoflife

این نشانه ها می گوید برای خودتان احترام قائل نیستید: ۱- برای خودتان خساست به خرج می دهید تا چیزی را برای یکی دیگری بخرید ما اغلب تصور می کنیم با نخریدن چیزهایی که دوست داریم می توانیم چیزی را به دیگران ثابت کنیم. مثلاً فکر می کنیم اگر همسر مردی از خرید چیزی که می خواهد یا لازم دارد صرف نظر کند تا اولویت را به نیازهای او دهد، همسرش شیفته ی این کار او خواهد شد. اما حقیقت آن است که آدم ها در نهایت به تنها چیزی که فکر می کنند این است که این دقیقاً همان کاری است که باید انجام می شد. اگر نتوانیم برای خودمان پول یا وقت صرف کنیم، دیگران فکر می کنند لیاقتش را نداریم. ۲- بدن خودتان را دوست ندارید ما همه در معرض تصاویر مدل های بی عیب و نقصی هستیم که نه چین و چروکی روی پوست شان دارند نه گرمی وزن اضافه. پس طبیعی است که بسیاری از زنان به خاطر همین موضوع دچار نوعی عقده حقارت شوند. اما زیبایی امری سلیقه ای است. بعضی ها فکر می کنند مثل الهه ها هستید و بعضی هم نه. پس در نهایت اینکه مهم نیست چین و چروک دارید یا نه، بالاخره کسی را پیدا خواهید کرد که شما را همینطور که هستید دوست خواهد داشت. ۳- نظر خود را بیان نمی کنید ما بعضی کارها را صرفاً به این خاطر انجام می دهیم که نه گفتن را بلد نیستیم. راه مان را دور می کنیم، زمان و بنزین مان را هدر می دهیم، دیر به سر کار می رسیم، همه و همه به خاطر اینکه مجبور نشویم آن کلمه ی وحشتناک «نه» را به زبان آوریم. یا از دلخور کردن دیگران می ترسیم یا دل مان نمی خواهد بی ادب یا خودخواه به نظر برسیم. و چه بسیارند آدم هایی که از ضعف های ما بر علیه مان استفاده می کنند. ۴- به خودتان اعتماد ندارید و دائماً نظر دیگران را می پرسید وقتی بیش از حد خود-انتقادگر و از خود ناراضی باشید، این امر می تواند منجر به افسردگی شود. کسانی که خودشان را باور ندارند و دنبال نظر دیگران هستند اغلب آلت دست دیگران می شوند. این امر جز آنکه حس ناخوشایندتری به آن ها دهد نتیجه ی دیگری ندارد. ۵- سعی می کنید به کسی نه نگویید بسیاری از آدم ها قدرت نه گفتن ندارند چون دلشان می خواهد دیگران همیشه از آن ها راضی باشند. علتش این است که آن ها عشق کافی از پدر و مادر خود دریافت نکرده اند. آن ها مجبور بودند سخت تلاش کنند تا لیاقت این عشق را پیدا کنند. پس وقتی بفهمید که با این کار آن عشق را دریافت می کنید، در دوران بزرگسالی هم سعی می کنید با همه خوب باشید. این شرایط برای دیگران واقعاً خوب اما برای کسی که می خواهد همه را از خود راضی نگه دارد واقعاً دشوار است. ۶- بی احترامی های آشکار را تحمل می کنید این افراد توان پیدا کردن راهی برای برون رفت از یک رابطه ی آزارگرانه را ندارند. متأسفانه همیشه هستند کسانی که از چنین افرادی سوء استفاده کنند. ۷- متوجه چاپلوسی دیگران نمی شوید آدم ها وقتی اعتماد به نفس ندارند، احترام کافی را دریافت نمی کنند و نیاز دارند احساس کنند که مهم هستند. آن ها به راحتی تحت تأثیر چاپلوسی قرار می گیرند اما این مسأله ممکن است برایشان بسیار گران تمام شود. بسیاری از افراد از این مسأله به نفع خود استفاده می کنند. به همین خاطر کسانی که چاپلوسی رئیس شان را می کنند اغلب موقعیت و شرایط شغلی بهتری دارند. ۸- برخلاف منافع خود عمل می کنید ما اغلب دلمان می خواهد برای برآورده کردن نیازهای دوستان و خانواده مان هر کاری انجام دهیم، حتی اگر برخلاف منافع خودمان باشد. اما حقیقت آن است که فداکاری هایی که ما می کنیم آنقدرها که شاید به نظر برسد ضروری نیستند. به علاوه، در برخی موارد، اینگونه رفتار کردن اصلاً خوب نیست. مثلاً وقتی این کار را جلوی بچه هایمان انجام می دهیم به آن ها نشان می دهیم که لازم نیست وظایف خود را بپذیرند. ۹- وقتی دیگران کارتان را جدی نمی گیرند تحمل می کنید بسیاری از مردم فکر می کنند فریلنسرها یا همان خوداشتغال ها بدون کار کردن پول درمی آورند. علتش این است که کسی کار کردن شما را نمی بیند: شما هر روز سر کار نمی روید و هیچ کسی نمی بیند که چقدر خسته اید. اما با همه ی این ها درآمد دارید. به همین دلیل است که دیگران اغلب شما را وادار می کنند بخش بیشتری از کارهای خانه را انجام دهید چون در هر حال خانه هستید. برای آن ها مهم نیست که شما یک شغل واقعی دارید که باید کارهایش را انجام دهید. ۱۰- به خودتان استراحت نمی دهید کار برای انجام دادن زیاد است و وقت برای انجام شان کم. همه ی افراد بزرگسال احتمالاً این شرایط را تجربه کرده اند. اما بعضی ها یاد می گیرند که از دیگران کمک بگیرند و بعضی ها هم کماکان سعی می کنند همه ی کارها را به تنهایی انجام دهند. در نتیجه، از حجم کار هرگز کم نمی شوند و آنقدر خسته می شویم که دیگر حتی از زندگی مان هم نمی توانیم لذت ببریم. 🔹️مترجم:گلریز برهمند بفرستید به دوستان🌹 ❤️☘ @filsofak