فلسفه اخلاق
رفتن به کانال در Telegram
🌱روانکاوی/فلسفه/ادبیات/ادیان/سینما 📍مصطفی سلیمانی (دکتری فلسفه کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت) 📱ارتباط با من: @soleymani63 . 🔖اینستاگرام: https://instagram.com/_u/soleymani63
نمایش بیشتر7 250
مشترکین
+1724 ساعت
+37 روز
-3830 روز
آرشیو پست ها
7 252
کانت عنوان میکند فرهیختگی، تنها ناشی از دستیافتن به مرحلهی تمدن و تعلیم و تربیت است. بنابراین مدنیت، انضباط و تعلیم و تربیت میتواند از انسان متوحش، انسانی فرهیخته بسازد. آنهم بیآنکه به «اختیارِ آدمی» که از نظر وی ارزش ذاتیِ انسان، تلقی میشود، خدشه وارد شود.
چنانکه میگوید:
"پس نمیتوان طبیعت انسان را آزاد گذاشت وگرنه وحشی خواهد شد. انضباط معادل اضطرار است و از این جهت مقابل آزادی و اختیار است؛ اما اختیار «ارزش ذاتی» انسان است. پس انضباط را باید چنان به انسان القا کرد که اختیار و آزادی او محفوظ بماند.... تربیت تماماً باید بر مبنای آزادی باشد"
از نظر کانت فرهیختگان و تحصیلکردگان همان کسانیاند که از قدرت تأمل دربارهی زیباییهای جهان، خلقت و غایت کامل آفرینش، برخوردارند
"هیچ محققی به تنهایی نمیتواند ادعا کند که مقدم بر عامهی مردم است. گرچه تمام محققان در مجموع در تحقق غایت کلی جهان دخالت دارند، هیچ محققی به تنهایی نمیتواند مدعی این امر باشد؛ زیرا هر کارگری با کار عملی خود به اندازهی یک محقق در تحقق غایت انسانیت دخالت دارد..."
ایمانوئل کانت
نقد قوهی حکم
🍀❤️ @filsofak
7 252
زندگی میگذرد و هر کس سهمی از عمر دارد، تا آنجا که از دست برآید، باید چنان زندگی کرد که تلخ نباشد و برای دیگران هم تلخی نیاورد. که زندگی همهاش شوخی است.
احمد محمود
🍀❤️ @filsofak
7 252
بهره نبردن از زندگی و ترس از مرگ
«هر چه از زندگی کمتر بهره برده باشید، اضطراب مرگ بیشتر میشود... هرچه بیشتر ناکام مانده باشید، بیشتر از مرگ خواهید ترسید. نیچه این عقیده را با قوت تمام در دو نکتهٔ کوتاه بیان کرده است: ”زندگی را به کمال برسان و بهموقع بمیر.“ همانطور که زوربای یونانی با گفتن این حرف تأکید کرده است: ”برای مرگ چیزی جز قلعهای ویران باقی نگذار.“ و سارتر در... زندگینامهاش آورده: ”آرامآرام به آخر کارم نزدیک میشدم... و یقین داشتم که آخرین تپشهای قلبم در آخرین صفحههای کارم ثبت میشود و مرگ فقط مَردی مُرده را درخواهد یافت.“»
خیره به خورشید (غلبه بر هراس از مرگ) | اروین د. یالوم | مهدی غبرائی
❤️🍀 @filsofak
7 252
[ فیلسوف در حال تأمل، رامبرانت، ١۶٣٢ ]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«تنهایی خوب است، منتها به کسی احتیاج داری تا به او بگویی که تنهایی خوب است.»
– اونوره دو بالزاک
🍀❤️ @filsofak
7 252
«هرگاه کسی خود را برتر از آنچه هست پنداشت، این پندار استکبار [/ عُجب، خودپسندی] نامیده میشود که نوعی هذیان است، زیرا او با چشمان باز خواب میبیند که میتواند به تمام متخیّلاتش جامهٔ عمل بپوشاند، و لذا به آنها همچون واقعیات مینگرد و مفتونشان میشود.»
اخلاق | باروخ اسپینوزا | محسن جهانگیری
❤️🍀 @filsofak
7 252
چرا توجه و قضاوت دیگران برایمان مهم است؟
«شاید بتوان گفت توجه دیگران در اصل به این دلیل برای ما مهم است که ذاتاً راجع به ارزش خودمان دچار تردیدیم. در نتیجهٔ این تردید، آنچه دیگران دربارهٔ ما فکر میکنند نقش تعیینکنندهای در نحوهٔ نگرش ما به خودمان ایفا میکند. هویتمان اسیر قضاوتهای کسانی میشود که در میانشان زندگی میکنیم. اگر آنها از شوخیهایمان خوششان بیاید، از تواناییمان در سرگرم کردن دیگران مطمئن میشویم. اگر تحسینمان کنند، احساس شایستگی میکنیم. و اگر وقتی وارد جایی میشویم نگاهمان نکنند، یا اگر بعد از اینکه گفتیم شغلمان چیست قیافهشان در هم رود، به خودمان شک میکنیم و دچار حس بیارزشی میشویم.»
اضطراب منزلت | آلن دو باتن | زهرا باختری
🍀❤️ @filsofak
7 252
✔ نامهای به تو
چگونه "تو" را دوست نداشته باشم و بادی به غبغب نيندازم و نگویم: "خندهات مرگ ندارد."
این را خوب میدانی، وقتی که نیستی یا اخم بر چشم و لبت جا خشک میکند، دنیا بر سرم آوار میشود و زودتر از آنی که فکرش را بکنی، میشکنم؛ با یک تلنگر! بیهیچ ضربهای... آنوقت همچون يابويى که تازه از صاحبش تَرَکه خورده باشد، یُولیُول به عکسهایت نگاه میکنم و ناخنهای دستم را میجَوم.
شاید برایت جالب باشد که بدانی نام غروبهایی که در ذهن و دلم نیستی را گذاشتهام "غروبهای زودرس" مثل انارهای نرسیده که کال کال میچينيمشان.
چه طعم گسى دارد زندگی بی تو.
آری، بودن با تو، یک موهبت بزرگ است، حتی اگر همه چیزش عالی پیش نرود.
#مصطفی_سلیمانی (روانشناس)
https://instagram.com/_u/soleymani63
❤️🍀 @The_meaningoflife
7 252
آدمِ عاشق، دلش را، تند بزند یا کند، توی سینهاش احساس میکند؛ و شاید همین لرزش یا سنگینیِ قلباش است که عشق را برای او سرشار میکند از حسِ زندگی. انگار که عاشق، زندهای است میانِ مردهها، میانِ کِرِختها، میان یکنواختها؛ و تنها اوست که میتواند سهم خودش را بردارد از لذتِ دنیا.
اما مگر نه این است که عشق، با همه زندگیبخشیاش، آدمْپیرکُنترین اتفاق زندگی هم هست؟ حالا میخواهد عشقِ یکطرفه باشد یا دوطرفه؟
اصلن میدانی معشوق من؟ راستش عشق یکطرفه، از نظر من، یک حماقتِ آمیخته به لجن و کثافت است.
و عشقهای دوطرفه هم، که غمانگیزند. یعنی من فکر میکنم که سر تا پا فقط آتشند و کارشان تنها این است که خاکستر کنند.
معشوق من! من فکر میکنم که این تناقض میتواند پدرِ من را دربیاورد که من عشقِ تو را، رسیدن به تو را، تا حدِ مرگ میخواهم، ولی رسیدن، عشق را فاسد میکند.
#مصطفی_سلیمانی (روانشناس)
https://instagram.com/_u/soleymani63
❤️🍀 @The_meaningoflife
7 252
✔سختش نکن، بیخیال!
.
دو تا خربزه را گذاشت روی میزم و رفت سمت پنجره که وانتش را دید بزند. پرسیدم چایی میخوری یا نسکافه مَشتی؟
بیمکث گفت چایی و تا میرفت که بنشیند روی صندلی، گفت میبینید چطور مچلِ یک جغله بچه شدهام؟
چایی را برداشتم بردم سمتش. گفتم تعریف کن برام.
دست کرد از جیب عقب شلوارش، کیف پولش را درآورد و عکس پسرش را نشانم داد و گفت باورتان میشود این نیموجبی خانه را ول کرده و رفته؛ و یک صبح تا غروب، من و مامان بیچارهاش را جان به سر کرده است؟!
.
گفتم نکند عرصه را براش آنقدر تنگ کردهای که عطایت را به لقایت بخشیده؟ همه دلخوشی بچه به پدر و مادر است، وقتی جمع میکند و از خانه میرود، حتمن یکجای کار میلنگد.
دستمال ابریشمی را از جیبش بیرون آورد و کشید روی عرقهای پشت گردنش و رفت سمت پنجره. گفت به خدا من اینجوری نیستم که سخت بگیرم به بچه. کلاً شعارم این است که آدم باید جگرگوشهاش را با عزت بار بیاورد و با دست اشاره کرد به پایین ساختمان. گفت بیا ببین دادهام پشت وانتم چه بنویسند. با رنگ قرمز نوشته: "سختش نکن، بیخیال!"
.
ابروهام را انداختم بالا و گفتم از بین این همه جمله چرا این؟ دستهاش را نشانم داد. پر از پینه و جایِ زخمِ جوشخورده بود. گفت زندگی همیشه به من سخت گرفته. اینجوری نوشتم تا یادم بماند خودم نباید سختترش کنم!
دلم نمیخواهد صبح تا شبش را به بطالت تلف کند.
گفتم نمیتوانی به اجبار هم وادارش کنی به کاری که خودت درست میدانی. اینجوری گارد میگیرد و به چیزی هم که میخواهی نمیرسی. رابطهتان هم شکرآب میشود.
سرش را انداخت پایین و گفت: اوضاع خیلی بیریخت شده. نمیتوانم بیخیالش بشوم. از دار دنیا همین نیموجبی را دارم. میدانی چند تا آرزو دارم براش؟ میدانی دلم میخواهد کجاها ببینمش؟
.
رو کردم به خربزههایی که برام آورده. گفتم اینها مال زمین خودت است؟ چشمهاش را بست، که یعنی آره. گفتم تو که از یک جغله تخمِ خربزه این عسلِ اعلا را عمل میآوری، از هر کسی بهتر میدانی که اگر بخواهیم چیزی تا جایی که جا دارد قد بکشد، باید هر چه لازم دارد برایش فراهم کنیم و بگذاریم جولان بدهد برای خودش. گفتم ما نهایتاً فقط میتوانیم دست نوازشی باشیم که امید میپراکند یا تکیهگاهی که علفهای هرز را میچیند و سنگ و کلوخها را کنار میزند.
اینها را گفتم و رفتم ایستادم روبهروش و زدم روی شانهاش؛ و گفتم سختش نکن. لبخند نمکینی زد و با صدای کشداری گفت بیخیــــــال!
#مصطفی_سلیمانی (روانشناس)
#خاطرات_من_و_مراجعین
#وانت_نوشت
https://instagram.com/_u/soleymani63
❤️🍀 @The_meaningoflife
7 252
فروید از توّهم بیزار بود. به نظرش آدم عاقل و بالغ نباید توّهم داشته باشد. تنها چیزی که در این دنیا ارزش دارد، این است که آدم دنبال حقیقت باشد و سعی کند در پرتو حقیقت زندگی کند. و چون اعتقادی به خدا و زندگی پس از مرگ هم نداشت، آدم بدبینی شده بود. رواقی شده بود. معتقد بود وضع بشر فاجعه است.
ولی یونگ ، برعکس. معتقد بود مهمترین چیز برای بشر این است که از زندگی لذت ببرد. شادمانی و تندرستی و خشنودی.
بنابراین فروید در مواجهه با اعتقادات دینی یا هر قسم اعتقادات دیگری از این قبیل، اولین سؤالش این بود که: اینها حقیقت دارد؟ چون اگر حقیقت ندارد باید بندازمشان دور.
ولی یونگ میپرسید: آیا اینها کیفیت زندگی مرا بهتر میکند؟ باعث میشود عملکرد انسانی بهتری داشته باشم؟ با دنیای اطراف خودم سازگاری بیشتری داشته باشم؟ از ترس و دلهره و اضطراب نجات پیدا کنم؟
اگر جواب مثبت است،
پس بهتر است اینها را داشته باشم.
✍🏽 #برایان_مگی
📕 مواجهه با مرگ
🍀❤️ @filsofak
7 252
اصلاً نمیدانستم موسیقی میتواند قفل وجود آدم را باز کند، آدم را به جایی ببرد که حتی آهنگسازش هم انتظارش را ندارد!
نمیدانستم موسیقی اثری از خود بر دنیای اطراف ما بر جا میگذارد. گویی اثرش را با خود به هر کجا میروید، میبرد.
📕 من پیش از تو
✍🏽 #جوجو_مویز
🍀❤️ @filsofak
7 252
«رؤیا مخدّر واقعیت است»؛
زمانی که زندگی تیره و تار شود، تخیل و رؤیاپردازی برای جلوگیری از فروپاشی ذهن به پا میخیزد تا کمی اوضاع را تلطیف کند.
✍🏽 #آرتور_میلر
📜 نمایشنامه مرگ فروشنده
🍀❤️ @filsofak
7 252
اگر این دنیا غریبهپرور است،
تو آشنا بمان
تو پای خوبیهایت بمان.
مردم حرف میزنند،
حرف باد میشود، میوزد در هوا و تو را دورتر میکند از تمام کسانی که «باور» برایشان یک چهار حرفی نا آشناست.
اگر کسی معنای عاشقانههایت را نفهمید؛ بر روی عشق خط نکش!
عاشقانههایت را محکم در آغوش بگیر و بگذار برای داشتنش آغوشت را بفهمند.
دنیا خوب، بد، زشت، زیبا فراوان دارد.
تو خوب باش...
تو زیبا بمان
و بگذار با دیدنت هر رهگذر نا امیدی لبخند بزند،
رو به آسمان نگاه کند
و زیر لب بگوید:
هنوز هم عشق پیدا میشود.
#نادر_ابراهیمی
#یک_عاشقانهی_آرام
🍀❤️ @filsofak
7 252
انسان خردمند،
اندیشه تثبیت شده ندارد.
او از نیاز دیگران آگاه است.
با آنان که شریفاند به مهر رفتار میکند؛
با آنان که پلیدند نیز به مهر رفتار میکند،
چون که ماهیت هستی نیکویی است.
با مهــربانان مهربان است؛
با نامهربانان نیز مهربان است،
چون ماهیت هستی مهربانی است.
با وفاداران وفادار است؛
با بیوفایان نیز وفادار است.
انسان خردمند، با تمام چیزها
زیر این آسمان هماهنگ است.
همه را مثل خود میبیند و
همه را همچون فرزندِ خود دوست دارد.
همه نیز مجذوب او میشوند.
او همچون کودکی کوچک رفتار میکند...
#الماسهای_آگاهی
#اشو
🍀❤️ @filsofak
7 252
عشق تنها شور و شوق نیست؛ بلکه مهارت است.
زندگی بدون گفتوگوی صبورانه تلخ میشود. عصبانیتی که کسی یادش نیست از کجا نشئت گرفته، شخص غرغرویی که چیزی را همان موقع میخواهد و به خودش زحمت ارائه دلیل هم نمیدهد؛ و طرف مقابل، که دیگر دلش نمیآید توضیح بدهد که ریشه مخالفت او برخی مخالفتهای مشهود متقابل است یا برخی ضعفهای شخصیتی رقتانگیز و حتی قابل بخشش. هر دو طرف صرفاً امیدوارند مشکلات، که برای هر دویشان ملال آورند، فقط از بین بروند.
📕 سیر عشق
#آلن_دو_باتن
🍀❤️ @filsofak
7 252
گفتم نکند عرصه را براش آنقدر تنگ کردهای که عطایت را به لقایت بخشیده؟ همه دلخوشی بچه به پدر و مادر است، وقتی جمع میکند و از خانه میرود، حتمن یکجای کار میلنگد.
دستمال ابریشمی را از جیبش بیرون آورد و کشید روی عرقهای پشت گردنش و رفت سمت پنجره. گفت به خدا من اینجوری نیستم که سخت بگیرم به بچه. کلاً شعارم این است که آدم باید جگرگوشهاش را با عزت بار بیاورد و با دست اشاره کرد به پایین ساختمان. گفت بیا ببین دادهام پشت وانتم چه بنویسند. با رنگ قرمز نوشته: "سختش نکن، بیخیال!"
.
ابروهام را انداختم بالا و گفتم از بین این همه جمله چرا این؟ دستهاش را نشانم داد. پر از پینه و جایِ زخمِ جوشخورده بود. گفت زندگی همیشه به من سخت گرفته. اینجوری نوشتم تا یادم بماند خودم نباید سختترش کنم!
#مصطفی_سلیمانی
#خاطرات_من_و_مراجعین
#وانت_نوشت
فیلم خداحافظی طولانی|فرزاد موتمن
https://instagram.com/_u/soleymani63
❤️🍀 @The_meaningoflife
7 252
دنیا به زنهای مقاوم نیاز دارد؛ زنهایی که بیتوجه به محیط پیرامونشان، مشتاق، سرزنده و پرانرژی هستند.
زنهایی که از گفتن حقیقت یا بیان اعتقاداتشان نمیترسند، سرشار از استعداد، عاطفه و مهربانی هستند.
خودشان را با مردها مقایسه نمیکنند یا با سایر زنها نمیجنگند، بلکه همهی انسانها را همانطور که هستند، میبینند و همواره در جستوجوی زندگی بهتر و عشق پایدار هستند.
#ماری_فرلئو
#زن_ایدهآل
❤️🍀 @filsofak
7 252
خدای همه...
در دعای جوشن کبیر میخوانیم «يَا إِلَهَ الْخَلْقِ أَجْمَعِينَ». همینطور که در سوره مبارکه ناس میگوییم که «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاس؛ مَلِكِ النَّاسِ؛ إِلَهِ النَّاسِ»؛ یعنی خدای همه است. خدا که در انحصار یک گروه از بندگانش نیست. یا بگوییم خدای خوبان، خدای اولیا. اینطوری نیست. «إِلَهِ النَّاسِ». میگوید «إِلَهَ الْخَلْقِ أَجْمَعِينَ». نه فقط مردم و آدمها؛ بلکه غیر آدمها هم. حالا آدمها معلومند. «يَا إِلَهَ الْخَلْقِ أَجْمَعِينَ». او خدای همه است. و به تعبیری که در سوره مبارکه حمد میخوانیم «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ». او رَبّ کلِ ماسوای خودش است. رَبّ همه و همه.
#سیدمحمود_ابطحی
❤️🍀 @filsofak
7 252
مصاحبه چند سال پیش از رونالدو؛ که ازش میپرسن بهترین فوتبالیست جهان از نظرت کیه ؟
🍀❤️ @filsofak
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
