Dentogram (فیلم و کتاب دندانپزشکی)
Ir al canal en Telegram
8 008
Suscriptores
+1324 horas
+627 días
+36730 días
Archivo de publicaciones
📖 جزوه آنتیبیوتیکتراپی در درمانهای اندودانتیکس به صورت رایگان منتشر شد
در این فایل بهصورت خلاصه، کاربردی و مبتنی بر شواهد به این موضوعات پرداختهایم:
✅ اندیکاسیونهای واقعی تجویز آنتیبیوتیک در اندو
❌ موارد منع تجویز
💊 انتخاب داروی مناسب و دوز صحیح
😷مدیریت شرایط حاد، آبسه و درگیری سیستمیک
و...
این جزوه، چکیده یک وبینار تخصصی بوده و با هدف ارتقای تصمیمگیری کلینیکی شما آماده شده است.
✅در رابطه با درمان اکیموز و هماتوم :
اکیموز بعد از ۷ الی ۱۴ روز خود به خود از بین خواهد رفت . استفاده از حوله گرم باعث تسریع بهبودی میشه .
در مورد هماتوم ، بسته به سایز و محل هماتوم درمان ها متفاوت خواهد بود :
اگر هماتوم سایز کوچکی داشته باشد ، و در کف دهان نباشه ، میشه با پانسمان فشاری و ماساژ حوله گرم به بهبودش کمک کرد ، همچنین اگر هماتوم تازه باشه میشه خون داخلش رو با سرنگ اسپیره کرد و پانسمان فشاری روش گذاشت .
اگر هماتوم بزرگ و پیش رونده باشه ، جای خطرناک مثل کف دهان باشه ، یا زمان زیادی گذشته و فیبزوز شده و تورمش باعث نازیبایی و نگرانی بیمار شده باید تخلیه بشه .
یعنی باز بشه ، خالی بشه ، عروق مسئولش بسته بشه ، اگر نشد براش درن گذاشته بشه و بعد پانسمان فشاری .
هماتومی که با محیط دهان تماس داشته ( مثل فرو رفتن الواتور در کف دهان ) باید برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک تراپی بشه .
@omfssurgerytips
فرق هماتوم با اکیموز
اکیموز تجمع خون زیر پریوست یا پوست هست ، فعال نیست ، در افراد مسن و کسانی که مشکل خونریزی دارن به دنبال تروما ممکنه ایجاد بشه .
هماتوم ، تجمع فعال خون به دلیل خونریزی از یک منشأ مشخص در یک فضا هست .
یعنی ما یک فلپ بزنیم ، حین جراحی خون زیر پریوست جمع بشه ، دو روز بعد میشه اکیموز ، چون اون خون داره تجزیه میشه ، و در جهت جاذبه حرکت میکنه
هماتوم اسیب به یک رگ هست که خون ازش خارج میشه و اطراف اون رگ تجمع پیدا میکنه تا فشار اون تجمع بر رگ بچربه و باعث بسته شدن رگ بشه ، پس حالت فعال داره . هماتوم ممکنه خطرناک بشه و عفونت کنه یا به مسیری رو ببنده یا حتی پوست روییش رو نکروز کنه.
هماتوم میتونه باعث اکیموز باشه .
ولی هر اکیموزی به خاطر هماتوم نیست .
@omfssurgerytips
🔴 اصولی که حین بخیه زدن های داخل دهانی باید رعایت کنیم چیا بودن؟؟
🔻این ۱۱ موردو به یاد داشته باشیا 🙌🏼
🔸️۱. محل گرفتن سوزن با سوزن گیر، در یک چهارم انتهای نزدیک به نخه.
🔸️۲. ورود سوزن به نسج باید به صورت عمودی و نه مایل باشه
🔸️۳. هنگام حرکت دادن سوزن داخل نسج، باید از شکل و خمیدگی آن تبعیت کرد
🔸️۴. فاصل و عمق ورود و خروج سوزن، در دوطرف خط برش، باید همیشه به یک اندازه باشه
🔸️۵. همیشه جهت دوختن از نسج متحرک به ثابته
🔸️۶. قسمت نازک تر رو میگیریم و سپس اونو به قسمت ضخیم تر بخیه میزنیم و نه برعکس
🔸️۷. قسمت عمقی تر رو میگیریم و سپس اونو به قسمت سطحی تر بخیه میزنیم و نه برعکس
🔸️۸. طول فرو رفتن سوزن در عمق لبه ی زخم باید بیشتر از فاصله محل ورود سوزن تا لبه زخم باشه
🔸️۹. بخیه ها در محل دوخته شدن، به هیچ وجه نباید تحت کشش باشن
🔸️۱۰. از محکم کشیدن بخیه و بیش از حد محکم کردن گره خودداری کنید
🔸️۱۱. محل قرار گرفتن گره ها باید در کنار خط برش و نه روی اون باشه
¡Ya disponible! Investigación de Telegram 2025 — los principales insights del año 
