es
Feedback
کلکتیو ۹۸

کلکتیو ۹۸

Ir al canal en Telegram

کلکتیو چپ، مستقل، فمینیست و انترناسیونالیست ایمیل: collective98@riseup.net اینستاگرام: www.instagram.com/collectif98 دربارۀ ما: https://t.me/Collective98/27

Mostrar más
2 562
Suscriptores
-124 horas
-97 días
-2030 días
Archivo de publicaciones
♦️پهلوی‌گرایی دیاسپورایی و پیوندهایش با راست افراطی جهانیسمیه رستم‌پور 🔻بزنگاه‌های جنگ، تحریم، یا بحران امنیتی فقط صحنهٔ آزمونِ نیروهای سیاسی نیستند؛ صحنهٔ بازآرایی آن‌ها نیز هستند. در چنین بزنگاه‌هایی، زبان اقتدار، حذف و یکدستیِ ملی آسان‌تر شنیده می‌شود. 🔻پهلوی‌گرایی فقط نوستالژی سلطنت‌طلبانه یا واکنشی به خشونت جمهوری اسلامی نیست؛ بلکه یکی از صورت‌های دیاسپوراییِ فاشیستی‌شدن جهانی است: آمیزه‌ای از نوستالژی اقتدارگرا، خیال‌پردازی‌های امپریالیستی، ناسیونالیسم تهاجمی، چپ‌ستیزی، خصومت با به‌حاشیه‌رانده‌شدگان، و هم‌سویی با بازآرایی جنگ‌طلبانهٔ سرمایه‌داری. 🔻این یادداشت بر چند فرض تحلیلی تکیه دارد. نخست، در مواجهه با جریان غالب سلطنت‌طلب در دیاسپورا، نه صرفاً با نوعی قرابت تاکتیکی، بلکه با همپوشانی‌های ایدئولوژیک و استراتژیک با راست‌گرایی افراطی روبه‌رو هستیم. دوم، این رابطه را باید در چارچوب یک شبکهٔ فراملی راست افراطی فهم کرد. سوم، در این چارچوب، جنسیت، مهاجرت و گفتمان «نجات زنان کشورهای اسلامی» به ابزارهایی برای مشروعیت‌بخشی سیاسی بدل می‌شوند. چهارم، نوع خاصی از تصویرسازی از «دشمن داخلی» در متن این پیوندها عمل می‌کند؛ تصویری که با چپ‌هراسی، کوردستیزی، هوموفوبیا وافغانستان‌‌ستیزی درهم‌تنیده است. پنجم، پیامدهای این الگو برای دموکراسی، ساختار آیندهٔ قدرت و سرنوشت مردمان جغرافیای سیاسی ایران، اهمیت تعیین‌کننده دارد. متن کامل را در دموکراسی رادیکال بخوانید: Radicald.net ➖➖➖➖➖➖ #پهلوی‌_گرایی #دیاسپورا #راست_افراطی #ناسیونالیسم_مرکزگرا #سمیه_رستم‌پور

Hope you're doing well. A few of us have drafted a short statement addressed to progressive movements, mainly to push back against the use of the Islamic Republic's flag and to clarify that it doesn't represent us or our struggles. We're hoping to share it collectively, and it would be great to have your name on it if it resonates with you. Of course, this isn't meant to be a fixed text, please feel completely free to suggest edits, add points, or reshape parts of it so it reflects a broader collective voice. If there's interest, we can also coordinate a joint post or release it together across platforms. Sharing the draft below, let us know your thoughts whenever you get the chance. Best, TIAC https://pad.riseup.net/p/aK9jcwoS2u4hhK0INvsY

رفقای گرامیِ کلکتیو 98؛ سلام کتاب «علیه فاشیسم پهلوی‌مآب» را تقدیم می‌کنم. چه‌بسا در این روزگار که فاشیسم تنوره می‌کشد به کار بیاید. اگر صلاح می‌دانید؛ با توجه به امکانات، ظرفیت‌های رسانه‌ای و ارتباط‌تان با مخاطب، کتاب را به اشتراک بگذارید یا معرفی کنید. قربان‌تان امیر

با درود فراوان من یک مقاله در مورد جنگ نوشتم طبق صحبتی که با خانم فردوس میر آبادی داشتم آدرس نشریه شما را برایم فرستاده اند که در صورت امکان مقاله ام در نشریه شما به انتشار برسد. مقاله به زبان فارسی،انگلیسی و آلمانی ضمیمه شده اند. پیشاپیش از حمایت شما متشکرم با احترام حسین جلیلیان

خبرگزاری ما به عنوان یک رسانه ویژه زنان از سال ٢٠٢١ فعالیت خود را آغاز کرده و دیدگاه زنان را در حوزه‌های مختلف در خاورمیانه و شمال آفریقا بازتاب داده است. بخش فارسی ما ویژه ایران و افغانستان بوده و در چند سال گذشته ما با بسیاری از فعالان زن در داخل و خارج از ایران مصاحبه داشته‌ایم خبرنگاران ما در داخل ایران فعال بوده و گزارش‌های بسیار تاثیرگذاری در زمینه‌های مختلف داشته‌ایم. در طول چند سال گذشته خبرنگاران ما بارها تهدید شده‌اند، تعدادی از آنها بازداشت شده و تحت فشار قرار گرفته‌اند. علیرغم همه فشارها و قطعی اینترنت ما فعالیت‌های خود را در داخل ایران متوقف نکردیم. روز شنبه وبسایت ما در بخش‌های فارسی، عربی و انگلیسی مورد هدف حملات سایبری قرار گرفت و بسیاری از زیرساخت‌های ما آسیب دید. گروه حنظله این حمله را برعهده گرفته و پیام‌های تهدید آمیزی از سوی گروه حنظله و محور مقاومت دریافت کرده‌ایم. اکنون ما از شما و تمامی فعالین زن می‌خواهیم در این موقعیت صدای ما باشید و در اطلاع رسانی در مورد این تهدیدها یاری‌رسان ما باشید. https://jinhaagency.com/fa/rwzanh/hmlh-saybry-bh-khbrgzary-nwzhnha-tlashy-bray-khamwsh-krdn-sday-znan-w-rwznamhngary-azad-57341 https://jinhaagency.com/fa/rwzanh/hmlh-saybry-bh-khbrgzary-nwzhnha-tlashy-bray-khamwsh-krdn-sday-znan-w-rwznamhngary-azad-57341

⁨ فارسی/کوردی🔸 ▪️ خانواده شهیدان مجتبی و میثم ویسی: مجتبی و میثم عضو هیچ حزب و جریان سیاسی نبودند. روز شهیدان را روز کتاب و کتابخانه نامگذاری کنید. »»»»»««««« ▪️ خانەوادەی شەهیدەیل موجتەبا و مەیسەم وەیسی باس لە ئەوە کەید ک ئەوان سەر وە هیچ جەریان سیاسی نەوینە.## هەروەیجوورە داوا کەید ڕووژ شەهیدەیل موجتەبا و مەیسەم بکریەدە ڕووژ کتاو و کتاوخانە #یارسان #کرماشان #مجتپی_ویسی #میثم_ویسی⁩⁩ 🟩 پلاتفۆرم یارسان https://t.me/platformyarsan

🚩 اعتراض زنان در ولایت جوزجان در واکنش به دستگیری‌ها در هرات مقاومت زنان در افغانستان ادامه دارد

🍁 زنان در هرات در خطر دستگیری قرار گرفتند؛ برقع اجباری می‌شود؟ ▪️ بازگشت زنان افغانستان به سه دهه پیش ✍🏻 مهسا مژدهی: در هرات، ساکنان به رسانه‌هایی چون فرانس ۲۴ و یورونیوز گفته‌اند که روز شنبه زنانی را دیده‌اند که به‎دلیل نپوشیدن چادری یا برقع بازداشت شده‌اند. یک زن ۲۳ساله به یورونیوز گفته است: دیدم دو کارمند وزارت امر به معروف و نهی از منکر، که یکی از آنها شلاق در دست داشت، دو زن را که چادری نپوشیده بودند سوار یک خودرو کردند. او افزود که زنان بازداشت‌شده با وجود نداشتنِ چادری، کاملاً پوشیده بودند. ماجرا از کجا آغاز شد؟ روزنامه اطلاعات روز افغانستان اخیرا در یک افشاگری، پس از آنکه به یک فایل صوتی از جلسه طالبان دست پیدا کرد نوشت: اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در هرات در نشستی با عالمان دینی این ولایت محدودیت‌های تازه‌ای بر گشت‌وگذار زنان وضع کرده و گفته است، زنانی که پوشش مورد نظر این گروه را رعایت نکنند، بازداشت و «مستقیم» به زندان منتقل می‌شوند. براساس پیام‌های صوتی که به دسترس روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته است، این دستور روز پنج‌شنبه ابلاغ و روند اجرای آن از روز شنبه، ۱۶ خرداد توسط بازرسان سیار اداره امر به معروف و نهی از منکر، فرماندهی امنیه و استخبارات طالبان آغاز شده است. در اعلامیه که توسط پس از نشست اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان به اشتراک گذاشته شده است، هم آمده است: به اطلاع عموم مردم شریف و مجاهدپرور ولایت هرات رسانده می‌شود که آن عده از زنان و خواهران مسلمان که حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کنند توسط گروه گشت محتسبین ریاست امر به معروف و نهی از منکر جمع‌آوری شده و به محبس انتقال داده می‌شوند، آنگاه هیچ‌کس حق گلایه و شکایت را ندارد. روایت شاهدان عینی در هرات، ساکنان به رسانه‌هایی چون فرانس ۲۴ و یورونیوز گفته‌اند که روز شنبه زنانی را دیده‌اند که به دلیل نپوشیدن چادری یا برقع بازداشت شده‌اند. یک زن ۲۳ساله به یورونیوز گفته است: دیدم دو کارمند وزارت امر به معروف و نهی از منکر، که یکی از آنها شلاق در دست داشت، دو زن را که چادری نپوشیده بودند سوار یک خودرو کردند. او افزود که زنان بازداشت‌شده با وجود نداشتنِ چادر، کاملاً پوشیده بودند. برخی رسانه‌ها به نقل از شاهدان صحنه گزارش دادند که طالبان شنبه بیش از ۴۰ زن را با خود بردند که در میان آنها یک پزشک دیده می‌شود که به‎دلیل نپوشیدن برقع از داخل بیمارستان بازداشت و به زندان منتقل شده است. از زمان آغاز این سخت‌گیری‌ها، یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه و شماری از ساکنان هرات گفته‌اند که تعداد زنانی که از خانه خارج می‌شوند به شکل محسوسی کاهش داشته است. این در حالی است که هرات به‎دلیل جغرافیایی و فرهنگی بیشترین میزان مشارکت زنان را در کارنامۀ خود داشت و در دوران جمهوری پیشتاز در عرصۀ علم و ورزش زنان بود. طالبان از زمان بازگشت به قدرت، محدودیت‌های گسترده‌ای اعمال کرده که عملاً زنان و دختران را از زندگی عمومی کنار زده است؛ از جمله ممنوعیت تحصیل در مقاطع متوسطه و دانشگاهی و محدودیت‌های شدید بر اشتغال، رفت‌وآمد و مشارکت اجتماعی. ©️ از: خبرآنلاین (۱۴۰۵/۳/۱۹) | #زنان_افغانستان

🚩 حمله طالبان به تظاهرات زنان معترض در هرات با دست‌کم یک کشته، ۲۲ زخمی و ۶۰ زن بازداشت شده اعتراض‌ها زمانی آغاز شد که مأمورا
+3
🚩 حمله طالبان به تظاهرات زنان معترض در هرات با دست‌کم یک کشته، ۲۲ زخمی و ۶۰ زن بازداشت شده اعتراض‌ها زمانی آغاز شد که مأموران امر به معروف تلاش کردند زنانی را که با الزامات پوشش اجباری مخالفت می‌کردند بازداشت کنند، حتی زنانی که از پیش نیز پوشش مورد نظر، شامل پوشاندن کامل صورت و بدن، را رعایت کرده بودند.

#تویتخوان ‏خب دست‌آورد این جنگ دقیقاً چی بود؟ سید علی که سرطان داشت و چیزی از عمرش نمونده بود بدون محاکمه در تاریخ به مقام شهادت رسید و براشون عزیزتر شد! پسرش که با بحران جانشینی مواجه بود در شرایط اضطرار جنگی بدون درگیری با علما و اعتراض مردم که از ۸۸ شعار می‌دادند «مجتبی بمیری، رهبری رو نبینی» و «مجتبی رهبر بشه، ایران قیامت می‌شه» رو جاش نشوندند و از تو کُما داره رهبری می‌کنه! نسل اول و دوم فرماندهان سپاه که از جنگ هشت ساله‌ به قدرت رسیده بودند و تجربی عمل می‌کردند از بین رفتند و سپاهیان تازه‌نفس که در دانش‌گاه‌های نظامی روسیه تعلیم دیدند و دانش سرکوب سیستماتیک دارند و ما حتی اسمشون رو نمی‌دونیم روی کار اومدند! معلوم نیست مملکت افتاده دست کی و باید چه کسی رو فحش بدیم! بیش از هزار و‌ هفتصد غیرنظامی شامل سیصد کودک با موشک‌های آمریکا و اسراییل کشته شدند! کودکان ما از مدرسه‌ی شجره‌ی طیبه‌ی میناب تا باش‌گاه والیبال لامرد که اسمش به گوشتون نخورد… کشور امنیتی‌تر از همیشه شد و تو هر صد متر یک ایست بازرسی گذاشتند و مردم رو در ایست بازرسی‌ها به رگ‌بار بستند! اسلحه دادند دست بچه‌های پرورش‌گاه‌ و کودکان کار و کودک‌سربازان بی‌پناه تو ایست‌‌بازرسی‌ها با موشک‌های اسراییل کشته شدند! انسان‌های بی‌گناه به جرم جاسوسی بازداشت شدند و سرشون رفت بالای دار! قطعی سه ماهه اینترنت تمام کسب‌وکارهای بزرگ و خانگی رو نابود کرد و صدها زندانی سیاسی و عقیدتی در سکوت خبری اعدام شدند! زندان‌بانان فرار کردند و زندانیان برای روزها بدون آب و غذا به حال خودشون رها شدند و نمی‌دونیم چه بلایی سر زندانیان معترض زندان دست‌گرد اصفهان آوردند! چند سال بود تصمیم داشتند اینترنت رو ملی کنند ولی نمی‌تونستند یک شبه انجامش بدند چون از واکنش مردم می‌ترسیدند، جنگ فرصت خوبی شد حذف اینترنت بین‌الملل بی‌دردسر و هزینه انجام بشه و به همون قول معروف کره‌ی شمالی بشیم! زیرساخت‌های مهم و حیاتی ایران از انستیتو پاستور که فلج اطفال رو ریشه‌کن کرده بود و آلودگی آب و خاک رو می‌سنجید تا پارس جنوبی قلب صنعت گاز که پای به ثمر رسیدنش هزاران کارگر عرق و اشک و خون ریخته بودند، صدمه دیدند و صدها پل و فرودگاه و بیمارستان از بین رفت و کشور به قبل قاجار پس‌رفت کرد و تهدیدمون کردند به عصر حجر برمی‌گردیم و‌ تحقیر شدیم! بارها به ماه‌شهر و عسلویه حمله شد! اسراییل اعلام کرد این دو مجتمع که هشتاد و‌ پنج درصد صادرات پتروشیمی رو‌ پوشش می‌دادند کاملاً از کار افتادند و از مدار خارج شدند! کاخ گلستان و کاخ مرمر و بازار بزرگ تهران، قلعه‌ی فلک‌الافلاک و سایت پیشاتاریخ دره‌ی خرم‌آبا‌د، میدان نقش‌جهان و کاخ چهل‌ستون و‌ مسجد جامع اصفهان و آثار تاریخی دیگه که ثبت یونسکو و میراث بشریت بودند آسیب جدی دیدند! تورم سالانه شصت درصد رو رد کرد و اقلام خوراکی صد و ده درصد گرون شدند و خط فقر رسید به ماهی هشتاد میلیون و‌ یک بسته چیپس شده نیم میلیون! نیروی هوایی و نیروی دریایی ایران کاملاً نابود شد و کشوری که زیر گوش راستش طالبان و زیر گوش چپش داعشه تضعیف و‌ بی‌دفاع شد! در حمله‌ به ناو دنا صدها ملوان تسلیم‌شده رو کشتند و ترامپ در جواب خبرنگاران که پرسیده بودند چرا کشتی‌ رو نگرفتید و اسیرشون نکردید؟ گفت چون غرق کردنشون سرگرم‌کننده‌تر بود! از فولاد سبا و مبارکه‌ی اصفهان تا فولاد خوزستان اهواز رو زدند! اسراییل رسماً اعلام کرد هفتاد درصد صنایع فولاد ایران رو نابود کرده! نمی‌دونستید بدونید فولاد صنعت مادره، از میل‌گرد ساختمون‌ و بدنه‌ی خودرو تا لوله‌ی گاز رو فولاد می‌سازه! یعنی عملاً تمام صنایع ایران رو هدف گرفتند و صدها هزار کارگر رو بی‌کار کردند… اسراییل کارخونه‌های داروسازی رقیبش رو زد و شرکت‌های دارویی ایران ورشکست شدند و دارو نایاب شد و بیماران خاص به مضیقه افتادند! کادر درمان بعد از تعطیلات نوروز به سر کار برنگشت و بیماران در غیاب پزشکان با مشکلات جدی مواجه شدند! باران اسیدی تهران و مردمش رو داغون کرد و کف خیابون‌ها پر شد از گنجشک‌های مرده به رنگ قیر! مارک روبیو و پیت هگست بارها تو حرف‌هاشون به خلیج فارس گفتند خلیج و امارات برای جزایر سه‌گانه‌ی ایران دندون تیز کرد! ایران به آمریکا بده‌کار شد و سال‌های سال باید نفتمون رو جای غرامت جنگ بدیم بره! وحشت شب‌های موشک‌بارون یک ترومای جمعی جدید بهمون داد و میلیون‌ها نفر سندروم استرس پس از سانحه گرفتند و وضعیت سلامت روان بحرانی‌تر شد! مردم به اصطلاح جنگ‌زده که خونه‌هاشون تخریب شد تو مسافرخونه‌های ارزون‌قیمت و هتل لاله خودکشی کردند! بنزین رو گرون می‌کنند و صدا از کسی درنمی‌آد…

تصویر: ترک‌های دیوارم که هی بتونه ‌می‌کردم باز با موشک بعدی از همون‌جا ‌می‌شکافت پ.ن: آپارتمان ما ضدزلزله است ‎#از_جنگ_بگو
تصویر: ترک‌های دیوارم که هی بتونه ‌می‌کردم باز با موشک بعدی از همون‌جا ‌می‌شکافت پ.ن: آپارتمان ما ضدزلزله است ‎#از_جنگ_بگو

#تویتخوان ‏خب دست‌آورد این جنگ دقیقاً چی بود؟ سید علی که سرطان داشت و چیزی از عمرش نمونده بود بدون محاکمه در تاریخ به مقام شهادت رسید و براشون عزیزتر شد! پسرش که با بحران جانشینی مواجه بود در شرایط اضطرار جنگی بدون درگیری با علما و اعتراض مردم که از ۸۸ شعار می‌دادند «مجتبی بمیری، رهبری رو نبینی» و «مجتبی رهبر بشه، ایران قیامت می‌شه» رو جاش نشوندند و از تو کُما داره رهبری می‌کنه! نسل اول و دوم فرماندهان سپاه که از جنگ هشت ساله‌ به قدرت رسیده بودند و تجربی عمل می‌کردند از بین رفتند و سپاهیان تازه‌نفس که در دانش‌گاه‌های نظامی روسیه تعلیم دیدند و دانش سرکوب سیستماتیک دارند و ما حتی اسمشون رو نمی‌دونیم روی کار اومدند! معلوم نیست مملکت افتاده دست کی و باید چه کسی رو فحش بدیم! بیش از هزار و‌ هفتصد غیرنظامی شامل سیصد کودک با موشک‌های آمریکا و اسراییل کشته شدند! کودکان ما از مدرسه‌ی شجره‌ی طیبه‌ی میناب تا باش‌گاه والیبال لامرد که اسمش به گوشتون نخورد… کشور امنیتی‌تر از همیشه شد و تو هر صد متر یک ایست بازرسی گذاشتند و مردم رو در ایست بازرسی‌ها به رگ‌بار بستند! اسلحه دادند دست بچه‌های پرورش‌گاه‌ و کودکان کار و کودک‌سربازان بی‌پناه تو ایست‌‌بازرسی‌ها با موشک‌های اسراییل کشته شدند! انسان‌های بی‌گناه به جرم جاسوسی بازداشت شدند و سرشون رفت بالای دار! قطعی سه ماهه اینترنت تمام کسب‌وکارهای بزرگ و خانگی رو نابود کرد و صدها زندانی سیاسی و عقیدتی در سکوت خبری اعدام شدند! زندان‌بانان فرار کردند و زندانیان برای روزها بدون آب و غذا به حال خودشون رها شدند و نمی‌دونیم چه بلایی سر زندانیان معترض زندان دست‌گرد اصفهان آوردند! چند سال بود تصمیم داشتند اینترنت رو ملی کنند ولی نمی‌تونستند یک شبه انجامش بدند چون از واکنش مردم می‌ترسیدند، جنگ فرصت خوبی شد حذف اینترنت بین‌الملل بی‌دردسر و هزینه انجام بشه و به همون قول معروف کره‌ی شمالی بشیم! زیرساخت‌های مهم و حیاتی ایران از انستیتو پاستور که فلج اطفال رو ریشه‌کن کرده بود و آلودگی آب و خاک رو می‌سنجید تا پارس جنوبی قلب صنعت گاز که پای به ثمر رسیدنش هزاران کارگر عرق و اشک و خون ریخته بودند، صدمه دیدند و صدها پل و فرودگاه و بیمارستان از بین رفت و کشور به قبل قاجار پس‌رفت کرد و تهدیدمون کردند به عصر حجر برمی‌گردیم و‌ تحقیر شدیم! بارها به ماه‌شهر و عسلویه حمله شد! اسراییل اعلام کرد این دو مجتمع که هشتاد و‌ پنج درصد صادرات پتروشیمی رو‌ پوشش می‌دادند کاملاً از کار افتادند و از مدار خارج شدند! کاخ گلستان و کاخ مرمر و بازار بزرگ تهران، قلعه‌ی فلک‌الافلاک و سایت پیشاتاریخ دره‌ی خرم‌آبا‌د، میدان نقش‌جهان و کاخ چهل‌ستون و‌ مسجد جامع اصفهان و آثار تاریخی دیگه که ثبت یونسکو و میراث بشریت بودند آسیب جدی دیدند! تورم سالانه شصت درصد رو رد کرد و اقلام خوراکی صد و ده درصد گرون شدند و خط فقر رسید به ماهی هشتاد میلیون و‌ یک بسته چیپس شده نیم میلیون! نیروی هوایی و نیروی دریایی ایران کاملاً نابود شد و کشوری که زیر گوش راستش طالبان و زیر گوش چپش داعشه تضعیف و‌ بی‌دفاع شد! در حمله‌ به ناو دنا صدها ملوان تسلیم‌شده رو کشتند و ترامپ در جواب خبرنگاران که پرسیده بودند چرا کشتی‌ رو نگرفتید و اسیرشون نکردید؟ گفت چون غرق کردنشون سرگرم‌کننده‌تر بود! از فولاد سبا و مبارکه‌ی اصفهان تا فولاد خوزستان اهواز رو زدند! اسراییل رسماً اعلام کرد هفتاد درصد صنایع فولاد ایران رو نابود کرده! نمی‌دونستید بدونید فولاد صنعت مادره، از میل‌گرد ساختمون‌ و بدنه‌ی خودرو تا لوله‌ی گاز رو فولاد می‌سازه! یعنی عملاً تمام صنایع ایران رو هدف گرفتند و صدها هزار کارگر رو بی‌کار کردند… اسراییل کارخونه‌های داروسازی رقیبش رو زد و شرکت‌های دارویی ایران ورشکست شدند و دارو نایاب شد و بیماران خاص به مضیقه افتادند! کادر درمان بعد از تعطیلات نوروز به سر کار برنگشت و بیماران در غیاب پزشکان با مشکلات جدی مواجه شدند! باران اسیدی تهران و مردمش رو داغون کرد و کف خیابون‌ها پر شد از گنجشک‌های مرده به رنگ قیر! مارک روبیو و پیت هگست بارها تو حرف‌هاشون به خلیج فارس گفتند خلیج و امارات برای جزایر سه‌گانه‌ی ایران دندون تیز کرد! ایران به آمریکا بده‌کار شد و سال‌های سال باید نفتمون رو جای غرامت جنگ بدیم بره! وحشت شب‌های موشک‌بارون یک ترومای جمعی جدید بهمون داد و میلیون‌ها نفر سندروم استرس پس از سانحه گرفتند و وضعیت سلامت روان بحرانی‌تر شد! مردم به اصطلاح جنگ‌زده که خونه‌هاشون تخریب شد تو مسافرخونه‌های ارزون‌قیمت و هتل لاله خودکشی کردند! بنزین رو گرون می‌کنند و صدا از کسی درنمی‌آد…

از توئتیر درباره تاریکی دیجیتال بدون گوگل مپ تو خیابون‌ها گم می‌شی! مطب دکتر رو پیدا نمی‌کنی و ساعت‌ها سرگردون آدرس می‌پرسی و
از توئتیر درباره تاریکی دیجیتال بدون گوگل مپ تو خیابون‌ها گم می‌شی! مطب دکتر رو پیدا نمی‌کنی و ساعت‌ها سرگردون آدرس می‌پرسی و تهش دیر می‌رسی! همکلاسی بچگیت خودکشی می‌کنه؛ دفنش می‌کنند، نمی‌فهمی! دوست نزدیکت رو بازداشت می‌کنند، ده روز میره زندان، با وثیقه آزاد می‌شه، تو روحت هم خبردار نمی‌شه، یک درصد فکر نمی‌کنی شاید خطش رو مسدود کردن؛ پیش خودت می‌گی لابد بلاکت کرده که گوشیش زنگ نمی‌خوره بعد که می‌فهمی چی به سرش اومده از عذاب وجدان پاره می‌شی! موشک که می‌زنند دو تا کوچه بالاتر و برق‌ها میره با دست‌لرزون به ده نفر اس‌ام‌اس می‌دی اگه اعلام کردن منطقه باید تخلیه بشه بهمت بگن چون دیگه ماهواره هم نداری! از تراپیستت می‌پرسی جوایز اسکار رو کی برد! زنگ می‌زنی چک و آلمان از رفقات بخوای از چت جی‌پی‌تی سوال کنند عوارض داروها چیه و آیا مادرت بعد شیمی‌درمانی ایمنی داره دوباره برگرده اتاق عمل و قبض موبایلت سر به فلک می‌کشه... روزهات نمی‌گذره، شبهات صبح نمی‌شه، بیشتر حس لوزر بودن می‌کنی و افسرده‌تر از قبل می‌شی! #DigitalBlackOutIran

نگاهی به سونامی فقر و بیکاری در روزهای پر از تعلیق آتش بس اقتصاد ایران تا سرحد ویرانی پیش رفته است؛ بار ان بیش از هرچیز برای
+9
نگاهی به سونامی فقر و بیکاری در روزهای پر از تعلیق آتش بس اقتصاد ایران تا سرحد ویرانی پیش رفته است؛ بار ان بیش از هرچیز برای دوش طبقات فرودست است

photo content
+2

photo content
+2

نگاهی به سونامی فقر و بیکاری در روزهای پر از تعلیق آتش بس اقتصاد ایران تا سرحد ویرانی پیش رفته است؛ بار ان بیش از هرچیز برای
+9
نگاهی به سونامی فقر و بیکاری در روزهای پر از تعلیق آتش بس اقتصاد ایران تا سرحد ویرانی پیش رفته است؛ بار ان بیش از هرچیز برای دوش طبقات فرودست است

Repost from سرخط
🔴 استفاده‌ی ابزاری از کودکان، تحت هر اسم و رسم و تزیینی که باشد محکوم است؛ چه به نام دفاع از وطن و حفظ اسلام و «جانفدایی» در ایست و بازرسی‌ها و تجمعات شبانه، چه به نام سکولاریسم و مدرنیته و وطن‌پرستی و «نبرد آخری» در تجمعات خارج‌نشینان و تظاهرات ساواکی‌ها. #حقوق_کودک #کودک‌سرباز #جنگ #انقلاب #مبارزه_طبقاتی @SarKhatism

🚩 ١٦سال پیش، یک مبارز زن کورد روی دیوار سلول‌اش در زندان اوین نوشت: ژن ژیان ئازادی اعدامشان کردند! بیاد #شیرین_علم_هولی آخری
+4
🚩 ١٦سال پیش، یک مبارز زن کورد روی دیوار سلول‌اش در زندان اوین نوشت: ژن ژیان ئازادی اعدامشان کردند! بیاد #شیرین_علم_هولی آخرین نامه‌ی شیرین علم‌هولی، 🚩 آخرین نامه‌ی شیرین علم‌هولی، یک هفته پیش از اعدام اش! در سپیده‌دم یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، شیرین علم هولی فرزاد كمانگر، علی حيدريان، فرهاد وكيلی و مهدی اسلاميان در زندان اوین توسط جلادان خامنه‌ای اعدام شدند. رژیم جنازه جانباختگان را هرگز به خانواده‌هایشان تحویل نداد و چهار روز پس از این اعدام‌ها بود که همچون پاسخی به این سرکوب ها و در پی خشم مردم، اعتصاب عمومیِ مردم کوردستان در اعتراض به این جنایت شکل گرفت. یه ویژه فراخوان برای اعتصاب عمومی در روز ۲۳ اردیبهست با پشتیبانی و همراهی احزاب و نیروهای سیاسی در کوردستان و با استقبال وسیع نیروهای چپ روبرو شد، طوریکه در این روز کوردستان یکپارچه تعطیل شده بود. این مبارزه تا به امروز ادامه داشته و این شهدای اعدامی بیش از همه الهام بخش تداوم آن تا سرنگونی دیکتاتوری جمهوری کشتار بوده اند. ‎#ژن_ژيان_ئازادی #ژینا_امینی ‎#ژن_ژيان_ئازادی #ژینا_امینی

دایه سلما : تاجی که حاکمیت هرگز نمی‌تواند از بین ببرد به مدت چهل سال٬ دایه سلما در راهرو های سرد بین زندان ها و گورستان های کوردستان قدم می‌زد و به دنبال اثری از فرزندش بود. فرزندی که در سال های اولیه حکومت جمهوری اسلامی اعدام شده بود اما به مدت چهار دهه حاکمیت حتی اطلاعی به مادرش نداد٬ نه قبری نه سندی و نه هیچ اثری از فرزندش. بعد از چهار دهه٬ استخوان های فرزندش را به او دادند. جمجمه اش را مثل تاج روی سرش گذاشت. این تصویر نیازی به تفسیر ندارد٬ یکی از قدرتمندترین نافرمانی هاست که تا به امروز دیده‌ایم: مادری که چهل سال اندوه٬ انتظار و نبود عدالت را به یک کنش تبدیل کرد٬ کنشی که حاکمیت نمی‌تواند آن را پاک کند٬ نمی‌تواند آن را زندانی کند٬ نمی‌تواند اعدام کند. داستان دایه سلما داستان یک زن نیست٬ این داستان کوردستان است زیر یوغ حکومت جمهوری اسلامی داستان مردمانی که هویت٬ زبان و وجودیت‌شان توسط این حکومت جرم انگاری شده. پاسخ جمهوری اسلامی از آغاز تا امروز به خواسته های کورد ها برای به رسمیت شناخته شدن یکسان بوده است: حبس٬ اعدام٬ ناپدید شدن. خانواده ها سالها در جستجوی عزیزانشان بودند و هستند٬ در زندان ها٬ در گورستان ها و قبر های بدون نام٬ در این منطقه کورد بودن یک جرم نانوشته است. حکومت ها چنین کارهایی می‌کنند٬ مخفیانه اعدام می‌کنند٬ مخفیانه دفن می‌کنند٬ خانواده ها را دهه ها منتظر می‌گذارند و در نهایت به جای عدالت فقط استخوان های عزیزشان را به آنها می‌دهند. این صرفا یک حادثه نیست٬ یک سیاست است٬ حذف سیستماتیک کورد ها: تاریخ‌شان را٬ رفتگان‌شان را٬سوگ‌شان را. این یک کنترل سیاسی است٬ وقتی حتی نمی‌توانی برای عزیز از دست رفته ات سوگواری کنی و حاکمیت این را می‌داند. در نهایت وقتی استخوان ها را به او دادند٬ او سقوط نکرد. جمجمه ی فرزندش را همچون تاجی روی سرش گذاشت. ما به او احترام می‌گذاریم. ما به فرزندش احترام می‌گذاریم و به هر خانواده ای که در کوردستان٬ بلوچستان٬ خوزستان و هر گوشه ای از این جغرافیا که سالها در زندان ها و گورستان ها برای عزیزانشان جستجو کردند. اندوه آنها بی خطر نیست٬ اندوه آنها نوعی از مقاومت است. جمهوری اسلامی تنها حکومتی نبوده که کورد ها را اینگونه سرکوب کرده است٬ حکومت ها٬ به طور طبیعی نیاز به همگن سازی دارند: یک زبان٬یک هویت٬یک وجودیت مورد پذیرش حاکمیت. افرادی که این همگن شدن را رد می‌کنند٬ تبدیل به تهدیدی می‌شنود که باید کنترل شود٬ سرکوب شود و یا حذف شود. اما این انحراف نیست٬ منطق دولت ملت هاست که هرکسی که طبق استاندارد هایشان زندگی نکند را سرکوب می‌کنند. پاسخ ما به این منطق حالت متفاوتی از دولت نیست بلکه عدم وجودش است٬ خودسازماندهی افقی تمام جوامع(کورد٬فارس٬بلوچ٬عرب و دیگر جوامع) است. بدون وجود یک قدرت مرکزی که تصمیم بگیرد چه کسی لایق وجود داشتن است. تاج دایه سلما از طلا ساخته نشده٬ از استخوان ساخته شده٬ از بهایی که توسط چند نسل پرداخته شده.