es
Feedback
Multaqa-😍 الملتقى 💖

Multaqa-😍 الملتقى 💖

Ir al canal en Telegram

كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم ‏يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a

Mostrar más
4 205
Suscriptores
-424 horas
-207 días
-7430 días
Archivo de publicaciones
نسألُك أن نُوفَّق في مَساعينا,وأن يُكتب لنا الخير. أن نسير في طريقنا آمنين مُطمَئِنين وأن نتذوَّق بَهجة الوصول والحصول. فَاللَّهُم

جملة 'أبقي طمني عليك ' ألطف من كلمة 'مع السلامه' كلمة 'محتاجلك ' ألطف من كلمة 'خليك ' جملة 'محتاجك تسمعني ' ألطف من جملة 'عايزك ف موضوع ' جملة 'هحاول أفضالك ' ألطف من كلمة 'مشغول ' جملة 'مالقتش ذيك يسمعني' ألطف من جملة 'مافيش غيرك أحكيله' كلمة 'حاسسني' ألطف من كلمة 'فاهمني' كلمة 'تسلملي' ألطف من كلمة 'ميرسي' جملة 'حابب أسمعك' ألطف من كلمة 'أحكي' كلمة 'تشبهلي' ألطف من جملة 'بينا حاجات مشتركه' جملة 'ماهنش عليا زعلك' ألطف بكتير من كلمة 'أسف' جملة 'أدام الله عونك' ألطف من كلمة "شكرًا" نحن دائمًا نميل للطف 💙

بحب الخصوصية في حياتى عمومًا .. مش بحب حد يعرف حاجه عني "إلا الشخص اللي اختاره يعرف" لأني كمان مبحبش أتدخل في حياة حد ولا أدخل نفسي في تفاصيل مش هتزودنى لو عرفتها .. عمري ما قدرت أتطفل على حد وأسأله بتقبض كام؟ هتتجوز امتى؟ مخلفتش ليه؟ وأسئلة تانية كتير .. الحقيقة إننا لازم نطبق مقولة "مَن تدخل فيما لا يعنيه سمع مالا يرضيه" ومانتكسفش نحرج اللي بيتدخل في حياتنا بشكل يضايقنا لأن هو ماتكسفش يتدخل في اللي مالوش فيه.

"لا أحتاج سوى لطفك كي تمُرّ أيامي الصعبة هيّنة عليّ دون أي ضررٍ باقٍ في نفسي. لم أجد سواك في كل الليالي التي ظننت أني وحيدًا بها، ورغم تقصيري الشديد كان لطفك بالغًا بي وكأنني عبدك الوحيد! اللهم إني ألوذ بك من الدنيا ومن نفسي ومن الناس، أنت نصيري، تولّني واجبرني وأنِر بصيرتي وارضني وأحيني وأمِتني مقبولًا مستورًا."

الأغاني عمرها ما كانت للتسليـــة!! عمرها ما كانت سبيل للسعادة، أو إنها تخفف عنك آلامك وأحزانك! تخيّل لو  آخر لحظة في حياتك، وودنك مشغولة بكلمات لا ترضي الله! هتقابل ربنا بإيه؟ بصوت مين؟ بكلمات مين؟ جرّب تبعد شوية، واسمع قرآن بقلب؛ قلبك هيطمن ويرتاح🤍 هتحس بفرق كبير، وراحة عمرك ما كنت تتخيلها!

بعد ميرجع من المَدرسة أو الحضانه ، بعد منرجع من تجمع عيلة أو صحاب ، بعد ميقضوا وقت بره البيت لوحدهم ، بعد خروج أي ضيف من بيتنا ، بعد منسيب الولاد فترة مع حد غيرنا !!!!!!! بحب أسمعك احكيلي يومك انهارده ! حد ضايقك وانت بره ؟ حد خد منك حاجتك ؟ حد خدك لوحدك بعيد عن أصحابك؟ حد خوفك بحاجة ؟ حد قالك متقولش لماما أو بابا ؟ هنروح المكان ده تاني ولا هتبقي مضايق ؟ تحب تقابل الشخص ده تاني ولا مش عاوز ؟ دي أسئلة وواجب يومي لازم تعمليه مع ابنك أو بنتك من غير ميوصلهم خوف أو رعب من وراها ! ....لازم ...

بتحبه....؟! أحببته لدرجة كلما سجدت لأدعو في صلاتي يأتي إسمه على لساني وكلما رفعت يدي لأدعو الله أذكر اسمه والله لقد أحببته حتى اسمه لا يفارق دعائي نعم احببته فقمت الليل لأطلبه من ربي وان يلين قلبه علي وان يجمعنا ويسعدنا ويرزقنا الذرية الصالحة أحببته كثيرا لدرجة أني أدعوا الله كثيرا بأن يرده لي ردا جميلا ويجعله من نصيبي دعوت بكل ذلك بين الاذان والاقامة وعند نزول المطر وفي كل سجدة وفي اخر كل ليلة لم يبقى لي إلا دعوة غريب في ظهر الغيب لا تحرموني منها ولكل من دعى لي ان شاء الله سيعطيك الله معجزة تغير قدرك فالله إني نويت الحلال دعواتكم لي 💜

مشغلين التكييف من ورا ابويا فبيقولي الجو حلو اوي النهارده قولتله اه شكلها ليلة القدر

مِن أعظم النعم في الزواج= الارتباط بشخص من أسرة سويّة حماةً عاقلة وحمًا رشيد، فعائلة زوجكِ أكثر شخصية تؤثّر في استقرار بيتكِ واستمراره، أهلٌ بعد أهل، وسند وعزوة.

لم يصل شئ بقالنا يومين وصل 1100 والدين اللى باقى 7500 ج (الرجل على الله ب اليومية الدين طول عليه جدا ومشى مصاريف بيته بالعافية ليه ٤ أبناء والرجل من أهل العفاف وتحسبهم من الاغنياء ) أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا ، نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة ، ومن يسّر على معسر ، يسّر الله عليه في الدنيا والآخرة ، ومن ستر مؤمنا ستره الله في الدنيا والآخرة ، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ، رقم الكاش 01090235466

كنت أعصيه في غرفتي، وقد أغلقت الأبواب حتى لا يراني أحد وبعد أن انتهكت حرماته ، نهضت لكي أفعل أمرًا فقلت باسم الله .. توقفت برهة وكأني لأول مرة أدرك معناها نظرت إلى نفسي ، ولا زال أثر الذنب عالق بي قلت باسم من يا عبدالرحمن ! الله! الذي كنت تعصيه منذ قليل! ماذا إن لم يُعنك، وخسف بك جزاء قدرتك على عصيانه! تعصه، وبعدها ببضع ثوانٍ تطلب معيته! ويسترك، ويكرمك رغم عصيانك! بئس العبد أنا ونعم الرب أنت - سبحانك -

ده ايه المرتب االي عدى عليه جميع اعياد المسلمين والمسيحين والشيعه دا!

‏مَا عَهِدتُ عَلىٰ ربَّي أنْ يُضَيِّعَنِي! حَاشَاه!

اللهمّ لا تبتليني بـ زوج لا يحمل همّ الدين وارزقني بإنسان صادق، رحيم، طيب المعشر، قريب لـ ربه و بـ سُنة نبيه مقتديًا مهتديًا، يُعينني علي ديني.

أرادَ أن يتزوَّج من فتاةٍ ترتَدي الفَضفَاض فَقالوا لهُ لا تتزوّجها فإنَّها معقَّدة فَقال أنا معقَّد أرِيد معقَّدة نَعقِد معًا عقدًا يَدوم عُقودا ونَنجِب عَنقودًا صَغيرا نربّيه علىٰ العَقيدة والتَوحيد.

زمان حته القشطه اللى عند حماتى ساحت

أمي جابتلي عروسة من عزا بتقولي كانت حلوة في العزا ما بالك بقى في الأفراح.

أُحارب هوى نفسي باليقين، وأتلعثم حاليًا بكلِّ الكلمات عدا ندائي بالرَّجا: يا ربّ إِن ضلّ قلبي فَقلبِي أنتَ تعرِفه ... ❤️‍🩹!

*_ثُم ماذا ؟!* *=ثم اني أُريد أن اختم القرآن حفظا 💛☺️.*

‏أما الفرق بين الحب والود أن الحب ما استقر في القلب، والود ما ظهر في السلوك، فكل ودود مُحب، وليس كل مُحب ودود.🤎 - د. محمد راتب النابلسي.