Multaqa-😍 الملتقى 💖
Ir al canal en Telegram
كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a
Mostrar más4 205
Suscriptores
-424 horas
-207 días
-7430 días
Archivo de publicaciones
4 204
- *متخافش ربنا حاسس بكُل حاجة انت بتمر بيها، وهيجبر بخاطرك قريب، ومتزعلش من أي حاجة بيقدمها ربنا، لأن ربنا دايمًا بيختارلنا الخير، والصالح لينا 🌎🩵🩵🩵🩵🩵*
4 204
- *F O R Y O U :*
4 204
أُحِبُّ البيت ، أُحِبُّ فكرةَ البيتِ نَفسَها ، أربعةُ جُدرانٍ و بابٌ مُنغَلِق ، مهما كانَ الخارج مُمتعاً و شيِّقاً لا شيءَ يُساوي الشُّعور بالطَّمأنينة داخلَ حُدودِك 💖
4 204
- عاتب علي بن أبي طالب أهل الحياد فقال:
" لم تنصروا الباطل ولكنكم خذلتُم الحق."
4 204
قال النبي ﷺ لشداد بن أوس:
"إذا رأيت الناس قد اكتنزوا الذهب والفضة فاكنز هؤلاء الكلمات:
اللهم إني أسألك الثبات في الأمر والعزيمة على الرشد وأسألك شكر نعمتك وحسن عبادتك
وأسألك قلبا سليما ولسانا صادقا
وأسألك من خير ما تعلم وأعوذ بك من شر ما تعلم
وأستغفرك لما تعلم وأنت علام الغيوب".
4 204
أنا من الناس اللي نِفسها عزيزة جداً ، وتحب تسمع من وقت للتاني إن وجودها مرغوب فيه خاصةً في العلاقات ، لإني بخاف أكون تقيل على اللي قدامي ، بخاف أروح مكان والناس مش حابة وجودي ، بخاف أكون في حياة حد وهو مش حاببني في حياته ، فلازم أسمع من وقت للتاني إني خفيف ومش عبء .
4 204
لما تُدخُل كافيه أو مطعم وتلاقي الكاشير قاعد يرطُم بالإنجليزي متُقعُدش تهز راسك زي الأهبل كأنك فاهم لأن كُل هزه من دول ب٥٠ جنيه زيادة.!!!!
4 204
انا بحب الشخص الدقه القديمه اللي دمه حامي ومش اوبن مايند ،اللي يقولي البسي دا ومتلبسيش دا ،ومتتأخريش ومتهزريش مع دا ومتكلميش دا ،ويغير عليا من الهوا ،يبقي حافظ مشاويري وحاسبها بالخطوه عشان خايف عليا ،حتي لو هقعد اناهد واناقر معاه في حقوق المرأة واستقلالها وبتاع واسترونج اندبندنت وانت كدا بتضايقني ،بس ميملاش عيني غيره
4 204
وسط دربكة الدنيا، ولخبطة كتير من الأمور، وعدم وضوح معظم البشر؛ كل واحد فينا محتاج حد يحسسه إنه فخور بيه لمجرد حتى إنه بيحاول مش بس عشان حقق حاجة أو نجح في حاجة..
الدعم المستمر المتغلف بالحنية في كل الأوقات عظيم ومش بيعمله إلا الناس العظيمة وبيخلق ثقة في النفس مالهاش حدود بتخلّيك عايز تجيب حتة من السما للي فخور بيك عشان تقول له ثقتك في محلها.
4 204
كان في ولد مره بيحكي إنه بطل سجاير بسبب إن البنت اللي معجب بيها لقاها كاتبة بوست عن مدي كرهها للسجاير والمدخنين ،ولما بعد قالها إنها السبب ف انه يبطلها، قالتله وأنا كنت كاتبه البوست وقصداك انت ..
واحده كانت بتتعصب بسرعه، بتقولي خطيبي علمني الحكمه .. كانت مع اي مشكله صغيرة بسبب إنفعالها تكبر وتبقى حوار كبير، ومع اتزانه معاها ف الكلام واحتوائه للمواقف بقت هي كمان كدا وبقوا قادرين يعدو اي حاجه صعبه ..
ليه سيدنا النبي أمر بأن اللي بيحبوا بعض يتجوزوا ؟
ليه في الشرع البنت لازم تقعد مع اللي متقدملها مرة واتنين وتلاته قبل ما تقول قرارها؟
علشان الحب ..
علشان بالحب بس الانسان بيتغير للأحسن، بيقدر يحلم ويتخلص من كل طاقته السلبية
علشان لو الاتنين مبيحبوش بعض مش هيقدروا يعملوا خطوة واحدة ف حياتهم .. هيكونو زي طريقين متوازيين عمرهم ما هيتقابلو ف نقطة !.
- لقائله
4 204
وصل 7600 جنية
من لها يا كرام اين جنود الخير
(وإن أحب الأعمال إلى الله سرور تدخله على مؤمن، تكشف عنه كرباً، أو تقضي عنه ديناً، أو تطرد عنه جوعاً)
من لها ويبادر بالخير
01090235466
4 204
سمعت رجل في المواصلات بيقول البت مطلعتش من البيضة وماشية تتدلع يمكن تلاقي ابن الحلال ..
الرجال فاهمة كويس أوي حركات البنات، اللي ماشية محترمة واللي ماشية تتدلع واللي نازلة تجيب عريس وخلافه..
والمحترم لما بييجي يتزوج أكيد بيدور على المحترمة
فصوني نفسك وبلاش قصة الضحك بصوت عالي في الشارع واللبس الضيق والميكاب .. كلها حركات مكشوفة لو تعلمين
وأنتِ أغلى من كده..
4 204
قال شيخنا الغزالي رحمه الله: «نحن نُضرب بعنف وبقوة لأننا نستيقظ، ولو كنا أمواتًا ما ضربونا بهذا العنف».
4 204
الانسان ملوش اي فضل على نفسه.. لو اتولدت في عيلة محترمة و اهلك ربوك كويس او شكلك كويس فدا مش انجاز انت عملته..
لو اتعلمت كويس او طلعت ذكي او بتفهم فدا ملكش يد فيه..
لو جالك فلوس او رزق فهو مش بشطارتك و لو اجتهدت و تعبت و كافحت فدا بسبب ان ربنا اعطاك الصحة و القدرة اللي بدونهم مكنتش هتقدر تعمل اي حاجة..
لو حواليك ناس بتحبك و تساعدك دا تيسير من ربنا مش انت اللي اوجدتهم..
صحيح انك ممكن يكون عندك كل حاجة و تختار تستخدمها في الخير او الشر و دا اللي هتتحاسب عليه ..
لكن حتى قدرتك على الاختيار دي نعمة ممكن تروح منك في لحظة ..
احمدوا ربنا كتير و اشكروه على نعمه التي لا تعد و لا تحصى و اوعوا حد يفتكر انه جامد او مسيطر..
كله ماشي بفضل الله و ستره ربنا يديمهم علينا جميعا و يستخدمنا في ما يحب و يرضى..
"قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ".
4 204
كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا عصفت الريح قال:
(اللهم إني أسألك خيرها وخير ما فيها وخير ما أرسلت به، وأعوذ بك من شرها وشر ما فيها وشر ما أرسلت به.)
4 204
لو ذاق النائمون عن صلاة الفجر لذة السُجود فجراً لأدركوا أنَّ لذة النوم ما هي إلا عُقوبة لهُم!
﴿أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا﴾
صلاة الفجر أثابكم اللّٰه 🤍.
4 204
الصحابي الجليل عبد الله بن مسعود رضي الله عنه.
“اللهم لا تجعلني أشقى خلقك، ولا تحرمني خير ما عندك بشرّ ما عندي.”
¡Ya disponible! Investigación de Telegram 2025 — los principales insights del año 
