فلسفه اخلاق
Ir al canal en Telegram
🌱روانکاوی/فلسفه/ادبیات/ادیان/سینما 📍مصطفی سلیمانی (دکتری فلسفه کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت) 📱ارتباط با من: @soleymani63 . 🔖اینستاگرام: https://instagram.com/_u/soleymani63
Mostrar más7 247
Suscriptores
Sin datos24 horas
-177 días
-5830 días
Archivo de publicaciones
7 250
تا وقتی به این فکر چسبیده اید که
دلیل خوب زندگی نکردنتان بیرون از وجودتان است هیچ تغییر مثبتی رخ نمیدهد !
#اروین_یالوم
❤️🍀 @filsofak
7 250
اگر برای کسی مهم باشی
او همیشه راهی برای وقت گذاشتن
با تو پیدا خواهد کرد
نه بهانه ای برای فرار
و نه دروغی برای توجیه.
#ارنستو_ساباتو
❤️🍀 @filsofak
7 250
قسم به تو، که بودنت نفس است و نبودنت خفگی، که من نه میتوانم بدون تو زندگی کنم و نه میتوانم خودم را به تو برسانم
خودت؛ خودت کاری بکن؛ که من از دست میروم بیتو...
#مصطفی_سلیمانی
❤️🍀 @The_meaningoflife
7 250
.
🔸️در نموداری که در عکس میبینید، مقایسه جالبی صورت گرفته است بین باورهای درست و نادرست به رواندرمانی.
.
🔸️خیلی از افرادی که به رواندرمانگر مراجعه میکنند، منتظر تحول فوری و ناگهانیاند و میخواهند به سرعت به نتیجه مثبت و مطلوب برسند. مثلن به چیزی توی مایههای خوردن قرص سردرد و خوب شدن یک ساعت بعدش؛ و حواسشان نیست که رواندرمانی یعنی کار کردن روی مسائل ذهنی و احساسی.
.
🔸️بیشتر مردم به محض اینکه مشکلات و درماندگیهایشان را با درمانگرشان در میان میگذارند، چشمانتظار معجزه میمانند. انگار که قرار است آگاهیای که از جانب درمانگر به آنها داده شده است شرایط را کن فیکون کند؛ اما حقیقت این است که تراپی یک فرایند است و در این فرایند، گاه نیاز است که الگوهای فکری و رفتاری مراجع، به کلی تغییر کنند و پس از آن، الگوهای جدیدی جایگزین شوند و واضح است
که در این بین، به گذر زمان نیاز هست.
.
🔸️یک مراجع، برای پذیرش و درونی شدن بسیاری از آگاهیهایی که از سمت درمانگرش دریافت میکند به گذر زمان نیاز دارد.
.
🔸️کاملاً مشخص است که قرار نیست رواندرمانی یک پروسه ابدی باشد، اما انتظار تحولِ ناگهانی داشتن هم بزرگترین خطایی است که افراد در مورد فرایند درمان انتظار دارند.
.
🔸️ما باید بدانیم که در میانه درمان، زمانهای بحرانی و دشوار بسیاری هم تجربه میشوند. آگاهیها و تغییرات، به طور موقت برای مراجع، بحران ایجاد میکنند و تنها بعد از گذر زمان و درونیشدنشان است که فرایند درمان و رشد شتاب میگیرد و به تدریج، مشکلاتی که فرد را آزار میدادند کم و کمتر میشوند.
.
🔸️افرادی که به مراقبت از خود بها میدهند، فرایند تراپی را، هم آغاز میکنند و هم به پایان میرسانند و در این مسیر، دشواریها و لذتها را تؤامان تجربه میکنند.
.
🔸️آنچه مهم است این است که ما برای اینکه بدانیم روند درمان و جلسه مشاورهمان درست پیش میرود یا خیر، تنها باید به مقدار آگاهیای که بعد از هر جلسه به دست آوردهایم نگاه کنیم، نه به اینکه لزوماً با چقدر آرامشِ آنی یا خوشحالیِ لحظهای از جلسه درمان خارج میشویم.
#مصطفی_سلیمانی
#درمانگری
❤️🍀 @filsofak
7 250
ویرجینیا وولف از کلمات میگوید.
این تنها صدای باقیمانده از ویرجینیا وولف است. فرازی از گفتگویی به نام "ساخت زبان"
🍀❤️ @filsofak
7 250
حفرههای زندگیات همیشگیاند.
تو باید در اطرافش رشد کنی،
مثل ریشههای درخت که از اطراف بیرون میزنند،
باید خودت را از لابهلای شیارها
بیرون بکشی...
#پائولا_هاوکینز
#دختری_در_قطار
🍀❤️ @filsofak
7 250
رؤياها چيزهاى عجيب غريبى هستن. بعضى قسمتها با وضوح خيره كنندهاى ديده میشن، با جزئياتى كه با پرداخت استادانهاى جواهركارى شدهان، در حالی كه بقيه قسمتها رو، آدم سرسرى نگاه میكنه، بدون اينكه اصلاً به چيزى در زمان و مكان توجه كنه...
به نظر میرسه كه رؤياها، نه با منطق، كه با آرزو، نه با مغز، كه با قلب به وجود ميان و با اين وجود، چه حقههاى پيچيدهاى كه بعضى مواقع، منطق به رؤيا نزده، و چه چيزهاى كاملاً غير قابل فهمى كه در رؤيا اتفاق نميفته...!
#روياى_يک_مرد_مضحک
#داستایوفسکی
🍀❤️ @filsofak
7 250
چيزي از فرق سرش به سرعت پايين آمد؛ از چشمهايش بيرون زد، گلويش را خراشيد و توي دلش فرو ريخت.
اين شكل طبيعی چيزي بود كه بعدها فهميد غصه است.
🔸️فریبا وفی
❤️🍀 @filsofak
7 250
میخواهی بدانی کجا حالت خوب است؟
خب حواست را جمع کن به حال چشمهایت
همه گفتهاند، من هم میگویم:
«چشم، دریچهای است به درون، پنجرهای است به دل»
پس هر جا حواست به خودت جمع شد و چشمت افتاد به چشمهایت و دیدی که دارند میخندند، خودت را همانجا نگه دار
بدان تو مال همانجایی، و آنجا هم مال تو...
#مصطفی_سلیمانی
#لبخند_چشم
❤️🍀 @The_meaningoflife
7 250
.
کسی چه میداند؟ شاید زندگی از اولش هم یک آسانسور بوده و من نمیدانستهام.
یک آسانسورِ یک طرفه، با درهای همیشه باز و با ظرفیت نامحدود
که هی آدم اضافه میشود بهش و هی آدم کم میشود ازش
خوب است که یکطرفه است و هی میرود بالا
فقط کاش من دوام بیاورم توش و هی فرت و فرت هوس نکنم بزنم بیرون و پیکنیک کنم لبِ آسانسور
اصلن آدم مگر از زندگی چه میخواهد؟
جز یک بالابرِ یکطرفه، با همنشینانی که بشود هر وقت بخواهی دستت را بیندازی روی شانهشان و بعدش با هم، توی آینه، به خودتان و راهی که دارید میروید فکر کنید؟
#مصطفی_سلیمانی
#همنشین
❤️🍀 @The_meaningoflife
7 250
#حرف_حساب(۱)
آدم میتواند هر چیزی را در خودش بکشد، إلّا یک چیز را.
امید را.
امید را نمیشود سر برید.
آدمیزاد هيچوقت نمیتواند آن امیدی را که تهِ دلش مثل کورسوی یک چراغ چشمک میزند خفه کند.
البته محض توانستن، که میتواند،
منتها بعد از اینکه توانست، دیگر زنده نیست...
#مصطفی_سلیمانی
#امیدواری
+ با دوستان خود به اشتراک بگذارید.🎶
❤️🍀 @The_meaningoflife
7 250
🍃 یادداشت روانشناسی
موضوع: غلبه بر استرس و بحران در زندگی
نویسنده: #مصطفی_سلیمانی
🔸 اشاره:
«سلامتِ روح و روان»، تجربه انرژی بالا، شادی و در رفاه بودن است؛ به این معنا که فرد از سلامت روان خوبی برخوردار باشد، زندگیاش خالی از هدف و معنی نباشد و به طور کلی، احساس رضایت بالایی از زندگی داشته باشد. با این همه، اما به نظر میرسد که این روزها، احساس خوب و رضایت از زندگی، در برخی افراد، به کلی رنگ باخته است.
یکی از راههای تثبیت و تعادل روح و روان، نبود استرس و اضطراب در زندگی روزمره است.
همه ما برای اینکه بتوانیم به حال خوب برسیم، نیاز به تغییر و تحول در زندگیمان داریم. جدای از اینکه این تغییر و تحول باید در نگرش اتفاق بیفتد، این مسئله نیز قابل توجه است که این تغییرِ نگرش در افکار و رفتار به وجود نمیآید، مگر با برنامهریزی منظم و هدفمند. آدمی با استمرار، تمرکز و تداوم میتواند به نتایج مطلوب برسد.
تلاش پیگیرانه و زماندار میتواند عادتهای تلخ و مشکلسازِ افراد را پاکیزه کند، تا به این وسیله بتوانند زندگی بهتری را تجربه کنند. به این ترتیب، برای همه ما ضروری است که برخی از مهارتهای «کسب حالِ خوب و استاندارد» را در جهتِ دور شدن از استرس بدانیم و همواره آنها را ارتقا ببخشیم.
برای ایجاد «حالِ خوب و نبود استرس» در خود، باید مطمئن شوید که همه مواردی که گفته میشود، در شما فعال است. لازم به توضیح است که حتی اگر یکی از این موارد هم کار نکند، شما نیاز به پیگیری و مراقبت جدی از خودتان خواهید داشت.
به طور کلی، برای اینکه استرس در زندگی انسانها نمودی نداشته باشد، میبایست که آنها در برخی حیطهها از خودشان و از شرایطشان، احساس رضایت داشته باشند؛ این حیطهها به این شرحاند:
۱. مدیریت استرس:
افرادی که توانایی مدیریت بحران را در خودشان تقویت کرده باشند، روحیات انعطافپذیری را در رابطه با خود و دیگران آموختهاند.
همگیِ ما در طول روز شاهدِ اتفاقات مثبت در زندگیمان هستیم. با لذت بردن از وقایع ریز و درشت، حسِ خوب را در خود ایجاد میکنیم.
به خاطر داشته باشید که تداومِ ماندن و فکر کردن در امور منفی، جدای از آزار دهنده بودن، سرمایه و عمر ما را نیز تحلیل میبرد.
۲. ورزش و سلامت جسمی:
برای فرار از استرس و گوشهگیری، میبایست به سمت سلامت و ورزش فیزیکی روی بیاوریم تا بتوانیم اعتماد به نفس را نیز در خودمان بپرورانیم.
افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، به سلامت خودشان اهمیت نمیدهند. ورزش و تناسب جسمی در رسیدن به حس رضایت از زندگی، بسیار مهم است.
۳. توانایی برقراری ارتباط:
انسانها در هر قشر و طبقهای که باشند، به حمایت نیاز دارند؛ حمایتی که بتوانند سر بزنگاههای زندگی روی آنها حساب کنند و با آنها درد و دل و دیالوگ داشته باشند.
ارتباط اجتماعی یکی از مسیرهای اصلی برای برونرفت از استرس و کلیشهگی است.
۴. موقعیت مناسب کاری:
افرادی که از شغل خود رضایت نداشته باشند، دچار افسردگی و استرس میشوند و ارزش و معنایی برای شغل و شخصیت خودشان نیز قائل نخواهند بود.
داشتن آینده خوب، به آینده شغلی هم مرتبط میشود؛ زیرا موجب ارتقاء «حال خوب داشتن» خواهد بود.
۵. مفید واقع شدن در اجتماع:
فعالیت و نقشآفرینی در تصمیمگیریهای جامعه، فرهنگ و مسائل مربوط به محیطِ زیست، آدمی را به سمت حال خوب و نداشتن استرس سوق میدهد.
** جمعبندی:
۱. توجه به ناکارآمدی استرس:
استرس و نگرانیِ بیش از حد، مانند صندلی گهوارهای است. شما را سوار میکند و حرکت میدهد، اما مقصدی در کار نیست! گاهی تصمیم بگیرید، پیاده شوید.
۲. اذیت شدنِ دیگران در استرس:
اگر حواسمان نباشد، بهراحتی در چاله جاذب افکار منفی میافتیم و اتفاقات بد، یکی پس از دیگری، ما را پیدا میکنند.
مسئله بغرنج اینجاست که استرس و کجخلقی، فقط ما را اذیت و کلافه نمیکند؛ بلکه کار ما را به جایی خواهد رساند که اطرافیانِ ما هم از یک جایی به بعد، دیگر حوصله تحمل کردن ما را نداشته باشند.
۳. انتخاب عاقلانه:
فراموش نکنیم: اگر روی جراحاتمان تمرکز کنیم، به عذاب کشیدن ادامه خواهیم داد؛ اما اگر روی آنچه که از ناملایمات و شکستها، یاد گرفتهایم تمرکز کنیم، به رشد کردن خواهیم پرداخت.
پس چه خوب و درست خواهد بود که با انتخاب عاقلانه، مانع از رنج کشیدن بیهوده خود شویم.
❤️🍀 @filsofak
7 250
از وقتی طلعت رفته دیگه از دل و دماغ افتادم. وقتی پهلوم بود نمیفهمیدم هست. خیلی بهم نزدیک بود
مثل پلک چشم... نمیدیدمش من احمق!
مادر 🎥
على حاتمی
🍀❤️ @filsofak
7 250
من می خواهم بدانم که راستی راستی زندگی
یعنی اینکه توی یک تکه جا هی بروی و برگردی
تا پیر شوی و دیگر هیچ؟!
یا اینکه طور دیگری هم توی دنیا میشود زندگی کرد؟
#صمد_بهرنگی
❤️🍀 @filsofak
7 250
جایزه اسکار بهترین تعریف از غربت میرسه به مولانا که میگه:
"غربت" آن است که با جمعی و جانانت نیست...
❤️🍀 @filsofak
7 250
قانون پنج ثانیه میگوید: همهی ما در ذهن خود لیستی از کارهایی داریم که میخواهیم هر روز انجام دهیم و فقط 5 ثانیه یا کمتر، زمان داریم تا دست به کار شویم و آن کار را انجام دهیم، قبل از اینکه مغزمان خرابکاری کند و ما را منصرف کند!
📕 کتاب:قانون ۵ ثانیه
✍🏻 اثر: #مل_رابینز
❤️🍀 @filsofak
7 250
رؤیاهایی که دارید احمقانه نیستند؛
آنها نقشه راهی هستند که شما را به مقصد الهی و کسی که مقدر شده باشید میرسانند!
از رؤیاهایتان دست نکشید.
اجازه ندهید نظر دیگران در مورد شما ارزشتان را تعیین کند. شانس زندگی فوق العادهای را که پیش رو دارید از دست ندهید.
شما برای کوچک بودن آفریده نشدهاید.
👤ریچل هالیس
🍀❤️ @filsofak
7 250
هركس در دنيا بايد كسى را داشته باشد كه حرف هايش را به او بزند. آزادانه، بدون رو دربايستى، بدون خجالت، وگرنه آدم از تنهايى دق مى كند!
📕 کتاب:زنگها براى كه به صدا در میآيد
✍🏻 اثر: #ارنست_همينگوى
📚 @PDFsCom
¡Ya disponible! Investigación de Telegram 2025 — los principales insights del año 
