Kerniv
Ir al canal en Telegram
اینجا از برنامه نویسی گرفته تا هر چیزی که به نظرم ارزش دونستن داشته باشه رو باهاتون به اشتراک میذارم
Mostrar másEl país no está especificadoLa categoría no está especificada
430
Suscriptores
+124 horas
-77 días
-830 días
Archivo de publicaciones
430
احتمالا این بازی رو انجام دادین(Jenga)
نوبتی یه تیکه چوب از برج برمیدارید و هر کی باعث ریزش بشه میبازه.
هر چی از لایه های پایین تر بردارید، کار سخت تر میشه چون فشار همه لایه های بالا میفته رو دوشتون.
حالا اینو در مقیاس بزرگتر تصور کنید؛ به جای برج چوبی، یه ساختمون. کوچیکترین تغییر اشتباه توی لایه های پایینی میتونه کل سازه رو بریزه، ولی همون تغییر توی لایه های بالاتر شاید فقط چند طبقه رو تحت تاثیر بذاره.
این دقیقا وضعیت کرنل لینوکسه. پایین ترین لایه سیستم که مستقیم با CPU، RAM، درایور ها و سختافزار سر و کار داره. هر تغییر کوچیک باید با هزاران خط کد دیگه هماهنگ باشه و اگه اشتباه باشه، میتونه کل سیستم رو تهدید کنه.
تصور کنید باگی ایجاد بشه که:
دو هفته بعد خودشو نشون بده
فقط روی یه CPU خاص
فقط وقتی load بالاست
فقط توی دیتاسنتر های ARM
باگی که شاید فقط 0,001% سیستم ها رو شامل بشه، ولی همون 0,001% یعنی چند هزار سرور.
همه اینا رو گفتم تا اهمیت کوچیکترین تغییرات کرنل و عواقبی که میتونه داشته باشه رو بدونیم. واقعا هر کسی توان کار کردن در اون سطح رو نداره، دمشونم گرم :)@Kerniv
430
با یکی صحبت میکردم که میگفت:
همیشه نیاز به کسی هست که با هوش مصنوعی کار کنه؛ پس کار همیشه برای سنیور هست.
این تا حدی اوکیه ولی چیزی که خواستم راجع بهش بگم و فراموش میشه اینه که سنیورِ امروز، جونیورِ چند سال دیگست؛
یه زمانی HTML و CSS بلد بودی، فرانتاند دولوپر خوبی محسوب میشدی.
امروز همون سطح به جونیور هم نمیرسه.
مسئله هم اصلا AI نیست.
مسئله اینه که چجوری ازش استفاده میشه.
اگه AI کد بزنه و طرف فقط کپیپیست کنه بدون اینکه بفهمه چی خراب بوده و چطور درست شده، اون توسعه دهنده نیست؛ واسطه که نتیجه تلاش هوش مصنوعی رو تحویل میده.
اگر هم بگیم:
"مهم نیست کی پروژه رو زده، مهم اینه که انجام شده"
امروز شاید این حرف درست باشه،
ولی در آینده واسطی که کپیپیست میکنه جاش پر میشه نه یه توسعه دهنده واقعی.
چرا چون واسط چندین پروژه میزنه بدون اینکه بفهمه چی شده و در حین این فرایند کار انجام شده زیاد میشه ولی یادگیری چیزی نزدیک به صفر و این خیلی خطرناک تره :)
@Kerniv
430
Repost from N/a
چرا اینترنت، اینقدر روی اعصاب است؟
اینترنت از ۱۸ دی ماه به بعد دیگر به حالت قبل باز نگشت. هرچند این روزها ظاهرا وصل است؛ اما کار کردن با آن، اعصاب فولادین میخواهد. مشکل کجاست؟
به نظر میرسد تخریب عمدی پروتکلهای اینترنت و ایجاد گلوگاههای پردازشی، نهتنها پایداری ترافیک را کاهش دادهاند بلکه کیفیت استفاده از اینترنت را به سطوح حداقلی رساندهاند.
هرچند اختلال در همه اپراتورها به صورت یکسان نیست؛ اما در یک بررسی کلی میتوان گفت اگر تا پیش از این، اختلالها روی پروتکلها و سرویسها رخ میداد، اکنون شاهد یک اختلال عمده در ترافیک هستیم.
زیرساخت شبکه در ایران از حالت انتقال بهینه خارج و به یک سیستم بازرسیمحور تبدیل شده است.
@KernelSP
430
DeepWiki
یه ابزار هوش مصنوعیه که هر ریپوی گیتهاب رو برات تبدیل میکنه به یه داکیومنت قابل فهم.
وقتی داخل یه ریپو هستی، کافیه به جای
github.com
بنویسی
deepwiki.com
همون پروژه رو مثل یه ویکی مرتب و توضیح داده شده میبینی. اگه درباره ریپو و بخشی از کد های پروژه سوالی داشته باشی یا توضیح اضافه تری هم بخوای میتونی ازش درخواست کنی.
لینک وبسایت:
https://deepwiki.com
نمونه خروجی تست شده:
https://deepwiki.com/torvalds/linux
#repo
@Kerniv430
Repost from Linuxor ?
نوبت به تغییر شماره نسخه هسته لینوکس رسید و طبق روال همیشگی لینوس توروالدز، بعد از نسخه 6.19 قراره مستقیم بریم سراغ لینوکس 7.0. این جابهجایی شماره نسخه به معنی یه انقلاب زیر و رو کننده توی ساختار سیستمعامل نیست، بلکه بیشتر یه سنت قدیمی توی دنیای لینوکسه که وقتی تعداد نسخههای فرعی زیاد میشه، برای راحتتر شدن شمارش و مدیریت کدها، شماره اصلی رو بالا میبرن. البته این نسخه جدید قراره با کلی درایور بهروزشده و بهبودهای عملکردی برای سختافزارهای مدرن بیاد که کار رو برای اجرای بهینهتر نرمافزارها راحتتر میکنه.
@Linuxor
430
احتمالا میدونید ویندوز 9 اصلا وجود نداره.
مایکروسافت عمدا از 8.1 به 10 پرید. ولی چرا؟
دلیل فنی:
کلی نرمافزار قدیمی توی کدشون این شرط رو چک میکردن:
if Windows version starts with "9"این برای تشخیص ویندوز 95 و ویندوز 98 بود. اگه ویندوز 9 معرفی میشد، کلی برنامه سیستم رو 98 تشخیص میدادن و نتیجش میتونست هزینه سنگینی برای مایکروسافت داشته باشه. دلیل روانی / بازاری(خیلی مهم): مایکروسافت میخواست بگه: این یه جهشه، نه صرفا نسخه بعدی ویندوز 8. چون ویندوز 8 فاجعه بود و پرش به 10 کمک کرد ذهنیت کاربرا نسبت به ویندوز ریست بشه. در نهایت ویندوز 10 نسبتا موفق عمل کرد و بعدش ویندوز 11 عرضه شد که امروز یه انتخاب سلیقه ای محسوب میشه. @Kerniv
430
سرور Kerniv بالاخره تو دلتاچت راه افتاد!
اینجا هر چیزی که میفرستی روی سیستم خودته و سرور فقط نقش پستچی رو داره. این یعنی پیامهات رو به مقصد میرسونه، بدون اینکه محتواش رو ببینه.
قبلا درباره معرفی و نحوه نصب دلتاچت صحبت کردیم، ولی این بار برای آشنایی بهتر با سرور و دلتاچت، همه چیز رو تو وبسایت جمع آوری کردیم:
معرفی سرور قابلیت ها و ویژگی های دلتاچت لینک دانلود دلتاچت برای همه پلتفرم ها نحوه استفاده از دلتاچت و اتصال به سرورمیتونید وبسایت رو اینجا ببینید: https://Kerniv.ir #deltachat @Kerniv
430
مدل جدید سانسور: اینترنتی که وصل میشود، اما کار نمیکند
آنچه امروز در اینترنت ایران جریان دارد، نه اختلال فنی است و نه فیلترینگ کلاسیک.
این یک مدل عامدانه از خفهسازی جریان داده است.
اتصالهای نمایشی (پینگ، DNS، پاسخ HTTP) عمداً سالم نگه داشته میشوند تا:
نمودارها سبز بمانند
مسئولان بتوانند بگویند «اینترنت وصل است»
در مقابل، انتقال واقعی داده بهصورت هدفمند مختل میشود؛
بیقطع، بیخطا، بیهشدار.
لطفا این متن رو تا جای ممکن انتشار دهید و یا این موضوع را در کامیونیتی های مختلف نشر دهید.
~Alirezaasadi12
@Kerniv
430
از این وبسایت برای دسترسی به میرور، دانلود ریپو ها و کتابخانه ها استفاده کنید. تو این وضعیت اختلال اینترنت میتونه خیلی کمکتون کنه:
https://runflare.com (بالا سمت راست سه خط موازی میبینید، همونجا کلیک کنید)
https://runflare.com/mirrors
یه نگاه خلاصه و سریع به چیز هایی که پشتیبانی میکنه:
کتابخانه و پکیج ها: Python (PyPI) Node.js / npm PHP / Composer Docker images Java / Maven .NET / NuGet Go modules داکر و دوآپس: Docker Registry Mirror Kubernetes (k8s) میرور ها: Composer PyPy (pip) NPM NodeJS Docker NuGet Yarn Golang epel k8s Maven Ubuntu Debian Arch Alpine Gradle Kali Fedora Almalinux rhel ابزار و زیرساخت ها: Developer Infrastructure Fast download mirrors Reliable mirrors Multiple ecosystems support#website @Kerniv
430
یه استعاره باستانی وجود داره اونم از نمایش های سنتی عروسکگردانیه که قدمتش به قرن ها پیش برمیگرده:
تو اون نمایش ها، عروسک ها روی صحنه حرکت میکردن، تماشاگرا فکر میکردن که همه چیز خودش اتفاق میفته، اما واقعیت این بود که گرداننده پشت پرده با هر نخی که میکشید، مسیر حرکت و رقص عروسک رو میساخت. این یعنی تماشاگر اونقدر محو نقش عروسک میشه که اصلا یادش میره این عروسک ها نخ دارن و اون پشت یه گرداننده داره کنترلشون میکنه.
بهترین سیستم ها هم همینطور کار میکنن. وقتی نخ ها دیده نمیشن، دیگه کسی دنبال گرداننده نمیگرده. وقتی کاربر نمیپرسه یک ابزار "چطوری کار میکنه؟" وقتی فقط استفاده میکنه، لبخند میزنه و رد میشه، اونجاست که میفهمی نخ ها درست کشیده شدن.@Kerniv
430
اگه یه وقت کارتون گره خورد و برای ورود به یه سایت نیاز به تایید ایمیل داشتید ولی فیلترینگ اجازه نمیداد از جیمیل استفاده کنید، اینو بدونید:
mail.iran.ir
یه ایمیل دولتی/داخلیه که میتونید باهاش کد تایید بگیرید.
حواستون باشه که برای استفاده ازش باید هویتتون رو کامل ثبت کنید. پس بذاریدش برای وقتی که واقعا مجبورید و راه دیگهای ندارید.
#website
@Kerniv
430
اینترنت ایران داره به سمت ملی شدن میره و خیلیها نگران اینن که دیگه به کانفیگ ها دسترسی نداشته باشن.
اگه یادتون باشه قبلا توی یه پست درباره نصب و راهاندازی DeltaChat صحبت کردیم.
اگه هنوز نصبش نکردید، حتما همین الان نصبش کنید تا در صورت ملی شدن اینترنت، ارتباطتون کاملا قطع نشه.
بعد از نصب دلتاچت، میتونید از طریق این لینک به کانفیگ ها دسترسی داشته باشید: لینک دسترسی به کانفیگ هااین لینک در واقع یک چنل دلتاچت هست که کانفیگ ها رو از چنل های تلگرام دریافت میکنه و توی دلتاچت منتشر میکنه. از اونجایی که این سرویس روی سرور های داخل ایران نیست، حتی در صورت ملی شدن اینترنت هم میتونید ازش استفاده کنید. این پست رو حتما ذخیره کنید و به اشتراک بزارید تا بقیه هم استفاده کنن. #deltachat @Kerniv
430
کپی کردن ایده همیشه هم بد نیست!
خیلیا فکر میکنن کپی یعنی هیچ خلاقیتی نداری یا کاری نکردی، اما واقعیت اینه که خیلی از شرکت ها و حتی کشور ها با کپی هوشمندانه موفق شدن:
اسنپ ایده تاکسی آنلاین رو از اوبر گرفت و با اجرای درستش تو ایران شد بزرگترین سرویس تاکسی آنلاین.
دیجیکالا مدل فروشگاه آنلاینش رو از آمازون گرفت، و با بهبود و لجستیک حرفهای، شد بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران.
چین هم که خودش پدر کپی محسوب میشه، امروز تو اقتصاد دنیا طبق قدرت خرید مردم (PPP) اول و طبق ارزش دلاری تولید (GDP اسمی) دومه.
پس ایده مهمه، ولی اجرا همه چیزه و کپی حسابشده قدرت اینو داره که تو رو از صفر به یک برسونه.@Kerniv
430
بیش از یک روز از 2026 میگذره و فرصت خوبیه یه نگاه به سال قبل بندازیم و ببینیم چقدر کار کردیم:
اگه میخواین یه نگاه کلی به فعالیت سال 2025 گیتهابتون بندازین، این وبسایت رو امتحان کنید:
https://githubwrapped.xyz
وارد کردن یوزرنیم گیتهاب برای دیدن خروجی کافیه
(پیشنهاد میکنم حتما از بخش Fun with AI هم استفاده کنید)
#website
@Kerniv
430
ArchiveBox:
یک ابزار اوپنسورس برای آرشیو کردن وب هست. باهاش میشه وبسایتها، مقالهها، عکسها و ویدیوها رو روی سیستم شخصی یا سرور ذخیره کرد و با Docker قابل اجرا هست.امکانات پیشرفته زیادی داره، صفحات رو در چند فرمت ذخیره میکنه و در حالت آفلاین کاملا در دسترسه. تو این وضعیت برای آرشیو ریپو های مهم گیتهاب، مستندات و منابع آموزشی خیلی مناسبه: https://github.com/ArchiveBox/ArchiveBox #repo @Kerniv
430
Repost from Shayan GeeDook🐧
چتگارد (chatguard) چیه؟
چتگارد یه افزونه مرورگره که پیامات رو تو پیامرسانهای وب کامل رمزنگاری میکنه، یعنی پیامها بین تو و دوستت رو فقط خودتون میتونین بخونین و حتی سرور پیامرسان هم نمیتونه کاریش بکنه.
همه چی رمزگذاری End-to-End هستش و نیازی به سرور اضافه نیست، خودش همه کارو با پیامرسان انجام میده.مهمتر از همه اینکه روی پیامرسانهای بومی هم کار میکنه.
پروژه اوپن سورسه و هر کسی میتونه کدش رو ببینه یا کمکش کنه.
با تشکر از مصطفی خیبری که پروژه خفنی رو زده
🔗 GitHub
🔗 X (Twitter)
@shayangeedook
430
از اونجا که احتمال ملی و محدود شدن اینترنت زیاده، نیاز به یه محیط امن داریم که بتونیم با هم در ارتباط بمونیم.
ایجاد حساب:
ایده اینه که اعضای گروه های مختلف تو یه جای امن جمع بشن و تا جایی که میتونیم، افراد رو به هم برسونیم تا ارتباط باقی بمونه.برای همین میریم سراغ یه پیامرسان امن و قوی: Delta Chat:
دلتاچت چیه؟ یک پیامرسان آزاد و متنباز است که از زیرساخت ایمیل استفاده میکند، اما تجربهای مشابه پیامرسانهای سریع و مدرن ارائه میدهد. با Delta Chat: گفتگوهایتان به صورت سرتاسری در دستگاه شما رمزنگاری میشود و کنترل حساب در دست خودتان است. سرورهای دلتاچت به هیچ عنوان اطلاعی از محتوای پیامهای شما ندارند. میتوانید بدون نیاز به شماره تلفن، فقط با یک آدرس ایمیل وارد گفتگو شوید. به لطف استفاده از پروتکل ایمیل، شما میتوانید با هر سرویسدهندهی ایمیل استانداردی از طریق دلتاچت ارتباط داشته باشید. (به طور مثال جیمیل) دلتاچت از ایمیل یا شماره تلفن برای تعیین هویت استفاده نمیکند در نتیجه برای ارتباط با دوستان باید QR کد یا لینک ارتباط را به هم بدهید. منبع: https://tiiiz.ir/deltachat.html
حالا چرا دلتاچت؟ 1. مالکیت کامل دادهها: پیامها روی دستگاههای شما ذخیره میشود و سرور فقط نقش یک «پستچی موقت» را ایفا میکند. 2. استقلال از پلتفرمهای بسته: هر زمان که بخواهید، میتوانید سرویسدهنده ایمیل خود را تغییر دهید. 3. چت آشنا با امکانات ایمیل: ارسال فایل، عکس، صدا و استفاده از پوشهها و برچسبها همچنان ممکن است. 4. جامعه کاربری فعال: توسعهدهندگان و داوطلبان در سراسر جهان ویژگیهای جدیدی میسازند. منبع: https://tiiiz.ir/deltachat.htmlدانلود دلتاچت:
اندروید: GooglePlay
آیاواس: AppleStore
ویندوز: MicrosoftStore
مک: GitHub/Mac:
brew install --cask deltachat
لینوکس: Flathub:
flatpak install flathub chat.delta.desktop
flatpak run chat.delta.desktop
و در آخر:واردtiiiz.irبشید و روی"ساخت حسابtiiiz.ir" کلیک کنید. به دلتاچت هدایت میشید؛ تایید افزودن حساب رو بزنید تا حساب ساخته بشه. به همین سادگی و زیبایی...
یه گروه تو Delta Chat ایجاد کردم تا وقتی اینترنت محدود شد، ارتباطمون رو از دست ندیم و همدیگه رو گم نکنیم: لینک گروه Delta Chatادیت: دوستان توجه کنید در حال حاضر سرور های تیز فیلتر شده. میتونید به سرور ما جوین بدید: https://kerniv.ir یا برای آموزش کامل و دسترسی به سایر سرور های عمومی دلتاچت به این وبسایت مراجعه کنید: https://i.netzo.ir #deltachat @Kerniv
430
امروز یکی از دوستان رو دیدم که درباره مسیر برنامه نویسی پسرش ازم راهنمایی میخواست.
بحث کشید به اینکه پرسیدم چه دوره هایی رو براش گرفته.
اسم یه سری دوره رو گفت؛
دوره هایی که بیشتر از اینکه برنامه نویسی یاد بدن، روی فروش، انگیزه و وعده دادن های پوچ تمرکز دارن.
چند لحظه فقط گوش دادم.
بعد ازم پرسید: "مگه اینا خوب نیستن؟"
مسئله اینه:
خیلی وقت ها کسی که خوب بلده بفروشه، تو ذهن جامعه تبدیل میشه به متخصص. حتی وقتی اون تخصص واقعا وجود نداره. و وقتی برنامه نویسا بلد نیستن خودشون رو درست معرفی کنن، این بازاریابها هستن که از دید جامعه یک برنامه نویسی حرفه ای به حساب میان.@Kerniv
¡Ya disponible! Investigación de Telegram 2025 — los principales insights del año 
