TorhamDev | تورهام 😳
Open in Telegram
2 869
Subscribers
No data24 hours
+107 days
+6330 days
Posts Archive
2 869
درباره این کوئیز بگم که در پایتون bool یک سابکلاس از int و False میشه 0 و True میشه 1 در نتیجه شما چه از صفر و یک استفاده کنید چه True و False داره یک اتفاق میوفته و تو مثال کوئیز دارید یک و صفر رو جمع میزنید با یک عدد
2 869
یاد یک خاطره از اولین کارم افتادم.(مزخرفترین انسانها با استلالهای غیر قابل باور :) )
بهم گفتن: کدات خوانایی نداره و قابل خواندن نیست.
بر پایه این استلال که : کد تمیز رو انسان معمولی هم میتونه بخونه و بفهمه"(قبول کردم از یک جونیور که توقعی میره؟)
گفتم اوکی، یک جلسه بزارید ببینم کجا کدها کثیف و قابل خواندن نیست.
جلسه برگزار شد با فردی که همزمان مینجر بود و HR (استارتاپ ها چیز معمولیه) و اونجا یکی از متدهایی که من روی مدل جنگو override کرده بودم اورد و گفت من الان این نمیفهمم مثلا این args و kwargs اصلا یعنی چی؟ اسم درست ندارن :))) اسمشون منطقی و قابل فهم نیست.
اره بقیش نیازی به توضیح نداره.
از اینجا نتیجه گرفتم هیچ وقت کد تمیز کدی نیست که ادمهای عادی هم بفهمنش، هرکی اینو بگه شخصا مورد عنایت قرارش میده 😂❤️
2 869
Repost from Sadra Codes
یه خبر خوب، FastAPI به دوتا ریویور فارسی زبان احتیاج داره تا این PR ترجمه فارسی رو ریویو کنه.
میتونید اپلای کنید و کمک کنید. :)
https://github.com/tiangolo/fastapi/pull/9692
2 869
Repost from Python BackendHub
مصاحبه رو صد در صد تضمینی با این روش با هر شرکتی پاس میشین 😂
@ManiFoldsPython
2 869
اونچه که به شما راجع به استخدام در big tech نمیگن:
1) در کانادا و آمریکا، استخدام در این شرکت ها برای برنامه نویس ها کار دشوار و عجیب غریبی نیست. از دور به نظر میاد کسی که استخدام میشه باید آدم مجرب و باهوش و با دانشی باشه ولی فرایند مصاحبه جوری طراحی شده که این چیزها اهمیتی نداره.
2) مصاحبه ها در مایکروسافت، گوگل، آمازون، فیس بوک و ... جوری طراحی شده اند که تفاوتی بین کسی که سال ها در تخصصی استخوان خرد کرده و صاحب تجربه است با یک تاره فارغ التحصیل نیست. مصاحبه ها آنچنان به دانش و مهارتی که فرد در طی سال ها کسب کرده اهمیتی نمی دهند.
3) مصاحبه ها عمدتا تمرکز بر حل مسائل الگوریتمی دارن. مسئله هایی مرتبط با آرایه ها، ماتریکس، رشته ها، گراف، مرتب سازی و برنامه نویسی پویا. گاهی هم مسائل طراحی کلان سیستم پرسیده میشه. مثلا از شما می خوان که سیستمی شبیه توییتر رو طراحی کنید واسشون. می تونه همینقدر تخیلی باشه.
4) مصاحبه ها در همه این کمپانی ها شکل تقریبا ثابت دارند. برای موفقیت چندان نیاز به تجربه نیست. کافیه که برای مصاحبه "درس" بخونید و "نمونه سوال" ببینید. شبیه کنکور. شبیه تافل. بسته به آشنایی تون با الگوریتم ها شاید یکی دو ماه بیشتر لازم نباشه تا دست تون برای مصاحبه گرم بشه.
5) برای همین، سایت هایی که نمونه سوال الگوریتمی دارن، مثل LeetCode به شدت پرطرفدار شده اند و تنها ابزار لازم اند برای تضمین موفقیت شما برای استخدام در این کمپانی ها. فروم هایی هم در این سایت ها هست که مردم میان میگن تو مصاحبه ها چه سوال هایی ازشون پرسیده شده و تقلب می رسونن.
6) کمپانی ها معتقدند که هر کس بتونه سوال های الگوریتمی رو حل بکنه می تونه از پس هر کاری بربیاد. پتانسیل داره. مهم نیست چقدر تجربه داره و یا تخصص اش چی هست. خب ادعای مزخرفی هست چون پاس شدن این مصاحبه یه مهارتی هست که طی چند هفته میشه بهش رسید با دیدن نمونه سوال و جواب.
7) نتیجه اینه که من به وفور آدم هایی رو می بینم که بدون تجربه چندانی، با مدتی درس خوندن، پوزیشن های خیلی خوب گرفتند و حقوق خوب. ولی خروجی کارشون چیزی جز کد کثیف و غیر قابل نگهداری نیست. از دور آدم فکر می کنه همه در این شرکت ها خدای نرم افزار هستند ولی اینطور نیست.
8) به عقیده من فرایند مصاحبه ای که اخیرا در همه جا باب شده، باعث شده که شرکت ها Leet-Coder استخدام کنند و نه مهندس نرم افزار. برتری دادن به سوال های الگوریتمی، منجر به کنار گذاشته شدن آدم های مجرب و حرفه ای میشه چون تجربه و مهارت چندان ارزیابی نمیشه.
9) یه نکته خنده دار تر هم اینه که در مایکروسافت اگه بخواید تیم تون رو عوض کنید، دوباره مجبورید از سد همین سوال های الگوریتمی بگذرید. امروز برای استخدام در تیم دات نت مصاحبه دادم. دریغ از یک سوال مرتبط با طراحی کد و دات نت. سه تا سوال ازم پرسیدن. هر سه الگورتیم های leetcode ایی.
10) فرض کن 50 ساله ات شده با دو تا بچه و هزار تا بدبختی ولی کلی تجربه، باید بری بشینی دوباره درس بخونی که برای اینا الگوریتم حل کنی تا بگی "پتانسیل" داری. ولی خب آخرش یه جوجه فارغ التخصیل الگوریتم رو ازت بهتر حل می کنه.
این فرایند که بیشتر و بیشتر داره باب میشه "احمقانه" است.
2 869
کارآموزی بریم یا نه؟
سوال خوبیه. ولی جواب منطقی و دقیقی نداره، کارآموزی هم مثل بقیه چیزا برنامهنویس در ایران خیلی مثل تخممرغ شانسی میمونه:). معلوم نیست چی قراره بشه، ولی یک چندتا نکته هست که میشه در مورد کارآموزی در نظر گرفت.
اول اینکه اگر میتونید مستقیم وارد کار بشید به عنوان برنامهنویس، احتمالا خیلی بهتر از کارآموز شدن خواهد بود. باعث میشه چیزا زیادی یاد بگیرید یک حقوقی هم دارید.
این کار میشه با زدن پروژه گیتهاب و یک سری کارها این دستی انجام داد که یک روزمه خوب بسازید.
اما اگه میخوایید بزید کارآموزی چندتا نکته در نظر بگیرید.
اول اینکه اینجا ایرانه(تخممرغ شانسی )
دوم اگه جایی ازتون پول میخان که کارآموز بشيد احتمالا چیزای زیاد اونجا وجود نداره و در اصل کمپ اموزشی تا کارآموزی، میرید پول میدید برای یک چیز مثل دوره. و نکته خیلی مهم اینه خیلیهاشون کلاهبردارن :).
سوم اینکه به شکل منطقی در دوران کارآموزی باید یک حداقل حقوقی بهتون بدن، که حداقل رفت و آمد از جیب خودتون نره.
چهارم اینکه، کارآموزیاید، کارگر نیستید، اینو کلا تو همه لولها کار باید در نظر گرفت که هیچ وقت اجازه ندید کسی بهتون فشار روانی وارد کنه باید burnout و این ماجراها بشید. اگه جایی هستید که لذت نمیبردید احتمالا باید دنبال یکجا جدید باشید(ولی بازم بسته به شرایط هرکسی فرق داره، گاهی مجبوریم)
اگه تجربه ای از کارآموزید دارید داخل کامنتها بگید
2 869
بچه ها گرفتن سفته چیزیه که متاسفانه یا خوشبختانه تو بازار ایران هست.
این روزا توی شبکه های اجتماعی زیاد دیده میشه که این موضوع رو نقد میکنن و بقیه رو به ندادن سفته تشویق میکنن.
متاسفانه توی یسری موقعیتها فرد اپشن زیادی نداره و مجبوره به دادن سفته تن بده.
حالا که توی شرایط اجباری قرار گرفتین، موقع سفته دادن به موارد زیر توجه کنید:
1- از دادن سفته سفید امضا خودداری کنید! سفته ها یه سقف مبلغ دارن، مثلا یک سفته 20 میلیون تومنی رو اگر توش مبلغ درج نکنید و امضا کنید، فرد میتونه تا سقف 20 میلیون رو بنویسه و سفته رو به اجرا دربیاره.
پس حتما مبلغ رو روی سفته بنویسید.
گاها شما مجبورید برای سفته دادن چندین برگه سفته تهیه کنید. مثلا برای 30 میلیون، 2 برگه سفته 20 میلیونی که یکی 20 و اونیکی 10 میلیون تومن مینویسید.
2- حتما توی سفته درج کنید "ضمانت حسن انجام کار". این مورد از سو استفاده کارفرما جلوگیری میکنه. اگر کارفرما قبول نکرد و گفت سفته باید بدون این مورد باشه، یعنی یجای کارش میلنگه! وقتی شما اینو بنویسید، کارفرما برای اینکه بتونه سفته رو به اجرا بزاره، باید دلیل مستندی داشته باشه و توی دادگاه ثابت کنه که شما در کارتون یه خسارتی وارد کردین و تنها شخص شما بودین که باعث اون خسارت بودین! تقریبا اثبات این قضیه نشدنیه.
3- حتما به مبلغ سفته توجه کنید. با توجه به سرمایه ای که شرکت در اختیار شما قرار میده، ممکنه مبلغ سفته متفاوت باشه. مثلا شرکت ها به کسایی که به سرور ها به صورت فیزیکی دسترسی دارن، یا یه ابزار خاص و گرونی دستشون هست، سفته هایی با مبالغی بیشتر به نسبت کارمندای عادی درخواست میکنن. اگر شما چیز خاصی تحویلتون نیست، مبلغ سفته نباید بیشتر از 1 ماه حقوق دریافتیتون باشه. اگر بیشتر بود صحبت کنید و دلیلش رو بپرسید.
خلاصه اینکه نه خیلی سخت بگیرید سر سفته دادن و نه خیلی ساده سفته بدین.
مبع : احمد قربانی
2 869
https://youtu.be/PdOm2idPFTo
تو این ویدیو یاد میگیریم که چطوری قالب پروژههای پایتون رو داکرایز کنیم و اونارو بر بستر داکر اجرا کنیم. یک پروژهی داکرایز شده رو باهم بیلد میکنیم و اجراش میکنیم. این میان یک چندتا دستور داکر یاد میگیریم و میفهمیم چطوری تحریم داکر رو رد کنیم :)
@TorhamDevCH
2 869
https://github.com/TorhamDev/dockerizing-python-project/
آموزش تصویری فردا ✨
Available now! Telegram Research 2025 — the year's key insights 
