عَشْوَائِيات ˚ 𐙚𓍢ִ໋
Open in Telegram
- صَليّ عَليَ النَبيٌ يـَ سُڪر . "هُنا إنسانٌ: لا يودّ سوىٰ كفَاف العيشِ بسِلْمٍ، يُحبّ تجنّب الضَجَّة، ومَا لا يسْتَهْويه أو يَسْتَرِيح إليه؛ ويدعُو باسمِ الله (الوَاسِع) أن تُصاحبهُ الطُمَأْنينَة للتبادل https://t.me/rxvyggu
Show more5 604
Subscribers
-624 hours
-167 days
-5330 days
Posts Archive
5 603
الحمد لله الذي جعل في ذكرِه راحة ومُستكان لعباده،
أجد نفسي تستكين في قول "ربي إني ظلمت نفسي ظلماً كثيراً فاغفر لي فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت "،
اعتراف تام ، لا ألومنَّ إلا نفسي، لكن أجد من رحمتك ما يتسع كل شيء وأنا شيء!
{ وَإِلَّا تَغْفِر لِي وَتَرْحَمنِي أَكُنْ مِنْ الْخَاسِرِينَ } "))
5 603
حين تضيق بنا السُبل، ننسى أن الله لا يُغلق بابًا إلا ليفتح بابًا أوسع..
ولا يؤخر فرحًا إلا ليأتي في وقته الأجمل..
يُربكنا البلاء ليُعلّمنا الاتكاء عليه وحده..
ويأخذ منَّا شيئًا لنفهم أن العطاء الحقيقي فيما يبقى لا فيما يزول
فكن مطمئنًا، ما دمت بين يدي الله، فإن كل ما يجري لك يحمل في طياته لطفًا، وإن خفي، وجبرًا، وإن تأخر.
5 603
يا ضَيعة العُمر إن عُتِق الجمعُ ورجعتُ خاسِرًا وَحدِي
«يا ضَيعته إن لّم تَقبلني يا ربّ!»
5 603
كل يوم هنفكّر بعض بسُنة من سُنن النبيّﷺ بنيّة الأقتداء بنبيّنا وحبيبنا .
قال رسول الله ﷺ:
"ما من عبد يذنب ذنبًا، فيحسن الطهور، ثم يقوم فيصلي ركعتين، ثم يستغفر الله، إلا غفر الله له"
النهاردة لازم نتوب توبة اكمالية من كل الذنوب بتاعتنا بلا استثناء متسبش ذنب ،متدخلش العشرة الاواخر بذنوبك ،متدخلش بالشنطة الي انت عايز تنظف نفسك منها ارميها النهاردة بالكامل، تعلن أمام الله عزّ وجل إني تائب يارب من كل ذنب .
5 603
Repost from ليه ؟
الحاجة لما بتكون نصيبك بتتيسر بشكل عجيب حتى لو أنت في اسوأ حالاتك وحتى لو انت مش مستعد.
اعتقد الحاجات اللي محتاجة عدة محاولات يا مش بتاعتنا يا مش وقتها.
5 603
وما هي الحياة إلا لوعة مُحب مشفق عليك من نفسك الأمارة بكل سيء!
رزقنا الله بالتقوى، وبالمحب التقي، وبالطريق الرحب.
5 603
-اللهم إن كنت قد عصيتك فهذا ليس استخفافاً بك، ولا استهتاراً بوعيدك، ولكن غلبتني نفسي، فإنها تأمر بالسوء، وتدفعني للمعصية فسامحني وإليك قربني و عن عصيانك جنبني وأبعدني
-اللهم اغفر لي ذنبي كله، دِقّهُ وجلّه، أوله وآخره، سره وعلانيته، ما علمت منه وما لم أعلم
-اللهم إنّي أستغفرك مما أعلم، ومما لا أعلم، ومما أنت به أعلم، إنك أنت الأعز الأكرم"
يعني أستغفرك يارب من ذنوب عملتها وعارفها وفاكرها، وأستغفرك من ذنوب أنا عملتها ونسيتها، وأستغفرك من حاجات أنت تعلمها عنّي وما أدركتش أصلا إنها حرام .
5 603
أن تَموتَ وأنتَ تُجاهِد نَفسك لِتستَقيم، خيرٌ لكَ مِن أن تمُوت مُستَسلِمًا لِشيطَانك وهَواك.
ㅤ
جَاهِد؛ لعلَّك تَستَقيمُ يَومًا!
5 603
قالَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ: منْ لَزِم الاسْتِغْفَار، جَعَلَ اللَّه لَهُ مِنْ كُلِّ ضِيقٍ مخْرجًا، ومنْ كُلِّ هَمٍّ فَرجًا، وَرَزَقَهُ مِنْ حيْثُ لاَ يَحْتَسِبُ.
5 603
كل يوم هنفكّر بعض بسُنة من سُنن النبيّﷺ بنيّة الأقتداء بنبيّنا وحبيبنا .
قال رسول الله : رَحم اللّه امرءًا صلّ قبل العَصر أربعًا
أربع ركعات بين آذان العصر والإقامة ، صل أربع ركعات قبل العصر ركعتين وتسلم وركعتين وتسلم
5 603
وإذَا سَألك عبادي عَني فإني قريب اجيب دعوة الداع اذا دَعان فليستجيلوا لِي
استجاب دعوتين ، لك الحمد 🥹 .
5 603
+1
مش عارفة اتكلم عن اي بالظبط بس رقية مش بتحب تتعامل مع حد نهائ وانا كنت دايما اجيبها واقعد احاول ألعب معاها بس برضه مكنتش حابة خالص تقعد معايا ، جيت في مرة اتصور انا وهي قالتلي لا مش هتصور عشان شكلي بيبقي وحش ، قلتلها مين قالك كده قالتلي انا عارفة قلتلها بس شكلك جميل خالص حتي بصي ومرضيتش برضه ، مرة علي مرة اجيبها احطلها ميكاب منوكير نلعب سوا وامبارح اول لما جيت اتصور معاها صوتت وقالت لا قلتلها بصي بجد شكلك حلو اوي قالتلي بجد قلتلها أيوة حتي بصي ، خدت التليفون وقعدت تتصور لوحدها وتقولي بصي أنا عاملة ازاي ، بقت كل لما تشوفني تجري عليا ، امبارح فضلت في حضني ومكنتش راضية تقوم وده بجد أحلي شعور ، مامتها قالتلي انا كنت قايلة ليها تلعب مع العيال بس قالتلي لا هروح عند يُمني ، طول القاعدة مكنتش راضية تسيبني ، تيتة كانت بتوزع موز علينا قامت قالتلها هاتي اتنين ليا ولـ يُمني انا كنت قاعدة عاملة كده 🥹🎀'(
Available now! Telegram Research 2025 — the year's key insights 
