ماذا بعد! 🖤
Open in Telegram
ما بنتعوضش.. ولا لينا بديل ما بنتكررش.. ووصالنا جميل 🧚♀️💙
Show more640
Subscribers
+124 hours
-17 days
-530 days
Posts Archive
640
يأتي على المرءِ وقت
لا يود بهِ
فعل أي شيء سوى أنه يبكي
على سوء حظه
ووحدتهِ
أحزانه وآلامه..
640
"هل سمعتم عن شيءٍ يُقالُ له طيُّ السّنين ؟
أن يمنّ اللّٰهُ على العبدِ بعامٍ واحدٍ؛
يجمعُ له فيه ما كان يتمنّاه في أعوامٍ،
ويعوّضه عن طُولٍ صبرٍ وحِرمان،
فتتابع عليه الخيراتُ كأنّها جاءت دفعةً واحدة!
فاللهمّ اطوِ سنينَنا بالفرحِ،
واملأها ربّنا خيرًا، وصحّةً، وعافيةً، وبركةً.
آمين، آمين ألف مرّةٍ ياربّ "
640
رَضِيَ اللهُ عن أمّي
فهي الموجودةُ دائمًا إنْ غاب الجميعُ حولي
وهي العافيةُ قبل الدَّواءِ
دعواتُها سَنَدٌ
وابتِسَامتُها حياةٌ
ورضاها غاية
ربنا ميضرنيش فيها
ويعافيها ولا يحرمني منها"".
640
تيجي فلوس زيادة شوية ... بعدها بكام يوم العربية تتخبط وتحتاج فلوس والفلوس تروح ع العربية !
ظاهرياً الفلوس الزيادة راحت !
بس اللي يفكر كدا كدا العربية كانت هتتخبط ... بس لعل ربنا سبحانه وتعالى أرسل لطف ورحمة ( الفلوس ) قبل ما المصيبة أو القدر عشان تغطي وتعوض وتلطف بالقدر ! ... فيُكتب أجر المصيبة كاملاً وكمان يبقى اللطف الدنيوي موجود !
أهل العلم يقولوا دائما أقدار الله لا تنفك عن ألطافه ... أحياناً : الألطاف تبقى قبل المصيبة : زي الفلوس اللي تيجي قبل مصيبة تحتاح فلوس ... أو زي التوفيق لعبادة فقلبك يبقى أهدى في استقبال القدر !
وأحياناً مع المصيبة : زي وقفة صديق ... تسخير ناس جدعة
وأحياناً بعد المصيبة : زي رزق أو تيسير عُمرة ... وغيره وغيره
وخزائن الله ملأى
ويداه مبسوطتان
ورحمته وسعت كل شئ
ومن رضي فله الرضا
ومن رضي فله الرضا
وما انفك لطفه عن قدره أبداً سبحانه !
والحمدلله تملأ الميزان ...
640
حاولوا متخلوش ليلة تعدي عليكم من غير ما تقرأوا أخر آيتين من البقرة :
«آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلُّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ (285) لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلَانَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ» (286)
أجرها عظيم جداً ،أعظم مما نتخيل🤍🦋.
640
أنا عبدٌ يا رب، وأنت وعدت: ﴿اللَّهُ لَطيفٌ بِعِبادِهِ﴾.
أنا كائنٌ يا رب، وأنت قلت: ﴿وَرَحمَتي وَسِعَت كُلَّ شَيءٍ﴾.
أنا طالبٌ يا رب، وأنت أخبرتني: ﴿فَإِنّي قَريبٌ﴾.
أنا مذنبٌ يا رب، وأنت قلت: ﴿لا تَقنَطوا مِن رَحمَةِ اللَّهِ﴾.
640
بحب الناس اللي بتهتم بالاوت فيت رغم الخراب الداخلي يعني تلاقي مثلا واحدة رايحة الامتحان تتهان وعارفه إنها هتتهان بس thanks god ستايل لبسها رايق وبتتصور صورة الامتحان . وتلاقي شاب حياته متهلهله بس مينفعش ميبقاش مهتم بـ اناقته اصل هبقي مهلهل ومعفن لا لازم تتشيك وانت بتتبهدل
تلاقي بنت خرابها الداخلي مفرتكها وعياط هيستيري وتقوم تلبس وتتصور صوره الحزن الجميل .
تلاقيها متبهدله ف الشغل وضايعه بس الحمد لله يارب لابسه اوت فيت شياكة للشغل ياخد الانظار .
ف أنا بشجع أي حد بيهتم بـ مظهره حتي لو إنت متبهدل ومتهان وطالع عينك ، لازم تبقي متهان بس شيك يعني أصرف كل فلوسك ع الهدوم و تبقي شحات شيك مش شحات معفن كدة املي مركزك كدة وانت بتتبهدل "))♥️
640
-سنة كاملة تقدر تحقق إيه فيها ؟
•لو حفظت نص صفحة يوميًا (في السنة = 9 / 10 أجزاء).
•لو يوم حفظ ويوم مراجعة (٦ أو ٧ أجزاء متقنة ومثبتة).
•محاضرة واحدة يوميًا (تقدر تخلص ٣ أو ٤ دورات في العلم الشرعي).
•لو أشتغلت على أخلاقك/عيوبك/ صفاتك/عاداتك السيئة..إلخ (تقدر تصلح منهم قدر لا بأس به).
•تقدري تتقني أساسيات المطبخ وتنظيم البيت وتستعدي للمستقبل (تكوني زوجة صالحة بإختصار^^).
•لو قرأت كتاب كل شهر (راقب كم المعلومات والوعي اللي هتحصده!).
•تقدر تنجز الكورسات واللغات اللي راكنهم من ثانوي تقريبًا.
•تنمي هواياتك.
_استعن بالله ولا تعجز "وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وإِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحْسِنِين"🫂🤎
640
صلاة الفجر كالحرب لا ترى فيها إلّا الأشداء المخلصين
من صلّى الفجر فهو في ذمة الله
وهل هناك أفضل من أن تكون في ذمة الرحمن وحمايته ، فتشعر بالأمن والطمأنينة والسكون🤎 .
صلاة الفجر يا صُحبه والدعاء لأخواتنا 🤎.
640
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 🤎.
بكرا الأثنين ، صيام إن شاء الله و يبخت من وفقه الله تعالي وصام🤎.
640
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 🤎.
بخير الحمدلله شكراً لسؤالك ودعائك 🤎.
لأ براحتك .
الشلة اللي مش مرتاحه فيها تمشي منها ، المكان اللي مش متقدره فيه تمشي ، هو مش شرط يتعاملوا بالظبط زي ما انتي بتعملي ، بس غ الأقل يكون متبادل فهماني .
640
الجو مناسب جدًا لإعادة الحسابات مع النفس وإتخاذ قرارات جادة في الدين والدنيا !
ما رأيكن بالتقرب إلى الله بحجابٍ يرضيه !
فلتجلس كل واحدة منا وتعيد النظر في ما ترتديه، أتُحب أن تلقى الله به ؟!
640
بصراحه هو انا لو قولتلكم تعالو واتساب ، كام واحده هتجنن وهتبقي مش قادره تتنفس غير لم تاخد رقمي !🫣
640
صحيت اليوم وفتحت عيوني بسهولة
تنفّست بدون أجهزة
غيرت ملابسي بدون مساعدة
أكلت بدون ألم
مشيت بدون عكّاز
مزاحِمين بالنِّعم يا الله، فلك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك🤍.
640
اللهم أنَت ربِّي، لا يخفى عليك ما في قلبي، فاللهم طمأنينة منك، وغنى بك ، يارب أعوذ بك من ضيقة القلب، وشعور لا يُشكى ولا يفهم ، اللهم أرِح قلبي بما أنت به أعلم، ولا تجعلني أشكي لمن لا يخشى عليّ من حزني ، اللهم إني أُفوض دنياي كلها إليك❤️🩹.
640
أنا معاك ف إنك تاخد بالأسباب ف كل حاجه ، إلا ف حسن ظنك بالله ، إلا رحمة الله ، إلا يقينك بالله 🤍.
Available now! Telegram Research 2025 — the year's key insights 
