en
Feedback
Drafts | مسوَّدات

Drafts | مسوَّدات

Open in Telegram

مسـاحـة لكل فكرة لسه بتتشكل DRAFTS | حيث تبدأ القصص

Show more
2 967
Subscribers
-124 hours
-197 days
-7530 days
Posts Archive
——————

مُتحمسين لـ 2025 ؟
Anonymous voting

photo content

______________________________

خُذها قاعدة. إذا ما غيّرتش نفسك، وكُنت النور ليها، لو كانت كُل حاجه حواليك بـ تُشِع نور مش هيكفيك ودايماً هتحس بفجوة جواك.. عشان كده وقف تشتغل على علاقاتك وازاي تصلحها لأن مشكلتك الحقيقية هي علاقتك بنفسك قبل أي شيء تاني.

أوّل حاجة محتاجين تستوعبوها أنكم توقّفوا تحاولوا تتحكموا في كُل شيء بحياتكم، لان مستحيل كل شيء يكون تحت سيطرتكم علموا نفسكم تكونوا مرنيّن، وتحاولوا دايماً تركزوا بس على الشيء اللي بمقدوركم تغيّره اللي هو "انتوا/ افكاركم/ وضعكم النفسي والمادّي.. الخ"

رَضِيتُ بِاللهِ رَبًّا، وَبِالْإِسْلَامِ دِينًا، وَبِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَبِيًّا.من قالها ثلاثًا

photo content

photo content

الروتين أوقات بيكون قاتل للشغف وبيسلب النفس مشاعر كتير. لكنه مازال أفضل من الفراغ الخالي من المشاعر نهائياً. الروتين مهما كان مؤقت، فهو لغرض في طريق له نهاية،

عموماً انا مش هطول فى الزعل بشرتى حساسه وبيطلعلى حبوب و شعري بيزعل معايا و بيقع و صحتي بتخوني و بتُهدر و دماغي بتنتقم مني وبتصدع

العتاب زيه زي حاجات كتير هيمر بـ "٣ مراحل". - أول مرة إني عرفتك بالموقف وتأثيره . - تاني مرة إني بفكرك في حالة نسيت والموقف أتكرر . - تالت مرة ده الحد الفاصل اللي هيخليني أغير أسلوبي في التعامل . • بُناءً على وجة النظر ديه ممكن نحط حد للتعامل بكل أنواعه مع بعض الناس أو كُلهم في حياتنا مع أختلاف درجة قُربهم مننا .

المفروض الصح إني…
Anonymous voting

مع العِلم ان معنديش اوبشن العتاب ده خصوصًا لما يكون الأذى مقصود.

"شخص قُريب مني جدًا، من أيام بس حصل موقف ما و كلمني بأسلوب يكاد يكون غريب جدًا وكلام جارح و حسسني بإحساس مش حلو ، غريب ، مُشتت" بعد الموقف حطيت أعذار واستنيت يبررلي ويعتذر او ع الاقل يفتح الموضوع و انا الاكيد هاتفهم وهنسى ،بس اللي حصل عكس كده تمامًا ، تعامل معايا بشكل عادي وكأنه محصلش حاجه

"عارف يعني ايه " وجاءوا أباهم عِشاءً يبكون " بعد ما رموا سيدنا يوسف في البير .. روحوا لابوهم يعيطوا كلهم.. قال يعني صعبان عليهم سيدنا يوسف وإنهم صادقين في مشاعرهم، والديب فعلا أكله ؟ الآية دي تعلمك درس مهم ، وهو إن مش كل اللي بيعرف يحكي يصعب عليك ، وإن مش كل اللي سريع البكاء والشكوي معاه الحق ، وإن ساعات كتير تبان الوشوش صادقة ، ولكن القلوب ماليها الكدب والتمثيل.. عشان كده ربنا بيقول: "يعلم خائنة الأعين وما تُخفي الصدور" عالِم بالعيون الخاينة حتى ولو غرقانه دموع ، ومايخفاش عنه النوايا وخُبث القلوب.."

بروس لى | Bruce Lee
لا تتحدث بسلبية عن نفسك حتى ولو كنت تمزح، جسدك لا يعرف الفرق، والكلمات عبارة عن طاقة، غير الطريقة التي تتحدث بها عن نفسك وستتمكن من تغيير حياتك.

بروس لى | Bruce Lee
لا تتحدث بسلبية عن نفسك حتى ولو كنت تمزح، جسدك لا يعرف الفرق، والكلمات عبارة عن طاقة، غير الطريقة التي تتحدث بها عن نفسك وستتمكن من تغيير حياتك.

كتير منا أسبوعهم عدى عليهم بسرعه، والبعض الاخر كان أسبوع تقيل عليهم. الحاجة المشتركة بين الأتنين إن الأسبوع عدى خلاص. أتبسطوا بالأجازة واستمتعوا بلحظاتها .🤍

You? Girl 🥰 Boy ❤️